گل و گیاه

مراقبت از گل‌های آپارتمانی در فصل سرما

با آغاز فصل سرما یکی از مهم‌ترین مسائلی که با آن مواجه می‌شوید، نحوه‌ی نگهداری از گل‌هایی است که در آپارتمان یا منزل خود نگهداری می‌کنید. روش‌ها و ترفندهای متعددی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گل‌ها در فصل سرما وجود دارد که باید اکثر آن‌ها را رعایت کرده و نباید به انجام تنها یکی از این روش‌ها، خود را قانع نمایید. با توجه به زمان و هزینه‌ای که برای پرورش ای گل‌ها صرف کرده‌اید، مراقبت از گل‌ها در این فصل، کار مهمی خواهد بود. در این مقاله سعی شده‌است تا تمامی روش‌های مهم مراقبت از گل‌های آپارتمانی در فصل سرما به صورت کامل، توضیح داده شوند. با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

بررسی رطوبت هوا

یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که گل‌ها در زمستان با آن موجه می‌شوند، کاهش شدید رطوبت است. این کاهش رطوبت به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی در محیط آپارتمان و همچنین سرد شدن هوا رخ می‌دهد. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از کاهش رطوبت، استفاده کردن از دستگاه مرطوب‌کننده‌ی هوا است. همچنین نگهداری گروهی گلدان‌ها نیز به کنترل رطوبت کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید گل‌ها را با استفاده از یک اسپری آب همیشه مرطوب نگه دارید. البته یکی از ساده‌ترین راه‌های کنترل رطوبت هوا، استفاده از یک سینی آب به نحوی است که گلدان را بر روی آن قرار بدهید.

هرس کردن

یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه، هرس کردن گل و گیاه است. شرایطی مانند سرمای بیش از حد، انتقال گلدان نزدیک به وسایل گرمایشی، آفات و نرسیدن نور مناسب، همگی باعث می‌شوند تا گیاه شما، برخی از برگ‌های خود را از دست داده و یا آن که برخی از برگ‌های آن، زرد رنگ شود. برخی از افراد به گمان آن که این برگ‌ها صرفا همراه با گیاه به خواب زمستانی رفته و یا آن که تصور می‌کنند که کندن این برگ‌ها آسیبی به گیاه می‌رساند، گل خود را هرس نمی‌کنند. عدم هرس کردن باعث می‌شود که علاوه بر آسیب رسیدن به گیاه، در فصل رشد نیز گل، رشد مناسبی را از خود نشان نداده و یا حتی رشد آن متوقف

کاهش میزان آبیاری

با وجود آن که رطوبت کاهش می‌یابد اما گیاهان در زمستان نیاز به آب زیادی ندارند. گل‌ها در زمستان به دلیل آن که رشد زیادی نداشته و حتی برخی از آنان به خواب زمستانی می‌روند، بهره‌گیری بیش از اندازه از آب، باعث پوسیدگی آن‌ها خواهد شد. همچنین آبیاری بیش از حد در فصل سرما باعث ریزش برگ گیاهان شما نیز خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که تقریبا نصف میزان آبی را که در فصل رشد گل به آن می‌دهید را در فصل سرما استفاده کنید. همچنین می‌توانید قبل از آبیاری، شرایط خاک را سنجیده و اگر خاک، خشک بود، اقدام به آبیاری نمایید. این نکته را فراموش نکنید که تعیین زمان آبیاری گل‌ها در فصل سرما، کاملا به نوع بوته‌ی گل و شرایط نگهداری از آن وابسته است.

دور کردن گل‌ها از منافذ باز و وسایل گرمایشی

همانطور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی رشد گیاه تأثیر زیادی دارد، محل نگهداری از گیاه است. اکثر گیاهان در برابر تغییرات ناگهانی آب و هوایی مقاوم نبوده و به همین دلیل نیز باید آن‌ها را از محیط‌هایی که در منزل، بسیار سرد یا بسیار گرم است، دور نگه دارید. با وجود آن که گل‌ها نیاز به نور دارند اما در فصل سرما نباید آنان را نزدیک پنجره و منافذ باز قرار دهید، با توجه به عدم مقاومت آنان به تغییرات آب و هوایی، این کار صدمه‌ی شدیدی را به آن‌ها خواهد رساند. همچنین نباید برای گرم نگهداشتن گلدان‌ها، آن‌ها را نزدیک بخاری یا شوفاژ قرار دهید زیرا این کار باعث خشکی و پوسیدگی گیاه، خواهد شد.

جلوگیری از آفات و آلودگی‌ها

افزایش آفات و آلودگی‌ها یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که در فصل سرما رخ می‌دهد. یکی از شایع‌ترین این آفات، کنه است؛ چرا که محیطی را که فصل سرما برای گیاه ایجاد می‌کند، بستری مناسب برای رشد این آفت است. فصل سرما باعث رشد و تکثیر این آفت شده و شما باید به سرعت با استفاده از انواع پاک‌کننده‌ها، این آفت را از بین ببرید. از طرف دیگر گیاه خود را بیش از حد مرطوب نگه دارید (به دلیل کاهش رطوبت گیاه)، قارچ‌های مزاحمی شروع به رشد کردن می‌کنند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در مرطوب نگهداشتن گیاه، اعتدال لازم را داشته باشید و در صورت ظهور این قارچ‌ها، اقدامات ضروری در این باره را انجام بدهید.

تأمین نور

یکی دیگر از معضلات بزرگی که گیاهان آپارتمانی با آن مواجه می‌شوند، کاهش نور در فصل سرما است. با آن که اکثر گیاهان نیازمند نور زیادی نیستند اما باید به صورت اصولی، این کمبود نور را برای آن‌ها جبران نمایید. شما می‌توانید با چرخاندن گلدان‌ها به صورت نوبتی و همچنین منتقل کردن آنان به محیط‌های پر نورتر این کمبود را جبران نمایید. البته این نکته را فراموش نکنید که نباید گلدان‌ها را نزدیک پنجره قرار داد چرا که سرمای شدید به گل آسیب می‌زند. همچنین برای گل‌هایی که نیازمند نور بیشتری هستند نیز می‌توانید نورهای مصنوعی مانند لامپ فلورسنت، تهیه نمایید. یادتان باشد برای تأمین نور گل‌ها، آن‌ها را به حیاط یا بالکن منتقل ننمایید.

عوض کردن خاک گلدان

بسیاری از افراد به تصور آن که خاک گلدان نیاز به تعویض نداشته و تنها کود دادن کافی است، هر چند سال یکبار دست به این کار می‌زنند در حالی که هر خاکی با گذشت زمان، بسیاری از عناصر و قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل نیز لازم است که در فصل سرما اقدام به تعویض خاک گلدان نمایید. از طرف دیگر درست است که گیاه در زمستان، رشد کندی خواهد داشت اما این دلیل نمی‌شود که اگر حجم گلدان، برای گل کافی نبود، اقدام به تعویض آن ننمایید. یادتان باشد که عدم رعایت نکته‌ی اخیر به منزله‌ی نابودی گیاه و گلدان خواهد بود. البته هر گیاهی نیازمند خاک و کود مخصوصی است که باید با توجه به نوع آن، تعیین شود.

ثابت نگهداشتن دمای خانه

گیاهان موجودات حساسی هستند با هر تغییری در شرایط محیطی و جوی، آنان نیز دچار تحولاتی می‌شوند. اگرچه نگهداری از هر گل و گیاهی، دمای خاص خود را می طلبد اما بهتر است که دمای خانه را به نحوی تنظیم نمایید که نه خانه نه زیاد گرم و نه زیاد سرد شود. همچنین با توجه به آن که اکثر گل‌ها در دماهایی بین  18 تا 24 درجه سانتی‌گراد، رشد مناسبی دارند سعی نمایید تا این دما را در آپارتمان خود ایجاد نمایید. همانطور که ذکر شد تغییرات باعث آسیب به گیاه می‌شود به همین دلیل نیز باید محدوده‌ی دمایی یاد شده را در محیط منزل، ثابت نگه داشته و خانه را بعد از مدتی، بسیار گرم یا سرد ننمایید.

تمیز نگهداشتن گل

با توجه به آن که در فصل سرما درها و پنجره‌ها اکثرا بسته هستند، غبارها و آلودگی‌هایی در فضای خانه معلق می‌ماند. این آلودگی و غبار ممکن است سطح گیاه شما را نیز پوشش بدهد. در صورتی که غبار، سطح برگ و گل را بپوشاند، عمل رسیدن نور به گل دچار اختلال شده و ممکن است که چرخه‌ی رشد گل نیز متوقف شود. گل‌هایی که دارای برگ بزرگ‌تری هستند به همان نسبت، گرد و غبار بیشتری را نیز جذب خود می‌کنند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گل و گیاه خود بهتر است که با استفاده از یک پارچه‌ی مرطوب، هر از گاهی، غبار نشسته بر روی گل را تمیز نمایید.

قلمه نزدن و کود ندادن

برخی از افراد تصور می‌کنند که فصل زمستان زمان مناسبی است تا شروع به تکثیر گل‌های خانگی خود بکنند چرا که گمان می‌کنند با قلمه زدن در زمستان، اول بهار، گل‌های زیبایی خواهند داشت؛ این تصور اشتباه است چرا که شرایط گل در این فصل، شرایط حساسی است و قلمه زدن آن باعث می‌شود که گل را در معرض نابودی قرار بدهید. بهتر است که قلمه زدن را با توجه به نوع گیاه، به فصل‌های بهار و زمستان موکول نمایید. از طرفی چون که گیاهان در فصل سرما به سختی در حال رشد هستند، اضافه کردن کود به آن‌ها در حالی که در حال استراحت هستند باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود. به هیچ وجه سعی نکنید که گیاه را در فصل زمستان، بارور نمایید و در صورت سالم بودن گیاه، کوددهی را در فصل سرما انجام نداده و به فصل‌های بهار و تابستان موکول نمایید.

برخی نکات دیگر

به جز روش‌های یاد شده، شما می‌توانید با استفاده از اقدامات زیر، از گل‌های خود در فصل زمستان مراقبت کنید.

  • ساقه‌ی گل‌هایی که در فصل سرما خشک می‌شود و نیازی به جلوگیری از این امر نیست چرا که ریشه‌ی آن‌ها زنده است و در تابستان دوباره رشد خواهد کرد.
  • پوشش‌های تزئینی بر روی گیاه خود را بردارید.
  • از گیاهان حساس مانند گل شمعدانی، محافظت بیشتری نمایید.
  • در صورت نگهداری از کاکتوس، آن را در دمای خنک‌تری قرار بدهید.
  • با شرایط نگهداری هر نوع گلی که دارید، آشنا شوید.

سخن آخر

نگهداری از گل‌ها در فصل سرما اقدامی است که در صورتی که به بهترین صورت رخ بدهد باعث رشد بهتر گل در فصل بهار و تابستان می‌شود. اطلاعاتی که در زمینه‌ی نگهداری از گل‌های آپارتمانی وجود دارند و در این مقاله نیز به آن‌ها اشاره شد، نیازمند دانش تخصصی نبوده و با مطالعه‌ی این روش‌ها و همچنین شناسایی شرایط گلی که از آن نگهداری می‌کنید، خود را به صورت کامل برای مراقبت از گل‌ها در فصل سرما آماده خواهید کرد.

شما می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *