گلخانه

صفر تا صد کاشت زعفران؛ شرایط، هزینه‌ها و آموزش کاشت

صفر تا صد کاشت زعفران

کاشت زعفران از سالیان بسیار قبل تاکنون در ایران رواج داشته است. در زمان‌های بسیار دور چون مناطق زیادی نسبت به کشت زعفران اقدام نمی‌کردند، قیمت آن بسیار بالا بود. همچنین زعفران به نام طلای سرخ معروف بود.

علاوه بر کشور ایران کشورهای افغانستان، ترکیه و یونان نسبت به کاشت زعفران اقدام می‌کنند. صادرات این محصول به کشورهای اروپایی در کمترین زمان ممکن توسط تاجران ایرانی انجام می‌گیرد.

اگر شما به فکر ایجاد کسب‌وکار در زمینه کاشت زعفران هستید، باید تمامی جوانب و سختی‌های کار را بسنجید. زیرا در چند سال آینده میزان فعالیت و کشت زعفران در ایران بالا می‌رود و این شغل تقریباً اشباع می‌شود. اما اگر به دنبال موفقیت هستید، می‌توانید با تلاش مستمر، راهنمایی گرفتن از باتجربه‌ها در زمینه کاشت زعفران و سایر عوامل، زعفرانی درجه یک و باکیفیت تولید و عرضه کنید.

در ادامه این مقاله با کشت زعفران و هزینه‌های کشت بیشتر آشنا می‌شوید.

همچنین برای آشنایی و اطلاعات بیشتر می‌‌توانید مقاله‌ی بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای زعفران را مطالعه کنید.

شرایط لازم جهت کاشت زعفران

بهترین زمان برای کاشت زعفران، از اواسط خردادماه تا اواخر مهرماه است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این زمینه به آن توجه داشت این است که کشت حتماً قبل از شروع باران‌های پاییزه باید انجام گیرد. اگر کشت در زمان مقرر انجام شود، بهترین کیفیت و باردهی محصول را خواهید داشت.

شرایط آب‌وهوایی برای کشت زعفران، باید گرم و معتدل باشد. زعفران در آب‌وهوای سرد مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد. برای کاشت زعفران، از انتخاب محیط‌هایی که رطوبت دارند، پرهیز نمایید. زیرا کشت زعفران در محیط مرطوب ناموفق است.

رشد زعفران از مهرماه تا اواسط اردیبهشت انجام می‌شود. زعفران از اردیبهشت تا اواخر تابستان به خواب می‌رود که باید در این دوره آبیاری انجام نشود.

کشت زعفران در گلخانه با کشت زعفران به‌صورت خاکی متفاوت است. در هر یک از این روش‌ها بایستی شرایط و اصول خاص خودشان را حفظ نمود.

مراحل کاشت زعفران

کاشت زعفران به‌صورت کلی چندین مرحله پشت ‌سرهم و متوالی دارد که بایستی با اصول و قاعده انجام شود. در ادامه، مجموعه‌ای از مراحل کشت زعفران را شرح می‌دهیم.

  1. آماده‌سازی زمین جهت کاشت زعفران

مهم‌ترین و اولین گام جهت کشت زعفران، آماده‌سازی بستر کاشت است. خاک لومی شنی مطلوب‌ترین محیط را برای رشد زعفران ایجاد می‌کند. خاک لومی شنی رطوبت موردنیاز زعفران جهت رشد را برطرف کرده و محیطی مناسب برای رشد زعفران به وجود می‌آورد. Ph خاک استفاده شده بایستی بین 7 تا 7.5 باشد. قبل از کشت زعفران می‌توانید اقدام به شخم زمین در عمق 40 تا 50 سانتی‌متری بکنید. در وهله بعدی، کود موردنیاز را به‌وسیله کولتیواتور با خاک مخلوط نمایید.

  1. تهیه و خرید پیاز زعفران درجه یک

اساسی‌ترین و مهم‌ترین مسئله در کاشت زعفران، انتخاب پیازچه سالم زعفران است. پیازچه سالم را می‌توانید از اواخر خرداد تا شهریورماه تهیه کنید. مهم‌ترین مسئله بعد از تهیه پیازچه زعفران، کاشت آن است. در کمترین مدت زمانی ممکن باید نسبت به کاشت زعفران اقدام کنید. چون با رسیدن هوای آزاد به پیازچه زعفران، میزان آفات افزایش و قوه نامیه کاهش می‌یابد.

صفر تا صد کاشت زعفران؛ شرایط، هزینه‌ها و آموزش کاشت #1

  1. ضدعفونی‌کردن پیاز زعفران

قبل از کاشت پیاز زعفران آن را ضدعفونی کنید. تا با خیالی آسوده برای باردهی زعفران، آماده شوید. برای ضدعفونی پیاز زعفران می‌توانید در مخزنی بسته مقداری قارچ‌کش و کنه‌کش با یکدیگر مخلوط کنید. سپس پیازچه‌ها را به این مخلوط اضافه و در مخزن بیندازید. این کار 30 تا 60 ثانیه باید طول بکشد.

  1. کاشت زعفران

زعفران را به دو صورت کپه‌ای (چاله‌ای) و ردیفی (آرمانی) می‌توان کاشت. این دو روش تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. مدل کشت آرمانی بسیار به‌صرفه‌تر از کشت کپه‌ای است. چون:

  • هزینه مربوط به کوددهی و محلول‌پاشی در روش ارمانی کمتر است.
  • در روش آرمانی، به برداشت حداکثری زعفران خواهید رسید.
  • هزینه کارگر در این روش کمتر می‌شود.
  • نحوه چیدن گل‌های زعفران راحت‌تر است. چون به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

از موارد قابل اهمیت در کاشت زعفران، استفاده از کود مناسب است که می‌توانید از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

صفر تا صد کاشت زعفران؛ شرایط، هزینه‌ها و آموزش کاشت #3

  1. آبیاری زعفران

بعد از کاشت زعفران، از اواسط مهرماه باید آبیاری را شروع کرد. آبیاری اولیه تأثیر زیادی در گلدهی دارد. برای آبیاری زمین را باید به قطعات مختلف تقسیم کرد و هر قطعه را بافاصله زمانی چند روز آبیاری نمود. با قطعه کردن زمین، زمان گلدهی نیز یکسان می‌شود. آبیاری دوم در اواخر آبان و اوایل آذر است و آبیاری سوم در اسفندماه انجام می‌گیرد.

  1. سله شکنی مزرعه زعفران

بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی با استفاده از تیلر کشاورزی بایستی زمین را سله شکنی نمود. سله شکنی باعث می‌شود تا گل‌های زعفران راحت‌تر بیرون بیایند و علف‌های هرز راحت‌تر از بین بروند.

  1. مبارزه با آفات زعفران

بعد از کاشت زعفران، بهترین کار برای بازدهی بهتر مبارزه با آفات مربوط به زعفران است. هر 10 روز یکبار یا ماهی 3 بار باید پیازچه‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. جهت مقابله با کنه می‌توان از گرانوله گوگرد و جهت مقابله با موش‌های صحرایی از گاز متان‌، تله‌موش و قرص برنج استفاده نمود.

  1. برداشت زعفران

زعفران در سال یکبار گلدهی انجام می‌دهد. بعد از گلدهی باید آنها را برداشت کرد. زمان برداشت زعفران بستگی زیادی به زمان و میزان آبدهی دارد.

زعفران از محصولات گلخانه‌ای پرکابرد است؛ برای آشنایی با دیگر محصولات گلخانه‌ای سودده، مقاله‌ی “کدام محصولات در کشت گلخانه‌ای پرسود هستند؟” را مطالعه کنید.

صفر تا صد کاشت زعفران؛ شرایط، هزینه‌ها و آموزش کاشت #5

هزینه‌های مربوط به کاشت زعفران

دوره کاشت زعفران هزینه‌های خاص و مربوط به خود را دارد. کل هزینه‌های مربوط به این دوره به دودسته تقسیم می‌شود:

  1. هزینه احداث مزرعه زعفران
  2. هزینه نگهداری از مزرعه زعفران

احداث مزرعه زعفران

اولین قدم برای کاشت زعفران، تهیه زمین مناسب جهت کاشت است. اگر زمینی در دسترس ندارید، در مراحل اولیه هزینه کاشت زعفران افزایش می‌یابد. در احداث مزرعه بایستی کود گاوی، پیاز زعفران، آماده‌سازی زمین و کاشت پیاز و هزینه آبیاری مربوط به این مرحله را محاسبه کرد. هزینه‌هایی که در کل امکان دارد به گردن فرد بیفتد، هزینه‌هایی بالغ بر 80 تا 100 میلیون تومان است.

مقاله‌ی پیشنهادی برای اطلاعات بیشتر: گلخانه چقدر درآمد و هزینه دارد؟

هزینه نگهداری مزرعه زعفران

علاوه بر هزینه‌های اشاره شده برای کاشت زعفران، برای سایر کودپاشی‌ها هزینه‌هایی بالغ بر 7 تا 10 میلیون تومان احتیاج است. همچنین برای خشک‌شدن زعفران و استفاده از نیروی انسانی 4 میلیون تومان نیاز می‌شود. تمامی هزینه‌ها سالی یکبار انجام می‌گیرد.

ممکن است هزینه‌های اضافی دیگری نیز باشد که در اینجا به آن‌ها اشاره نکردیم.

جمع‌بندی هزینه‌های مربوط به کاشت زعفران

  • هزینه کافی برای احداث یک مزرعه عالی = 300 تا 400 میلیون
  • هزینه کافی جهت نگهداری مزرعه و زمین زراعی = 10 تا 12 میلیون در سال
  • هزینه‌های مربوط به برداشت و پاک‌کردن زعفران = 5 تا 6 میلیون در هر کیلوگرم زعفران
  • از سال دوم کاشت زعفران به بعد بازگشت سرمایه انجام می‌شود.
  • اوج بار زعفران از سال‌های سوم تا پنجم کشت است.
  • سرمایه اصلی مربوط به کاشت زعفران، عمر پیاز زعفران خواهد بود که در زیر بستر کشتی درحال‌رشد و تکثیر است.
  • رشد و تکثیر پیاز زعفران، باعث افزایش درآمد تا 6 برابر می‌گردد.

2 دیدگاه در “صفر تا صد کاشت زعفران؛ شرایط، هزینه‌ها و آموزش کاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *