گلخانه

هرآنچه که باید در مورد گلخانه هیدروپونیک بدانید؛ هزینه ساخت تا ویژگی‌ها

گلخانه هیدروپونیک؛ ویژگی‌ها تا هزینه‌های تاسیس

گلخانه هیدروپونیک نوعی از کاشت است در آن خاک نیازی به شخم زدن ندارد و میزان آبیاری کاملا کنترل شده است، این روش را آب کشت نیز می‌نامند. بعبارتی در این روش بذرها بدون نیاز به سم و خاک، تنها با محلول مغذی و کمترین میزان آبیاری کاشته شده و برداشت می‌شوند. مدت‌هاست که در کشور ما گلخانه‌های فراوانی با این روش ساخته شده‌اند و افراد زیادی در این فضا مشغول به کار هستند. در استفاده از این روش شما می‌توانید در هر نقطه‌ای از کشورمان محصولات کشاورزی با کیفیتی را بدون در نظر گرفتن نوع خاک در بستر موجود و همچنین اقلیم و آب و هوا، تولید کنید ضمن اینکه این امر سبب اشتغال‌زایی بالایی نیز می‌شود.

در نظر داشته باشید برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی تاسیس گلخانه و محصولات آن، مقالات مرتبط با گلخانه نوشته شده در وب‌سایت بهاران را مطالعه کنید.

هیدروپونیک به چه معناست؟

این روش یک روش سنتی در کشاورزی و باغداری محسوب می‌شود که در آن بجای کاشته شدن گیاه به صورت سنتی در خاک، آن را در یک سیال تشکیل شده از محلول‌های غذایی قرار می‌دهند و یک بستر کاملاً هماهنگ برای رشد و نمو گیاه تهیه می‌کنند که آن را هیدروپونیک می‌نامند. این روش گلخانه‌ای از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و در حال حاضر ۳۱ استان در ایران و هزاران نفر در این حوزه مشغول به تهیه و تولید گیاهان با این روش مدرن باغداری و کشاورزی هستند. گلخانه هیدروپونیک به شما این اجازه را می‌دهد که بدون هیچ محدودیتی بتوانید تنها با استفاده از فناوری مدرن محصولات مفید و با کیفیتی را تولید کنید.

اطلاعات کامل‌تر را می‌توانید در مقاله‌ی گلخانه‌ی هیدروپونیک مطالعه کنید.

هزینه‌های ساخت یک گلخانه هیدروپونیک

برای ساخت یک گلخانه هیدروپونیک باید اول از همه زمین محل استقرار گلخانه را تهیه کنید. برای این کار شما نیاز به حداقل ۵ هزار متر زمین دارید تا بتوانید ۳۰۰۰ متر آن را به گلخانه اختصاص دهید. اگر امکان خرید برای شما وجود ندارد گزینه بهتر، اجاره کردن است. بعد از آن باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. دقت کنید که اگر تجربه‌ای در امر کشاورزی و باغداری ندارید، هزینه کلاس‌های آموزشی را نیز در نظر بگیرید. نکته اینجاست که اگر حوزه فعالیت شما در زمینه کشاورزی است، به راحتی با ارائه مستندات لازم می‌توانید مجوزهای مورد نیاز را اخذ کنید.

بعد از آن شما باید خاک و کود مناسب را فراهم کرده و با استفاده از سیستم آبیاری دستی و یا اتوماتیک اقدام به برپایی گلخانه هیدروپونیک کنید. خاطر نشان می‌کنیم که سیستم آبیاری دستی هزینه کمتری نسبت به سیستم آبیاری اتوماتیک دارد، اما بهتر است پیش از هر اقدامی با یک کارشناس کشاورزی در این خصوص مشورت کنید. در پایان باید اشاره کنیم که هزینه‌های لازم برای کسب پروانه تاسیس و همینطور مجوز احداث گلخانه هیدروپونیک را نیز باید درنظر بگیرید و بد نیست که بدانید در این راستا وبسایت وزارت جهاد کشاورزی به راحتی می‌تواند شما را راهنمایی کند.

اطلاعات بیشتر درباره‌ی آبیاری در کشاورزی را در مقالات زیر می‌توانید به دست آورید:

·       هزینه تجهیزات گلخانه هیدروپونیک

ساخت گلخانه هیدروپونیک به تجهیزات مختلفی مانند سیستم برق، پوشش گلخانه، سیستم گرمایش و سرمایش، دیوار کشی، فونداسیون، سیستم آبرسانی و غیره نیاز دارد. بطور مثال برای انشعابات گلخانه، میتواند از دو نوع لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد استفاده کرد که البته لوله گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد و ضخامت آن نیز بیشتر است. سیستم گرمایشی گلخانه بواسطه اثر گلخانه‌ای تامین می‌شود اما بطور حتم می‌دانید که برای فصول سرد نمی‌توان از این روش استفاده کرد. یک سیستم گلخانه‌ای خوب می‌تواند گرمای لازم برای گیاهان را در شب‌های سرد زمستان تامین کند، همچنین حرارت و گرما را بطور یکنواخت در سراسر گلخانه پخش می‌کند.

در یکی از روش‌ها از بخاری‌هایی استفاده می‌کنند که آنها را در نقاط مختلف گلخانه هیدروپونیک قرار می‌دهند تا آنها به راحتی محیط گلخانه را گرم کند. اما از سیستم‌های دیگری نیز مانند هیتر، سیستم گرماتاب، همچنین سیستم گرمایش مرکزی نیز می‌توان در گلخانه استفاده کرد. البته بهتر است شما با در نظر گرفتن بودجه و مساحت گلخانه، سیستم مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه شما به سیستم سرمایش نیز نیاز دارید که با هدف خنک کردن دمای گلخانه ایجاد دمای مطلوب در فصل گرما مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با استفاده از تهویه مناسب، بوجود آوردن سایه و ایجاد رطوبت می‌توانید از خشک شدن هوای گلخانه جلوگیری کنید و با روش‌های متفاوتی مانند سیستم شیدینگ، مهپاش و یا تهویه، رطوبت مورد نیاز گلخانه را تامین کنید.

·           هزینه‌های جانبی

تمام هزینه‌های ساخت گلخانه هیدروپونیک به همین موارد خلاصه نمی‌شود. در ساخت گلخانه هزینه‌های دیگری مانند تامین سیستم اتوماسیون، نور مصنوعی و توری ضد حشره نیز باید در نظر گرفته شود. برای سیستم اتوماسیون شما نیاز به یک سیستم هوشمند کنترل کننده دارید که بتواند پارامترهای مطلوب و مناسب مانند آب و هوا، رطوبت و گرما و سرمای مناسب را اندازه‌گیری کند و همچنین تغییرات را بصورت آنی به واسطه ارسال پیامک و اینترنت به شما اطلاع دهد. این دستگاه‌ها قابلیت‌های دیگری نیز دارند، مانند اینکه می‌توانند نمودارهای مربوط به پارامترهای مهم را به شما ارائه کنند. شما به وسیله ابزارهای کنترل می‌توانید دستگاه‌های مورد استفاده در گلخانه را خاموش و یا روشن کنید و تمام تجهیزات را از راه دور زیر نظر داشته باشید.

برای آشنایی و اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی “اتوماسیون گلخانه چیست؟” را مطالعه کنید.

بهتر است کلیه فعالیت‌ها بصورت اتوماتیک انجام شود تا مشکلی برای رشد و سلامت گیاهان ایجاد نشود. یکی دیگر از مواردی که به آن احتیاج دارید نور مصنوعی است که در سال‌های اخیر کشاورزی مدرن رویکرد خوب و مثبتی نسبت به آن داشته است. نور مصنوعی علاوه بر اینکه می‌توانند در مکان‌هایی که آفتاب کمی دارند نور مناسب را تامین کنند، در مکان‌هایی مانند مناطق غربی که در فصل سرد تابش آفتاب در آنها کم می‌شود نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. در آخر توری ضد حشره که یک روش کاملاً مناسب و فیزیکی برای مبارزه با ویروس ها، آفات و بیماری‌هایی است که ممکن است به گیاهان گلخانه شما حمله کنند.

مزیت‌های گلخانه هیدروپونیک

همانند تمامی روش‌ها‌، احداث گلخانه هیدروپونیک نیز مزایایی دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در روش هیدروپونیک خاک دیگر نیازی به شخم زدن و آبیاری مداوم ندارد و مصرف آب برای گیاهان کاملا کنترل شده خواهد بود. همین امر سبب می‌شود تا آب کمتری برای آبیاری به گیاه اختصاص داده شود. علاوه براین ضدعفونی کردن محیط برای رشد مناسب و مطلوب گیاهان بسیار ساده‌تر است و هزینه کمتری به آن اختصاص داده خواهد شد. محلول غذایی که به صورت کاملا مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخوبی می‌تواند بصورت کنترل شده‌ای به گیاه منتقل شود.

این روش یک روش مناسب برای زمین‌هایی است که خاک آنها به هیچ عنوان برای کشاورزی مورد تایید نیست. در روش گلخانه هیدروپونیک شما براحتی می‌توانید شرایط محیطی را کنترل کنید و عواملی مانند رطوبت، اکسیژن، نور و دما را براحتی در دسترس خود داشته باشید. در نهایت می‌توان گفت که این نوع کاشت و احداث گلخانه به دلیل سازگاری بالایی که با محیط زیست دارد، مواد زائد کمتری را تولید می‌کند و بواسطه حجم کمتر روان‌آب‌ها، خاک را کمتر دچار مشکل و آلودگی می‌سازد.

کشاورزی مدرن با روش هیدروپونیک

در نهایت بد نیست بدانید که روش گلخانه‌ای هیدروپونیک یک روش کاملا خلاقانه است که بدون توجه به اقلیم و جغرافیای منطقه می‌توان از آن در تمام مناطق ایران استفاده کرد. در این روش نوین، بذر گیاهان در مقابل تمام بیماری‌های احتمالی بوجود آمده مقاوم شده است و نیاز کمتری به کودهای آلی خواهد داشت. در روش هیدروپونیک تنها در مدت ۶ ماه می‌توانید بذر مناسب را تولید کنید، ضمن اینکه اشتغال‌زایی خوبی را نیز برای فعالان در این حوزه به همراه دارد.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع ادوات و تجهیزات باغبانی و کشاورزی مورد نیاز خود را فروشگاه بهاران تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *