باغبانی و کشاورزی

انتخاب بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی

انتخاب بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی

محبوبیت گیاهان آپارتمانی و مزایایی که نگهداری از این گیاهان دارد، باعث شده تا به طور روزانه به تعداد کسانی که از آن‌ها نگهداری می‌کنند، افزوده شود. نگهداری از گیاهان آپارتمانی، چالش‌های خاص خود را داشته و برای داشتن گیاهانی شاداب و سرحال، باید اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی را رعایت کنید. یکی از مواردی که باید در نگهداری از این گیاهان رعایت کنید، استفاده از بستر کشت‌های مناسب است؛ چرا که انواع گیاهان، از جمله گیاهان آپارتمانی، آب و مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق بستر کشت تامین می‌کنند. گیاهان نیز مانند ما انسان‌ها، نیازهای متفاوتی دارند و یکی از عوامل کلیدی در سلامت گیاهان این است که بدانید چگونه بهترین بستر کشت را برای گیاهان آپارتمانی خود انتخاب کنید. در این مقاله ابتدا مروری کلی بر روی انواع بستر کشت داشته و سپس به بررسی انتخاب بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع لوازم و تجهیزات مورد نیاز باغبانی و کشاورزی خود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

انواع بستر کشت

همانطور که گفته شد، بستر کشت، محیطی برای تامین انواع نیازهای گیاه است و به طور کلی به سه دسته‌ی آلی، معدنی و مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند.

1. بستر کشت معدنی

بستر کشت معدنی، همانگونه که از اسم آن مشخص است، شامل مواد معدنی  از سنگ‌ها و صخره‌ها می‌باشد. ماسه، پرلیت و سنگ ریزه، سه نمونه از مشهورترین بستر کشت‌های معدنی هستند.

    • ماسه: در اصطلاح به ذراتی که حداکثر قطر آن‌ها 2 میلی متر باشد، ماسه گفته می‌شود و این بستر کشت معمولا از صخره‌ها و رودخانه‌ها، به دست می‌آید. ماسه به عنوان بستر کشت، یک مزیت و یک عیب مهم دارد؛ مهم‌ترین مزیت آن، این است که به دلیل ماندگاری بالایی این بستر کشت، نیاز به تعویض سالانه وجود ندارد. از سمت دیگر، وزن بالایی که دارد، می‌تواند یکی از معایب آن محسوب شود.
    • پرلیت: از گدازه‌های آتشفشانی، ماده‌ای سفید با تخلخل زیاد استخراج شده که پرلیت نام دارد. پرلیت به علت متخلخل بودن، باعث شده تا آب و هوا را در خود نگه دارد و به یکی از انتخاب‌های مناسب برای بستر کشت، تبدیل شود. البته همین مزیت بستر کشت پرلیت – متخلخل بودن – باعث شده تا پس از گذشت مدت زمانی – یک تا دو سال – به پودر نرمی تبدیل شده که در نتیجه‌ی آن ریشه‌ی گیاه، در فشردگی قرار بگیرد که در این مواقع زمان تعویض بستر کشت است. البته پرلیت می‌تواند با دیگر بسترهای کشت مانند کوکوپیت و پالم پیت ( جلوتر آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. ) مخلوط شود. استفاده از پرلیت برای گیاهان آپارتمانی، به دلیل داشتن دانه‌های گرد و سفیدی که دارد، ظاهر زیبایی نیز برای گیاهان آپارتمانی فراهم می‌کند
  • سنگریزه:  این بستر کشت به علت آنکه همه جا در دسترس است، به عنوان ارزان‌ترین بستر کشت شناخته می‌شود. ذرات سنگریزه، از ماسه درشت‌تر بوده و به همین علت، در صورتی که از آن به تنهایی استفاده شود، آب را در خود نگه نداشته و به راحتی از دست می‌دهد؛ در نتیجه بهتر است که با پرلیت یا ماسه، به صورت مخلوط استفاده شود.

2. بستر کشت آلی

بستر کشت‌های آلی، از پرکاربردترین بستر کشت‌هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بستر کشت شامل موارد زیر می‌شود:

    • کوکوپیت: بستر کشت کوکوپیت، از الیاف پوست نارگیل تهیه می‌شود؛ به این صورت که پس از اعمال تغییرات بر روی الیاف‌های نارگیل، آن‌ها به صورت مکعب‌های فشرده در می‌آورند؛ به همین علت، این بستر کشت قابلیت جذب و نگهداری بالای آب را دارد. کوکوپیت، بعد از خیس خوردن در آب، به شکل پودر درآمده و قابل استفاده است.

می‌توانید برای تهیه بستر کشت کوکوپیت، موجود در  فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *