گلخانه

10 گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران

رشد و کاشت انواع مختلف محصولات در کشور ایران باعث می‌شود تا بتوانیم به خودکفایی بیشتری دست‌یابیم. در حقیقت صنعت کشاورزی و گلخانه‌داری در کشور ما در حال توسعه است، به همین دلیل نیز دست‌یابی بر هر نوع خودکفایی باعث می‌شود تا رسیدن به اهداف اساسی کشور نیز سریع‌تر انجام شود. همانطور که می‌دانید برای کشت گیاهان مختلف در ایران، به دلیل وجود اقلیم‌های مختلفی که وجود دارد آسان‌تر است. در حقیقت کشور ما از 13 اقلیم کلی موجود در دنیا، 11 اقلیم را دارا است. به همین دلیل نیز کشت گونه‌های مختلف گیاهی در سراسر کشور میسر است. گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین انواع گیاهان بوده که به دلیل پرتقاضا بودن آن‌ها، همواره مورد توجه مشتریان بوده‌است. از آن جایی که انواع مختلفی از گیاهان دارویی وجود دارند، آشنا شدن با گونه‌هایی که در ایران، قابل کشت هستند، بسیار مهم است. در این مقاله پس از آشنا کردن شما با مفهوم گیاه دارویی، به معرفی 10 گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای مشاهده و تهیه انواع ادوات و تجهیزات موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

گیاه دارویی چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شیوه‌های درمان هر نوع کسالتی، استفاده از گیاهان دارویی است. در حقیقت گیاهان دارویی همواره مورد اعتماد مردم بوده‌اند؛ چرا که معمولا عوارض مصرف داروهای شیمیایی را با خود به همراه ندارند. گیاه دارویی به عنوان گیاهی شناخته می‌شود که در آن، ماده‌ای تحت عنوان ماده‌ی مؤثره وجود دارد. این ماده که نسبت وجود داشتن آن در هر گیاهی متفاوت است، می‌تواند خواص دارویی متفاوتی داشته باشد. در حقیقت تنوع در خاصیت‌های گیاهان دارویی به دلیل متفاوت بودن ماده‌ی مؤثره است، به همین دلیل نیز آشنا شدن با انواع گیاهان دارویی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به شما کمک خواهد کرد تا در مواقع مورد نیاز و بحرانی، گیاه درست را برای مصرف، انتخاب نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل خواص مفید و طعم خوبی که اکثر این گیاهان دارند، همواره اعتماد بیشتری به آن‌ها نسبت به داروهای دیگر وجود دارد.

کشت گیاه دارویی در ایران

همانطور که ذکر شد، گیاه دارویی، دارای خواص متعددی است که همین نکته باعث شده تا امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی قابل کشت شناخته شود. در حقیقت، اقبال عمومی نسبت به این نوع گیاهان، وجود مشتریان دائمی را تضمین کرده، به همین منظور نیز کشت زراعی و گلخانه‌ای آن به وفور انجام می‌شود. همانطور که ذکر شد، کشور ایران دارای اقلیم‌های گوناگونی است و همین نکته به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های زیست‌محیطی کشور ما تلقی می‌شود که باعث شده تا بستر کاشت گیاه دارویی، فراهم باشد. معمولا برای کشت گیاه دارویی چندین عامل دخیل هستند. مهم‌ترین فاکتوری که باید در کشت گیاه دارویی در ایران به آن توجه کرد، بازار فروش است. نمی‌توان بدون توجه به سلیقه‌ی مشتریان اقدام به کشت گیاه دارویی نمود؛ چرا که در این صورت به دلیل به فروش نرسیدن محصولات، احتمال ضررهای زیادی وجود خواهد داشت. با توجه به این موضوع نیاز است تا پیش از آغاز کشت گیاه دارویی، اقدام به بررسی بازار هدف نمایید.

انواع گیاهان دارویی در ایران

حال که با مفاهیم مرتبط با گیاه دارویی آشنا شدید نیاز است تا با گونه‌هایی که کشت آن‌ها در ایران مناسب‌تر است نیز آشنا شوید. در حقیقت به دلیل عدم تسلط بر گونه‌های مختلف گیاه دارویی، تعداد زیادی از افراد، دچار ضررهای جبران‌ناپذیری شده‌اند به همین دلیل نیز نیاز است تا برای هر نوع کشت گلخانه‌ای یا زراعی گیاه دارویی، اقدام به شناسایی گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران نمایید. در ادامه‌ی این مقاله، به معرفی 10 گونه گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران می‌پردازیم.

1. زعفران

زعفران، دارای خواص دارویی متنوعی است و همین نکته باعث شده تا امروزه به عنوان یک گیاه دارویی مؤثر شناخته شود. اقبال عمومی نسبت به زعفران به قدری زیاد است که هیچ گاه لازم نیست نگران بازار مشتریان آن باشید. از طرف دیگر به دلیل آن که زعفران به عنوان یک محصول صادراتی شناخته می‌شود، می‌توانید کسب‌وکار خود را با سرعت بیشتری گسترش دهید. خواصی مانند کمک به بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های قلبی، درمان استرس از جمله ویژگی‌های دارویی زعفران هستند.

2. نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به عنوان یک گیاه پیوندی شناخته می‌شود که پس از پیوند زدن نعناع تند و نعناع آبی، حاصل می‌شود. یکی از دلایلی که کشت این گیاه دارویی در ایران مناسب است، ویژگی‌های درمانی نعناع فلفلی است. مهم‌ترین ویژگی نعناع فلفلی، درمان سؤهاضمه است که امروزه تعداد کثیری از افراد را گرفتار نموده است. بهترین زمان کاشت نعناع فلفلی در فصل‌های بهار و تابستان است. همچنین بهترین شیوه‌ی کاشت این گیاه دارویی نیز، ریزوم می‌باشد. ویژگی‌هایی مانند بهبود سردرد و سرماخوردگی نیز از جمله خواص دیگر نعناع فلفلی هستند.

3. بابونه

یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی مناسب اقلیم ایران، بابونه است. در حقیقت کشت این گیاه بسیار در کشور ما رایج است. دلیل این رواج، خواص دارویی منحصر به فرد بابونه می‌باشد. بابونه به عنوان یکی از گیاهانی شناخته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا در برابر افسردگی، غلبه نمایند. در حقیقت، بابونه به عنوان یک گیاه دارویی جهت آرامش روان شناخته می‌شود. شما می‌توانید این گیاه دارویی را هم در فصل بهار و هم در فصل پاییز بکارید. استفاده از شیوه‌های تکثیر و جوانه‌زنی نیز به عنوان روش‌های کاشت این گیاه شناخته می‌شوند.

4. گل محمدی

گل محمدی را تمامی افراد می‌شناسند. در حقیقت رواج مصرف گل محمدی به شیوه‌های مختلف باعث شده تا این گیاه دارویی به عنوان یکی از محصولاتی شناخته شود که همواره در گلخانه‌ها و زمین‌های کشت گیاهان دارویی وجود دارند. مهم‌ترین خاصیت استفاده از گل محمدی، ویژگی منحصر به فرد آن در ایجاد ظاهری بشاش و جوان است. دلیل این ویژگی، تأثیر ماده‌ی مؤثره‌ی گل محمدی بر پوست است به همین دلیل نیز استفاده از این گیاه دارویی در تمامی اقشار جامعه‌ی ایران، بسیار رواج دارد.

5. زیره‌ی سیاه

دیگر گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران، زیره‌ی سیاه است. در حقیقت زمانی که از مشکلات روده و شکم رنج می‌برید، استفاده از زیره‌ی سیاه، بسیار مؤثر خواهد بود. از آن جایی که این گیاه دارویی دارای تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر درمان سرفه است، امروزه، مشتریان فراوانی پیدا کرده‌است. از طرف دیگر، اقلیم کشت زیره‌ی سیاه به نحوی است که می‌توانید آن را در برخی از مناطق ایران بکارید که کشت آن در نواحی مرطوب و مرتفع، نتایج بهتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

6. گل گاوزبان

کشت گل گاوزبان نیز در اقلیم ایران بسیار مناسب است. این گیاه، آرام‌کننده‌ی اعصاب و درمانگر سرماخوردگی است. بهترین زمانی که می‌توان این گیاه دارویی را در آن کاشت، فصل بهار است. البته می‌توان در مناطقی که دارای سرمای زیادی نیستند، در فصل پاییز اقدام به کاشت کرد. می‌توانید برای کشت گل گاوزبان از روش دیم استفاده نمایید. دانه‌دهی و افتادن آن بر روی خاک، از مهم‌ترین شیوه‌های تکثیر این گیاه دارویی به شمار می‌آید.

7. آویشن

دیگر گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران، آویشن است. معمولا آویشن را در اکثر خانه‌های ایرانیان می‌توان یافت چرا که این گیاه دارویی دارای خواص زیادی است.خواصی مانند جلوگیری از مسمومیت غذایی و درمان گلودرد، از جمله خواص آویشن به حساب می‌آیند. معمولا برای کشت آویشن نیاز است تا این گیاه را در معرض نور زیادی قرار دهید تا محصولات باکیفیت‌تری داشته باشید. همچنین نیاز است تا آویشن را در محیط مرطوبی قرار ندهید چرا که این گیاه نسبت به غرقابی، حساس است.

8. خاکشیر

گیاه خاکشیر از جمله گیاهانی است که به رفع لک صورت و آکنه کمک می‌کند. گیاه دارویی خاکشیر را در هر شهری می‌توانید پیدا کنید و این نشان از بازار بزرگ آن دارد. این نکته نشانگر این موضوع است که قابلیت‌های خاکشیر به قدری زیاد است که پتانسیل بالایی در صادرات آن وجود دارد. همچنین خاکشیر به عنوان گیاهی شناخته می‌شود که به رفع تشنگی و عطش کمک به سزایی می‌کند. معمولا این گیاه دارویی از اواخر بهار تا اواسط تابستان، شکوفه می‌دهد.

9. کاسنی

کاسنی، به عنوان یکی از گیاهان دارویی پرتقاضایی شناخته می‌شود که کاشت آن مناسب اقلیم ایران است. استفاده از کاسنی باعث می‌شود تا از اکثر گونه‌های سرطان، جلوگیری شود به همین دلیل نیز به عنوان یک گیاه دارویی مؤثر شناخته می‌شود. برای کاشت کاسنی نیاز است تا میوه‌ی آن را از طریق کاشت در مناطق مرطوب تکثیر داد. کاسنی عمدتا به عنوان یکی از شیوه‌های کهن در تسکین گرمای درونی شناخته می‌شود، به همین دلیل نیز مشتریان زیادی در فصل تابستان دارد. همچنین نوشیدن کاسنی باعث می‌شود تا بتوان اضطرات را کنترل کرد.

10. ختمی

ختمی به عنوان یک گیاه دارویی با خواص متعدد شناخته می‌شود. در حقیقت قابلیت‌های این گیاه برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های زیادی از قبیل سرطان، دیابت، درد و سنگ کلیه به کار گرفته می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که کاشت این گیاه دارویی باید در محیطی باشد که دسترسی آزاد و مستقیمی به نور خورشید دارد؛ به همین دلیل نیز باید فضای آزادی برای این کار داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی 10 گیاه دارویی مناسب اقلیم ایران پرداختیم. از آن جایی که تنوع اقلیمی زیادی در کشور ما وجود دارد، آشنا شدن با انواع این گونه‌ها به شما کمک خواهد کرد تا در حین کاشت هر نوع گیاه دارویی، بهترین تصمیم را گرفته و بازار مناسبی را نیز برای فروش، انتخاب نمایید.

همچنین در نظر داشته باشید میتوانید انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز خود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را از اینجا مشاهده و تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *