باغبانی و کشاورزی

5 شرط اساسی پرورش گل در باغچه

یکی از مواردی که همیشه مورد علاقه‌ی افراد- به ویژه افرادی که بیشتر در خانه حضور دارند- بوده است، باغبانی و پرورش انواع گیاه و گل‌ها در باغچه‌ی منازل می‌باشد. البته همچنین ممکن است برای کسانی که تازه در ابتدای راه قرار دارند، کمی طاقت فرسا باشد! تعداد بی‌شماری گونه‌ی گل برای انتخاب وجود داشته و حتی روش‌های بیشتری برای پیوند گونه‌های مختلف وجود دارد و این موضوع برای کسانی که به تازگی و بدون تجربه‌ی قبلی می‌خواهند باغبانی- هرچند در مقیاس کوچک- را شروع کنند، در ابتدای راه کمی گیج کننده خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا با مروری بر مفاهیم پرورش گل در باغچه و بیان شرط‌های اساسی آن، شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود، موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را از اینجا مشاهده و تهیه نمایید.

چرا پرورش گل در باغچه

با وجود گسترش زندگی آپارتمان نشینی، هنوز بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در خانه‌هایی زندگی کنند که دارای حیاط هرچند با متراژ پایین، باشد. پرورش گل و گیاه در باغچه، با زیبایی بصری که برای محیط به وجود می‌آورد، آرامش روحی که برای ساکنین خانه، فراهم می‌سازد بسیار باارزش می‌باشد.‌

اما با وجود علاقه‌ی بسیار زیادی که افراد در این زمینه دارند، بسیاری به علت آشنا نبودن با اصول آن، در ابتدای راه پس از مواجه شدن با سختی‌های راه، پشیمان شده و باغچه‌ی خود را رها می‌کنند. در ادامه اصول اولیه در پرورش گل در باغچه پرداخته و بعد، 5 اصل و شرط اساسی پرورش گل در باغچه را با هم مرور می‌کنیم.

پرورش گل در باغچه

پرورش انواع گل در باغچه‌های خانگی، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جلوه بخشیدن به خانه بوده و علاوه بر آن سرگرمی لذت بخشی نیز می‌باشد. برای پرورش گل در باغچه، تنوع بالایی در انواع و اقسام گونه‌ها و رنگ‌ها و … وجود دارد و می‌تواند انتخاب را کمی برای باغبان تازه‌کار، سخت کند. اما در میان تمام انواع گل‌ها، تعدادی گونه وجود دارند که هم زیبایی زیادی داشته و هم نگهداری نسبتا راحت‌تری نسبت به مابقی گونه‌ها دارند. انتخاب این نوع گل‌ها در برای کسانی که در ابتدای راه قرار دارند، انتخاب مناسبی برای پرورش گل در باغچه می‌باشد. در ادامه به معرفی و بررسی چندین نمونه از این گل‌های مناسب برای پرورش در باغچه را معرفی می‌کنیم.

گل های مناسب برای پرورش در باغچه

همانطور که پیشتر مطرح شد، در زمانی که در ابتدای کار پرورش گل در باغچه هستند، با توجه به تنوع بالای انواع گل‌ها و گونه‌هایشان، بهتر است که از گل‌هایی استفاده کنید که علاوه بر زیبایی ظاهری، نگهداری راحت‌تری نسبت به بقیه‌ی گونه‌ها داشته و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار باشند. در ادامه چندین نمونه از این گل‌ها معرفی شده‌اند.

  • گل رز

یکی از پرطرفدارترین گل‌هایی که در باغچه‌ها کاشته و پرورش داده می‌شود، انواع گل رز می‌باشد. این گونه از گل‌ها، به واسطه‌ی تنوعی که در رنگ و انواع خود داشته وهمچنین زیبایی بی‌نطیری که دارند، همواره یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای کاشت در باغچه –هم برای افراد حرفه‌ای و هم برای افراد تازه کار و مبتدی- می‌باشد. همچنین گل‌های رز، در سه فصل از 4 فصل سال، گل دهی دارد.

نگهداری از انواع گل رز کار چندان سختی نمی‌باشد. گل‌های رز روزانه به حدود 5 الی 6 ساعت نور خورشید احتیاج داشته و با توجه به گلدهی که در سه فصل دارند، باید آبیاری منظمی داشته باشند. همچنین کود مناسب گل‌های رز، خاک برگ بوده و بهترین زمان مناسب برای کاشت گل‌های رز و پرورش در باغچه، بعد از گذشت فصل سرما می‌باشد.

  • گل شمعدانی

اگر خانه‌ای حیاط – و حتی بالکنی کوچک – داشته باشد، امکان ندارد که گل‌های شمعدانی در آن وجود نداشته باشد! اصطلاحا، گل شمعدانی پای ثابت تمام خانه‌های حیاط دار است. شمعدانی‌ها می‌توانند در هر آب و هوایی خودشان را تطبیق ‌دهند، اما آب و هوای مناسب‌ آن‌ها، هوای نسبتا خشک بوده و همچنین به آبیاری زیادی احتیاج ندارند.

شمعدانی‌ها گونه‌های مختلف داشته و با داشتن تنوع خوبی که دارند، می‌توانند برای انواع باغچه در محیط‌های مختلف انتخابشان کرد. برای خاک مناسب شمعدانی‌ها، باید ترکیبی از خاک برگ، کود گاوی، شن و خاک باغچه تهیه کرد.

  • گل ناز

گل ناز با توجه به اینکه جز دسته‌ی ساکولنت‌ها محسوب می‌شود، از مقاوم‌ترین گل‌ها و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای انواع باغچه می‌باشد. همچنین به علت سرعت رشد نسبتا بالایی که این گل‌ها دارند، با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند. گل‌های ناز به علت گوشتی بودن برگ‌هایشان، به آبیاری زیادی احتیاج نداشته و در آب و هوای معتدل نیز رشد بهتری دارند.

  • گل یاس

گل یاس به علت زیبایی بی‌نظیر و عطر دلنشینی که دارد، طرفدارن زیادی داشته و همیشه یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها در زمان انتخاب گل برای پرورش گل در باغچه می‌باشد. همچنین گل‌های یاس، با تنوع رنگی که دارند – دارای رنگ‌های سفید، زرد، بنفش و همچنین کبود- یکی از گزینه‌های مناسب حتی به عنوان گل آپارتمانی می‌باشد. گل یاس برای رشد بهتر نیازمند آب و هوای خنک می‌باشد اما با این وجود مقاومت بالایی نسبت به دما دارد. برای آبیاری گل یاس نیز، دو بار در هفته کفایت می‌کند.

کاشت و پرورش گل یاس در باغچه و حتی در محیط داخلی خانه، با توجه به عطر آرامش بخشی که دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها و انتخاب‌های موجود می‌باشد.

اصول پرورش گل در باغچه

بعد از معرفی چندین نمونه از گل‌های مناسب کاشت و پرورش در باغچه، به سراغ مهم‌ترین اصول اینکار می‌پردازیم. البته باید توجه داشته باشید که اگر در این زمینه مبتدی هستند و تجربه‌ی چندانی ندارید، بهتر است در سال اول با مقادیر کوچک شروع کرده و بعد از کسب تجربه، گستره‌ی کار خود را افزایش دهید.

1. خاک مناسب

اساسی‌ترین و مهم‌ترین شرط در کاشت و پرورش هرچیزی از جمله گل در باغچه، تهیه خاک مناسب قبل از شروع می‌باشد. باید با توجه به نوع محصولات و گل‌هایی که قصد کاشت و پرورش آن را دارید، با آزمایش خاک، نوع اسیدی و یا قلیایی بودن خاک را مشخص کرده و در صورت نیاز آن را تغییر دهید.

2. نور کافی

برای پرورش انواع گل‌ها، به روزانه حداقل 3 الی 4 ساعت نور خورشید برای رشد و انجام فتوسنتز گل‌ها ضروری است. در نتیجه باید به این نکته در زمان کاشت گل‌ها در باغچه توجه کافی داشت. زیرا که در صورت نبود نور کافی و عدم دریافت نور توسط گل‌ها، نه تنها گل‌های کاشته شده رشدی نخواهند داشت، بلکه با پژمرده شدن و از بین رفتن، شما را ناامید می‌کنند.

3. آبیاری منظم

حتی گل‌هایی که مثل گل ناز در دسته‌ی ساکولنت‌ها قرار دارند، با وجود نیاز کم آب، اما باید به طور منظم آبیاری داشته باشند. (توجه داشته باشید که وجود نظم در آبیاری صرفا به معنای آبیاری روزانه و زیاد نیست.) آب اصلی‌ترین عنصر لازم برای رشد گل‌ها و گیاهان می‌باشد و در صورتی که به موقع به گل و گیاه نرسد و تکرار شود، احتمال اینکه گل و یا گیاه‌مان به طور کامل از دست رفته و تمام زحمات به هدر برود، وجود دارد.

4. تغذیه‌ی مناسب!

در مورد گیاهان و همچنین گل‌ها، زمانی که صحبت از تغذیه می‌شود، منظور کوددهی می‌باشد. هر مقدار که خاک خوبی را برای باغچه انتخاب کنید، باز هم نمی‌تواند نیازهای گل‌ها را به طور کامل برطرف کند. همچنین به مرور زمان و رشد گل‌ها و گیاهان موجود در باغچه، خاک باغچه به مرور ضعیف شده و این روند بر روی رشد گل‌ها و گیاهان تاثیر منفی می‌گذارد.

گل‌ها با توجه به گونه‌های مختلفی که دارند، به مواد مختلفی برای رشد هر چه بهتر احتیاج دارند و تمام این‌ها با خاک به صورت تنها، برطرف نمی‌شود؛ به همین علت باید با توجه به گونه‌های کاشته شده و نیازهایشان، کود مناسب را انتخاب کرده و در فصل مناسب به میزان کافی کوددهی شوند.

همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

5. انتخاب گونه‌ی گل مناسب

پیشتر چند نمونه گل پرطرفدار و مناسب برای پرورش در باغچه معرفی شد. اما زمانی می‌خواهید گل مد نظر خودتان را برای کاشت و پرورش در باغچه انتخاب کنید، باید برای انتخاب هرچه بهتر به موارد مختلفی توجه کنید از جمله:

  • آب و هوای منطقه‌ای شما: نباید گل‌هایی را انتخاب کنید که با آب و هوای منطقه‌ی سکونت شما تطابق ندارد؛ زیرا نتیجه‌ی دلخواه را نگرفته و به نوعی اسراف در هزینه‌ها می‌باشد.
  • سن گلدهی: تعدادی از گل‌ها یکساله بوده و فقط یکبار گل داده و بعضی چند ساله‌اند. انتخاب گل‌های چند ساله انتخاب مناسب‌تری می‌باشد اما با این وجود به سلیقه‌ی شما برای باغچه‌تان بستگی دارد.
  • و ...

سخن آخر

در سبک زندگی ایرانی و خانه‌های ایران قدیم، باغچه و حیاط نقش ویژه‌ای داشته است؛ امروزه بسیاری با توجه به دلایل اهمیت وجود باغچه در خانه و تاثیرات شگفت انگیز آن، به پرورش انواع گل‌ها در باغچه‌شان می‌پردازند. همچنین همواره داشتن باغچه‌ای سرسبز و پر از گل و گیاهان با نشاط و سرزنده، از بهترین گزینه‌های ممکن برای یک خانه و افراد ساکن در آن می‌باشد. با رعایت اصول ساده‌ی پرورش و نگهداری گل‌ها در باغچه، می‌توان باغچه‌ای سر زنده و شاداب داشت.

در این مقاله سعی داشتیم، با تمرکز بر موضوع پرورش گل در باغچه و بررسی اصول آن، شما در داشتن باغچه‌ای هرچه بهتر راهنمایی کنیم. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *