گلخانه

آیا کاشت میوه‌های استوایی در ایران ممکن است؟

افراد زیادی هستند که تصمیم دارند با ورود به شغل‌های مرتبط با گلخانه و کشاورزی، رونقی به کسب و کار خود دهند. در حقیقت سود ناشی از چنین مشاغلی باعث شده تا این افراد به گلخانه و کشاورزی روی آورند. از طرف دیگر، برای آن که هر فردی بتواند در این نوع مشاغل به موفقیت برسد نیاز است که به اصول و دانش فنی مورد نیاز آن مسلط شود.

برای مثال، شما نمی‌توانید بدون آگاهی از شرایط رشد گیاهان، اقدام به کشت گلخانه‌ای نمایید. از طرف دیگر، نبود دانش و تخصص باعث خواهد شد تا در حین مواجه شدن با چالش‌های مختلف، نتوانید عملکرد همیشگی خود را داشته باشید. یکی از دانش‌هایی که باید در این زمینه داشته باشید، آشنا بودن با گیاهان و میوه‌هایی است که می‌توانید در ایران بکارید. در این مقاله به بررسی جوانب مختلفی که با این موضوع مرتبط هستند می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کشت گلخانه‌ای

پیش از آن که به بررسی کاشت میوه‌های استوایی بپردازیم، نیاز است که با کشت گلخانه‌ای آشنا شوید. کشت گلخانه‌ای شامل تمامی فرآیندهایی است که به شما این امکان را می‌دهد تا هر گیاه، گل و درختی را در گلخانه‌ی خود کاشته و محصول آن را به فروش برسانید. از آن جایی که کشت گلخانه‌ای دارای مراحل متفاوتی است، مسلط بودن بر این مراحل باعث خواهد شد تا به مرور زمان، میزان محصولات شما بیشتر شده و در نتیجه، سود ناشی از این کار نیز، افزایش یابد.

از آن جایی که هر گلخانه‌ای دارای ظرفیت‌های کشت بسیار زیادی است، در نتیجه، انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی را می‌توان در آن مورد کشت قرار داد. از طرف دیگر، وجود گونه‌های مختلف باعث شده، تا انواع مختلفی از گلخانه‌ها به وجود آیند که خود به ترویج این نوع کسب و کار، کمک به سزایی کرده‌است.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات و تجیزات مورد نیاز گلخانه‌ای را از اینجاوارد شوید.

میوه‌های استوایی

میوه‌های استوایی یا میوه‌های گرمسیری، همانطور که از نامشان نیز معلوم است، میوه‌هایی هستند که در ناحیه‌ی استوای کره‌ی زمین وجود دارند. در حقیقت، قرار گرفتن این میوه‌ها در ناحیه‌ی گرمسیری خط استوا باعث شده تا کشورهای کمی وجود داشته باشند که این میوه‌ها را در جنگل‌های خود داشته باشند.

عمده‌ی کشورهایی که می‌توان میوه‌های استوایی را در جنگل‌ها و مزارع آن‌ها پیدا کرد، کشورهایی هستند که در آمریکای لاتین و شرق آسیا قرار دارند. همین نکته باعث شده تا کشورهای زیادی به دنبال واردات میوه‌های استوایی از این دسته از کشورها باشند. برخی از میوه‌های استوایی که معمولا در زندگی روزمره نیز به کار می‌روند، شامل آناناس، موز، انبه، نارگیل، رامبوتون، جک فروت و دراگون فروت هستند.

میوه‌های استوایی در ایران

همانطور که ذکر، برای رشد میوه‌های استوایی، نیاز است که شرایط محیطی و جغرافیایی آن تأمین شده باشد. در حقیقت بدون داشتن یک ناحیه‌ی گرمسیری و استوایی، رشد چنین میوه‌هایی نیز مشکل خواهد بود. از طرف دیگر محیطی که این نوع از میوه‌ها باید در آن قرار گیرند، نباید فصل سرمای زیادی را به خود ببیند. با توجه به دو نکته‌ی اخیر، پرورش و رشد میوه‌های استوایی در ایران در فضای باز و جنگلی، کار دشواری خواهد بود و همین نکته باعث شده تا بسیاری از میوه‌های استوایی به عنوان یک کالای وارداتی، در بازار وجود داشته باشند.

کشت گلخانه‌ای و میوه‌های استوایی

همانطور که ذکر شد، بخش عمده‌ی میوه‌های استوایی به صورت وارداتی هستند؛ همین نکته باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال روشی برای کشت میوه‌های استوایی در داخل کشور باشند. از آن جایی که شرایط کشت این نوع از میوه‌ها، خاص است، نیاز است که از کشت گلخانه‌ای برای این کار استفاده شود.

هر چند که در نواحی گرمسیر می‌توان با استفاده از فضای باز نیز، برخی از میوه‌های استوایی را مورد کشت قرار داد. این نکته را به یاد داشته باشید که برای کشت گلخانه‌ای میوه‌های گرمسیر در ایران، نیاز است که ارتفاع گلخانه را به نحوی تعیین کنید که با ارتفاع درختان و بوته‌ها همخوان باشد. برای مثال اگر تصمیم به کشت گلخانه‌ای میوه‌ی موز دارید، نیاز است که ارتفاع گلخانه‌ی شما، بیشتر از 5 متر باشد.

موقعیت کاری

به دلیل آن که اکثر میوه‌های استوایی موجود در بازار، تولید داخل نیستند، سود ناشی از کشت این میوه‌ها در کشور، بسیار بالا خواهد بود. علت سود بالای کشت گلخانه‌ای میوه‌های استوایی در ایران آن است که قیمت فروش تمامی میوه‌های استوایی چه وارداتی و چه تولید داخل، بر اساس یک نرخ واحد خواهد بود؛ با توجه به این نکته، در صورتی که شما بتوانید، میوه‌های استوایی را در داخل خود کشور بکارید، سود کلانی را کسب خواهید کرد. از طرف دیگر، تعداد افرادی که اقدام به کشت گلخانه‌ای چنین میوه‌های کرده‌اند، بسیار کم است پس فضای رقابتی کمی برای این کار موجود است.

نحوه و شرایط کشت میوه‌های استوایی

شرایط گلخانه برای کشت میوه‌های استوایی باید به نحوی باشد که تمامی شرایط جوی محیط استوایی در آن، شبیه‌سازی شده باشد. برای این کار نیاز است که گلخانه‌ی شما میوه‌هایی را داشته باشد که دما و رطوبت تقریبا مشابهی را برای رشد، نیاز داشته باشند. با توجه به آن که هر میوه‌ای، شرایط پرورش خاص خود را دارد، در ادامه‌ی مقاله، به بررسی شرایط کشت برخی از مهم‌ترین میوه‌های استوایی خواهیم پرداخت.

1. کشت آناناس

برای آن که بتوانید اقدام به کشت گلخانه‌ای آناناس نمایید، نیاز است تا شرایط مورد محیطی مورد نیاز آن را فراهم نمایید. دمای مورد نیاز برای کشت آناناس کم‌تر از 32 درجه است که فراهم کردن همچین دمایی کار راحتی خواهد بود. از طرف دیگر نیاز است که نور مناسبی را برای رشد این میوه تأمین نمایید اما نکته‌ای که در اینجا مطرح می‌شود، آن است که در صورت تماس مستقیم نور آفتاب با میوه‌ی آناناس برای ساعت‌ها و روزهای متوالی ممکن است که پوست میوه، بسوزد. بهترین شیوه برای آبیاری آناناس، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای است.

2. موز

دومین میوه‌ی استوایی که به بررسی شرایط کشت آن در ایران می‌پردازیم، موز است. این میوه به دلیل قابلیت‌های اقتصادی بالایی که دارد، به عنوان میوه‌ی جذابی برای کشت و فروش، شناخته می‌شود. بهترین دمایی که می‌توانید این میوه را در آن نگهداری نمایید حدودا بین 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد است که تقریبا شبیه به شرایط دمایی میوه‌ی آناناس است.

رطوبت شصت درصدی برای رشد موز، بسیار مهم است. از طرف دیگر، آبیاری قطره‌ای یکی از مهم‌ترین و بهترین شیوه‌های آبیاری موز به حساب می‌آید که علاوه بر آب‌رسانی مناسب، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب نیز خواهد شد. این نکته را به یاد داشته باشید که از انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی برای کنترل دمای مورد استفاده در گلخانه، استفاده نمایید.

3. انبه

درخت انبه، از جمله درخت‌هایی است که ارتفاع زیادی دارد و به همین دلیل نیز در کشور ما در حین کشت گلخانه‌ای انبه، اقدام به استفاده از شیوه‌های جایگزین آن می‌کنند. یکی از شیوه‌های متداول، استفاده از درخت پاکوتاه انبه است که همین درخت نیز به ارتفاعی نزدیک به 2 متر می‌رسد.

سود ناشی از فروش انبه، هزینه‌ها و زحمت‌های نگهداری از این میوه را جبران می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که میوه‌ی انبه، نیاز به دریافت نور زیادی دارد و به همین دلیل نیز محیط گلخانه در روزهای ابری و بارانی، باید توسط انواع لامپ‌ها، روشن بماند.

4. پاپایا

یکی از میوه‌های استوایی که کشت آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن رخ می‌دهد پاپایا است. در حقیقت اگر شما از اواسط زمستان اقدام به کشت پاپایا نمایید، 6 ماه بعد، قادر به برداشت محصولات خواهید بود. برای آن که کیفیت میوه‌ی پاپایا را افزایش دهید بهتر است که از انواع کودها استفاده نمایید و از آبیاری بیش از حد این میوه اجتناب نمایید چرا که پاپایا، به تجمع آب حساس است.

مزایای کاشت میوه‌های استوایی

کاشت میوه‌های استوایی در ایران در حال رواج است. یکی از مهم‌ترین دلایل این رواج، مزایایی است که کاشت این میوه‌ها، به همراه خود دارند. در ادامه به معرفی برخی از مزایای کاشت میوه‌های استوایی می‌پردازیم.

1. سود

اولین و مهم‌ترین مزیتی که کاشت میوه‌های استوایی به همراه خود دارند، سودی است که از کاشت این میوه‌ها به دست می‌آید. در حقیقت هزینه‌های ناشی از فروش میوه‌های استوایی علاوه بر جبران تمامی هزینه‌های کاشت و نگهداری، سود بسیار زیادی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

2. رقابت

نکته‌ای که باید پیش از ورود به این کار بدانید آن است که بازار فروش میوه‌های استوایی پر از میوه‌هایی است که به صورت وارداتی هستند. علت اصلی این نکته آن است که تعداد کمی از افراد اقدام به پرورش میوه‌های استوایی می‌نمایند و همین قضیه باعث شده تا فضای رقابتی بزرگی در داخل کشور وجود نداشته باشد.

3. کمک به اقتصاد کشور

زمانی که فردی اقدام به کاشت میوه‌های استوایی می‌کند، به کشور کمک می‌کند تا از واردات این دسته از محصولات رها شود. این کار باعث می‌شود تا اقتصاد کشور در زمینه‌ی میوه‌های استوایی، مستقل شده و در طول زمان به خودکفایی برسد.

سخن آخر

کاشت میوه‌های استوایی نیاز است تا شرایط خاص مربوط به آن‌ها را فراهم نمایید. از آن جایی که کشور ما محیط چندان مناسبی برای کاشت جنگلی و مزرعه‌ای این نوع از میوه‌ها است، نیاز است که به کاشت گلخانه‌ای میوه‌های استوایی روی آورید. در این مقاله با بررسی شرایط متفاوت انواع میوه‌های گرمسیری سعی کردیم تا شما را در زمینه‌ی کاشت میوه‌های استوایی در ایران راهنمایی نماییم.

همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات و تجیهزات موردنیاز خود را می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *