گلخانه

مه پاش گلخانه چه کاربردی دارد؟

کنترل شرایط مؤثر بر رشد گیاهان در گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید کنترل شرایط را به صورت مناسب انجام دهید، به همان میزان نیز به کیفیت بالایی در محصولات خواهید رسید. امروزه با پیشرفت دستگاه‌ها و تجهیزات گلخانه‌ای، رسیدن به چنین هدفی آسان‌تر از گذشته شده‌است. از آن جایی که اکثر دستگاه‌های موجود در بازار دارای اهداف متنوعی هستند، تهیه‌ی وسایلی که بیشترین کارایی را داشته باشند، باعث می‌شود تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی مناسبی داشته باشید. کنترل و مدیریت گلخانه، نیازمند تسلط بر کاربردها و شیوه‌های استفاده از چنین وسایلی است. دستگاه مه پاش یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که امروزه برای بهبود کیفیت گیاهان گلخانه‌ای از آن استفاده می‌کنند. از آن جایی که نحوه‌ی اثرگذاری و کاربردهای این دستگاه به طور مستقیم به فاکتورهای حیاتی گیاه وابسته است، نیاز است تا پیش از هر کاری با خصوصیات آن آشنا شوید. در این مقاله به بررسی مه پاش گلخانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که برای مشاهده و خرید انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

هوا و جو گلخانه

برای آن که پیش‌زمینه‌ی مناسبی از مه پاش گلخانه داشته باشید، باید در ابتدا با شرایط آب و هوای گلخانه آشنایی نسبی داشته باشید. در حقیقت داشتن یک هوای مطبوع در گلخانه، بیشترین سود را برای شما به ارمغان خواهد آورد. همانطور که می‌دانید تعداد زیادی از افراد به دنبال ایجاد بسترهای مناسبی در گلخانه‌ی خود هستند تا بتوانند شرایط واقعی گیاهان را برای آنان ایجاد نمایند. برخی از افراد با تهیه‌ی انواع دستگاه‌های گران‌قیمت به چنین هدفی می‌رسند اما استفاده از دستگاه‌هایی نظیر مه پاش گلخانه، می‌تواند آن‌ها را با کم‌ترین هزینه به هوای مطبوع برساند. داشتن هوای مطبوع در گلخانه علاوه بر ایجاد یک فضای کاملا واقعی برای گیاهان، باعث شده تا میزان آفات و قارچ‌های گلخانه نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. از طرف دیگر هوای مطبوع، به طور مستقیم بر سیستم فتوسنتز گیاهان اثرگذار است؛ چرا که در چنین هوایی، میزان آلودگی بسیار کاهش خواهد یافت. از آن جایی که رقابت زیادی در تأسیس و کنترل گلخانه به وجود آمده‌است، استفاده از دستگاه‌هایی که هوای مطبوع ایجاد نمایند بسیار مهم خواهد بود.

مه پاش گلخانه چیست؟

همانطور که ذکر شد، هوای مطبوع به طور مستقیم بر کیفیت گیاهان گلخانه تأثیرگذار است. با توجه به این موضوع افراد زیادی وجود دارند که به دنبال رسیدن به این هدف هستند. برخی از آنان اقدام به تهیه‌ی انواع کولرها و وسایل سرمایشی می‌کنند تا بتوانند چنین جوی را در گلخانه‌ی خود ایجاد کنند اما عیب بزرگ این دستگاه‌ها آن است که معمولا هزینه‌ی بالایی برای خرید و تعمیرات آن‌ها باید پرداخته شود. دستگاه مه پاش گلخانه یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم گلخانه است که با هزینه‌ی پایینی که داشته  در اکثر گلخانه‌های معتبر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت از آن جایی که این دستگاه دارای قطعات ساده‌ای است، هزینه‌ی خرید آن بسیار به صرفه خواهد بود. به طور کلی، دستگاه مه پاش گلخانه از از شلنگ و تعدادی نازل تشکیل شده که در آن آب در حال حرکت است. تفاوت اصلی این دستگاه با آبیاری قطره‌ای آن است که مه پاش گلخانه به دلیل فشار آب زیادی که وجود دارد، آب به صورت پودر، پاشیده می‌شود و همین موضوع منجر به ایجاد مه در فضای گلخانه می‌شود که نتیجه‌ی آن بهبود رطوبت و ایجاد هوای مطبوع خواهد بود.

اجزای مه پاش گلخانه

مه پاش گلخانه، برای تبدیل آب به پودر آب و ایجاد مه در فضای گلخانه، دارای بخش‌های متعددی است. شناخت این قسمت‌ها باعث می‌شود تا آشنایی کامل‌تری با آن به دست آورید. اولین بخش این دستگاه، فیلتری است که در ورودی شلنگ قرار می‌گیرد که وظیفه‌ی آن جلوگیری از ورود مواد زائد همراه با آب است. وجود یک پمپ در مه پاش گلخانه الزامی است چرا که همانطور که ذکر شد، این دستگاه از طریق فشار زیادی که به آب وارد می‌کند، قطرات را به صورت پودر درمی‌آورد. برای آن که چنینی آبی که با فشار در حال حرکت است بتواند به نازل برسد، باید از شلنگ‌های مخصوصی مانند شلنگ‌های پلی آمیدی استفاده کرد. در انتها نیز، پودر به دست آمده از طریق انواع نازل‌ها به فضای درون گلخانه، پاشیده می‌شود.

نحوه‌ی کار مه پاش گلخانه

برای شناخت نحوه‌ی عملکرد دستگاه مه پاش گلخانه باید به قوانین فیزیک رجوع کنیم. همانطور که می‌دانید برای تبخیر آب، نیاز است تا به قطرات آب گرما داده شود. نحوه‌ی کار دستگاه مه پاش گلخانه نیز به همین صورت است. پس از آن که آب از طریق پمپ، به صورت قطرات ریز درآمد، توسط نازل‌ها به فضای گلخانه پاشیده می‌شود. در این بخش به دلیل آن که قطرات، بسیار کوچک‌تر از اندازه‌ی اصلی خود شده‌اند میزان واکنشی که با محیط می‌دهند بسیار بیشتر می‌شود. همین موضوع باعث شده تا این قطرات، با استفاده از گرمای محسوس یا غیرمحسوسی که در محیط گلخانه وجود دارد، شروع به تبخیر شدن نمایند. جذب این گرما به معنای آن خواهد بود که فضای گلخانه‌ی شما خنک‌تر از قبل می‌شود. از طرف دیگر به دلیل کوچک بودن این قطرات و واکنش آن‌ها با محیط، فضایی از مه رقیق در گلخانه تشکیل خواهد شد که در نهایت منجر به بهبود هوای مطبوع و رطوبت موجود در گلخانه می‌شود.

کاربردهای مه پاش گلخانه

تاکنون با تعریف و نکات ساختاری دستگاه مه پاش گلخانه آشنا شده‌اید. برای آن که دید مناسبی از نحوه‌ی کار این دستگاه به دست آورید، نیاز است تا با کاربردهای آن نیز آشنا شوید. در حقیقت دستگاه مه پاش گلخانه به دلیل نحوه‌ی عملکردی که دارد مزایای زیادی را برای گلخانه‌ها به همراه دارد که در زیر به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. کاهش دما

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه مه پاش گلخانه، کمک به کاهش دمای گلخانه می‌باشد. در حقیقت هزینه‌های زیادی برای سرمایش گلخانه و تهیه‌ی سیستم‌های مختلف برای اجرای این کار، صرف می‌شود. برای آن که از چنین هزینه‌هایی جلوگیری کرد، می‌توان با استفاده از مه پاش گلخانه دمای محیط را به میزان دلخواه خود کاهش داد. همانطور که ذکر شد، تبخیر قطرات کوچک آب همراه با جذب گرمای محیط بوده که این نکته منجر به کاهش دما می‌شود. میزان کاهش دما را می‌توان با تغییر در عملکرد دستگاه، افزایش یا کاهش داد.

2. بهبود کیفیت محصولات

از آن جایی که دستگاه مه پاش گلخانه به طور مستقیم بر هوای مورد نیاز گیاه اثرگذار است، کیفیت محصولات نیز بهبود خواهند یافت. همانطور که می‌دانید، رنگ ساقه و برگ، میزان عملکرد ریشه و سیستم تغذیه‌ی گیاه، به طور مستقیم تحت تأثیر هوایی هستند که جذب گیاه می‌شود. زمانی که هوای جذب شده دارای آلودگی باشد، میزان کیفیت محصولات کاهش می‌یابد؛ چرا که تمامی عملکردهای آن، مختل می‌شوند. وجود عناصر مخربی مانند فسفر و سولفور در هوای گلخانه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به گیاه وارد کند. استفاده از دستگاه مه پاش گلخانه به شما کمک خواهد کرد تا با ایجاد یک تصفیه‌ی طبیعی در هوا از طریق ایجاد مه و کاهش دما، کیفیت محصولات خود را افزایش دهید.

3. ایجاد رطوبت

رطوبت یکی از دغدغه‌های هر گلخانه‌داری است. در حقیقت به صورت روزانه، انرژی زیادی صرف ایجاد فضای مرطوب در گلخانه‌های می‌شود. از طرف دیگر، دستگاه‌هایی نیز وجود دارند که به ایجاد رطوبت کمک می‌کنند اما معمولا چنین دستگاه‌هایی، تک منظوره و بعضا، گران هستند. دستگاه مه‌پاش گلخانه با بهره‌مند بودن از پمپ فشاری که دارد، تمامی قطرات آب را ریزتر از میزان اصلی خود کرده و به صورت پودر در می‌آورد. همین موضوع باعث می‌شود تا در هنگام پاشیده شدن، فضای گلخانه به سمت یک فضای مرطوب پیش رود. از آن جایی که رطوبت باعث ایجاد طراوت و افزایش میزان فتوسنتز گیاهان می‌شود، دستگاه مه پاش گلخانه می‌تواند کمک به سزایی به شما کند.

می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع رطوبت سنج موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، از اینجا وارد شوید.

4. جلوگیری از یخ زدن

کارایی دستگاه مه پاش گلخانه به ایجاد محیط خنک و مرطوب محدود نمی‌شود. در حقیقت این دستگاه، کاربردهای بسیار زیادی در مناطق سردسیر دارد. در چنین منطقه‌هایی به دلیل سرمای بیش از حدی که وجود دارد، گلخانه‌داران با مشکل یخ زدگی مواجه می‌شوند. در مناطقی که سردسیر است، آبیاری گیاهان یا وجود فضای مرطوب در گلخانه منجر به ایجاد انواع یخ می‌شوند. استفاده از مه پاش در گلخانه، در مناطقی که سردسیر است می‌تواند از یخ‌زدگی جلوگیری نماید. دلیل این ادعا آن است که سطح آب به میزان بسیار زیادی کاهش یافته و به دلیل واکنشی که با محیط می‌دهد ایجاد مه می‌کند و فضای داری مه می‌تواند از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری نماید.

5. کاهش اتلاف آب

هزینه‌های مرتبط با آبیاری و ایجاد رطوبت در گلخانه همواره زیاد بوده‌است. حال با استفاده از دستگاهی مانند مه پاش گلخانه به شما این امکان را داده خواهد که میزان آب مصرفی را کاهش دهید. در حقیقت شما می‌توانید با کمک این دستگاه، از تمامی حجم آبی که دارید به صورت بهینه استفاده نمایید؛ چرا که قطرات آب به حالت مه در می‌آیند و همین موضوع می‌تواند بر کل گلخانه اثرگذار باشد. نتیجه‌ی این عملکرد آن است که میزان اتلاف آب کاهش خواهد یافت.

سخن آخر

استفاده از شیوه‌های نوین در گلخانه به شما کمک خواهد کرد تا کیفیت و کمیت محصولات خود را بهبود بخشید. از آن جایی که دستگاه مه پاش گلخانه می‌تواند مزایای متعددی برای شما داشته باشد، بهره‌گیری از چنین دستگاهی به شما کمک خواهد کرد تا سود بیشتری را به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *