باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر لوبیا سبز

شرایط لازم برای کاشت بذر لوبیا سبز

بذر لوبیا سبز یکی از سبزیجاتی است که می‌توانید به آسانی آن را در فضای مناسبی بکارید. در واقع لوبیا سبز دارای خواص فراوان خوراکی و درمانی متعددی است که می‌توانید به راحتی خودتان ان را در محل زندگی خود پرورش دهید. کافی است بذر لوبیا سبز را تهیه کرده و با مطالعه مقاله ما، با شرایط کاشت و استفاده از بذر صیفی لوبیا سبز به راحتی آشناشده و از این تکات استفاده مطلوب کنیم . همچنین این نوع بذر را می‌توان با تراکم بالا پرورش داد و در مدت کوتاهی برداشت کرد. چگونه؟! تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با هم شرایط کاشت بذر لوبیا سبز را بررسی کنیم.

همچنین شما می‌توانید دیگر مقالات نوشته شده مرتبط با موضوع باغبانی و کشاورزی در وب‌سایت فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران مشاهده و مطالعه نمایید.

شرایط کاشت بذر لوبیا سبز به چه صورت است!؟

لوبیا سبز جزو گیاهانی است که معمولا در باغ کاشته می‌شود، اما با فراهم کردن شرایط مناسب، می‌توان بذر لوبیا سبز را در محیطی کوچک مثل گلدان نیز کاشت و محصول پرباری برداشت کرد. اولین نکته‌ای که باید در مورد شرایط کاشت لوبیا سبز بدانید، فصل کاشت آن است. لوبیا سبز حساسیت زیادی به سرما دارد و جزو گیاهان فصول گرم به شمار می‌رود، بنابراین بهترین زمان برای کاشت این نوع بذر ، پس از پایان فصل سرما است.

بهار و اوایل تابستان بهترین فصل‌ها برای کاشت بذر صیفی لوبیا سبز هستند. برخی افراد توصیه می‌کنند برای گرم نگه داشتن خاک پس از کاشت بذرها، روی خاک را با پلاستیک بپوشانید. این گیاه بازدهی خوبی داشته و رشد آسانی دارد. تا رسیدن فصل سرما می‌توانید چند مرتبه لوبیاهای حاصل از کاشت بذرهای خود را برداشت کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران دارای انواع تجهیزات و وسایل کشاورزی به ویژه بذر لوبیا سبزاست.

می­دو‌نی کاشت بذر لوبیا سبز چه مراحلی دقیقا داره …؟

این نوع بذر را درون زمین با عمق 2 تا 3 سانتی‌متری کاشته و به‌طور مرتب آبیاری کنید تا زمانی­که جوانه‌ها از خاک بیرون بزنند. با توجه به اینکه چه نوع بذر لوبیا سبزی را انتخاب کرده‌اید، نوع بوته‌ای یا نوع بالا رونده، فضای مناسب بین بذرها را هنگام کاشت در نظر داشته باشید.

  1. برای بذر لوبیا سبز نوع بوته‌ای، باید فاصله کافی وجود داشته باشد تا گیاهان هنگام رشد مزاحم یکدیگر نباشند.در نوع بالا رونده شما به یک قیم یا نگهدارنده نیاز خواهید داشت تا گیاه بتواند روی آن رشد کند. خاکی که برای کاشت بذر‌های خود انتخاب کرده‌اید باید حاصل‌خیز و غنی از کود بوده و زهکشی شده باشد.
  2. لوبیا سبز برای رشد به آفتاب نیاز دارد، بنابراین اگر روش کاشت بذر لوبیا سبز در گلدان را انتخاب کرده‌اید، آن را کنار پنجره‌ای که آفتاب‌گیر است قرار دهید. حدود سه هفته طول می‌کشد تا بتوانید جوانه‌های تازه سبز شده را ببینید. پس از جوانه زدن، در صورت نیاز می‌توانید گیاه خود را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید.
  3. از زمان کاشت بذر لوبیا سبز تا زمان برداشت آن چیزی بین 50 تا 60 روز طول می‌کشد. بهترین زمان برای برداشت این گیاه، 10 الی 15 روز پس از گلدهی آن است. پس از آن شما می‌توانید هر 5 روز یکبار نسبت به برداشت لوبیا سبز‌ها اقدام کنید.
  4. اگر بذر لوبیا را در باغ یا باغچه می‌کارید، باید حواستان به آفت‌ها، حشرات و حلزون‌ها باشد که به گیاه شما آسیب نرسانند. مراحل کاشت لوبیا سبز به همین راحتی است، می‌توانید در اولین فرصت بذر لوبیا سبز تهیه کرده و این گیاه پرکاربرد در پخت غذا و تهیه سالاد را خودتان بکارید.

بهترین نوع بذر لوبیا سبز چیست؟

انواع بذر لوبیا سبز را به‌طور‌کلی می‌توان به دو گروه بذر لوبیا بوته‌ای (Bush beans) و بذر صیفی لوبیا سبز بالا رونده (Pole beans) تقسیم‌بندی کرد. لوبیا سبز بوته‌ای سریع و آسان رشد کرده و همانطور که از نام آن پیداست، در نهایت تبدیل به بوته‌هایی از لوبیا سبز تا ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر تبدیل می‌شود.

همچنین بذر لوبیا سبز، در جریان رشد خود، نیاز به یک تکیه گاه ایده‌آل دارد تا از آن بالا دارد. این نوع لوبیا می‌تواند به 5 متر هم برسد. لوبیا سبزهای بالا رونده دوره رشد طولانی‌تری دارند، اما نهایت محصول بیشتری برای برداشت خواهند داشت.

برای انتخاب بهترین نوع بذر صیفی لوبیا سبز باید شرایط و فضای خود را در نظر بگیرید. فراموش نکنید خرید بذر از یک فروشگاه معتبر تضمین‌کننده کیفیت محصول نهایی شما خواهد بود، اگر در انتخاب بهترین بذر لوبیا سبز مردد هستید، می‌توانید از کارشناسان شرکت بهاران کمک بگیرید.

نکات لازم برای پرورش بذر لوبیا سبز در هر محیط و آب‌و هوایی …

هر گیاهی برای رشد به شرایط محیط ویژه‌ای نیاز دارد. همانطور که گفتیم بذر لوبیا نسبت به سرما بسیار حساس است و باید در آب و هوای گرم کاشته شود، اما در مورد شرایط کاشت بذر لوبیا سبز دیگر چه چیزهایی لازم است بدانیم؟

1. خاک مناسب                                        

به‌طورکلی خانواده لوبیاها برای رشد به خاکی غنی از مواد آلی نیاز دارند، بذر صیفی لوبیا سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما می‌توانید با استفاده از کودهای مناسب خاک را غنی کنید. خاک مناسب نه تنها باعث رشد بهتر گیاه می‌شود، بلکه به حفظ رطوبت لازم نیز کمک می‌کند. یک خاک غنی و کمی اسیدی (با PH بین 6 تا 6.2) بهترین گزینه برای کاشت لوبیا سبز است.

2. نور کافی

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، لوبیا سبز برای آن­که به بهترین شکل ممکن رشد کند باید در معرض آفتاب قرار بگیرد. البته لوبیا سبز را در سایه هم می‌توان پرورش داد، اما در‌هر‌صورت نور خورشید باید به میزان کافی در اختیار آن قرار گیرد. آفتاب خاک را برای رشد بهتر بذرها گرم نگه داشته و از پوسیده‌ شدن گیاه در اثر آب اضافی جلوگیری می‌کند.

3. کنترل دما و رطوبت

15 تا 30 درجه سانتی‌گراد دمای مناسبی برای رشد بذر لوبیا سبز کافی است. اگر دما خارج از این محدوده باشد گیاه آسیب دیده و یا بذرها اصلا جوانه نمی‌زنند. آبیاری بذر لوبیا سبز باید مرتب انجام شود تا گیاه جوانه بزند، اما بعد از آن لوبیا سبز به آب زیادی احتیاج ندارد و روش آبیاری قطره‌ای نیز مناسب خواهد بود. توجه کنید اگر رطوبت لوبیا سبز به اندازه کافی تامین نشود، رشد و گل‌دهی این گیاه متوقف خواهد شد.

چند نکته مهم که هنگام  کاشت بذر لوبیا سبز باید در نظر بگیرید:

  • چنانچه می‌خواهید در فصول سرد سال بذر لوبیا سبز بکارید، روی خاک و روی لوبیا پلاستیک بکشید تا سرما به آن آسیب نزند.
  • حتما هنگام کاشت بذرها نوع آن‌ها را در نظر بگیرید، نوع بوته‌ای را با فاصله مناسب از هم بکارید و برای نوع بالا رونده به فکر یک تکیه‌گاه باشید.
  • اگر آبیاری لوبیا سبز به اندازه کافی نباشد، گل­دهی و رشد گیاه متوقف می‌شود.
  • پس از آن­که لوبیا سبزها به‌اندازه کافی سفت و ضخیم شدند، می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید.
  • توصیه می‌شود از  خاک رسی، خاک شنی یا خاک برگ برای کاشت بذر لوبیا سبز استفاده کنید.
  • کاشت لوبیا بوته‌ای آسان‌تر بوده و زمان برداشت لوبیای بالا رونده کوتاه‌تر است.
  • لوبیا سبز نیاز متوسطی به آب دارد و این یعنی یک مرتبه در هر روز.
  • خوزستان، کرمانشاه، گیلان و فارس از جمله استان‌هایی هستند که کاشت لوبیا در آن‌ها رواج دارد.
  • اگر به مکانی که برای کاشت بذر صیفی لوبیا سبز در نظر گرفته‌اید نور آفتاب کافی نمی‌رسد، می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنید. حداقل 16 ساعت در روز گیاه باید در معرض نور این لامپ‌ها قرار گیرد.

به راحتی شما میتوانید انواع بذر‌های کشاورزی را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید. این فروشگاه آماده همکاری و مشاوره در تمامی زمینه‌های کشاورزی و باغبانی و کشت گیاه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *