گل و گیاه

بررسی اصول سمپاشی گیاهان آپارتمانی

اگر فکر می‌کنید سمپاشی گیاهان آپارتمانی یک کار تابستانی است، در اشتباه هستید! این آفات بی رحم گیاهی به همان اندازه در ماه‌های گرم به گیاهان حمله می‌کنند، که در زمستان نیز بر روی گیاهان آپارتمانی شما ممکن است ظاهر شوند. این امر به ویژه برای گیاهان گلخانه‌ای یا گلدانی که در فضای باز قرار دارند نیز صادق است و باید این گیاهان  را در زمستان به داخل خانه بیاورید تا از آن‌ها در مقابل سرما محافظت کنید.

اگر بعضی از گیاهان آپارتمانی نیاز به سمپاشی دارند و می خواهید قبل از اینکه همه چیز از کنترل خارج شود، علائم اولیه هجوم آفات را زیر نظر داشته باشید، به این راهنمای ساده برای سمپاشی گیاهان آپارتمانی خود تا پایان این مقاله، توجه داشته باشید.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود، از طریق فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید.

نکاتی راجع به سمپاشی گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به ویژه در فصل زمستان در برابر آفات آسیب پذیر هستند چرا که در حالت خواب زمستانی هستند و رشد آنها کندتر و ضعیف تر از حد معمول است. نکته قابل توجه این است که به محض مشاهده فرسودگی و ضعیف شدن گیاهانتان، بررسی اولیه را انجام دهید و سمپاشی گیاهان آپارتمانی را آغاز کنید تا در نهایت گیاهان شما در معرض آفت‌زدگی قرار نگیرند. در اینجا برخی از روشهای ثابت شده برای سمپاشی گیاهان، به همراه چند پیشنهاد در مورد روش جلوگیری از خراب شدن کلکسیون گیاهان آپارتمانی گرانبها برای شما آورده شده است.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی ” کوددهی گیاهان آپارتمانی و نکات مرتبط ” را از اینجا مطالعه کنید.

به طور مرتب گیاهان آپارتمانی خود را بررسی کنید

اگر چه علائم آفات ممکن است به وضوح دیده شود، اما بسیار مهم است که هنگام بررسی گیاهان آپارتمانی از نظر آفات دقیق باشید. علائم مختلف بسیاری وجود دارد مانند: برگ‌های چسبناک، لکه‌های زرد، علامت‌های غیر متعارف بر روی برگ‌ها، تارهای ریز و وجود موجودات زنده از مهم‌ترین علائم رایج آن است.

اما گاهی اوقات این مسائل و تغییرات، بسیار کوچک هستند و اگر مراقب آن نباشید، در یک چشم بر هم زدن می‌توانند به یک گروه بزرگ تبدیل شوند. سمپاشی چند نمونه از گیاهان آپارتمانی آفت زده قطعا بسیار ساده تر از سمپاشی تمام گلهای آپارتمانی شماست!

صابون حشره کش

دلایل منطقی بسیاری وجود دارد که از سم‌های شیمیایی استفاده نکنیم. زمانی که سموم در خارج از خانه استفاده می‌شود، در نهایت جان حشرات مفید مانند کفشدوزک، پروانه‌ها و زنبورها را تهدید می‌کند. البته زمانی که در خانه از سم استفاده می‌شود، خانواده و حیوانات خانگی خود را در معرض ترکیبات سمی قرار می‌دهید! برای حل این مسئله چکار باید کرد؟ درواقع مهم نیست که چگونه از آنها استفاده می‌کنید، سموم همیشه مضر هستند. از طرف دیگر، هنگامی که از یک راه حل طبیعی مبارزه با آفات استفاده می‌کنید، می‌توانید گیاهان آپارتمانی را بدون مواد شیمیایی و سرطان زا به طور موثر آفت‌زدایی کنید. این روش برای سلامتی سایره زمین و سلامتی خودتان مناسب‌تر است.

اگر در فکر این هستید که چگونه قبل از آوردن گیاهان به خانه آفت‌زدایی کنید، می‌توانید تنها یک مرحله، از سمپاشی استفاده کنید. صابون حشره‌کش یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها برای آفت‌زدایی از گیاهان آپارتمانی و همچنین گیاهان باغی در فضای باز است. کمی صابون ‌‌ملایم را در ظرفی با آب مخلوط کنید، اما گاهی اوقات، استفاده از صابون حشره کش قوی‌تر می‌تواند برای گیاهان آپارتمانی ظریف‌تر مضر باشد، بنابراین ما ترجیح می‌‌دهیم از صابون کاستیل کاملا طبیعی استفاده کنیم. فقط مقداری صابون را داخل یک بطری اسپری پر از آب بریزید، آن را تکان دهید و روی تمام برگهای گیاه خود – مخصوصاً قسمت زیرین آن را اسپری کنید. این کار باعث می شود گیاهان آپارتمانی شما از اکثر آفات شایع به سرعت و به راحتی و بدون صدمه پاک شود و از بین برود. فقط مطمئن شوید که گیاهان آپارتمانی خود را پس از سمپاشی در مکانی با گردش خوب هوا قرار دهید، چراکه اگر این رطوبت بدون تبخیر در شاخ و برگ بنشیند، ممکن است منجر به ایجاد کپک شود.

از روغن چریش استفاده کنید

این حشره کش طبیعی از درخت چریش استخراج می‌شود و رقیق کردن آن با آب یا خرید اسپری از قبل مخلوط شده برای رفع اشکال فوق العاده خوب عمل می‌‌کند و بسیار قوی است. درواقع این ماده بوی خاصی دارد، حشرات را با بوی خود دفع می‌کند، در صورت مصرف آنها را می‌کشد و سیستم هورمونی آنها را مختل می‌کند تا نتوانند تولید مثل کنند. استفاده از این روش، نه تنها یک راه حل عالی به جای سمپاشی است، بلکه یک قارچ کش طبیعی نیزاست و اگر گیاهانی دارید که مستعد ابتلا به کپک پودری هستند، مانند درختان شکوفه گلدار، محلول روغن چریش تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

اسپری پیرتروم را امتحان کنید

اجازه ندهید نام آن شما را فریب دهد، ممکن است این محصول شبیه یک اسپری شیمیایی عجیب به نظر برسد، اما در واقع یک ترکیب طبیعی است که از گل داوودی تهیه شده است! برای آفت زدایی از گیاهان آپارتمانی عالی است زیرا سیستم عصبی مرکزی حشرات را درگیر می‌کند و تقریباً بلافاصله پس از تماس آنها را فلج می‌کند. ما آن را برای آفت زدگی از گیاهان آپارتمانی داخلی توصیه می‌کنیم چراکه، اگرچه امری طبیعی است، اما هنوز هم می‌تواند تهدیدی برای حشرات مفید مانند کفشدوزک و زنبورها باشد. این اسپری بسیار قوی است، بنابراین نیازی به زیاده روی در آن ندارید.

می‌توانید برای تهیه انواع سمپاش موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران از اینجا اقدام کنید.

برگ‌ها را با محلول الکل پاک کنید

اگر گیاه آپارتمانی شما دارای برگ‌های ضخیم تر و پهن تری است که خیلی شکننده نیستند، پاک کردن کامل آن با یک دستمال الکلی می‌تواند به طور موثری اشکال زدایی کند. الکل دارای اثرات خشک کننده است، بنابراین در استفاده از آن زیاده روی نکنید. این محلول همچنین برای جلوگیری از قارچ گیاهان آپارتمانی را ضدعفونی می‌کند و برای پاکسازی از گرد و غبار عالی است.

مکش حشرات پرنده با جاروبرقی

اگر طاقچه ای که در آن گیاهان آپارتمانی خود را نگهداری می‌کنید ناگهان مملو از حشرات یا دیگر آفات شده است، مکیدن آنها با جاروبرقی یک راه حل سریع برای بیرون آوردن آنها از آنجاست! اما لطفاً مراقب باشید که قسمتی از گیاهان آپارتمانی خود را داخل نازل جاروبرقی نکشید.

دفع آفات گیاهان آپارتمانی با سیر به جای سم

حشرات تقریبا خون آشامان دنیای گیاهان هستند و ترجیح می‌دهند در فضاهای تاریک رفت و آمد کنند و شیره برگ‌ها را به سبک دراکولا بمکند. به نظر می‌رسد، اما معمولا آفات از بوی سیر متنفر هستند! یک یا دو حبه سیر را پوست بگیرید و به خاک گیاهان آپارتمانی خود بیفزایید. این کار به جلوگیری از جمع شدن حشرات کمک می‌کند.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه کودهای مناسب مصارف خانگی و گل‌های آپارتمانی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *