گلخانه

شرایط کاشت فلفل قلمی شیرین

بذر فلفل قلمی به‌راحتی در هر مکانی قابل‌کشت است و معمولاً بین 75 تا 80 روز زمان لازم است تا به فلفل قلمی‌های با‌کیفیت و خوشمزه تبدیل شود‌، کاشت بذر فلفل قلمی در گلخانه می‌تواند منجر به برداشت و باردهی بیشتری شود چرا که بذر فلفل قلمی شیرین به نور و گرمای زیادی نیاز دارد که کنترل دما و نور در گلخانه بهتر صورت می‌گیرد.

در نظر داشته باشید می‌توانید انواع تجهیزات گلخانه‌ای را از سایت بهاران خریداری کنید.

روش کاشت بذر فلفل قلمی شیرین خوشمزه و پرطرف‌دار

اواخر زمستان بهترین زمان برای کاشت بذر فلفل قلمی شیرین محسوب می‎‌شود چون این سبزی‌ها در مناطق گرمسیری رشد می‌کنند و درصورتی‌که قصد دارید آن‌ها را در گلدان بکارید بایستی آن‌ها را در جای گرم‌تری قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی بهترین زمان کاشت بذر فلفل قلمی و سایر بذر‌ها مقاله‌ی بهترین زمان کاشت انواع بذر‌ها را مطالعه کنید.

بذر فلفل قلمی را می‌توانید هم در باغچه و هم در گلدان بکارید که در ادامه به بررسی این دو روش کاشت و پرورش بذر فلفل قلمی شیرین می‌پردازیم.

1- در باغچه منزلتان به‌راحتی بذر فلفل قلمی بکارید!

اول‌ازهمه باید بذرهای فلفل قلمی را در آب ولرم به مدت 3 الی 10 ساعت بریزید تا پوست خارجی آن‌ها جدا شود و به ته ظرف بروند، سپس آن‌ها را در سینی‌های نشاء قرار دهید. در مرحله‌‌ی بعد باید بهترین نوع خاک را انتخاب کنید که خاک‌های بسته‌بندی‌شده کمپوست و پیت‌ماس می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای پرورش بذر فلفل قلمی شیرین باشند، چون این خاک‌ها تلفات بذرهای شما را به حداقل می‌رسانند.

پس از آن بذرهای خود را در عمق یک سانتی‌متری خاک بکارید و روی آن‌ها را با خاک پر کنید، برای اینکه بذرها به مرحله‌ی جوانه‎زنی برسند باید آن‌ها را در محیطی گرم و مرطوب قرار دهید و از سرما دور نگه دارید. تا زمان جوانه‌زنی، حتماً سطح خاک را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید خشک شود چون ممکن است منجر به نابودی بذر و در نهایت جوانه شود. زمانی که نشاء بذر فلفل قلمی به جوانه ی دو برگ یا چهار برگ تبدیل شد، می‌توانید مقداری کود حیوانی و خاک‌برگ نیز به آن اضافه کنید.

2- کاشت بذر فلفل قلمی در گلدان

درصورتی‌که قصد پرورش فلفل قلمی شیرین در گلدان را دارید بهتر است از خاک‌های آماده استفاده کنید و نکات بیشتری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را رعایت کنید. برای کاشت نشاء‌ها، ابتدا، حفره‌های کوچکی در خاک گلدان خود ایجاد کنید و اطراف نشاء و قسمتی از ساقه را با خاک گلدان پر کنید، سپس گلدان را در محیطی پرنور و مرطوب نگه دارید تا جوانه‌زنی آغاز شود.

برای اینکه رشد و پرورش فلفل قلمی با موفقیت انجام شود، قراردادن گلدان سمت پنجره جنوبی، کار شما را بسیار آسان‌تر می‌کند، حتی اگر پیداکردن مکانی پرنور برایتان دشوار است می‌توانید از چراغ‌های فلورسنت استفاده کنید.

ناگفته‌های شنیدنی در مورد پرورش بذر فلفل قلمی

  • رشد علف‌های هرز یکی از مشکلاتی است که پرورش این گیاهان به همراه دارد و باید آن‌ها را از فلفل جدا کنید، هنگام جدا‌سازی آن‌ها مراقب باشید تا آسیبی به ریشه گیاه فلفل وارد نکنید، چون بذر فلفل نزدیک به سطح زمین کاشته می‌شود و احتمال آسیب به آن زیاد است.
  • آبیاری گیاه فلفل قلمی بهتر است در نزدیکی ریشه و در صبح انجام شود زیرا به جذب بیشتر آن کمک می‌کند و از سوختگی برگ‌های آن جلوگیری می‌کند، آبیاری اگر در شب صورت بگیرد، باعث رشد کپک روی برگ گیاه خواهد شد.
  • هرگز نباید بیش از حد گیاه فلفل قلمی را کوددهی کنید و مقدار نیتروژن کود باید کم باشد تا محصولات پربارتری حاصل شوند، حتی بهتر است که برگ این گیاه پرخاصیت و مفید را هر روز با محلول سولفات منیزیم اسپری کنید.

در نظر داشته باشید که برای تهیه بذر این گیاه، می‌توانید از طریق فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران اقدام کنید.

نحوه‌ی برداشت گیاه فلفل قلمی

زمانی که رنگ فلفل قلمی تغییر کرد و به رنگ دلخواه رسید، باید فلفل را با استفاده از قیچی از ساقه جدا کنید، هر چه زمان بیشتری از رشد فلفل گذشته باشد، آن گیاه طعم شیرین‌تری خواهد داشت. البته فلفل‌های شیرین نسبت به فلفل‌های تند زودتر رشد می‌کنند.

خواص کاشت و مصرف فلفل قلمی شیرین

مصرف فلفل شیرین از دوران باستان در ژاپن شروع شده که طعم بسیار دلپذیری دارد و به شما در داشتن بدنی سالم و روحیه‌ای شاداب کمک می‌کند، همچنین در ادامه به برخی خواص آن اشاره می‌کنیم.

۱- پیشگیری از سرطان

فلفل قلمی شیرین سرشار از آنتی‌اکسیدان است و بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد و سرطان به‌خوبی مقاوم می‌کند، با اضافه‌کردن این گیاه در رژیم غذایی خود می‌توانید خطر ابتلا به سرطان به‌خصوص سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهید.

۲_ کنترل وزن

یکی از مهم‌ترین خواص آن، کمک به کاهش وزن است، زیرا این گیاه می‌تواند سبب کاهش اشتها شود و مدت‌زمان زیادی، شما را سیر نگه دارد.

۳_ بهبود دستگاه ایمنی

فلفل قلمی شیرین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شما را تامین می‌کند، برخی از این ویتامین‌ها عبارتند از ویتامین B6 و ویتامین C و ویتامین E. همچنین منجر به حفظ تناسب اندام و بهبود دستگاه عصبی خواهد شد.

۴_کلاژن‌سازی پوست

این گیاه از طریق تولید کلاژن برای پوست، به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند و ویتامین‌های سی و ای، روند سرعت ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده پوست را بهبود می‌بخشند.

۵_ پیشگیری از آسیب مو

این ماده‌ی معجزه‌آسا، از فولیکول مو در برابر ریزش، موخوره و شرایط مخرب محافظت می‌کند و منجر به پیشگیری از بروز آسیب به موهای شما می‌شود.

۶_ استحکام استخوان‌ها

کلسیم موجود در این گیاه و به‌خصوص دانه‌های آن، به استحکام استخوان‌های شما کمک خواهد کرد و با افزودن فلفل شیرین به رژیم غذاییتان، روند پوکی استخوان‌ها کند خواهد شد.

۷_ حفظ سلامت دهان

شاید برای شما هم جالب باشد که فلفل شیرین باتوجه‌به دارابودن میزان بالای کلسیم و ویتامین سی بسیار برای سلامت دهان و جلوگیری از انواع بیماری‌های دهانی مهم است.

به‌طورکلی فلفل از گروه سبزیجات بسیار ایده‌آل در روند رشد است و در برابر شرایط آسیب‌زننده مانند حشرات و آفات از در برابر آفات و حشرات نیز از مقاومت بسیاری برخوردار است؛ البته لازم به ذکر است که درصورتی‌که وجود این حشرات را در اطراف فلفلی که کاشتید احساس کردید می‌توانید به‌راحتی با سم‌پاشی جزئی، آن‌ها را برطرف سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *