باغبانی و کشاورزی

روش کاشت نهال انگور در باغ، باغچه و گلدان

کاشت نهال انگور علاوه بر تولید میوه‌هایی شیرین و پرکاربرد، با کمک پیچک‌های رونده خود، به زیبایی فضای شما نیز کمک می‌کند. در این مقاله با روش‌های کاشت نهال انگور آشنا خواهیم شد.

چرا انگور بکاریم؟

انگور گیاهی بسیار پربرکت است که می‌توان از همه قسمت‌های آن ازجمله برگ، میوه نارس، میوه و هسته‌اش استفاده کرد. میوه نهال انگور شیرین، مغذی و خوشمزه بوده و آن را برای تولید دیگر محصولات خوراکی مانند کشمش، مویز، آب‌غوره، سرکه، شیره (دوشاب) و آب انگور به کار می‌گیرند. برگ این گیاه هم خوراکی بوده و مردمان خاورمیانه از قدیم از آن برای پخت دلمه استفاده می‌کنند. ضایعات هرس‌شده درخت انگور در صنایع چوب کاربرد دارد و از هسته انگور نیز روغنی تهیه می‌شود که برای پوست و مو و سلامتی بدن مفید است.

تاریخچه گیاه انگور

کاشت نهال انگور به قدمت تمدن است. تحقیقات نشان می‌‌دهد که این گیاه از 6000 سال قبل از میلاد کشت می‌شده و احتمالاً خواستگاه اصلی آن خاورمیانه (مصر و سوریه) است. گیاه انگور از خانواده vitaceae بوده و تعداد گونه‌های مختلف آن را بین 5000 تا 10000 هست که در ویژگی‌هایی مثل رنگ، اندازه، شکل دانه‌ها، ترکیبات آب میوه (مثل طعم)، مقاومت در برابر بیماری‌ها و زمان برداشت از یکدیگر تفاوت دارند و به همین دلیل است که برای کاربردهای مختلف مثلاً خشک‌کردن حبه انگور یا استفاده از آب دانه، باید از نوع خاصی از انگور استفاده کرد که برای آن کار مناسب‌تر است.

انواع نهال انگور

همان‌طور که گفتیم درخت انگور گونه‌های بسیار زیاد و متفاوتی دارد. دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع نهال انگور مانند دانه‌دار و بی‌دانه بودن و ایرانی (بومی) و وارداتی بودن وجود دارد. برخی از معروف‌ترین رقم‌های نهال انگور عبارت‌اند از:

ایرانی: عسکری، کشمشی، یاقوتی، ریش‌بابا، سیاه سردشت، شیرازی، شصت عروس و فخری

وارداتی: فرانسوی، شامپاین، کریسمون، پرلت، ردکارنت، بلک ویلیام و وایت کارنت

هرکدام از این نوع‌هاا، نیاز به شرایط آب‌وهوایی متفاوتی دارند و می‌توان آن‌ها را از مناطق گرمسیر، تا معتدل و سردسیر کاشت.

تصویر روش کاشت نهال انگور در باغ، باغچه و گلدان #1

بهترین زمان کاشت نهال انگور

بهترین زمان برای کاشت نهال انگور به شرایط اقلیمی محل کاشت مانند میزان سردی هوا و بارش باران بستگی دارد. نهال‌های انگور به سرما حساس هستند، بنابراین اگر منطقه موردنظر زمستان‌های سختی دارد، بهتر است کاشت آن‌ها را به بعد از فصل سرما، یعنی اواخر زمستان و اوایل بهار موکول کنید.

روش‌های کاشت نهال انگور

گیاه انگور را می‌توان از طریق قلمه زدن، خواباندن، نهال، بذر و پیوند پرورش داد. کاشت بذر را بیشتر برای اصلاحِ نژاد انجام می‌دهند و پیوند هم معمولاً برای درختان قدیمی و مقاوم کردن گیاه کاربرد دارد.

برای مطالعه بیشتر در مورد نحوه انتخاب بذر، به مقاله هر آنچه درباره کیفیت بذر باید بدانید،‌ مراجعه کنید و همچنین روش‌های مختلف پیوند زدن درختان را در این نوشته بخوانید.

در شیوه خواباندن، شاخه‌های یک‌ساله گیاه را در پاییز زیرخاک می‌گذارند تا ریشه بزند و در روش قلمه زدن، قلمه‌های سالم با قطر حدوداً یک و طول بین 30 تا 70 سانتی‌متر که سطح مقطعی گرد دارند را انتخاب کرده و زیر ماسه قرار داده و تا فصل کاشت در هوایی خنک در خزانه نگه‌داری می‌کنند.

باید توجه کرد که خاک مناسب برای کاشت نهال انگور، خاک ماسه‌ای عمیق، با زهکشی خوب، PH خنثی تا کمی اسیدی است که رطوبت را سریع‌تر دفع کند.

بهترین روش کاشت انگور

در بین روش‌های مختلف کاشت انگور، کاشت نهال انگور به نسبت روش‌های دیگر بیشتر توصیه می‌شود؛ چراکه میزان موفقیت آن بالاتر بوده و باعث کاهش هدر رفت انرژي و محصول می‌شود. نهال‌های یک ساله مناسب‌تر هستند و توجه کنید که نهال کاملاً سالم و بدون آفت و بیماری باشد و آن‌ها را از مراکز معتبر تهیه کنید.

در مقاله نحوه کاشت نهال (اصول اولیه و بهترین زمان کاشت)، دراین‌باره توضیحات کامل‌تری را خواهید خواند.

نحوه کاشت نهال انگور

  • کاشت نهال انگور در باغ

زمین باغ باید آفتاب‌گیر باشد و یا حداقل آفتاب صبحگاهی روی گیاهان بتابد. ازآنجاکه عمر نهال‌های انگور زیاد و بین 70 تا 100 سال است، باید به مکان کشت توجه ویژه‌ای شود. فواصل چاله‌ها بسته به نوع رقم و سن آن، بین 2 تا 7 متر و عمق و عرض آن‌ها نیز بین 30 تا 50 سانتی‌متر متفاوت است. فاصله استاندارد برای چاله‌های کاشت نهال انگور را 2*3 در نظر می‌گیرند که در این صورت در هر هکتار می‌توان بیش از 1600 نهال انگور کاشت. نهال‌ها باید طوری کاشته شوند که سر آن‌ها حدود 5 سانتی‌متر بیرون از خاک قرار بگیرد و حداقل دو جوانه آن زیر خاک باشد. بلافاصله پس از کاشت، گیاه را آبیاری کرده و از قیم و داربست برای تربیت رشد نهال‌ها استفاده کنید. پس از یک سال و هرساله در فصل زمستان یا بهار می‌توان گیاه را هرس کرد و هر بار باید فقط یک الی دو ساقه اصلی را نگه داشت.

مطالعه مقاله در هر هکتار چند درخت می‌توان کاشت را پیشنهاد می‌کنیم.

تصویر روش کاشت نهال انگور در باغ، باغچه و گلدان #3

  • کاشت نهال انگور در باغچه

روش کاشت نهال انگور در باغچه نیز مشابه باغ است. فقط باید به نور، نوع خاک، کود و فاصله بین نهال‌ها توجه شود. همچنین می‌توان نهال‌ها را کنار نرده یا دیوار کاشت که در این حالت گیاه از آن‌ها برای رشد استفاده می‌کند و درواقع یک قیم طبیعی خواهد داشت.

  • کاشت نهال انگور در گلدان

در این روش به یک گلدان بزرگ (حداقل 50 لیتری) ترجیحاً چوبی نیاز دارید. گلدان‌های پلاستیکی تیره‌رنگ ازآنجاکه آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند، می‌توانند به ریشه گیاه آسیب بزنند. آن را در مکانی که بیش از 6 ساعت نور مستقیم وجود دارد قرار دهید. زمان کاشت نهال انگور گلدانی نیز با توجه به دمای منطقه متفاوت است. اگر در مناطق گرمسیر هستید، اواخر زمستان و در مناطق سردسیر، بهار تا اوایل تابستان فرصت مناسبی محسوب می‌شود. با توجه به اندازه کوچک گلدان نسبت به زمین، از هر نهال انگور گلدانی فقط یک یا دو شاخه را رشد دهید تا محصول باکیفیت‌تری داشته باشید. خوشبختانه نهال انگور در جابه‌جایی کمتر آسیب می‌بیند و می‌توان نهال‌های گلدانی را در باغ نیز کاشت.

برای خرید انواع بستر کشت برای کاشت نهال انگور، به سایت کشاورزی بهاران مراجعه کنید.

روش آبیاری قلمه انگور

نحوه و میزان آبیاری قلمه‌های انگور به نوع آب‌وهوا و جنس خاک بستگی دارد و درنتیجه اگر منطقه‌ی زیر سطح کشتِ نهال انگور خشک است، نیاز به آبیاری بیشتری خواهد بود. اما در یک قانون کلی، معمولاً باید هفته‌ای یک‌بار تا عمق 30 سانتی‌متری خاک گیاهان را مرطوب نگه داشت.

انگور نسبتاً به کم‌آبی مقاوم است و درواقع آبیاری بیش‌ازحد به آن‌ها آسیب بیشتری نسبت به خشک‌سالی می‌رساند و می‌تواند باعث بیماری ریشه شود.

پس از برداشت میوه نیز آبیاری را باید ادامه داد. آبیاری را به‌آرامی کاهش دهید تا زمانی که برگ‌های قلمه بریزد. ریزش برگ‌ها به معنای خواب زمستانی گیاه است و در این زمان می‌توان آبیاری را کاملاً قطع کرد.

تصویر روش کاشت نهال انگور در باغ، باغچه و گلدان #5

کاشت نهال انگور؛ آسان و پربازده

کاشت نهال انگور کار دشواری نیست و ازآنجاکه این گیاه در برابر بیماری و خشک‌سالی مقاوم است، کاشت و بهره‌برداری از آن آسان‌تر نیز می‌شود. امیدواریم با استفاده از محتوای این مقاله، بتوانید با موفقیت نهال‌های خود را بکارید و در فصل برداشت که از تابستان تا اوایل پاییز است از میوه‌های خوشمزه آن برخوردار شوید.

برای خواندن مقالات آموزشی بیشتر در حوزه کشاورزی و باغداری به بلاگ بهاران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *