گل و گیاه

10 نوع بذر گیاهان کمیاب؛ شرایط و ویژگی‌های آن

بذر گیاهان کمیاب

کشت گیاهان خاص برای بسیاری از افراد جذابیت دارد؛ چرا که می‌تواند جلوه‌ای منحصر به فرد به محیط دهد. برخی از گیاهان کمیاب و خاص صرفا باعث زیبایی محیط می‌شوند. اما برخی از آن‌ها، خاصیت‌های فراوانی دارند. در این مقاله به بررسی ده نوع از بذر گیاهان کمیاب و توضیح هر کدام از آن‌ها پرداخته شده‌است.

در نظر داشته باشید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با خرید انواع بذر، می‌توانید مقاله‌ی “نکاتی که باید در زمان خرید بذر رعایت کنیم!” را مطالعه کنید.

1.بذر گیاه بگونیا اولین مورد از بذر گیاهان کمياب

این گیاه، جلوه‌ای ویژه و متفاوت دارد. ساختار و فرم برگ‌های این گیاه منحصر به فرد بودن آن را نشان می‌دهند. این نوع از بذر گیاهان کمیاب، تنوع زیادی دارد. از انواع مختلف آن، می‌توان به بگونیای مخملی، بگونیای هلندی، بگونیای وکسی و بگونیای ببری اشاره کرد. این گیاه به مقدار آب و نور کمی نیاز دارد. البته با توجه به نوع بگونیا، برخی از آن‌ها در مقابل خورشید و برخی دیگر در سایه، رشد بهتری دارند.

2. بذر گیاه کائوچو، نوع دیگر از بذر گیاهان کمیاب

این نوع از بذر گیاهان کمیاب، می‌تواند تا ارتفاع زیادی رشد پیدا کند. اما برخی از انواع کوچک‌تر آن را می‌توان در منزل نگهداری کرد. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز نداشته و مرطوب کردن برگ‌های آن، می‌تواند طراوت لازم برای گیاه را فراهم کند. این نوع گیاه نیز می‌تواند باعث زیبایی محیط شود. البته بعضی از افراد معتقد هستند که وجود گیاه کائوچو در یک محیط، می‌تواند باعث خوش شانسی شود.

3. بذر گیاه تاج خار از بذر گیاهان کمیاب

این گیاه که با نام مرجان نیز شناخته می‌شود، گل‌های زیبایی دارد. اما به هر حال باید خارهای تیز آن بود! گرچه این نوع از بذر گیاهان کمیاب در اکثر خاک‌ها می‌تواند رشد کند، اما ترکیبی از خاک برگ، شن و خاک باغچه برای آن مناسب است. این گیاه برای شکوفه دادن، به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد. آبیاری این گیاه نباید بیش از حد لازم باشد. چرا که در این صورت، باعث آسیب رساندن به گیاه می‌شود.

همچنین می‌توانید برای تهیه انواع کود و بستر کشت، از فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران اقدام کنید.

4. بذر گیاه عنکبوتی، نوعی از بذر گیاهان کمیاب

این نوع از بذر گیاهان کمیاب، برای رشد به میزان متوسطی از نور به صورت غیر مستقیم نیازمند است. گیاه عنکبوتی، نسبت به دمای هوای کم تا حدود صفر درجه، مقاومت خوبی دارد. باید به این نکته توجه کرد که در فاصله‌ی بین دو آبیاری، خاک باید خشک شود. برای پاک کردن برگ‌های این گیاه، به هیچ عنوان نباید از براق کننده‌های شیمیایی استفاده شده و باید صرفا از غبارپاشی آب استفاده کرد. حفظ سلامت برگ این گیاه برای پژمرده نشدن آن، اهمیت زیادی دارد. در دمای بالای پانزده درجه، در هفته در حدود سه بار باید به برگ‌های این گیاه آب پاشی، انجام شود.

5. بذر کلپوره

گیاه کلپوره برای افزایش و بهبود میزان رشد خود، نیاز به خاک زهکشی شده و نور کافی دارد. گیاه دارویی کلپوره مزایای زیادی از جمله ضد التهاب، تقویت کننده، ضد تب، ضد باکتری، ضد صفرا، تقویت کننده، جلوگیری از دردهای شکمی، بهبود و عدم ابتلا نسبت به سرماخوردگی و همینطور جلوگیری از سوء هاضمه دارد. مطالعات متنوعی درباره‌ی خواص این گیاه انجام شده‌است.

6. بذر جنسینگ آمریکایی، نوعی از بذر گیاهان کمیاب

برای کشت این نوع از بذر گیاهان کمیاب، باید آن را در عمق مناسبی در خاک، قرار داد و روی آن را با لایه‌ای از خاک نرم پوشاند. خاک مطلوب برای این بذر، خاکی است که هوموس فراوانی داشته باشد. در کل کشت این گیاه زمان بر بوده و ریشه‌ی آن برای اینکه مورد استفاده قرار گیرد، از سال سوم به بعد برداشت می‌شود. محتویات مفید درون ریشه باید در حداکثر ممکن خود باشد و به همین علت در سال‌های چهارم و پنجم در اواخر ماه شهریور و ماه مهر باید اقدام به برداشت آن‌ها شود؛ چرا که در این زمان ریشه در حالت خواب می‌باشد و میزان مواد مفید آن زیاد است.

7. بذر گیاه قهر و آشتی

نام دیگر این گیاه، میموزا پودیکا است. از این نوع بذر گیاهان کمیاب، گیاه عجیب و متفاوتی رشد می‌کند. برگ‌های کوچک و ردیفی گیاه قهر و آشتی بسیار حساس هستند و با تماس دست و یا هر وسیله‌ای با آن‌ها، به سمت داخل خود، جمع می‌شوند. البته بعد از چند دقیقه، این برگ‌ها دوباره به حالت قبلی و عادی خودشان برمی‌گردند. برای حفظ طراوت و رشد مناسب این گیاه، باید خاک آن همواره مرطوب باشد. گیاه قهر و آشتی باید در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. چرا که در غیر این صورت، بسته و به مرور زمان پژمرده خواهد شد. همچنین این گیاه به دمای هوای بین بیست تا سی درجه نیاز دارد.

8. بذر درختچه دراگون

میوه دراگون بومی آمریکای جنوبی، مرکزی و مکزیک است. این میوه اخیراً در مناطق دیگر نیز معرفی شده و طرفدار پیدا کرده‌است. این نوع از بذر گیاهان کمیاب، باید در مناطق آفتابی کشت شود، تا بتوان بازدهی حداکثری از میوه دهی آن‌ها را بدست آورد. البته باید توجه شود که کشت آن در مناطقی که بادهای زیادی وجود دارد، منطقی نیست. خاکی که زهکشی مناسب و میزان زیادی از مواد آلی داشته‌باشد، برای کشت درختچه دراگون مطلوب است. گیاه دراگون حتی در فصول کم باران، توانایی این را دارد که پژمرده نشود.

9. بذر گیاه بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی، به دفعات در طی یک سال، شکوفا می‌شود. این بذر، برای رشد خود به خاک حاوی مواد آلی و نور غیر مستقیم خورشید نیازمند است. شاید بتوان این گیاه را محبوب‌ترین نوع از گیاهان آپارتمانی دانست. بنفشه آفریقایی به عنوان نوعی از بذر گیاهان کمیاب، به دمای آبیاری حساسیت دارد. در صورتی که دمای آب پایین‌تر از حد معمول باشد، باعث فر خوردن گیاه می‌شود. آبیاری این گیاه نباید از بالا انجام شود؛ چرا که باعث ایجاد لک بر روی برگ‌هایش خواهد شد.

10. بذر گیاه همیشه سبز چینی

یکی از بذر گیاهان کمیاب، بذر گیاه همیشه سبز چینی است. گیاه همیشه سبز چینی انواع مختلفی دارد. نام اصلی این گیاه آگالونما، است. این بذر گیاه کمیاب برای رشد خود، به مراقبت زیادی نیاز دارد. خاک مناسب برای رشد این گیاه باید اسید کمی داشته باشد. این گیاه کمیاب به علت نیاز به رطوبت زیاد، بیشتر یک گیاه گلخانه‌ای محسوب می‌شود. گیاه همیشه سبز چینی در محیطی روشن، گرم و مرطوب می‌تواند بیشترین میزان رشد خود را داشته باشد. این گیاه باید در تابستان کاملا آبیاری شود، اما در زمستان صرفا حفظ شدن رطوبت در آن کافی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *