باغبانی و کشاورزی

راهنمای جامع کاشت پیاز؛ شرایط و نحوه کاشت

راهنمای جامع کاشت پیاز

کاشت پیاز برخلاف آنچه تصور می‌شود، به دقت و ظرافت خاصی نیاز دارد. پیاز از جمله گیاهانی محسوب می‌شود که بسیار کاربردی و پرخاصیت است و در دسته سبزیجات محبوب برای باغبان‌ها قرار دارد. این گیاه خیلی سریع و راحت رشد کرده و فضای کمی را برای پرورش آن نیاز است. فصل رشد كوتاه پیاز، سبب شده که به راحتی با برداشت و خشک کردن آن در بهار، بتوان برای فصل زمستان آن را ذخیره کرد. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف کاشت پیاز می‌پردازیم.

مراحل کاشت پیاز

برای کاشت پیاز و داشتن محصولاتی باکیفیت، بطی کردن کردن مراحلی الزامی بوده که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

·           گام اول، آماده سازی

برای گام نخست کاشت پیاز بهتر است که یک نوع آن را بعد از بررسی انتخاب کنید. پیاز نیز همانند سایر میوه‌ها و سبزیجات گونه‌های مختلفی داشته که هرکدام با توجه به کاربردهای خود مورد توجه هستند. درحالت‌ کلی پیاز در سه رنگ سفید، قرمز _ بنفش و زرد یافت می‌شود.  شاید برایتان جالب باشد که بدانید  هر کدام از رنگ‌های پیاز نیز طعم‌های خود را دارند. پیاز برای کشت به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شود. پیازهای روز بلند و پیازهای روز کوتاه.

پیازهایی که روز بلند بطور معمول ۱۴ ساعت تا ۱۶ ساعت در طول روز و درست در اواخر فصل‌های بهار و تابستان رشد خود را شروع می‌کنند. پیازهای روز کوتاه ۱۰ الی ۱۲ ساعت در طول یک روز و معمولاً در زمستان و اوایل بهار شروع به رشد و نمو خواهند کرد. کاشت پیاز روز بلند بیشتر در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار گرفته و پیازهای روز کوتاه را در مناطق گرمسیر پرورش میدهند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی بهترین زمان کاشت انواع بذر را مطالعه کنید.

·           گام دوم، انتخاب روش کاشت پیاز

در قدم بعدی باید روش کاشت پیاز را انتخاب کنید. بطور معمول ما می‌توانیم با 2 روش متداول اینکار را انجام دهیم. روش اول استفاده کردن از بذر پیاز و یا پیازچه است که معمولا باغبان‌هات کاشت پیاز از طریق پیازچه را ترجیح می‌دهد. علت این امر نیز این است که پیازچه در آب و هوا و اقلیم نامناسب مقاومت بیشتری نسبت به بذر پیاز از خود نشان می‌دهد.

همچنین شما می‌توانید با بذرهای که داخل منزل، کاشت پیاز را انجام دهید و سپس نشاء آن‌ها را به فضای باز منتقل کنید. در نظر داشته باشید که در آب و هوای گرم نیز میتوان کاشت پیاز را انجام داد. انتخاب قلمه و یا نشاء پیاز کمی سخت‌تر از کاشت پیاز بوسیله پیازچه و بذر است.

همچنین می‌توانید انواع سینی نشا را از فروشگاه کشاورزی بهاران تهیه کنید.

·           گام سوم، اطلاع از زمان مناسب کاشت پیاز

اگر زمان مناسب برای انجام کاشت پیاز را مشخص نکنید، گیاه شما به خوبی رشد نخواهد کرد. پیاز تحمل آب و هوای سرد را نداشته و در سرما از بین خواهد رفت. اگر حداقل 6 هفته قبل از زمان کاشت پیاز در محیط خارجی، آن‌ها را در خانه نگهداری کنید محصول نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت. رعایت این زمان بندی در کاشت پیاز اهمیت زیادی دارد.

برای خرید بذر پیازچه می‌توانید از وب‌سایت بهاران اقدام کنید.

      گام چهارم، بهترین مکان کاشت پیاز

شرایط ایده آل برای کاشت پیاز این است که شما پیش از همه چیز بهترین مکان را برای کاشت این گیاه در نظر بگیرید. مکان مناسب یکی از اولویت‌های اصلی برای رشد باکیفیت پیاز است. در این مکان باید نور مستقیم وجود داشته باشد و اگر فضای در نظر گرفته شده بزرگ باشد پیاز به اندازه کافی رشد خواهد کرد. دقت کنید که پیاز را در مکانی که به خوبی از نور خورشید تغذیه می‌کند بکارید و از کاشت آن در محیط‌های سایه‌دار جدا اجتناب کنید. در زمان کاشت باید پیاز بستر پیاز را بزرگ درنظر بگیرید تا رشد خوبی داشته باشد.

در نظر داشته باشید می‌توانید انواع بستر کشت را از فروشگاه بهاران تهیه کنید.

·           گام پنجم: آماده‌سازی بستر مناسب خاک

پیشنهاد ما این است که برای کاشت پیاز حتماً بستر خاک را از چند ماه قبل آماده کنید. این امر سبب خواهد شد تا شما در انتها محصولی بسیار باکیفیت را برداشت کنید. بهتر است خاک بخوبی تمیز شود و کود را در فصل مناسب یعنی پاییز به خاک اضافه کنید. اگر خاک شما سنگی باشد و در آن مقدار زیادی شن و ترکیبی از خاک چند گلدان یافت شود، شما در کاشت پیاز نتایج بهتری می‌گیرید

فراموش نکنید که سطح PH را آزمایش کرده و هر عنصری که سبب می‌شود تا PH خاک شما بین ۶ تا 7/5 نباشد، باید هرچه سریعتر از بستر خاک حذف شود. تاکید ما این است که تقریباً یک ماه قبل از کاشت پیاز تغییر PH خاک و آزمایش آن را انجام دهید و عناصر اضافه و خطرناکی را که می‌توانند بر بستر خاک مناسب شما تاثیر منفی گذاشته و رشد گیاه را متوقف کنند، حتما حذف کنید.

خیلی راحت پیاز بکارید!

همان‌طور که اشاره کردیم برای کاشت پیاز باید مراحل ابتدایی را انجام دهید تا به بستر مناسب برسید. بعد از اینکه بستر شما برای کاشت مناسب شد بهتر است خاک را به اندازه ۱۵ سانتی متر گود کرده و در صورت نیاز به فسفر، کود فسفر به بستر اضافه کنید. علف‌های هرز را از بین ببرید و پیازها را با ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر در حفره‌های ایجاد شده قرار دهید. اگر برای کاشت از بذر استفاده کردید بهتر است که حفره‌های محل کاشت بذرها را با فاصله ۳ سانتیمتر از یکدیگر انتخاب کرده و بذر خود را بکاریم.

فراموش نکنید که پیازچه‌ها به عمق بیش از ۵ سانتی‌متر نیاز ندارند. بعد از کاشت بوسیله دست و یا کفش خود خاک را سفت کنید چون پیاز در بستر سست رشد خوبی نخواهد داشت. در نهایت فراموش نکنید که برای داشتن یک پیاز شیرین باید آب بیشتری به پیاز بدهید. ضمن اینکه نشاء پیاز آب بیشتری نسبت به بذر و پیازچه احتیاج دارد. دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که ریشه پیاز سست و شکننده است و اگر قبل از کاشت پیاز، بستر موردنظر را از علف‌های هرز و گیاهانی که نیازی به رشد کردن دارند خالی نکنید محصول نهایی شما از بین خواهد رفت.

می‌توانید انواع کود و محرک‌های رشد و آمینو اسیدها را از وب‌سایت فروشگاهی کشاورزی بهاران تهیه کنید.

یک محصول اعلاء

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با بایدها و نبایدهای کاشت پیاز آشنا کنیم. با کاشت پیاز محصولی خواهید داشت که فواید بیشماری دارد و البته می‌تواند براحتی در یک بستر مناسب رشد کرده و محصول باکیفیتی بدهد. فراموش نکنید که هر گیاهی برای رشد به شرایط خاص خود نیاز دارد و گیاه پیاز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *