گلخانه

کود شیمیایی چیست؟ (انواع، ویژگی‌ها و مضرات کود شیمیایی)

کود شیمیایی اهمیت بسیار زیادی برای بهبود عملکرد محصول و گیاهان شما دارد تا جایی که نقش کود را در این زمینه نمی‌توان نادیده گرفت. استفاده درست از کودهای شیمیایی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و بهترین راه برای تقویت و تولید گیاه است. کودها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها نیز برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کود شیمیایی دارای مواد مغذی فراوانی است که برای گیاهان و رشد آن‌ها ضروری بوده و در صورتی که گیاه به درستی تغذیه نشود، قدرت کافی برای رشد و باروری نخواهد داشت.

منظور از کود شیمیایی چیست؟

هر ترکیب که با هر تعداد مواد مصنوعی برای افزایش عملکرد، ترکیب شده باشد را کود شیمیایی می‌گویند. به عنوان مثال برخی از کودهای شیمیایی نیتروژن‌دار بوده، بدین معنی که این کودها حاوی نیتروژن هستند. با این حال برخی کودها موجود مخلوط بوده و حاوی ترکیبات مختلفی هستند.  قابل ذکر است که کود شیمیایی مناسب شما به نوع آب و هوا، نوع محصول و گیاهان شما نیز بستگی دارد.

تصویر کود شیمیایی چیست؟ (انواع، ویژگی‌ها و مضرات کود شیمیایی) #1

انواع کود شیمیایی

به طور کلی کودهای شیمیایی 13 ماده مغذی که برای گیاهان ضروری است را فراهم می‌کنند و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. کودهای شیمیایی کم هزینه و سریع در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

1- نیتروژن

نیتروژن در مشخصات کودها با حرف اختصاری N نوشته می‌شود که برای رشد و نمو سالم گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ساخت کودهای نیتروژن‌دار از آمونیوم بدون آب استفاده می‌شود که دارای 82 درصد نیتروژن هست، بنابراین باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت به چشم، پوست و ریه می‌تواند آسیب وارد کند. از دیگر منابع نیتروژن در کود شیمیایی می‌توان به دی آمونیوم فسفات، نیترات آمونیوم، نیترات کلسیم و… اشاره کرد.

اغلب از کودهای غنی از نیتروژن برای چمن استفاده می‌شود، این کود موجب می‌شود تا چمن‌های سرسبزی داشته باشید.

2- فسفات

فسفر نیز مانند نیتروژن برای گیاه بسیار ضروری است و در ذخیره و تبدیل انرژی نقش مهمی دارد. کودهای شیمیایی فسفات بالا، به گیاهان جوان در رشد ساقه و همچنین قدرتمندتر شدن ریشه‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این باغداران از کودهای فسفات‌دار برای افزایش عملکرد گیاهان و سبزیجات خود استفاده می‌کنند.

3- پتاس

برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی در گیاهان به پتاسیم نیاز است. کود شیمیایی پتاس بالا از راه‌های مختلفی تولید می‌شود که این کودها موجب تحریک رشد ساقه و ریشه‌های درحال رشد می‌شود. همچنین این کودها تولید گل‌ها را افزایش می‌دهند، بنابراین باروری گیاهان و سبزیجات را بالا می‌برند.

4- ریز مغذی‌ها و سایر کودها

اگرچه بسیاری از کودهای شیمیایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند حاوی سه عنصر ضروری هستند، با این حال کودهای دیگری که حاوی ریز مغذی‌ها هستند نیز در بازار موجود می‌باشند. این ریز مغذی‌های ضروری شامل آهن، منگنز، مس، روی و بور هستند که به گیاهان کمک می‌کنند تا سالم‌تر بوده و رشد بهتری داشته باشند.

تصویر کود شیمیایی چیست؟ (انواع، ویژگی‌ها و مضرات کود شیمیایی) #3

اهمیت استفاده از کود شیمیایی

کودهای شیمیایی این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد تا عملکرد گیاهان و میزان محصولات خود را به حداکثر رسانده و گیاهان آن‌ها بهتر رشد کنند. گاهی زمین قادر نخواهد بود تا عناصر مورد نیاز گیاه را به آن بدهد، لذا کودها این اطمینان را ایجاد می‌کنند تا هر قطعه زمین به میزان لازم کارآمد بوده و به خوبی از گیاهان حمایت کند.

اگر بتوانید به درستی از کودهای شیمیایی استفاده کنید، بازدهی را به شکل قابل توجهی بالا برده و حتی از زمین‌های بی‌کیفیت یک بستر عالی برای گیاهان خود می‌توانید بسازید. سرعت عملکرد کود شیمیایی بسیار بالا است و نتایج به سرعت قابل مشاهده است. با افزایش جمعیت و بالا رفتن تقاضا، خاک حاصلخیزی و مواد معدنی خود را از دست داده و به آفات نیز سریع‌تر مبتلا شده که تمامی این موارد در کنار یکدیگر منجر به کاهش تولیدات غذایی می‌شود.

در این‌گونه مواقع اهمیت کود شیمیایی بهتر درک می‌شود. این کودها تحمل گیاهان در برابر آفات را بالا برده و محصولات سالم‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از کودهای شیمیایی نیز بسیار آسان است و اغلب آن‌ها مایع بوده یا باید به صورت محلول در آب استفاده کرد، بنابراین به راحتی می‌توان آن‌ها را با دیگر محلول‌ها مخلوط کرده و مورد استفاده قرار داد.

تصویر کود شیمیایی چیست؟ (انواع، ویژگی‌ها و مضرات کود شیمیایی) #5

مضرات کود شیمیایی

استفاده صحیح از کودهای شیمیایی روشی عالی و به‌صرفه برای تولید محصولات به میزان فراوان است. با این حال از یک عامل عالی نیز نباید بیش‌ از اندازه استفاده کرد. استفاده زیاد از این‌گونه کودها خاک را می‌تواند تخریب کرده و تعادل و ساختار خاک را به طور کلی برهم بزند. ضمن اینکه استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی اسیدیته خاک را از بین می‌برد.

استفاده از کود شیمیایی را به عنوان یک ابزار ارزشمند در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که برای استفاده متعادل از آن‌ها با یک متخصص نیز می‌توانید مشورت کنید. البته جوان‌سازی خاک را نیز فراموش نکنید. کود شیمیایی اثرات نامطلوبی در طبیعت داشته و دوستدار محیط زیست نیستند، لذا از این نظر مورد انتقاد بسیاری از ارگان‌ها و افراد قرار دارند.

جذب کودهای شیمیایی توسط گیاهان بسیار بالا است که این موجب تغییرات با سرعت بسیار بالا می‌شود، اما به همان اندازه گیاهان اثرات مثبت را نیز از دست می‌دهند. در واقع این تغییرات پایدار نیستند و شما را به استفاده مجدد از کودها تشویق می‌کنند.

مقالات پیشنهادی در ارتباط با کود:

 بهترین کود برای جلوگیری از سرمازدگی درختان در فصل زمستان

بهترین کود برای افزایش سرعت رشد کشت

معرفی انواع کود روی؛ شرایط استفاده، ویژگی و معایب هرکدام

5 نکته در انتخاب کود برای مصارف خانگی

تصویر کود شیمیایی چیست؟ (انواع، ویژگی‌ها و مضرات کود شیمیایی) #7

نکات پایانی برای کود شیمیایی

گیاهان برای اینکه بتوانند رشد خوب داشته و مقاوم باشند و محصولات با کیفیت را در اختیار شما قرار دهند، به مواد معدنی و مغذی نیاز دارند که اغلب این مواد را از خاک تأمین می‌کنند. با استفاده گیاهان خاک، این مواد خود را از دست داده و قدرت کافی برای تغذیه گیاهان شما نخواهد داشت. بنابراین شما باید این مواد را برای گیاه خود تأمین کنید.

سریع‌ترین و به‌صرفه‌ترین راه برای تأمین مواد مورد نیاز گیاهان استفاده از کود شیمیایی است که دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام برای مواقعی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. فراموش نکنید که استفاده بی‌رویه و بدون برنامه از کودهای شیمیایی برای گیاهان خطرناک هستند و آسیب‌های جدی می‌تواند به آن‌ها وارد کند. برای اطلاعات کامل و دقیق در مورد نحوه استفاده از هر کود کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *