باغبانی و کشاورزی

معرفی انواع کود روی؛ شرایط استفاده، ویژگی و معایب هرکدام

معرفی انواع کود روی

آیا کود روی انواع مختلفی دارد؟ آیا کارایی هر کدام متفاوت است؟ در هنگام خرید این کود چه مواردی را باید دقت کنیم؟ شما شاید جزء افرادی باشید که در خانه گیاه دارید یا بخواهید برای اولین بار اقدام به خرید گیاه نمایید. شاید هم به کسب درآمد از طریق کشت گلخانه‌ای فکر می‌کنید. فارغ از نوع گیاهی که دارید یا می‌خواهید بخرید، نمی توان از نکاتی که برای افزایش سرعت رشد گیاهان و دوام ضروری است غافل شد؛ یکی از این نکات استفاده از کود مناسب می‌باشد.

کود به انواع مختلفی دارند که می‌توانید آن‌ها را در دسته‌ی کود ارگانیک (آلی) نظیر کودهای مرغی، کود بیولوژیک (زیستی) مانند جلبک دریایی آلگارین و کود معدنی (شیمیایی) جا داد.

اگرچه کودهای ارگانیک و بیولوژیک برای گیاهان و خاک مفیدتر هستند، اما بیشترین مقدار مصرف آن متعلق به کودهای شیمیایی است؛ چراکه دسترسی به آن راحت‌تر، استفاده از آن تسهیل شده‌تر، بازدهی آن بالاتر و قیمت آن ارزان‌تر است.

در نظر داشته باشید می‌توانید انواع کود مورد نیاز خود را فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

انواع کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی مختلفی در بازار موجود است که از این میان می‌توان به کود ازت، کود پتاسیم، کود فسفر، کود گوگرد، کود آهن، کود روی و… اشاره کرد که در این مقاله به بررسی این کود خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که شما می‌توانید انواع مختلف این کودها را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری نمایید.

می‌توانید کود کامل فسفر بالا را از فروشگاه بهاران تهیه کنید.

در ادامه‌ی این مقاله به بررسی انواع کود زینک، شرایط استفاده، ویژگی و معایب این نوع کود خواهیم پرداخت. اما قبل از آن به این نکته توجه کنید که مقدار مصرف هر کود به نوع گیاهی که استفاده می‌کنید بستگی دارد، لذا قبل از خرید کود درمورد آن تحقیق کنید.

کود روی (زینک) برای گیاهان

یک گیاه برای رشد و طراوت خود به ریزمغذی‌های مختلفی احتیاج دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها روی با نماد Zn است. اگرچه از نظر دانشمندان روی نقش مستقیمی در رشد گیاه ندارند، اما مطمئن هستند که در تولید کلروفیل، پروتئین و آنزیم‌های مختلفی که برای واکنش‌های متابولیکی که برای رشد مناسب به کار می‌روند، نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

انواع کود Zinc در بازار

ممکن است که از خودتان بپرسید که با وجود تنوع زیاد کودهای روی موجود در بازار، کشاورزان از کجا می‌فهمند که کدام کود روی مناسب آن‌ها است. لازم به ذکر است، مقدار روی موردنیاز برای گیاهان مختلف متفاوت است و درصد بالاتر عنصر روی در این نوع کود به معنای بهتر بودن آن نیست.

کود روی به دو شکل مایع و جامد عرضه می‌شود که نوع مایع آن همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، گران‌تر است. یکی از مسائلی که در انتخاب این کود جامد تأثیرگذار می‌باشد، میزان حلالیت این کود در آب بوده؛ هرچه حلالیت کود روی در آب بالاتر باشد، آن کود از کیفیت بالاتری برخوردار است.

انواع مختلف کود روی را می‌توان به سه گروه کود روی کلات شده، کود روی ترکیب شده با آمونیاک و سولفات روی تقسیم کرد.

  1. کود سولفات روی

سولفات‌ها مورد استفاده‌ترین کود رویِ غیر ارگانیک (غیرآلی) هستند. این کود عمدتاً در دو شکل عرضه می‌شود:

  • زینک مونوهیدرات با 36 درصد روی که به دلیل دسترسی بهتر و نسبت بالاتر روی در هر گرم و داشتن آب کمتر که منجر به حمل‌ونقل راحت‌تر شده، بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • زینک هپتاهیدرات با 22 درصد روی

برای تهیه کود سولفات روی با ما تماس بگیرید.

  1. کود روی ترکیب شده با آمونیاک

این کود معمولاً به‌عنوان کودهای رشدآور (ریشه‌زا) طبقه‌بندی می‌شود. عملکرد آن‌ها در مایعاتی که توسط آمونیوم فسفات ساخته می‌شوند، عالی است.

  1. کود روی کلات شده

این کود یکی دیگر از محصولاتی است که به‌صورت مایع عرضه می‌شود. این کود مورداستفاده‌ترین منبع آلی زینک (روی) می‌باشد. این نوع کود را می‌توان به‌صورت نواری، محلول‌پاشی یا پخش سطحی، استفاده کرد. لازم به ذکر می‌باشد که کود روی کلات شده گران‌ترین نوع کود زینک است.

برای تهیه کود کلات آهن و روی بهاران،  با ما تماس بگیرید.

در خرید کود روی چه فاکتورهایی را باید مدنظر قرارداد؟

شاید باتوجه‌به چیزهایی که در خصوص کود کلات شده گفته شد، فکر کنید که بهترین انتخاب این کود است درحالی‌که چنین نیست. در انتخاب کود، فاکتورهایی را باید در نظر گرفت که عبارت هستند از:

  • میزان حلالیت محصول

هرچه میزان حل‌پذیری محصول در آب بالاتر باشد، می‌توان گفت که از کیفیت بهتری برخوردار است. کودهایی که حلالیت کمتری دارند، اثرگذاری‌شان نیز کمتر می‌باشد.

  • روش و نرخ استفاده

هرچه نرخ استفاده از یک نوع کود بیشتر باشد، آن کود در دسترس تر است و البته به سبب تولید در حجم بالا می‌تواند از قیمت پایین‌تری برخوردار باشد. البته روش مصرف را نیز نباید نادیده گرفت؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از یک کود روی به‌عنوان کود پایه، مناسب است و نباید به‌صورت محلول‌پاشی برگی مورداستفاده قرار گیرد.

  • شرایط خاک

در اینجا عمدتاً Ph خاک مدنظر قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که حلالیت کودهای روی اکسید و روی کربنات در خاک‌های قلیایی کمتر بوده و به مقدار کافی زینک (روی) در اختیار گیاه قرار نمی‌دهند.

  • حساسیت گیاه نسبت به کمبود روی

برخی از گیاهان به روی بیشتری نیاز دارند و از طرفی گیاهانی وجود دارد که در صورت کمبود روی، علائم زیادی از خود نشان نمی‌دهند؛ بدیهی است که اگر نیاز گیاه به روی کم باشد، نیاز نیست که از کودهایی که غلظت روی بالایی دارند، استفاده نمود چراکه این کار اتلاف هزینه است.

  • قیمت کود روی

تمام محصولات تا حدی روی به گیاه می‌رسانند اما برخی بیشتر و برخی کمتر. بدیهی است که از میان گزینه‌های مختلف موجود در بازار، باید کودی را انتخاب نمایید که ضمن برطرف نمودن نیازهای گیاه، قیمت پایین‌تری دارد. شما می‌توانید بهترین کود‌ها را با بهترین قیمت در فروشگاه آنلاین بهاران پیدا کنید.

معایب کود روی

البته علاوه بر فاکتورهای بالا، باید معایب هرکدام از کودهای روی را نیز در نظر بگیرید. شاید کود کلات شده باکیفیت‌ترین محصول باشد اما از قیمت بالای آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. گیاهانی نظیر پیاز، ذرت، مرکبات و برنج به روی بالایی نیاز دارند و استفاده از کلات‌ها در مقدار پایین علی‌رغم داشتن کیفیت بالا، نیاز این گیاهان را برطرف نخواهد کرد.

اکسید روی ضمن داشتن مقدار بالای روی، از قیمت مناسبی برخوردار است اما اگر بخواهید از آن‌ها در خاک‌های قلیایی استفاده کنید، اثرگذاری پایینی دارند.

بد نیست بدانید که استفاده‌ی بیش از حد باعث «مسمومیت روی» می‌شود که علائمی نظیر کوچک بودن اندازه‌ی برگ‌ها، سوختگی نوک برگ‌ها، رنگ‌رفتگی برگ‌های جدید و کند شدن رشد کل گیاه را به همراه دارد. البته این علائم فقط مختص به استفاده‌ی بیش از حد از کود روی نمی‌باشد، بلکه استفادهٔ بیش از حد از کود آهن، مس و فسفر و کودهای حیوانی نظیر کود مرغی نیز چنین عوارضی به همراه خواهد داشت.

شرایط استفاده از انواع کود روی

یکی از مسائلی که در استفاده از کود بسیار حائز اهمیت است، شرایط استفاده و زمان مصرف آن می‌باشد. به‌طورکلی درصورتی‌که مقدار روی خاک کم باشد، باید از یکی از انواع کود روی استفاده نمود. البته باتوجه‌به نوع گیاه و نوع روش کشت گیاه، نوع کود و زمان استفاده از آن می‌تواند متفاوت باشد.

برای گیاهانی نظیر غلات می‌توان این نوع کود را قبل از کاشت یا هم زمان با آن استفاده نمود. در چنین حالتی روی (زینک) موردنیاز گیاه برای کل دوره (از جوانه زدنِ دانه تا برداشت) کافی خواهد بود.

البته برخی از کشاورزان برای افزایش بهره‌برداری، دانه را به یک نوع کود روی مایع آغشته می‌کنند و سپس اقدام به کاشت می‌نمایند. استعمال کود به شکل نواری نسبت به برگ‌پاشی ارجحیت دارد. کود در اینجا می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های افزایش و تقویت ریشه‌زایی به کار رود.

نحوه استفاده از کود روی برای گیاهان میوه ده

نحوه و زمان استفاده از کود روی برای گیاهان میوه ده نظیر مرکبات، پسته و گردو، سیب و… کمی متفاوت از غلات است. برای این دسته از گیاهان روی باید در فرایند فروت ست به گیاه برسد که در دو مرحله انجام می‌شود:

  • بعد از برداشت میوه
  • در زمان متورم شدن جوانه‌های درختِ میوه

لازم به ذکر است که مرحله‌ی اول از اهمیت بالاتری برخوردار است و استفاده از کود عمدتاً به شکل محلول‌پاشی صورت می‌گیرد. البته نباید فراموش کرد که علاوه بر نوع گیاه، محل و نحوه‌ی کشت نیز در انتخاب نوع و نحوه‌ی کوددهی تأثیرگذار است. در نظر داشته باشید که کوددهی و تغذیه گیاهان در گلخانه با کشت در باغ یا منزل متفاوت است؛ البته در خصوص کوددهی در گلخانه، باتوجه‌به اینکه بستر کشت گل‌خانه‌ای انواع مختلفی دارد، انتخاب نوع و میزان این نوع کود نیاز به تحقیقات دارد.

استفاده از چه نوع کود روی بهتر است؟

همان‌طور که گفته شد، کودهای روی دارای انواع مختلفی هستند که انتخاب نوع و مقدار آن به نوع گیاه و خاک بستگی دارد. هرکدام از کودها مزایا و معایب خاص خود را دارند و هیچ‌کدام برتری مطلق به دیگری ندارد. در انتخاب کود مناسب، باید تمامی موارد بالا را مدنظر قرار دهید و پس از انجام تحقیقات لازم، کودی را که مناسب نیازتان است، انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *