گلخانه

10 مورد از بهترین و پرسودترین محصولات گلخانه‌ای در سال 1400

محصولات گلخانه‌ایمدت‌هاست که به واسطه امکان بهره‌برداری در تمام فصول و کیفیت مناسبی که دارند، در سبد غذایی خانوارها جای خود را باز کرده‌اند. این محصولات از تنوع بالایی برخوردار هستند و در تمامی دسته‌ها اعم از میوه‌ها، سبزیجات، صیفی‌جات، گیاهان دارویی و غیره می‌توان کاشت و برداشت خوبی بصورت گلخانه‌ای تجربه کرد. در این مقاله با 10 مورد از بهترین و پرسودترین محصولات گلخانه‌ای که در سال 1400 مورد استفاده قرار گرفته‌اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

در نظر داشته باشید برای خرید ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید.

محصولات گلخانه‌ای پرسود

تمام گیاهان را می‌توان در گلخانه پرورش داده و به صورت محصولات گلخانه‌ای به فروش رساند. اما باید در نظر داشت که برای شروع باید ابتدا نیاز بازار را سنجیده و بر اساس علایق مردم شروع به کاشت و پرورش محصولات گلخانه‌ای کرد. در ادامه‌ی این مقاله سودآورترین این محصولات را معرفی می‌کنیم.

·       قارچ؛ پربازده‌ترین محصولات گلخانه‌ای

خانواده قارچ‌ها از جمله محصولات سودآور گلخانه‌ای هستند که طرفداران زیادی دارند. پرورش قارچ در یک فضای محدود نیز امکان پذیر است. بطور کلی اگر شما گلخانه‌ای داشته و در حال پرورش و تولید محصولات گلخانه ای هستید، فقط کافی است که یک سالن از فضای گلخانه خود را به پرورش قارچ اختصاص بدهید. این سالن باید سیستم سرمایشی و تجهیزات به‌روز و مدرنی داشته باشد که بتواند قارچ‌هایی مناسب و باکیفیتی را پرورش دهد. لازم به ذکر است که تهیه لوازم مورد نیاز برای سالن پرورش قارچ نیاز به هزینه بالایی ندارد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

·       توت فرنگی

توت فرنگی محصولات گلخانه‌ای از جمله محصولات گلخانه‌ای است که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. میوه‌ای خوش رنگ، لذیذ و آبدار که در بازار طرفداران زیادی دارد و از جایگاه ویژه‌ای در بین افراد برخوردار است. در یک گلخانه به میزان یک و نیم برابر بیشتر از زمین‌های کشاورزی می‌توان توت فرنگی کاشته و برداشت کرد. اگر شما یک گلخانه با مساحت ۱۰۰۰ مترمربع داشته باشید می‌توانید در سال ۱۰ تن توت فرنگی از این گلخانه برداشت کنید. البته ناگفته نماند که کاشت و نگهداری از توت فرنگی گلخانه‌ای در فضایی با متراژ پایین چندان اقتصادی نیست، اما اگر گلخانه شما متراژی برابر با ۵ هزار مترمربع داشته باشد، شما می‌توانید یک بازدهی ۳۵ درصدی از این فضای گلخانه انتظار داشته باشید.

همچنین می‌توانید مقاله‌ی “10 نکته در پرورش توت فرنگی در گلخانه” را بخوانید.

·       آلوئه‌ورا

محصولات بهداشتی و آرایشی همیشه یکی از صنایع مورد توجه برای تمام اقشار بوده است. در این بین محصولاتی که در آن‌ها از گیاهان استفاده می‌شود، با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند. به همین دلیل پرورش این گیاهان کاربردی که اکثرا به صورت محصولات گلخانه‌ای به فروش می‌رسند، می‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد.

آلوئه ورا به علت کاربردهای مختلف در صنابع مختلف از جمله زیبایی و خوراکی، از بهترین و پرسودترین محصولات گلخانه‌ای می‌باشد. از ویژگی‌های خاص گیاه آلوئه‌ورا مصرف کم آب آن است. از دیگر مزیت‌های این گیاه قابلیت برداشت ۲۰ ساله‌ی آن است که همین امر او را به یک گیاه شگفت انگیز تبدیل کرده و سبب شده که در طولانی مدت سود فراوانی را به کشاورزان و افراد فعال در این حوزه برساند.

       زعفران

در میان محصولات گلخانه‌ای، زعفران نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. محصولی پرسود که در تمام طول سال تنها ۶ بار نیاز به آبیاری خواهد داشت. شاید تصور کنید که برای کاشت و برداشت زعفران نیاز به یک گلخانه بزرگ دارید که در چند هکتار وسعت یافته‌باشد؛ اما این چنین نیوست. شما با یک گلخانه کوچک هم می‌توانید کار خود را شروع کنید. سوددهی کاشت زعفران کلان و بسیار بالاست و این یکی از مهمترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

اگر زعفران را در دسته محصولات گلخانه‌ای قراردهید و قصد تولید آن در گلخانه را داشته‌باشید، باید بدانید که در تمام شهرهای ایران این امکان برای شما فراهم است. کشت سنتی این گیاه بیشتر در قسمت‌های شمال شرق ایران انجام می‌شود اما در یک محیط گلخانه‌ای با متراژ پایین و کوچک نیز شما می‌توانید محیطی ایده‌آل برای کاشت و برداشت زعفران فراهم کنید. برداشت محصول زعفران در سال تنها یک بار صورت می‌گیرد و شما باید با فراهم آوردن تجهیزاتی مانند دستگاه‌های رطوبت‌ساز و همچنین هیتر گلخانه‌ای در کنار شرایط پرورش هیدروپونیک، محیطی مناسب برای پرورش این گیاه را فراهم کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی کاشت و پرورش زعفران به صورت گلخانه‌ای می‌توانید مقالات زیر را مطالعه می‌کنید:

·       گیاهان دارویی و سبزیجات

از جمله محصولات دیگر گلخانه‌ای که سود فراوانی نیز برای شما به‌همراه دارد گیاهان دارویی و سبزیجات هستند. این محصولات نیز به دلیل داشتن طرفداران زیاد در بازار مصرفی می‌توانند بازدهی بالایی در مدت زمانی کوتاه برای شما به همراه داشته باشند. بطور کلی تمام گیاهانی که به‌عنوان سبزی استفاده شده و در دسته سبزی‌ها هستند، همگی شرایط رشد مشابهی دارند و باید اطلاعات لازم در ارتباط با آن‌ها را به دست آورید.

برای آشنایی بیشتر با انواع گیاهان دارویی قابل کشت در ایران، مقاله‌ی “10 گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران” را بخوانید.

·       اسفناج

گیاه اسفناج را نیز در دسته محصولات گلخانه‌ای سودآور قرار دهید. بیشتر اسفناج‌های ترد و خوشمزه‌ای که در بازار موجود هستند در دسته محصولات گلخانه‌ای قرار دارند. بهترین و تازه‌ترین اسفناج‌ها را شما می‌توانید در گلخانه کاشته و برداشت کنید. اسفناج یکی از سالم‌ترین و مقویترین محصولاتی است که شما در گلخانه خود اقدام به پرورش آن نموده‌اید. پرورش این گیاه به علت مزایا و خواص زیاد آن، فروش و سودآوری بالایی نیز خواهد داشت. همچنین نگهداری، کاشت و برداشت اسفناج به اصول خاصی نیاز نداشته و مانند سایر سبزیجات می‌باشد.

·       برگ چغندر و کدو

در دسته محصولات گلخانه‌ای برگ چغندر و کدو نیز از جمله گیاهان پرسود محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با کاشت این 2 گیاه به سود کلانی دست پیدا کنید، چرا که با یکبار کاشت برگ چغندر و کدو می‌توانید به صورت گسترده و چندین بار از آن‌ها استفاده کرده و محصولات آن را برداشت کنید.

·       فلفل دلمه رنگی

عرضه و تقاضا فلفل دلمه رنگی بسیار بالاست همچنین صادرات این محصول به کشور روسیه بازار پر سودی را برای این محصول گلخانه ای رقم زده است و همین امر سبب شده که فلفل در دسته محصولات گلخانه‌ای بسیار محبوب برای کشت قرار داده شود. این گیاه از اواخر فصل بهار میوه‌دهی خود را آغاز می‌کند و تا حداقل یکسال میتوان محصول برداشت کرد . کاشت فلفل دلمه رنگی در گلخانه به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد و برای تولید این محصول باید از متخصصان و مشاوران این حوزه بهره گرفت .

·       گوجه‌فرنگی و خیار

گوجه فرنگی و خیار سبز از جمله محصولات گلخانه‌ای هستند که نگهداری ساده و راحتی داشته و شما می‌توانید در یک شرایط کاملاً معمولی این محصولات را در گلخانه خود کشت و نگهداری کنید. خیار از جمله صیفی‌جاتی است که هم به عنوان میوه و هم بعنوان غذا در سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوجه فرنگی نیز مانند خیار طرفداران زیادی دارد و در پیش غذا و غذای اصلی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خیارها را باید بعد از برداشت بصورت بسته‌بندی نگه دارید تا طراوت و تازگی آن‌ها به خوبی حفظ شود. همچنین گوجه فرنگی و خیار می‌توانند در طول سال چندین بار برداشت شوند و شما برهمین‌اساس می‌توانید به راحتی قبل از برداشت کردن محصولات خود، آنها را به متقاضیان بفروشید.

از روش‌های کاشت و پرورش خیار، استفاده از بذرهای باکیفیت است؛ می‌توانید انواع بذرهای خیار را از فروشگاه کشاورزی بهاران تهیه کنید.

·       به لیمو

آخرین محصولی که در دسته محصولات گلخانه‌ای و به عنوان محصول پربازده می‌توانید آن‌ را در گلخانه کاشته و به سود فراوانی دست یابید، به لیمو است. نکته مهمی که در مورد پرورش به‌لیمو باید به آن توجه داشت این است که سودی که از کاشت این گیاه به شما می‌رسد تقریباً دو برابر هزینه‌ای است که برای کاشت آن آن اختصاص می‌یابد. در طول سال اول کاشته به‌لیمو، در کل 2 بار برداشت خواهید داشت و از سال دوم به بعد برداشت آن به بیش از 3 بار در سال خواهد رسید. اگر مساحتی که در گلخانه خود به کاشت به‌لیمو اختصاص داده‌اید یک هکتار باشد، شما به یک تن محصول به‌لیمو دست پیدا می‌کنید که بعلت برخورداری از قیمت مناسب و بالا در بازار، سود فراوانی از پرورش و برداشت این گیاه به شما خواهد رسید.

کاشت محصولات گلخانه‌ای، فعالیتی برای تمام فصول

مواد غذایی از جمله مواردی هستند که همیشه در سبد خرید خانواده‌ها قرار دارند. به همین دلیل با پرورش محصولات گلخانه‌ای کاربردی و مورد توجه مردم، می‌توانید به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید. در این مقاله پرکاربردترین محصولات گلخانه‌ای را معرفی شده که با انتخاب آگاهانه می‌تواند بازدهی بالایی برای شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *