باغبانی و کشاورزی

نکات ضروری در نگهداری از درختان میوه

بسیاری از شما ممکن است به باغداری و احداث باغ علاقه زیادی داشته باشید اما اینکار اصلا ساده‌ای نیست و نیاز به دانش و اطلاعاتی از قبیل آبیاری در کشاورزی، کوددهی به درختان و… دارد. اگر شما از این مسائل اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است باغ و درختان شما محصول آنچنانی نداشته باشد. پس این مقاله را دنبال کنید تا اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورید و یک باغ با محصولات بسیار عالی داشته باشید. در نظر داشته باشید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیازتان موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

احداث باغ

برای احداث باغ باید عوامل وابسته به آن را بررسی کنیم و اگر آن باغ محل مناسبی برای نگهداری از درختان میوه بود سپس اقدام به کاشت نهال و آبیاری در کشاورزی کنیم. این عوامل عبارتند از:

  1. عوامل محیطی
  2. عوامل اقتصادی

عوامل محیطی

درختان میوه به نسبت سنی که دارند به عوامل محیطی از قبیل نور و دما واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهند. قابل توجه است که درختان میوه بعد از بلوغ  و رشد زیاد بسیار حجیم می‌شوند پس باید انها را با فاصله زیاد از هم کاشت در نتیجه باید بسیار دقت کرد که عوامل محیطی برای احداث باغ مناسب باشد.

نور

بعضی از درختان به نور بسیار زیاد برای رشد نیاز دارند اما بعضی دیگر به نور زیاد حساس هستند.

پس دقت کنید که چه گیاهان یا درختانی در باغتان می‌کارید .

دما

همه درختان و گیاهان برای رشد به محدوده دمایی مناسب خود برای رشد نیاز دارند لازم به ذکر است در طول زمستان و پاییز در ساعت های مشخص باید دمایی کمتر از هفت درجه جذب کنند تا در رشد انها اختلال ایجاد نشود. پس نتیجه می‌گیریم درختان میوه سرمای مورد نیاز خود را در طول سال جذب کنند تا بتوانند در بهار شکوفه بزنند.

برای تهیه انواع دماسنج موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

خاک

قبل از کاشت نهال باید خاک باغ را مورد آزمایش قرار داد تا متوجه شویم این خاک برای کاشت درختان میوه و  آبیاری در کشاورزی مناسب است یا خیر  برای این‌کار می‌توان  مقدار کمی از خاک را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید تا خاک را مورد آزمایش قرار دهند و با توجه به جواب تست و ارزیابی متوجه می‌شوید که آیا این خاک مناسب کاشت نهال هست یا نه.

می‌توانید برای تهیه انواع بستر کشت موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

عوامل اقتصادی

در مجموع فردی که می‌خواهد باغی را احداث کند و به کسب درآمد و سودآوری از باغ فکر می‌کند. بنابراین باید به تمام هزینه‌های احداث باغ از قبیل آبیاری در کشاورزی، هزینه‌های نگهداری و آزمایشات توجه داشت و اگر سود مناسبی داشت اقدام به احداث باغ نماید.

خرید نهال

با توجه به موقعیت جغرافیایی باغ در حال احداث و شرایط آب و هوایی منطقه و آزمایشات انجام شده، باید برای خرید نهالی مناسب با شرایط گفته شده اقدام کرد. نهال‌هایی که تهیه می‌شود باید از لحاظ اقتصادی و شرایط جغرافیایی مناسب باشد. نکته قابل توجه دیگری هم وجود دارد که ریشه نهال تهیه شده باید قوی باشد. لازم به ذکر است که اگر نهال انتخابی پیوندی باشد، باید یکسال از زمان پیوند و دو سال از زمان کاشت در خزانه گذشته باشد.

شخم زدن زمین

شخم زدن باغ در حال احداث به این معناست که خاک‌های زیرین جایگزین خاک‌های بالای زمین شوند. فواید این کار این است که خاک مرده که روی زمین قرار دارد جای خود را به خاک غنی تر از املاح می‌دهد و برای کاشت نهال مناسب‌تر است .

کاشت نهال

هنگام کاشت نهال باید به فاصله‌ی مورد نیاز هر نهال دقت کرد تا به رشد انها آسیب نرساند . باید توجه داشت قبل از کاشت نهال باید آن را در برابر نور خورشید نگه داشت. توجه کنید که ریشه نهال‌ها به نور خورشید حساس هستند پس قبل از اینکه نهال‌ها را در برابر نور خورشید قرار دهید می‌توانید ریشه‌ها را با پلاستیک سیاه بپوشانید.

انواع روش و نقشه کاشت نهال

روش‌ها و نقشه‌هایی برای کاشت نهال وجود دارد که باید با توجه به نوع نهال و شرایط محیطی بهترین ان را انتخاب کرد. این روش‌ها عبارتند از :

  1. مربعی
  2. مستطیلی
  3. لوزی
  4. داربستی

نکات بعد از کاشت

بعد از کاشت باید به خاک چند ضربه محکم بزنید تا ریشه در خاک سفت شود. بعد از تمام این کارها نهالتان را آبیاری کنید که ریشه نهال کاملا مرطوب شود و آب کافی برای رشد داشته باشد. همواره سعی کنید که خاک نهال همیشه مرطوب باشد و اگر زمانی مشاهده کردید خاک نهال خشک شده است آن را آبیاری کنید تا نهالتان یا درختان میوه خشک نشوند. باید توجه داشت همان قدر که آبیاری در کشاورزی رشد نهال موثر است انتخاب کود مناسب نیز در رشد نهال بی تاثیر نیست.

انواع آبیاری در کشاورزی

با توجه به نهال‌هایی که در باغ کاشتیم و میزان رطوبتی که خاک باغ داراست باید از یک روش مناسب برای آبیاری در کشاورزی استفاده کنیم در اینجا شما را با انواع روش های آبیاری در کشاورزی آشنا می‌کنیم .

آبیاری در کشاورزی زیر زمینی

در این روش آبیاری در کشاورزی با استفاده از منافذی که در خاک ایجاد می‌کنیم باید آب را با استفاده از خاصیت مویینگی به محیطی از ریشه نهال برسانیم در این روش به هیچ عنوان سطح خاک مرطوب نمیشود و فقط ریشه گیاه رطوبت می‌گیرد .

آبیاری در کشاورزی سطحی

در این روش آبیاری در کشاورزی باید با استفاده از لوله ی دریچه دار بر روی سطح خاک استفاده کرد به این صورت که آب از منافذ خاک کم کم عبور کرده و به ریشه می‌رسد. این نوع آبیاری در کشاورزی با سه روش کرتی، نواری و شیاری صورت می‌پذیرد.

آبیاری در کشاورزی تحت فشار

در روش آبیاری در آبیاری در کشاورزی، آب را با لوله با فشار مستقیم و بیشتر فشار اتمسفر به گیاه می‌رسانیم که این روش آبیاری در کشاورزی هم به صورت‌های بارانی و موضعی انجام می‌شود و در روش موضعی باز هم به دو شاخه قطره‌ای و خطی صورت می‌گیرد.

آبیاری در کشاورزی قطره‌ای

در این روش آبیاری در کشاورزی با استفاده از لوله‌های آب با قطر کم که آن‌ها را به صورت جداگانه زیر هر نهال قرار می‌دهند.در این روش آب به صورت قطره قطره به زیر گیاه و روی خاک می‌ریزد و در طولانی مدت به ریشه گیاه نفوذ می‌کند.

این نوع آبیاری در کشاورزی برای زمین‌هایی انجام می‌شود که با کمبود آب برای زمین‌های خود مواجه هستند. چرا که آب قطره قطره به گیاه و ریشه آن می‌رسد و از هدر رفتن آب نیز جلوگیری می‌کند و از کمترین آب، بیشترین استفاده می‌شود.

معیارهای انتخاب روش آبیاری در کشاورزی

برای آبیاری در کشاورزی باید از بهترین روش استفاده کرد که عوامل موثر در انتخاب آنها عبارتند از:

بافت خاک، مقدار آب در دسترس، شوری خاک، نهال‌های آماده شده برای کشت، کیفیت آب، هزینه آب، وضعیت آب وهوایی، کیفیت و میزان محصول، آماده کردن زمین، اندازه مزارع، زهکشی زمین،

الگوی گیاهان کشت، انرژی قابل دسترس، چرخه و عملیات زراعی، مسائل فرهنگی و اجتماعی.

سخن آخر

با توجه به مطالبی که در این مقاله، به بررسی آن‌ها پرداختیم، برای احداث یک مزرعه کشاورزی و باغبانی ایده‌آل از هر نظر، باید شرایط گفته شده را از قبیل خرید نهال مناسب با شرایط آب و هوایی، شخم زدن زمین، انتخاب مناسب‌ترین روش برای آبیاری در کشاورزی و نهال کاشته شده، کود دهی مناسب به گیاه، مراقبت‌های بعد از کاشت و از همه مهم‌تر این‌که‌ آیا این سرمایه‌گذاری برای ما سود آور است یا خیر را نیز در نظر داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *