گل و گیاه

معرفی کودهای پودری

اگر تصمیم دارید که فضای خانه و محلِ کارتان را با استفاده از گیاهان و گل‌ها، سر سبزتر و شاداب‌تر کنید، احتمالا می‌دانید که گیاهان برای اینکه سه مرحله کاشت، داشت و برداشت را به سلامتی سپری کنند، به مراقبت احتیاج دارند. آب، خاک، نور مناسب و تامین مواد مغذی لازم، برای رشد و شادابی گیاه بسیار اهمیت دارد. استفاده از کودهای پودری، از رایج‌ترین روش‌ها برای تامین مواد مغذی گیاهان است.

 همچنین اگر به یک فروشگاه فروش کودهای کشاورزی بروید، قطعاً سردرگم خواهید شد که چه کودی بخرید؟ درحالی که بعضی از نوشته‌های متعدد درج شده در روی کیسه‌های کود را می‌خوانید و سردرگم می‌شوید، از خودتان می‌پرسید که معنی این واژه‌ها چیست؟ یا مفهوم این اعداد و ارقام چیست ؟ و با واژه‌های NPK، ماکرو، میکرو، کود پودری ،کود مایع، کود شیمیایی، ارگانیک و … مواجه می‌شوید. احتمالا به این نتیجه می‌رسید که باید مطالب تخصصی کشاورزی مطالعه کنید تا از مفهوم کالی این اصطلاحات سردربیاورید. در صورتی که نیاز به این همه زحمت نخواهد بود.

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید یک دید کلی درمورد کودها، بخصوص کودهای پودری داشته باشید تا بتوانید اطلاعات جامع را از نوشته‌ روی بسته‌بندی‌های کود به دست آورید. معمولا به دلیل مساحت بزرگ زیر کشت گیاهان، کشاورزان برای خرید کودهای پودری از مهندسان کشاورزی مشورت می‌گیرند. این مقاله به آنها کمک می‌کند تا مشورت‌ها را بهتر درک کنند.

کود چیست؟

مواد طبیعی یا غیرطبیعی که معمولاً به آب یا خاک به صورت مایع یا پودری اضافه می‌شود. یا روی برگ‌ها، محلول پاشی می‌شوند. تا مواد مغذی لازم برای رشد کافی و سلامت گیاهان را تامین کند. بنابراین کودها، با هدف بهبود کیفیت و کمیت گیاهان استفاده می‌شوند. تا در استفاده‌های تجاری، هم کشاورزان را به سود بیشتر برساند و هم مواد غذایی مورد نیاز جامعه به میزان کافی تامین شود. در موارد استفاده غیر تجاری هم سبب ایجاد فضای سبز شاداب‌تر و سالم‌تر می شود. کودها را به طور کلی می‌توان در سه دسته شمیایی، ارگانیک یا آلی، زیستی یا بیولوژیک تقسیم‌بندی کرد.

تفاوت کودهای پودری و مایع

همان طور که از اسم آن‌ها پیدا است، این کودها به صورت کودهای پودری و مایع وجود دارد. از بارزترین تفاوت‌ها بین کودهای پودری و مایع، محدودیت زمانی در جذب آنها به خاک یا گیاه است. کودهای پودری، معمولاً به مرور زمان، جذب خاک و گیاه می‌شود و به طور معمول بین ۱ تا ۹ ماه در خاک می‌ماند. در حالی که کودهای مایع، بین یک تا دو هفته جذب گیاه می‌شود.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه کودهای مایع از اینجاو برای تهیه کودهای پودری موجود درفروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجاوارد شوید.

کودهای پودری کامل(NPK)

یکی از مهم‌ترین انواع کودهای پودری، کودهای پودری کامل یاNPK   است. از این جهت به این نوع از کودهای پودری، “کامل” می‌گویند، که عناصر غذایی لازم و مورد نیاز گیاهان به طور کامل را تامین می‌کند. NPK شامل سه درشت مغذی اولیه، سه درشت مغذی ثانویه (ماکرو) و ریزمغذی‌ها(میکرو) است.

 به گروه کودهای پودری ماکرو، عناصر پر مصرف و به میکرو، عناصر کم مصرف می‌گویند. گیاهان مقدار زیادی از این سه عنصر درشت مغذی اولیه یعنی نیتروژن(N)، فسفر(P) و پتاسیم(K) موجود در خاک را برای رشد و پایداریشان استفاده می‌کنند، به همین دلیل معمولا کمبود این عناصر نسبت به بقیه عناصر، بیشتر به چشم می‌آید و تامین آنها ضروری می‌شود

درشت مغذی اولیه شامل عناصر زیر است:

  • نیتروژن (Nitrogen)
  • فسفر (Phosphorus)
  • پتاسیم (Potassium)

درشت مغذی ثانویه شامل عناصر :

  • کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و گوگرد (S).
  • ریز مغذی‌هاشامل عناصر:
  • مس (Cu)، آهن (Fe)، منگنز (Mn)، مولیبدن (Mo)، زینک (Zn)، بور (B) .

دلیل اهمیت NPK  

از آنجا که سه عنصر استفاده شده در کودهای پودری NPK  برای رشدِ گیاهان بسیار مهم و حیاتی است، دلیل اهمیت این عناصر را در زیر عنوان کردیم:

  • نیتروژن(N)

نیتروژن، جزء اصلی کروفیل گیاه است. این عنصر، باعث می‌شود تا گیاه عمل فتوسنتز را بهتر انجام دهد. وجود نیتروژن، باعث رنگ سبزِ گیاهان است و کمبود آن، معمولاً با رنگ زرد در برگ گیاهان نمایان می‌شود. به همین دلیل نیتروژن را عنصر”رشدِ گیاه” در کودهای پودری ماکرو می‌نامند.

  • فسفر(p)

این عنصر در مرحله ریشه‌زنی، تولید گل و میوه به گیاه کمک می‌کند. در مراحل رشد، انرژی لازم را به گیاه منتقل می‌کند. مهندسان کشاورزی معمولاً چک می‌کنند تا گیاهان از مرحله اول کاشت تا برداشت، همواره دارای میزان یکسان از فسفر باشند. فسفر در تمامی مراحل چرخه تولیدِ گیاه، نقش بسزایی دارد از فتوسنتز گرفته تا تقسیم سلولی و بزرگ شدن سلول ها. به همین دلیل فسفر را “عنصر انرژی ” در کودهای پودری ماکرو می‌نامند.

  • پتاسیم(k)

این عنصر، از گیاه در مقابل بیماری‌ها‌ حفاظت می‌کند. باعث می‌شود تا میوه‌ها و گیاهان با سلامت و کیفیت بالایی تولید شود. از این‌رو پتاسیم را “عنصر سلامت” در کودهای پودری ماکرو می‌نامند.

اعداد درج شده روی کودهای پودری به چه معناست؟

سه عدد روی کودهای پودری، نشان دهنده ارزش سه ماده مغذی کلان مورد استفاده (درشت مغذی‌های اولیه) گیاهان است. همان طور که گفتیم، این مواد مغذی کلان عبارتند از: نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) ، یا به اختصار NPK است. هرچه این مقدار بیشتر باشد، غلظت مواد مغذی در کود بیشتر است.

به عنوان مثال، اگر روی بسته‌بندی کودهای پودری سه عدد 20-5-5 درج شده باشد، به این معنی است که میزان نیتروژن این کود، چهار برابر بیشتر نسبت به فسفر و پتاسیم است. غلظت کود پودری 20-20-20 برای هر سه ماده مغذی، دو برابرغلظت کود 10-10-10 است.

از اعداد روی کودهای پودری می‌توان برای محاسبه مقدار کود مورد نیاز برای 1 پوند (453.5 گرم) ماده مغذی که می‌خواهید به خاک اضافه کنید استفاده کرد. کودی که فقط حاوی یک ماده مغذی کلان باشد در مقادیر دیگر “0” دارد. به عنوان مثال ، اگر کود 10-0-0 باشد، فقط حاوی نیتروژن است. این اعداد کود، که مقادیر NPK نیز نامیده می‌شود، باید در هر کودی که خریداری می‌کنید وجود داشته باشد، چه کود آلی باشد یا کود شیمیایی.

می‌توانید برای مطالعه‌ی بیشتر،  مقاله‌ی ” کمبود مواد معدنی در گیاهان چه علائمی دارد و چگونه کنترل می‌شود؟ ” از اینجا بخوانید.

مزیت استفاده از کودهای پودری ماکرو

-استفاده از کودهای پودری ماکرو برای کشاورزان و باغداران صرفه اقتصادی دارد. از آنجا که کودهای پودری ماکرو، مهم‌ترین عناصر مغذی مورد نیاز گیاهان را به همراه بسیاری از عناصر مفید دیگر را به صورت یک جا و ترکیبی دارد، استفاده از این نوع کودهای پودری بسیار به صرفه است.

 با کودهای پودری ماکرو، به جای اینکه هر کدام از این مواد مغذی به صورت جداگانه حمل و نقل و توزیع شود و برای هر کود دهی  از نیروی ِانسانی و سوخت به کار بگیریم، تنها یک بار این عملیات صورت می‌گیرد.

کودهای پودری مایکرو با نسبت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. متناسب با شرایط هر کشت، تناسب عناصر مغذی در گیاه را برقرار می‌کند.

روش‌های رایج استفاده از کودهای پودری ماکرو

معمولاً این کودهای پودری را با کودهای حیوانی و عالی ترکیب و به خاک اضافه می‌کنند. این روش، از رایج‌ترین روش‌های استفاده از کودهای پودری برای محصولات باغی و کشاورزی است.

زمان مناسب استفاده از کودهای پودری ماکرو

مناسب‌ترین زمان استفاده از کودهای پودری ماکرو از اواخرِ زمستان تا اواخرِ تابستان عنوان می‌شود. ولی معمولاً با مشورت مهندسان کشاورزی، این زمان به صورت دقیق‌تر انتخاب می‌شود.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه کودهای پودری ماکرو موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *