گلخانه

معرفی پرکاربردترین گونه های کاکتوس

کاکتوس‌ گیاه گوشتی و خاردار ، از خانواده کاکتوس‌ها (Cactaceae) است. همچنین تمام انواع از  گروه گیاه کاکتوس بسیار در مقابل کم آبی و خشکی مقاوم هستند. چرا که کاکتوس در فصول بارندگی و همچنین در زمان بارش باران، در وجود خود آب باران و رطوبت ذخیره می‌کند و در ماه ها و شرایط کم آبی استفاده می‌کند. بیشتر کاکتوس‌ها ریشه‌های عمیقی داشته و ساقه شبکه‌ مانند آن به عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کند. البته ساقه کاکتوس توسط تیغه‌هایی که روی بدنه آن‌ها وجود دارد در امنیت و حفاظت کامل هستند. نکته جالب توجه این است که کاکتوس‌ها در ایران هیچ گونهٔ بومی ندارند. در این مقاله به معرفی و بررسی پرکاربردترین گونه‌های کاکتوس در ایران که دارای میوه هستند و جنبه خوراکی و درمانی دارند و همین طور پرکاربردترین و پرطرفدارترین گونه‌های مورد استفاده کاکتوس در آپارتمان ها می‌پردازیم.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود، از طریق فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید.

5 گونه پرکاربرد کاکتوس که میوه می‌دهند:

قبل از معرفی بهتر است ابتدا در مورد خواص میوه کاکتوس بیشتر بدانیم. میوه کاکتوس بسیار مقوی بوده و دارای طبعی بسیار گرم است. مزه آن تقریبا مانند مزه آناناس، کیوی و انبه است. همچنین به دلیل داشتن پوست ضخیم، میوه تا مدت‌ها در هوای آزاد و بدون نیاز به یخچال هم قابل نگهداری است. درون میوه نیز دانه‌های مغذی ریزی وجود دارد که سفت بوده و کمی خوردن میوه را مشکل می‌کند اما بسیار پر خاصیت است. نکته جالب در مورد میوه این نوع کاکاتوس‌ها این است که این نوع میوه حتی به مدت بیش از 1 سال بر روی گیاه سالم می‌ماند و تازگی و ماندگاری آن واقعا فوق العاده است.

کشور مراکش به عنوان یکی از بزرگترین صادرکننده این میوه شناخته شده است و نواحی وسیعی در این کشور به پرورش این نوع میوه از خانواده کاکتوس‌ها اختصاص داده‌اند. این گیاه سخت و خشن اما سرشار از ویتامین‌های طبیعی بوده و در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی، موادغذایی سالم و کم هزینه محسوب می‌شود. همچنین از آب این میوه ذخیره شده در کاکتوس برای مصارف دارویی، بهداشتی و حتی از خواص میوه کاکتوس در طب سنتی نیز استفاده‌های زیادی می‌شود.

گونه‌های کاکتوس خوراکی دارای میوه:

  1. سان پدرو :(Sanpedro) این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی است و آب به دست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه می‌شود . همچنین تب بالا و بیماری هپاتیت را درمان می‌کند.
  2. هودیا :(Hoodia) این نوع کاکتوس، بیشتر در کشور آفریقای جنوبی وجود دارد و به درمان چاقی مفرط و اضافه وزن کمک می‌کند.
  3. اوپنت: (Opuntia)  این نوع کاکتوس ، دارای ماده ای به نام فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌ها خاصیت سم زدایی دارند و از آسیب سلولی که باعث بروز انواع سرطان‌ها و پیری می‌شوند، جلوگیری می‌کند. همچنین با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر انواع عفونت‌ها محافظت می‌کنند. این گونه از کاکتوس‌ها به ویژه نوع پهن برگ و تیغ دار آن، تنها گیاهیست که اشعه‌‌های مضر و نویزهای گوشی تلفن همراه و  همچنین پارازیت‌های ماهواره ای را به راحتی به خود جذب می‌کند. پس تا می‌توانید برای منزل خود کاکتوس تهیه کنید . میوه اپونتیا دارای سایز و طعم متفاوت است و هم به صورت خام قابل خوردن است و هم می‌توان از آن ترشی و مربا و شربت تهیه کرد.
  4. دراگون فروت: دراگون فروت میوه کاکتوس هیلئو سرئوس است که داری سه نوع قرمز رنگ، سفید رنگ و زرد رنگ است که هر کدام طعم متفاوتی با یکدیگر دارند . دراگون فروت بزرگ‌ترین نوع میوه را در بین کاکتوس‌ها دارد.
  5. میوه مامیلاریا: از جمله میوه‌های دیگر از خانواده کاکتوس‌ها، میوه مامیلاریا است و برعکس دیگر میوه‌ها که پوست میوه جدا شده و محتویات درون آن خورده می‌شود، در مامیلاریا تمام بخش‌ها میوه خورده می‌شود که البته مزه‌ای‌ترش و شیرین مانند زالزالک دارد.

معرفی پرکاربردترین گونه آپارتمانی کاکتوس:

کاکتوس علاوه بر خواص دارویی و غذایی فوق العاده، برای کاهش استرس، بهبود تنفس، تصفیه هوا، استراحت چشم‌ها و زیبایی پوست نیز بسیار مفید است. همچنین جز مقاوم‌ترین گیاهان بر روی کره زمین هستند که در شرایط سخت محیطی، مقاومت بالایی دارند. در زیر چند نمونه از این نوع کاکتوس‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • کاکتوس ساگوارو (Saguaro Cactus)

کاکتوس ساگوارو از اصلی‌ترین نمادهای کاکتوس جهان است و هر وقت بخواهند خانواده کاکتوس‌ها را معرفی کنند این گیاه را مثال می‌زنند. رشد این نوع کاکتوس، بسیار کند است به طوری که در ۱۵ سال اول به سختی به ۳۰ سانت طول می‌رسد و تا ۲۵۰ سال عمر می‌کند. این نوع کاکتوس دارای  ستونی سبزه تیره و قطور است که داری تیغ‌های بلندی تا طول پنج سانتی‌متر نیز است که بر اثر نور زیاد به قهوه‌ای هم می‌گراید.  همچنین این کاکتوس در صحرای سوزان آریزونا رشد می‌کند. نکته جالب در مورد این نوع کاکتوس این است که این نوع کاکتوس‌ها توان زندگی در بیابان‌ها را ندارند. کمتر کسی است که این نماد بیابانی را نشناسد یا حداقل یک بار آن را در فیلم‌های هالیوودی ندیده باشد. ساگوار در ۳۰ سالگی به سن گل دهی می‌رسد.

  • کاکتوس بانوی پیر  (Old Lady Cactus)

کاکتوس بانوی پیر یا مامیلاریا هانیانا دارای انواع مختلفی است. این نوع کاکتوس در فضای باز رشد می‌کند اما در محیط خانه نیز قابل پرورش است. برای پرورش این نوع کاکتوس، روشن‌ترین نقطه خانه را انتخاب کنید و از تابش شدید نور خورشید به خصوص در فصل تابستان جلوگیری کنید. پشت پنجره‌های نورگیر، بهترین مکان برای نگهداری این کاکتوس‌ها در فصل تابستان است. گلدهی این کاکتوس جالب در اواخر زمستان و اوایل بهار اتفاق می‌افتد. سر هر ستون از این کاکتوس، گل‌هایی به رنگ بنفش متمایل به صورتی ظاهر می‌شود که بسیار زیبا و جذاب هستند.

  • کاکتوس اپونتیا میکروداسیس «کاکتوس گوش خرگوشی«

این کاکتوس به لقب‌های مختلف و اسامی گوناگونی شناخته شده است مانند کاکتوس خرگوشی، زبان مادر شوهر و راکتی. همچنین دارای گل‌های لیمویی رنگ و قرمز رنگ هستند و میوه‌های قرمزرنگی با خواص دارویی و ارزش غذایی فراوان تولید می‌کنند. اپونتیاها به نور فراوان احتیاج دارند و اگر که در مکانی با نور کم نگهداری شود راکت‌های آن باریک رشد خواهد کرد. در فصل تابستان از قرار دادن این نوع کاکتوس در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری شود.

  • کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس یک گیاه با عمر طولانی است. شما می‌توانید این کاکتوس را با آبیاری کردن کم اما با تعداد دفعات زیاد، سیراب و پرورش دهید. با این حال، این نوع گیاه کاکتوس کریسمس می‌تواند دچار  پوسیدگی ریشه نیز شود. کاکتوس کریسمس زمانی به گلدهی می‌رسد که روزها کوتاه و شب بلند باشد مانند فصل های سر پاییز و زمستان. همچنین در نظر داشته باشید برای تهیه کود مناسب گیاهان آپارتمانی موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران می‌توانید از اینجاوارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *