باغبانی و کشاورزی

فواید استفاده از کود ویتال پاور در کشاورزی

فواید استفاده از کود ویتال پاور در کشاورزی

آیا اهمیت گیاه چغندر قند در کشاورزی را می‌دانید؟ این گیاه ریشه‌ای و بسیار خوشمزه، خواص بسیار زیادی دارد و حتی از آن در پیشگیری و رفع بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. (مثل مقابله با سرطان، دفع مسمومیت و بهبود بینایی)

برای کاشت این گیاه خوش‌طعم و باخاصیت، باید بدانید که چغندر قند علاوه‌بر نیاز به خاک، دمای مطلوب، رطوبت و آب کافی، به کود مناسب و مخصوصی (مثل کود ویتال پاور) نیاز دارد.

اهمیت کود در کشاورزی، برای همه ما روشن است، درواقع گیاه بدون کود می‌میرد و هر گیاهی کود مخصوص به خود را دارد. حتی اگر تمام شرایط و مواد مورد نیاز گیاه در شرایط مساعدی باشند، باز هم استفاده از کود ضروری است!

به همین دلیل در این مقاله به فواید، ترکیبات، میزان و نحوه مصرف کود ویتال پاور در کشاورزی می‌پردازیم.

کود ویتال پاور چیست؟

این کود محصولی بسیار عالی از شرکت فیوچراکو اسپانیاست و در کشاورزی برای افزایش باردهی غده گیاه چغندر قند استفاده می‌شود. این کود مایع، به‌دلیل ترکیبات مفیدش، برای استفاده در تمام مراحل رشد چغندر قند مناسب است.

شما می‌توانید کود ویتال پاور، و انواع کود دیگر را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

برای آشنایی بیشتر با این کود، نگاهی به جدول زیر بیندازید.

ترکیبات کود ویتال پاور

ترکیبات زیادی در این کود باعث ایجاد خواص بالا و استفاده متعدد از آن در کشاورزی شده است؛ شما در جدول زیر ترکیبات این کود رامی‌توانید ‌بینید.

ترکیبات درصد وزنی درصد حجمی
اسیدآمینه 2/13 5/14
ازت کل 6/6 3/7
ازت آمینی 35/1 5/1
فسفر 55/0 6/0
بور 66/0 7/0
هورمون‌های گیاهی 55/0 6/0

وجود تمامی موارد بالا برای بهره‌برداری بهتر از گیاه چغندر قند ضروری است. انسان‌ها همیشه از ناشناخته‌ها می‌ترسند و در برابر آن جبهه می‌گیرند! دقیقا مثل اتفاقی که در مورد کود ویتال پاور افتاد.

در ابتدای محبوبیت این کود کشاورزی، تعداد زیادی از کشاورزان در برابر استفاده از آن مقاومت کردند و فقط تعداد کمی ریسک استفاده از آن را پذیرفتند. فکر می‌کنید چه اتفاقی افتاد؟

دقیقا همان افراد ریسک‌پذیر محصولات باکیفیت‌تر، سالم‌تر و بیشتری برداشت کردند. بعد از این رویداد همه کشاورزان از فواید این کود کشاورزی آگاه شدند و بدون ترس به استفاده از آن پرداختند. در زیر قسمتی از فواید آن را می‌خوانیم.

فواید کود ویتال پاور در کشاورزی

در جدول قسمت قبل ترکیبات موجود در این کود را دیدیم، حال می‌خواهیم ببینیم این عناصر چه ویژگی‌ها و فوایدی در کشاورزی دارند.

  • بهره‌برداری بالا با ازت‌های موجود در ویتال پاور

 ازت‌های موجود در این کود با نابودی ترکیبات مضر گیاه، میزان قند حاصله و بهره‌برداری از گیاه را افزایش می‌دهند.

  •  نجات گیاه با فسفر در کشاورزی

کمبود فسفر عوارض زیادی دارد (مثل: تیرگی رنگ برگ‌ها، پوسیدگی کل گیاه، قهوه‌ای شدن حاشیه و کل برگ و در نهایت نابودی گیاه!) استفاده از کود ویتال پاور، فسفر مورد نیاز گاه را تامین و از نابودی گیاه جلوگیری می‌کند.

  • بور یکی از عناصر اصلی در کشاورزی

این عنصر فواید زیادی برای گیاه دارد (مثل: تقویت ریشه، جلوگیری از پوسیدگی طوقه و دم‌برگ، جلوگیری از اختلال در گرده ‌افشانی و مقابله با نابودی جوانه‌های مرکزی!) کود ویتال پاور با دارا بودن عنصر بور، از بروز این مشکلات در گیاه جلوگیری و به حفظ آن کمک می‌کند.

  • کاهش مرگ بوته گیاهچه‌ها

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که کشاورزان زیادی قبل از محبوبیت این نوع کود، با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، مرگ بوته‌ها در مواحل اولیه رشدشان بود. استفاده از کود ویتال پاور در مراحل ابتدایی رشد گیاه (یعنی قبل از استقرار کامل بوته‌ها) از مرگ بوته گیاهچه‌ها جلوگیری می‌کند.

این کود هم مثل کودهای دیگر باید به اندازه و نحوه درست و اصولی در کشاورزی استفاده شود. در زیر شرایط استفاده از آن را می‌بینید.

میزان و نحوه ی مصرف

استفاده از این کود نیاز به دانش (چگونگی، میزان و اصول مصرف) و دقت بسیار بالایی دارد. شما باید بعد از پیدایش 2 تا 3 جفت برگ سبز در گیاه، هر 20_25 روز یک‌بار از ویتال پاور استفاده کنید.

البته نه به هر اندازه‌ای! اندازه مناسب در هر محلول‌ پاشی، ۱/۵ لیتر در هر هکتار است و این روند باید 5 بار تکرار شود.

البته به‌دلیل نیاز زیاد گیاه چغندر قند به غذا در تمام مراحل رشد، می‌توانید کود ویتال پاور را با کودهای دیگر ترکیب و استفاده کنید.  دقیقا یکی از ویژگی‌های بسیار عالی این کود، قابلیت ترکیب آن با انواع کوهای کشاورزی دیگر است!

در زیر یک نحوه مصرف کلی از این کود را می‌خوانید و می‌توانید از آن در بازه‌های زمانی مختلف رشد گیاه‌تان استفاده کنید.

  1. پس از سبز شدن گیاه از ترکیب کودهای ویتال پاور و بیورادیکانت استفاده کنید.
  2. سپس در هنگام چند برگی شدن گیاه، استفاده از کود ویتال پاور به ‌همراه فیوتاپ و دفندر بور، به سلامت و تقویت گیاه‌تان کمک می‌کند.
  3. در هنگام تشکیل غده در گیاه از این ترکیب فوق‌ العاده استفاده کنید: ویتال پاور + فیوتاپ + اکوکوئل میکرومیکس + دفندر بور
  4. بعد از بزرگ شدن غده‌ها بهترین ترکیب برای حفظ و سلامت گیاه، ویتال پاور، بیورادیکانت، ماکرومیکس گلد و دفندر بور است.
  5. و در آخرین مرحله کشاورزی یعنی قبل از برداشت گیاه، باز هم از ویتال پاور استفاده کنید.

البته علاوه‌بر موارد بالا، کودهای کشاورزی دیگری هم در پیشگیری از انواع بیماری‌‌ها کاربرد دارند؛ پاشیدن محلول فسفیمکس و آلفاسیتول روی بوته‌های چغندر قند (حداقل 2 یا 3 مرتبه) از ابتلا گیاه به بیماری‌های قارچی و باکتریایی پیشگیری می‌کند.

نظر شما برای استفاده از این کود در کشاورزی چیست؟

با کود ویتال پاور، مزایا و نحوه مصرف آن آشنا شدید، دیدیم که عدم استفاده از آن، چه ضررهایی به گیاه می‌رساند! حال با توجه به موارد فوق، آیا استفاده از این کود کشاورزی را مفید می‌دانید؟

به نظر ما یکی از پرکاربردترین و به‌صرفه‌ترین کودهای رایج در کشاورزی، ویتال پاور است. می‌دانید چرا؟ چون با همه کودها و سموم دیگر ترکیب و استفاده می‌شود.

به‌نظرتان بهترین راه تهیه این کودها چیست؟ همه ما می‌دانیم که این روزها یافتن محصول باکیفیت و اصل یکی از چالش‌های بزرگ مخصوصا در کشاورزی است. ما این کار را بریتان ساده کرده‌ایم، با سر زدن به فروشگاه‌های زیر، با خیال راحت سلامتی گیاه‌تان را تضمین کنید.

در این مقاله سعی کردیم با انتقال اطلاعات کامل در مورد این کود، بهره‌وری  محصولات کشاورزی‌ شما را افزایش دهیم، با اشتراک‌گذاری این مقاله برای دوستان خود به آن‌ها نیز کمک کنید.

 همچنین می‌توانید کود ویتال پاور، و انواع کود دیگر را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *