باغبانی و کشاورزی

5 نوع بذر صیفی و روش کاشت آن

بذر سبزی را می­توان در هر مکانی از جمله منازل آپارتمانی، باغچه، روف گاردن و … پرورش داد. همگی از فواید سبزیجات آگاهی داریم و آن‌ها‌ از گذشته دور عضو جدایی ناپذیر سفره ایرانیان بودند. با کاشت بذر سبزی در خانه نه تنها از مصرف سبزیجات سالم مطمئن می­شویم، بلکه شادابی و تازگی را به خانه خود هدیه خواهیم کرد. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی 5 نوع بذر صیفی، روش کاشت آن‌ها را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

جهت مطالعه مقاله “7 کاربرد رشد ازت در رشد درختان” از این لینک استفاده کنید.

انتخاب بذر سبزی مناسب

در قدم اول باید بذر سبزی را تهیه کنید. اگر برای سرگرمی می­خواهید سبزی بکارید، بهتر است مجموعه­ای از بذرها را تهیه کرده تا باغچه­ای متنوع و سرسبز داشته باشید. بذر سبزی باید در جایی با نورگیری بالا کشت شود؛ به صورتی که روزانه 8 ساعت نور به صورت مستقیم دریافت کند. خاک­های آهکی یا هوموسی و یا حتی خاک باغچه به شرطی که غنی از مواد مغذی باشند، مناسب کشت انواع بذر سبزی می­باشد.

آبیاری سبزی، کاری مهم است و باید طبق اصول انجام پذیرد؛ چرا که اگر به سبزی کم آب بدهیم، گیاه کوتاه قامت مانده و اگر هم بیش از حد آبدهی کنیم، گیاه چروکیده می‌شود. همچنین باید دقت کنیم تا آب روی گیاه نریزد و فقط از پایین به گیاهان آب رسانی کنیم.

زمان کشت سبزی

اگر قصد دارید در فضای باز بذر سبزی بکارید، زمان مناسب برای انجام این کار، اوایل بهار تا اواخر تابستان است. اما اگر می‌خواهید در محیط منزل اقدام به کاشت بذر سبزی نمایید، باید توجه داشته باشید که دما و نور محیط مشابه محیط بیرون در زمان اوایل تابستان باشد.

  1. ریحان

شاید محبوب ترین نوع سبزیجات در بین ما ایرانی­ها، ریحان باشد. این گیاه معطر در رنگ­های سبز و بنفش عمری یک ساله داشته و بسیار معطر است. سبزی ریحان در بیشتر مناطق قابل کشت بوده و به آب فراوان نیاز دارد و اگر در مواد مغذی مورد نیاز آن تامین شود، محصول خوبی خواهد داد.

روش کاشت:

بذر سبزی ریحان به صورت دست پاش در زمین­های شیار شده کاشت می­شود. برای مراقبت از این گیاه عطرآگین، فقط لازم است خاک رطوبت خود را از دست ندهد و زمین به موقع آبیاری شود. در زمان برداشت محصول بهتر است دقت لازم را به خرج دهید تا گیاه با ریشه از خاک بیرون نیاید و فقط برگ آن از ساقه جدا شود.

  1. پیازچه

پیازچه گیاهی دائمی است اما می­توانید در خانه به عنوان گیاهی یک ساله تا دوساله آن را بکارید. برگ­های این سبزی باریک بوده و به ارتفاع 25 تا 35 سانتیمتر می­رسد. برای جمع آوری بذر این سبزی، لازم است گل پیازچه که از نوک ساقه میانی که به شکل لوله­ای رشد می­کند را نگهداری کرده و پس از پس از خشک شدن این گل، بذر سبزی را از آن خارج کنید.

روش کاشت:

بذر سبزی پیازچه بسته به نوع آب و هوای منطقه از ابتدای اسفند تا آخر خرداد ماه کشت می­شود. برای کاشت پیازچه، ابتدا باید  چند خط با فاصله­های 20 تا 30 سانتی متری در زمین به وجود آورید، بذر سبزی را با دست پخش کنید و سپس روی بذر را با خاک نرم بپوشانید.

همانطور که می­دانید پیازچه علاوه بر ریشه، از برگ آن نیز استفاده می­شود. به همین دلیل بهتر است تا قبل از رشد کامل ریشه، آن را از خاک بیرون نیاورید و فقط از برگ آن استفاده کنید.

  1. ترخون

ترخون گیاهی دائمی است که هرساله ساقه­های زیادی از آن رشد می‌کند که گاهی طول ساقه به 70 تا 80 سانتی­متر نیز می­رسد. برگ این سبزی، باریک و بلند با طعم تند و معطر است. ترخون را به صورت خام همراه با غذا و برای معطر ساختن خیارشور و ترشی نیز استفاده می­کنند.

روش کاشت:

سبزی ترخون گیاهی است که به وسیله ریشه تکثیر می­شود. شرایط تکثیر به این صورت است که هر قطعه از ریشه را قطعه قطعه کرده و به صورتی خطی و منظم می­کارند. به دلیل اینکه پس از مدتی ریشه­ها خود به خود تکثیر پیدا می­کنند، بهتر است فاصله ریشه­های بین 30 تا 40 سانتی­متر باشند. برداشت این محصول بسته به موقعیت آب و هوایی یک ماه پس از کاشت صورت می­گیرد.

برای کاشت مجدد این محصول باید دقت داشته باشید که حتما باید ریشه­های قدیمی را از خاک بیرون آورده، قسمت­های کهنه و پوسیده را جدا کرده و قسمت­های نو را بکارید. دقت کنید که آبیاری این گیاه به فاصله هر 5 روز ضروری است.

برای مشاهده محصولات کود فروشگاه بهاران از این لینک استفاده کنید.

  1. هویج

هویج در میانگین دمای 16 تا 18 درجه سانتی گراد بهترین رشد خود را دارد. در دمای پایین­تر از این میانگین، رنگ هویج کم رنگ و ریشه­ها بلند و باریک می­شود. در دمای 4 تا 10 درجه سانتی­گراد رشد گیاه بسیار کم است.

در زمان خرید بذر هویج دقت داشته باشید از نوع کوچکتر آن استفاده کنید؛ چرا که برای رشد در گلدان یا باغچه مناسب‌تر است. ارقام مناسب کاشت عبارت است از Thumbelina، Parmex و Parisienne.

روش کاشت:

یک محیط کاشت (گلدان یا باغچه) با عمق مناسب تهیه کنید. درصورتی که برای کشت هویج از ظروف مختلف می‌خواهید استفاده کنید، باید سوراخ مناسب جهت زهکشی کافی برای جلوگیری از تجمیع آب را در نظر بگیرید.

یکی از ویژگی­های خوب کاشت هویج در خانه­ این است که هویج به عنوان گیاه ریشه­ای به خوبی می‌تواند محیط سایه دار را تحمل کند. وقتی بوته­های هویج به ارتفاع 25 سانتی متری رسیدند، بوته‌های اضافی را حذف کرده و همچنین جوانه­ها و بوته­های هویج را در خاک و با استفاده از قیچی حذف کنید.

  1. مرزه

مرزه گیاهی یک ساله بوده و بوته­های آن به طول 25 تا 30 سانتی­متر می­رسد. برگ­های این گیاه باریک و کشیده بوده و بسیار خوشبو هستند. از این سبزی برای معطر ساختن غذاها استفاده می­شود.

روش کاشت:

بذر سبزی مرزه را می­توان از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت با توجه به آب و هوای منطقه کاشت. بذر سبزی مرزه این گیاه باید به صورت کرتی یا دستپاش در زمین کاشت شود.

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

سخن آخر

کاشت بذری سبزی در منزل، طراوت و زیبایی دوچندانی به منزل اضافه می‌کند، این کار نیاز به فراهم کردن شرایط ویژه‌ای ندارد اما بهتر است قبل از کشت، شرایط موقعیت، نوردهی و مقدار آب مورد نیاز هر سبزی را مطالعه کنید. در انتها نکاتی را برای کاشت بهتر بذر سبزی مطرح کرده‌ایم:

  • برای تسهیل در جوانه زنی بذر سبزی، باید بذرها را به مدت 24 ساعت در آب ولرم خیس کنید و سپس آن­ها را روی دستمال تمیز پهن کرده تا برای مراحل بعد آماده شود.
  • گلدانی که به این منظور در نظر میگیرید، باید تمیز باشد.
  • بهتر است ارتفاع گلدان تا 15 سانتی­متر باشد.
  • خاک باغچه همراه با خاکبرگ بهترین خاک برای کاشت سبزی است.

از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *