باغبانی و کشاورزی

5 نکته در انتخاب کود برای مصارف خانگی

افراد بسیاری تمایل دارند تا در به پرورش گل و گیاه به صورت خانگی بپردازند. پرورش گیاهان به صورت خانگی می‌تواند شامل گل‌های آپارتمانی و هم شامل پرورش انواع گیاهان و سبزیجات در باغچه‌ها باشد. در این موارد، استفاده از کودهای مناسب برای رشد هرچه بهتر گیاهان، اهمیت زیادی دارد و در نتیجه در زمان انتخاب و خرید این کودها، باید دقت زیادی داشت؛ چرا که انتخاب کود نامناسب، ممکن است باعث از بین رفتن گیاهان شود. کود دهی گیاهانی که در باغچه انجام پرورش داده می‌شوند، با گیاهانی که در محیط خانه هستند و در اصطلاح به آن‌ها گیاهان آپارتمانی گفته می‌شود، کمی متفاوت از یکدیگر هستند. از این رو در این مقاله ابتدا اهمیت استفاده از کود برای گیاهان – به طور کلی مصارف خانگی – را مطرح کرده و سپس نکات لازم در انتخاب کود برای گیاهان آپارتمانی و مصارف خانگی را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا اقدام کنید.

اهمیت استفاده از کود برای مصارف خانگی

در نظر داشته باشید که همانطور انسان‌ها به انواع مواد مغذی برای رشد و ادامه‌ی زندگی احتیاج دارند، انواع گیاهان نیز برای رشد و نمو نیز به انواع مواد مغذی نیاز دارند.

البته همانطور که می‌دانید گیاهان خودشان با استفاده از فتوسنتز و واکنش‌های مربوط به آن، مواد مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. گیاهان خود رو که مناطق مختلف رشد می‌کنند، با استفاده از خاک همان مناطق و حتی همان میزان کم آبی که دریافت می‌کنند، می‌توانند به خوبی رشد و نمو خود را کامل کنند. اما در مورد گیاهان آپارتمانی و آن‌هایی که در خانه و این چنین محل‌هایی نگهداری می‌شوند، ماجرا کمی متفاوت خواهد بود. گیاهان آپارتمانی، نسبت به دیگر گیاهان، حساسیت بیشتری داشته و به طور کلی به مراقبت‌های بیشتر نیز نیاز دارند. گیاهان آپارتمانی و خانگی، برخلاف انواع دیگر گیاهان، نمی‌توانند با فتوسنتز و خاک‌های معمولی، مواد مغذی خود را تامین کنند و در صورت عدم استفاده از کودهای مناسب و تغذیه خاک آن‌ها، ممکن است به طور کلی از بین بروند؛ البته می‌توان در ابتدا با علائمی که گیاهان از خود نشان می‌دهند، متوجه کمبودهایشان شده و برای رفع آن اقدام کرد؛ البته در صورتی که متوجه این علائم نشوید، گیاه به صورت کامل از بین می‌رود.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر، مقاله‌ی ” کمبود مواد معدنی در گیاهان چه علائمی دارد و چگونه کنترل می‌شود؟ ” را از اینجا مطالعه کنید.

انواع گیاهان، از جمله گیاهان آپارتمانی، به عناصر مختلفی برای احتیاج دارند که اصلی‌ترین آن‌ها، شامل موارد زیر می‌شود:

  • کربن  C، اکسیژن O و هیدروژن H
  • ازت یا نیتروژن N
  • فسفر P
  • پتاسیم K
  • کلسیم Ca
  • منگنز Mn
  • منیزیم Mg
  • گوگرد S
  • آهن Fe
  • روی Zn
  • مس  Cu
  • بور   B
  • مولیبدن  MO
  • کلر Cl

گیاهان سه عنصر کربن، اکسیژن و هیدروژن را به طور طبیعی از هوا و از طریق برگ‌هایشان جذب می‌کنند. از بین این عناصر، نیتروژن، فسفر و پتاسیم، سه عنصر اصلی برای رشد تمام گیاهان هستند و کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شود، باید حتما شامل این سه عنصر باشند. ( در این باره، جلوتر بیشتر صحبت خواهیم کرد. ) البته در نظر داشته باشید که گیاهان نمی‌توانند تمام مواد مغذی موجود در خاک را جذب کنند؛ اینجاست که اهمیت استفاده کودهای مناسب، مشخص می‌شود.

5 نکته در انتخاب کود برای مصارف خانگی

همانطور که پیشتر مطرح شد، برای گیاهانی که در خانه نگهداری می‌شوند ( گیاهان آپارتمانی )، استفاده از کودها اهمیت زیادی دارد. در ادامه نکاتی را بررسی خواهیم کرد که باید در زمان انتخاب این کودها، به آن‌ها توجه کنید.

1. تامین کننده‌ی عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان

برای رشد و پرورش انواع گیاهان، به 16 عنصر نیاز بوده که از بین آن‌ها نیتروژن، فسفر و پتاسیم (N, P و K )، اصلی‌ترین عناصر رشد محسوب می‌شوند. در نتیجه باید از کودی استفاده کنید که حتما شامل این سه عنصر بوده و بتواند نیاز گیاه را برطرف کند.

  • نیتروژن

نیتروژن یک عنصر کلیدی در رشد گیاهان بوده و در تمام سلول‌های گیاهی، در پروتئین‌ها، هورمون‌های گیاهی و در کلروفیل یافت می‌شود. علت رنگ سبز بدنه و برگ‌ها در گیاهان، کلروفیل بوده که نیتروژن در ساخت آن نقش مهمی دارد. در انواع مختلف کود، زمانی که روی خاک اعمال می‌شوند، نیتروژن به شکل معدنی به نیترات تبدیل شده تا گیاهان بتوانند آن را راحت‌تر جذب کنند.

  • فسفر

فتوسنتز یکی از فرایندهای مهم در گیاهان بوده و نیازمند انرژی است. فسفر به انتقال انرژی از نور خورشید به گیاهان کمک کرده، رشد اولیه ریشه و گیاه را تحریک می‌کند و باعث سرعت بخشیدن به فرایند بلوغ گیاه می‌شود.

  • پتاسیم

گیاهان به ویژه گیاهان آپارتمانی، در معرض انواع مختلفی از بیماری‌ها قرار دارند؛ پتاسیم باعث افزایش قدرت و مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها می‌شود، به تشکیل و جابجایی نشاسته، قندها و روغن‌های تولید شده در گیاهان کمک می‌کند.

2. مایع یا جامد بودن کود

برخی از گیاهان آپارتمانی، نمی‌توانند مواد مورد نیاز خود را از طریق خاک و کودهای اضافه شده به آن، دریافت کنند. برای چنین گیاهانی، باید از کودهای مایع استفاده کنید. باید کودهای مایع را به گیاهان اسپری کرده تا مواد از طریق برگ‌ها جذب شوند. در نتیجه قبل از انتخاب کود برای گیاهان خود، به این موضوع توجه داشته باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع کودهای مایع موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

3. سن گیاهان

همانطور که در انسان‌ها، تغذیه‌ی خردسالان و افراد بزرگسال، با یکدیگر متفاوت است، در گیاهان نیز نوع تغذیه، کود مصرفی و میزان آن با توجه به سن گیاه باید صورت بگیرد. چرا که در صورتی که گیاه، تازه شروع به رشد کرده باشد، نوع کود مصرفی آن متفاوت از همان گیاه به صورت بالغ می‌باشد. این موضوع به این علت اهمیت دارد که ممکن است در صورت انتخاب کود نامناسب، نتواند تامین کننده‌ی نیازهای گیاه بوده و حتی به دلیل قوی بودن بیش از حد، باعث از بین رفتن گیاه شود.

4. توجه به کمبودهای گیاهان

از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، کمبودهایی است گیاهان آپارتمانی با آن مواجه شده‌اند. معمولا بعد از مدتی علائم کمبود هر ماده‌ی مغذی در تمام گیاهان نشان داده می‌شود؛ شما باید با این علائم آشنا شده و در زمان انتخاب کود، با توجه به آن‌ها تصمیم بگیرید.

5. شیمیایی یا طبیعی بودن کود

به طور معمول، استفاده از کودهای طبیعی، به علت نداشتن عوارض برای پرورش انواع گیاهان مناسب‌تر است؛ اما باید در نظر داشته باشید به علت اینکه گیاهان آپارتمانی در محیط داخلی خانه نگهداری می‌شوند، در صورت استفاده از کودهای طبیعی، به دلیل داشتن بویی که دارند، کمی آزار دهنده و غیر قابل تحمل باشد. در نتیجه بهتر است از کودهای شیمیایی استفاده کنید که علاوه بر نداشتن بوی آزار دهنده، از نظر میزان مواد مغذی، بهتر از کودهای طبیعی عمل می‌کنند.

سخن آخر

در این مقاله، مروری بر نکات مهم در زمان انتخاب کود برای مصارف خانگی داشتیم. در نظر داشته باشید می‌توانید برای خرید انواع کود مناسب برای مصارف خانگی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا اقدام کنید. از این که تا پایان مقاله، همراه ما بودید، متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *