باغبانی و کشاورزی

روش کاشت بذر سبزی شوید

کاشت سبزی شوید با استفاده از بذر آن 

مطمئنا کاشت بذر سبزی شوید به دلیل داشتن خواص بسیار غذایی و درمانی آن، یکی از کارهای مورد علاقه بسیاری از افراد است. شاید برای شما هم این مطلب تازگی داشته باشد که منبع کسب درآمد بعضی از افراد، فعالیت در حیطه‌ی کشاورزی است. بسیاری از کشاورزان و باغداران سعی می‌کنند با رشد و تحویل محصولاتی با کیفیت، رضایت مصرف­کنندگان را افزایش دهند.

بعضی از افراد نیز به صورت فعالیتی سرگرم کننده و خانگی، اقدام به کشت بعضی بذرها می‌کنند که طبیعتا ابعاد این مورد نسبت به حالت اول که کسب کار محسوب می‌شود، بسیار محدودتر است. یکی از بذر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرمصرف و استفاده‌شده توسط افراد در هر دو حالت کشت، سبزی شوید و خوش عطر شوید است. در این مقاله به بررسی بذر سبزی شوید، مزایای آن و روش‌های کشت آن پرداخته شده‌است.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع بذر سبزی مورد نیاز خود را فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

گفتنی­‌‌های جالب در مورد بذر­سبزی شوید!

علاوه بر انتخاب بهترین نوع بذر سبزی شوید، رسیدگی کافی و ایجاد شرایط محیطی مناسب از جمله‌مهم‌ترین مواردی است کهباید در هنگام انتخاب آن، مورد توجه داشته باشیم. سبزی شوید تقریبا به مقدار یک متر رشد می‌کند و گیاهی یک ساله نیز محسوب می‌شود. کاربرد قسمت سر شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سبزی شوید به عنوان چاشنی و افزودنی برای بعضی از غذاها مناسب است.

کاربرد سبزی شوید را نمی­توان اصلا نادیده گرفت.

همان‌طور که قبلا در مورد این موضوع به صورت مختصر صحبت کردیم بذر سبزی شوید، خواص درمانی و بهبود دهنده بسیاری دارد و برای مواردی مانند درمان حالت تهوع، تشنج و همچنین تقویت معده کاربرد زیادی دارد. محصول طبیعی حاصل از کشت بذر سبزی شوید، دارای ویتامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی است. بعد از کشت بذر سبزی شوید و جوانه­زدن برگ‌های معطر، می‌توان از اسانس بسیار قوی شوید نیز استفاده کرد. همپنین ناگفته نماند با استفاده از سبزی لذیذ شوید، در جهت کاهش چربی خون و همینطور از بین بردن میکروب‌ها و انوع باکتری‌های موجود در بدن استفاده می‌کنند.

علاوه‌بر‌این، جویدن شوید برای خوشبو کردن دهان بسیار موثر است. از شوید در درست کردن انواع ترشی، سوپ و غذا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی استفاده می‌شود. بعد از کشت بذر سبزی شوید، محصولی طبیعی و پرکاربرد به‌دست می‌آید. چرا که از بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی از گیاه شوید مثل برگ‌ها، اسانس و سبزی شوید، استفاده می‌شود. سبزی شوید برای بهبود خواب افراد و برطرف کردن کم خوابی نیز موثر است.

چرا نباید از سبزی شوید بیش از حد استفاده کرد؟!

علی‌رغم داشتن خواص و کاربردهای متنوع و زیاد این سبزی، نیابد بیش از اندازه توصیه شده از شوید استفاده کرد. چرا که باعث بروز مشکلات و عوارض بیساری در بدن می‌شود. درواقع استفاده‌ی بیش از حد از سبزی شوید می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی سیاه روی سطح پوست شود.

همچنین در دوره‌ی بارداری نیز باید بیشتر از قبل به میزان مصرف سبزی شوید توجه داشت. چون مصرف بیش از حد مطلوب در این دوره، می‌تواند باعث سقط جنین شود. در مواردی نیز بعضی افراد به بذر سبزی شوید حساسیت ندارند اما به خود شوید که حاصل از کشت شوید است، حساسیت پوستی پیدا می‌کنند. این افراد طبیعتاً باید از مصرف شوید خودداری کنند تا دچار عوارض شخصی ناشی از آن نشوند.

نحوه کشت جالب بذر سبزی شوید در ظرف و گلدان

  • در ابتدا باید ظرف گلدانی با حجمی متناسب با تعداد بذرها انتخاب کرد و در جایی مناسب قرار داده شود تا بتوانند نور کافی برای رشد مناسب بذر سبزی شوید، دریافت کند.
  • بعد از این مرحله، باید کف گلدان از لایه‌ای از سنگریزه پر کرد. مقداری خاک در گلدان مورد نظر بریزید. و بعد از آن در سطح خاک باید سوراخ‌هایی با فاصله‌ای در حدود پنج تا هشت سانتی‌متر و با عمقی حدود نیم سانتی‌متر ایجاد کرد و در آن‌ها تعداد مورد نظری از بذر سبزی شوید کاشته شود.
  • بر روی بذرها خاک ریخته شود و سپس باید با آب‌پاش به صورت منظم آبیاری شود.

می‌توانید برای کاشت سبزی شوید، بذر آن را از فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران تهیه کنید.

کشت بذر سبزی شوید در باغ و باغچه

  • ابتدا باید زمین و باغچه‌ی مورد نظر شخم زده شود.
  • بعد از شخم زدن زمین، باید خاک را در حدود عمقی با طول پنج الی هشت سانتی‌متر با کود مناسب پر کرد. مزیت کود مناسب این است که می‌تواند گیاه با کیفیت‌تری را تولید کرد و از این طریق بذر سبزی شوید نیز در روند رشد با کمبود مواد مورد نیاز در خاک روبرو نشود.
  • بعد از ایجاد شرایط مطلوب در خاک و صاف کردن آن، هر تعداد بذر سبزی شوید که با میزان فضای خاک متناسب باشد، باید بر روی سطح خاک قرار داده شود. البته باید به این نکته توجه کرد که بذر‌‌های مورد نظر با تراکم زیاد بر روی خاک قرار داده نشوند و فاصله‌ی مناسبی داشته باشند.
  • بر روی سطحی از خاک که با تعدادی بذر سبزی شوید پوشانده شده‌است، لایه‌ای خاک در حدود نیم الی یک سانتی‌متر ریخته شود.
  • در نهایت باید منتظر جوانه­زدن و رشد شوید بمانید.

همچنین در نظر داشته باشید که انواع بستر کشت برای کاشت گیاهان خود را از سایت بهاران تهیه کنید.

نکاتی برای مرحله‌ی داشت و رسیدگی به رشد بذر سبزی شوید

  • بعد از کشت بذر سبزی شوید، برای جوانه زدن آن‌ها باید در حدود پانزده روز صبر کرد. به علت این­که گیاه شوید، نسبتا بلند و باریک است.
  • برای حفظ ثبات، مقاومت در مقابل وزش باد و عدم شکستگی، بهتر است که در کنار یک پایه‌ی بلند قرار گیرد.
  • شرایط مناسب دمایی برای رشد بذر سبزی شوید، دمایی در حدود هشت الی ده درجه سانتی‌گراد است.
  • جوانه‌‌‌های سبز‌شده از بذر سبزی شوید، در طی سی و پنج تا چهل روز، رشد کرده و تبدیل به ساقه می‌شوند.

برداشت محصول طبیعی حاصل از کشت بذر سبزی شوید

بعد از مرحله‌ی کشت و همینطور مرحله‌ی نگهداری و رسیدگی به بذر سبزی شوید، در زمانی که از گیاه در حدود چهار الی پنج برگ، جوانه زد، زمان آن رسیده‌است که محصول مورد نظر برداشت شود. بهتر است که با استفاده از قیچی و از ناحیه‌ی ساقه‌ی گیاه، به برداشت آن اقدام شود. همانقدر که کشت و نگهداری بذر سبزی شوید اهمیت دارد، مرحله‌ی برداشت شوید نیز با اهمیت است. در این زمان باید به درستی اقدام به برداشت شود تا برگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گیاه آسیب نبینند.

در مورد شرایط کاشت سبزی لذیذ شوید بیشتر بدانیم!

با توجه به مطالب بیان‌شده، کشت بذر سبزی شوید بسیار منطقی است. چرا که مزایا و خواص قابل توجهی که سبزی شوید دارد، استفاده از آن را برای انسان به نوعی الزامی می‌کند. اما با این حال برای جلوگیری باید در میزان مصرف آن دقت کرد. چرا که مصرف زیاد از حد آن، باعث ایجاد عوارض پوستی و لکه‌های بزرگ و کوچک روی سطح پوست می‌شود.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *