گلخانه

شرایط، مراحل و هزینه‌های احداث گلخانه در سال 1401

 احداث گلخانه در سال 1401

احداث گلخانه امری آسان نیست و بدون شک وقتی قصد این را داشته باشید که یک گلخانه بسازید قبل از هر موضوعی در مورد بودجه و میزان سرمایه‌ای که برای ساخت نیاز خواهید داشت، باید مطالعه و تحقیقات لازم را انجام دهید. یک پاسخ صحیح یا غلط به شما در این امر می‌تواند سبب شود که شما از احداث گلخانه منصرف شوید و به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که با متخصصان قابل اعتماد در این امر مشورت کنید. البته ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با هزینه‌های احتمالی ساخت یک گلخانه تا حدودی تقریبی آشنا کنیم.

همچنین در نظر داشته باشید برای اطلاعات بیشتر، مقالات مرتبط با گلخانه در بخش مقالات فروشگاه بهاران مطالعه کنید.

مستندات لازم برای احداث گلخانه

هزینه احداث گلخانه در حال حاضر به طور تقریبی بین 200 هزار تا 2 میلیون تومان متغیر است. البته تمام این موارد به این بستگی دارد که شما در چه منطقه جغرافیایی، اقلیمی و آب و هوایی در کشورمان، قصد کاشت و برداشت چه نوع محصولی را دارید؟ این سؤال با اشاره به دو فاکتور مهم می‌تواند هزینه‌ها را به روشنی برای شما مشخص کند. قدم اول برای ساخت و تجهیز گلخانه این است که شما باید بدانید شرایط اقلیمی منطقه چگونه است و با چه نوع زمینی روبرو هستید. ضمن اینکه باید بهترین روش کشت را نیز در نظر بگیرید.

برای ساخت گلخانه بهتر است که یک طراحی حرفه‌ای و کاملاً تخصصی را ارائه کنید و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر جو و اقلیم منطقه، کیفیت سازه و همین‌طور نگرش و تفکرات جامعه مخاطب و مشتریان در کنار نوع کشت، نوع محصول و ظرفیت‌های احتمالی تجهیزات، قیمت‌گذاری نهایی را مشخص کنید. بدون شک تا این قسمت متوجه شده‌اید که در نظر گرفتن یک بودجه و ارائه کردن هزینه‌های کلی برای احداث گلخانه امری ظریف و حساس است که به دقت بالایی احتیاج دارد. ضمن اینکه پیشنهاد ما این است که طراحی به‌واسطه افرادی ماهر و متخصص انجام شود که به‌روز باشند.

مقاله‌ی پیشنهادی برای مطالعه‌ی بیشتر:

هزینه احداث گلخانه

در این قسمت به تفکیک هزینه‌های برپایی گلخانه را برای شما شرح خواهیم داد. ناگفته نماند که تمامی قیمت‌ها حدودی بوده و شما باید برای این کار پیش از هر چیز با یک فرد متخصص در این زمینه، مشورت کنید. شاید در ابتدای کار این‌گونه به نظر برسد که می‌توان با یک مبلغ کمتر گلخانه خوب و مناسبی را طراحی کرد. اما اگر شما با افرادی که در این زمینه صلاحیت و تجربه دارند مشورت کنید، متوجه می‌شوید که ساختن یک گلخانه زیر استاندارد‌های خود، نه تنها هزینه شما را برنمی‌گرداند، بلکه سبب می‌شود در کنار از دست دادن تمامی سرمایه، زیان بالایی را نیز متحمل شوید. البته ناگفته نماند که افراط کردن در خرج و مخارج یک پروژه نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت شما باشد. فقط کافی است که شما استانداردهای لازم در احداث گلخانه و هزینه‌های جاری را در نظر بگیرید تا منجر به ضرر و زیان شما نشود.

·       تخمین هزینه‌های تقریبی

هزینه تقریبی برای احداث گلخانه‌های تونلی به همراه تأسیسات، برای هر متر مربع ۹۰ هزار تومان الی 300 هزار تومان تخمین زده شده است. حال اگر قصد ساخت گلخانه با طراحی ایرانی را داشته باشید در کنار تأسیسات، باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان الی ۷۰۰ هزار تومان را به ازای هر متر مربع در نظر بگیرید. ساخت گلخانه اسپانیایی نیز با تأسیسات و همچنین تجهیزات لازم و کامل، به ازای هر مترمربع ۴۰۰ هزار الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

·           هزینه سازه و تجهیزات

تجهیزات مورد نیاز برای احداث گلخانه با توجه به ایرانی یا اسپانیایی بودن و احیاناً تونلی ساختن آن و همچنین استفاده از پوشش پلاستیک برای تمام بدنه گلخانه، هزینه‌های متفاوتی را برای شما خواهد داشت. همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین بخش برای احداث یک گلخانه، روکش و کاوری است که برای آن استفاده می‌شود. به‌طورکلی برای گلخانه‌ها از روکش‌ها و پلاستیک‌هایی که UV دار هستند استفاده می‌کنیم. این نوع پوشش نسبت به انواع دیگر پوشش‌ها یعنی پوشش‌های شیشه و پلی‌کربنات، قیمت مناسب‌تری دارند و تأثیر فراوانی بر کاهش هزینه نهایی شما خواهند داشت.

پلاستیک‌هایی که برای احداث گلخانه استفاده می‌شوند پلاستیک‌هایی هستند که در ایران ساخته شده و در عرض‌های 8 متر، ۱۰ متر، ۱۲ متر و ۱۴ متر در بازار موجود هستند. ناگفته نماند که استفاده از نایلون و پلاستیک برای پوشش گلخانه‌ها مزایای متفاوتی مثل بالا بردن راندمان انرژی، مقاومت زیاد در برابر آسیب‌های طبیعی و فیزیکی، صرفه جویی کردن در هزینه‌ها و ایجاد یک پوشش کاملاً یکدست و یکنواخت که متناسب با سازه اصلی باشد، مقاومت بالا در برابر اشعه خورشید و همچنین مقاومت در برابر سرما، خشکی، شکننده بودن و غیره را نیز دارد.

شرایط، مراحل و هزینه‌های احداث گلخانه در سال 1401 #1

·           تأسیسات و سیستم گرمایشی

یکی از سیستم‌های سرمایشی تبخیری که باید در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد فن و پد است. این سیستم اگر به صورت کاربردی و اصولی طراحی شود می‌تواند قیمت مناسبی برای شما داشته باشد، اما تمام کار به اینجا ختم نمی‌شود. تنظیم‌کردن میزان شدت نور آفتاب به واسطه پرده‌های سایه‌بان، همین‌طور به وجود آوردن یک شرایط مناسب و مطلوب برای رشد گیاهان به واسطه بالا بردن حداکثری کارایی سیستم خنک کنندگی، از جمله نکات مهمی است که باید در این سیستم‌ها به‌دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا نتیجه مطلوب و مناسبی داشته باشد. برای مثال بهتر است در احداث گلخانه فن و پد مورد استفاده شما فاصله‌ای بین ۳۰ الی ۶۰ متر داشته باشند تا گلخانه بهترین بازدهی را ارائه دهد.

مقاله‌ی پیشنهادی: هر آنچه درباره‌ی فن گلخانه باید بدانید!

در زمان احداث گلخانه برای سیستم گرمایشی نیز بویلر را پیشنهاد می‌دهیم که یکی از مدرن‌ترین تجهیزات مورد استفاده در گلخانه‌های هوشمند است. این سیستم، مصرف کمی دارد و دردسری برای تجهیز شدن و استفاده نیز نخواهد داشت. ضمن اینکه بازدهی فوق‌العاده‌ای را برای گلخانه داران به همراه دارد.

ناگفته نماند لوله‌هایی که به‌واسطه کف گلخانه در کف پخش می‌شوند می‌توانند به‌عنوان ریل‌های برداشت محصول مورد استفاده قرار گیرند. این نوع سیستم گرمایشی برای هر مترمربع ۳۰ هزار الی ۳۷۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت، ضمن اینکه سیستم سرمایشی تبخیری فن و پد نیز برای هر متر مربع ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

یکی از تجهیزات کاربردی در احداث گلخانه، استفاده از اتوماسیون است که در مقاله‌ی “اتوماسیون گلخانه چیست؟” با آن بیشتر آشنا شوید.

شرایط، مراحل و هزینه‌های احداث گلخانه در سال 1401 #3

هدف وسیله را توجیه می‌کند!

 احداث گلخانه امری بزرگ و هدفی ارزشمند است که نتیجه خوبی دارد، به‌شرط اینکه همه چیز بر طبق اصول پیش برود. تمام تجهیزات مورد نیاز به این مواردی که در این مقاله ذکر شد، خلاصه نمی‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم همه چیز بستگی به اقلیم و جغرافیا و البته محصول نهایی شما دارد. در حالت کلی هر گلخانه‌ای به این موارد اصلی نیاز دارد و در ادامه شما به تجهیزات دیگری مانند کف‌پوش، مه‌پاش، اتصالات و قطعات و مواردی از این قبیل احتیاج خواهید  داشت که با در نظر گرفتن محصول زیر کشت از درجه اهمیت آن‌ها کاسته شده و یا به آن‌ها افزوده خواهد شد.

در نظر داشته باشید برای خرید انواع تجهیزات گلخانه‌ای می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید.

پیشنهاد می‌شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *