گلخانه

پر سودترین سبزیجات در گلخانه

همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، گلخانه، یکی از معتبرترین محل‌هایی است که امروزه می‌توان در آن، سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی را انجام داد. در حقیقت برای آن که بتوانید بیشترین سود را از گلخانه کسب نمایید، نیاز است تا خود را با اصولی آشنا کنید که اساس این نوع کسب‌وکار است. اما با این اوصاف، مشاهده شده که برخی از افراد، بدون تسلط بر اصول مدیریت گلخانه اقدام به تأسیس گلخانه می‌نمایند و پس از مدتی به جای کسب درآمد، با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

برای آن که شما، جزئی از این گروه نباشید، باید با دانش‌های اصلی و پایه‌ای این کار آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین شیوه‌های کسب درآمد از گلخانه‌ها، داشتن محصولاتی است که تقاضای بیشتری در بازار دارند.  در گلخانه محصولات مختلفی را می‌توان پرورش داده و به فروش رساند، یکی از آن دسته محصولاتی که همیشه پر طرفدار بوده و متقاضیان زیادی دارد، انواع مختلف از سبزیجات است. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی و بررسی پر سودترین سبزیجات در گلخانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید میتوانید ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا تهیه کنید.

معیار انتخاب سبزیجات برای کاشت و پرورش در گلخانه

همانطور که اشاره شد، قبل از هر چیزی باید با اصول اینکار آشنایی پیدا کرد تا علاوه بر جلوگیری از مشکلات احتمالی، بتوان بیشترین سود و بهترین نتیجه را به دست آورد. از همین رو  قبل از تصمیم به کاشت سبزیجات و شروع اینکار، باید معیارهایی را برای اینکار در نظر گرفت. در ادامه به بررسی مهم‌ترین این معیارها می‌پردازیم.

1. منطقه‌ی جغرافیایی و محل تاسیس گلخانه

از مهم‌ترین نکات اولیه‌ای که باید در زمان انتخاب نوع محصولات گلخانه به آن توجه داشت، موقعیت جغرافیایی‌ای است که در آن گلخانه تاسیس شده است. اگر بی توجه از کنار این موضوع رد بشوید، علاوه بر مشکلاتی که رخ می‌دهد، حتی ممکن است متحمل ضررهای جبران ناپذیری بشوید.

یکی از دلایل اهمیت این موضوع، نوع ذائقه‌ی مردم آن منطقه می‌باشد. ذائقه‌ی افراد تا حد زیادی وابسته به منطقه‌ی سکونت آن‌ها می‌باشد. و بی‌توجهی به این مورد، باعث عدم فروش محصولات و مشکلات بعد از آن می‌شود.

همچنین با توجه به خشکسالی گسترده‌ای در بسیاری از مناطق کشور ایران وجود دارد، باید زمان انتخاب محصولات دقت کافی را به خرج داد که چه میزان آبیاری نیاز دارد و آیا حجم آب مصرفی برای آبیاری آن‌ها متناسب با آن منطقه میباشد یا نه.

2. شناسایی بازار هدف و رقبا

یکی دیگر نکات قابل توجه، شناسایی بازار هدف می‌باشد؛ به این معنا که شما خریداران محصولات خود را شناسایی کنید و همچنین شناسایی رقبای خود که مشتریان این محصولات از آن‌ها خریداری می‌کنند.

خوشبختانه، سبزیجات در سبک زندگی و سفره‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان گفت که همیشه مورد استقبال مردم بوده و مورد تقاضا می‌باشد.

3. بودجه و هزینه‌

قبل از شروع به کار، شما باید با توجه به بودجه‌ای که دارید، باید محاسبه کنید که تا چه اندازه می‌توانید برای خرید، کشت و پرورش محصولات مد نظر هرینه کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید و فعالیت‌هایتان طبق نظم و اصول جلو برود. همچنین، در نتیجه‌ی تمام این کارها، دقت شما در پیش بینی سود دریافتی از این کار، افزایش می‌یابد.

4. تنوع محصولات

خوشبختانه در دسته‌ی سبزیجات، تنوع محصولات خوبی وجود دارد. علاوه بر آن بیشترین نوع سبزیجاتی که در سبد خرید ایرانیان وجود دارد، “سبزی خوردن” بوده که خود تنوع نسبتا بالایی دارد. باید توجه داشت که در زمان انتخاب محصولات برای کاشت، سعی کنید محصولات را با تنوع خوبی انتخاب کنید تا بتوانید طیف گسترده‌تری از مشتریان را داشته باشید.

پر سودترین سبزیجات در گلخانه

بعد از  بررسی معیارهای گفته شده، در ادامه می‌خواهیم پر سودترین سبزیجاتی در گلخانه را معرفی کنیم.

1. پرورش سبزیجات سالاد

روزانه به جمعیت طرفدارن انواع سالاد افزوده می‌شود و با توجه به حجم مصرف روزانه‌ای که انواع سالادها در میان افراد مختلف دارد، کاشت و پرورش سبزیجات مصرفی در آن، می‌تواند سود قابل توجهی برای شما رقم بزند. به طور کلی در انواع سالادها سبزیجاتی مانند کاهو، خیار، گوجه، هویج،  انواع کلم و … به کار برده می‌شود.

  • کاهو

کاهو یکی از پر مصرف‌ترین سبزیجاتی بوده که علاوه بر کاربرد زیادی که در تهیه‌ی انواع سالاد دارد، به صورت تکی نیز مصرف میشود و طرفداران زیادی به ویژه در بین کسانی که از رژیم گیاه‌خواری استفاده می‌کنند، دارد. همچنین به دلیل مصرف و تقاضای زیادی که برای کاهو وجود دارد، در همه‌ی فصول کاشت و پرورش داده می‌شود.

برای کاشت کاهو هم میتوان از روش مستقیم استفاده کرد و هم میتوان آن را با کشت نشا پرورش داد. در  نظر داشته باشید که برای تهیه انواع سینی کشت نشا موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

  • خیار

خیار، یکی دیگر از پرطرفدارترین سبزیجاتی است که در تهیه انواع سالاد به ویژه سالاد شیرازی، استفاده می‌شود. از نکات قابل توجه در کشت خیار این است که میتوان آن را به صورت هیدروپونیک کشت کرد. می‌توانید برای اطلاع بیشتر از کشت هیدروپونیک، مقاله‌ی “کشت هیدروپونیک چیست؟” را از اینجا مطالعه کنید.

علاوه بر آن، خیار در تهیه‌ی انواع خیارشور نیز به کار برده می‌شود. از این خیار را می‌توان یکی از محصولات پر سود در گلخانه دانست.

در نظر داشته باشید که برای تهیه انواع بذر خیار موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

  • گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز به دلیل کاربردهای متعددی که در تهیه انواع سالاد و غذاهای مختلف دارد، محصولی پرطرفدار بوده و کاشت و پرورش آن سود آور می‌باشد. علاوه بر آن، با توجه به تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، به دلیل وجود ماده‌ای به اسم لیکوپن، گوجه فرنگی دارای خواصی زیادی همچون جلوگیری از انواع سرطان بوده و به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها، در جلوگیری از انواع بیماری‌های عفونی موثر است. و با توجه به این دلایل مصرف این محصول افزایش یافته و از محصولات پر سود گلخانه‌ای می‌باشد. همچنین از نظر اینکه تهیه انواع رب خانگی در بین خانواده‌های ایرانی رواج دارد، نیز محصول پر سودی محسوب می‌شود.

علاوه بر تمام این موضوعات شما می‌توانید به عنوان صاحب کسب‌وکار گلخانه، با توجه به بازار پر سود جهانی گوجه فرنگی، به فکر صادرات این محصول باشید.

در نظر داشته باشید که برای تهیه انواع بذر گوجه فرنگی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

  • هویج

هویج، هم به صورت خام در انواع سالاد و هم به صورت پخته شده در انواع غذاها کاربرد دارد. همچنین هویج مقادیر زیادی آنتی اکسیدان داشته که خاصیت این سبزی نارنجی رنگ را دو چندان می‌کند.

برای تهیه بذر هویج از اینجا وارد شوید.

  • انواع کلم

پر کاربردترین کلم‌هایی که در تهیه انواع سالاد به کار برده می‌شود، کلم بروکلی، کلم پیچ و کلم سبز و کلم قرمز میباشد. علاوه بر آن، کلم نیز مانند کاهو، نقش ویژه‌ای در رژیم‌های مختلف غذایی دارد.

در نظر داشته باشید که برای تهیه انواع بذر گوجه فرنگی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

2. سبزی‌های خوردن

یکی از محصولاتی که سال‌هاست جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد، سبزی خوردن می‌باشد. سبزی‌های خوردن، با توجه به تنوع نسبتا بالایی که دارند و ترکیب رنگ و عطر آن‌ها، حضور پر رنگی در کنار انواع غذاها دارند. همچنین خواص درمانی و تغذیه‌ای زیادی دارند.

کاشت و پرورش سبزی‌های خوردن با وجود اینکه به سرمایه چندانی نیاز ندارد، ولی یکی از پر سودترین محصولات گلخانه‌ای است. اما باید توجه داشت که باید با برنامه‌ریزی قبلی، محصولات و سبزی‌های خود را پیش فروش کنید، زیرا که در کاشت و پرورش انبار داری معنا ندارد. علاوه بر آن، شما می‌توانید در همه‌ی فصل‌های سال به کاشت و پرورش سبزی بپردازید.

در ادامه چند نمونه از سبزی‌های خوردن قابل کشت در گلخانه را معرفی می‌کنیم.

  • ریحان

ریحان، از سبزی‌های معطر و پر طرفدار در بین سبزی‌های خوردن است. ریحان علاوه در سبزی خوردن، در تهیه انواع سالاد و سس‌ها به کار می‌رود. این سبزی پر طرفدار، دو نمونه سبز و قرمز داشته که هر دو آن‌ها در سبزی خوردن مصرف می‌شود.

همچنین در طب سنتی، به علت داشتن خواص درمانی‌ای که ریحان دارد، به مصرف این سبزی توصیه‌ی زیادی شده است علاوه بر آن، ریحان خواص درمانی زیادی برای پوست و مو دارد.

می‌توانید برای تهیه انواع بذر ریحان از اینجا وارد شوید.

  • نعناع

نعناع، از پر استفاده‌ترین سبزی‌ها می‌باشد. علاوه بر سبزی خوردن، نعناع به صورت خشک شده و به عنوان یکی از طعم دهنده‌های معطر در تهیه انواع غذا به کار برده می‌شود. همچنین با استفاده از برگ‌های نعناع دمنوش‌های متنوعی درست می‌شود که در بین انواع سلیقه‌ها طرفداران زیادی دارد. علاوه بر آن، عرق نعناع نیز با توجه به خواص بسیاری که دارد، فروش زیادی داشته و بخشی از فروش خود را می‌توانید در این بخش می‌توانید داشته باشید.

  • جعفری

جعفری نیز جز سبزی‌های معطر بوده که هم به صورت تَر در سبزی خوردن و هم به خشک شده برای تهیه انواع غذا و سوپ به کار برده می‌شود.

برای تهیه بذر جعفری از اینجا وارد شوید.

  • گشنیز

گشنیز، علاوه بر مصرف به عنوان سبزی خوردن، یکی از سبزی‌های مهم در تهیه خورشت‌هایی مانند قورمه سبزی است و اصطلاحا جز سبزی‌های خورشتی محسوب شده و به آن صورت نیز به فروش میرود. همچنین خواص درمانی مانند کنترل فشار خون دارد.

برای تهیه بذر گشنیز از اینجا وارد شوید.

علاوه بر سبزی‌های معرفی شده، سبزی‌های زیر نیز در سبزی خوردن هستند:

  • شاهی
  • تره
  • خرفه
  • پیازچه
  • مرزه
  • ترخون
  • تربچه
  • شوید
  • شاهی

سخن آخر

امروزه گلخانه یکی از سودآورترین کسب‌وکارها می‌باشد و می‌توان با یادگیری اصول و شناسایی محصولات پرسود قابل کاشت در گلخانه، به موفقیت زیادی در این حوزه رسید. در این مقاله با معرفی پرسودترین سبزیجات گلخانه‌ای، سعی بر آن بود که شما را در این مسیر راهنمایی کنیم. از همراهیتان متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *