گلخانه

معرفی مهم ترین تجهیزات گلخانه ای

داشتن بهترین تجهیزات گلخانه ای و لوازم جانبی گلخانه می تواند در مدیریت کارآمد گلخانه نقش اساسی داشته باشد. درواقع تجهیزاتی که نیاز دارید بستگی به نوع شرایط گلخانه‌ شما دارد. هرچه گلخانه بزرگتر باشد، کارایی بیشتری برای شما دارد. در این مقاله به بررسی بهترین تجهیزات و ملزومات گلخانه می‌پردازیم.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید

انواع لوازم و تجهیزات گلخانه‌ای

دلیل داشتن گلخانه این است که گیاهان و محصولات گیاهی خود را با توجه به شرایط رشد آن‌ها، در گلخانه پرورش دهید و از آن‌ها نگهداری کنید.  قطعا برای این کار نیاز به تجهیزات گلخانه‌ای و شرایط خاصی دارید. از جمله آنها می توان به کنترل درجه حرارت و رطوبت داخلی اشاره کرد. ممکن است بخواهید برای آب دادن به گیاهان، به سیستم آبیاری مخصوصی نیاز داشته باشید تا آبیاری را راحت تر انجام دهید.

انواع لوازم جانبی و تجهیزات گلخانه‌ای

یکی از ضروری‌ترین لوازم جانبی گلخانه که باید مورد توجه قرار گیرد، گلدان‌های سنگین است. وزن آنها به ایمن‌سازی گلخانه در برابر باد کمک می‌کند. همچنین می‌توانید مطمئن باشید که در آب و هوای نامناسب، از جمله طوفان باران، اتفاقی برای گلدان‌های سنگین نمی‌افتد.

انواع تجهیزات گلخانه ای

  • تجهیزات گلخانه‌ای مدیریت آب (آبیاری و زهکشی)
  • تجهیزات گلخانه‌ای روشنایی
  • تجهیزات گلخانه‌ای کنترل آب و هوا و گرمایش
  • تجهیزات گلخانه‌ای تهویه
  • تجهیزات گلخانه‌ای کنترل آفات

اصلی‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای

زمانی که کار گلخانه خود را شروع می‌کنید، به لوازم جانبی اولیه نیاز دارید. شاید نه یک گلخانه کامل، اما قطعاً بذر، گلدان‌ها و وسایل آبیاری بخشی از آن‌ها هستند. وقتی صحبت از لوازم جانبی گلخانه به میان می‌آید، تجهیزاتی وجود دارد که شما در هر شرایطی به آن‌ها نیاز خواهید داشت. در اینجا ضروری‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز برای شروع کار گلخانه عنوان شده است:

ظروف گلخانه ای

انتخاب ظروف گلخانه‌ای و گلدان بسیار مهم است چرا که تأثیر زیادی بر نحوه رشد سبزیجات یا گیاهان شما خواهد داشت. برای باغداران گلخانه‌ای، می‌توان تقریباً از هر چیزی که خاک در آن برای رشد گیاه مورد استفاده قرارمی‌گیرد استفاده کنید. همچنین زمان انتخاب ظروف گلخانه‌ای به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • ترویج سلامت، ایجاد فضای کافی برای ریشه‌ها و ایجاد زهکشی عالی
  • نگهداری خوب گیاه و کمک به رشد گیاهان

خاک در ظروف گلخانه‌ای متخلخل به سرعت خشک و بدون خاصیت می‌شود و شما مجبور خواهید بود که در دفعات بیشتری، آن را آبیاری کنید. در ظروف غیر متخلخل، خاک تمایل به جذب بهتر رطوبت دارد، بنابراین از آبیاری بیش از حد جلوگیری می‌شود. آنها همچنین باید زهکشی و تخلخل خوبی داشته باشند. گلدان‌های شما باید داران وزن سبک باشند و به راحتی جابه‌جا شوند. همچنین از سازگار بودن ظروف با محیط زیست مطمئن شوید.

گلدان‌های سنگین

پیشتر در مورد سبک و کم وزن بودن ظروف و گلدان‌های گلخانه‌ای صحبت کردیم. اما استفاده از گلدان‌های سنگین‌تر بر روی زمین به طرف دیوارهای گلخانه به ایمن سازی گلخانه در برابر باد کمک می‌کند. مطمئن شوید که گلدان‌های سنگین را روی زمین و نه در قفسه‌های گلخانه قرار داده‌اید تا احتمال شکستن آنها به حداقل برسد.

جعبه‌های بذر

جعبه‌های بذر نیز یکی از ضروری‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای است. جعبه‌های پلاستیکی بذر از جعبه‌های چوبی که بسیاری از باغبانان و پرورش دهندگان گیاه در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردند، بسیار مناسب‌تر و کاربردی‌تر است. البته هنوز هم در مورد مزایا و معایب پلاستیک و چوب در سراسر جهان، اختلاف نظر وجود دارد. البته طبق بررسی بیشتر کارشناسان کشاورزی، استفاده از جعبه‌های پلاستیکی بذر بهتر از جعبه‌های چوبی است.

تجهیزات آبیاری گلخانه‌ای

استفاده از سیستم آبیاری گلخانه‌ای توسعه یافته مطلوب می‌تواند در وقت و انرژی شما صرفه جویی کند.

آب‌پاش

برای تمامی گلخانه‌ها استفاده از یک آب‌پاش ضروری است. آب‌پاش به عنوان اصلی‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای، آبیاری گیاهان را آسان می‌کند. داشتن یک آب‌‌پاش با دهانه باریک مانع از حرکت خاک در اطراف گل و گلدان می‌شود. همچنین می‌توانید آب‌پاش را پلاستیکی یا فلزی بخرید. درواقع آب‌پاش پلاستیکی به طور کلی سبک‌تر هستند و باعث اتلاف انرژی کمتری در باغبان می‌شود. علاوه بر این، از لحاظ اقتصادی، در مقایسه با انواع دیگر آب‌پاش ها، بسیار مقرون به صرفه‌تر نیز است.

رطوبت سنج

از دیگر تجهیزات ساده گلخانه، رطوبت سنج و نورسنج است. این ابزاری است که برای مشخص کردن سطح رطوبت گیاه در خاک قرار داده می‌شود و از آن استفاده می‌شود. برای اندازه‌گیری نور می‌توانید تنظیمات نور را تغییر دهید.

نکته جالب در مورد این ابزارها استفاده آسان آنها است. شما حتی می توانید در این تجهیزات گلخانه‌ای، وسیله‌ای پیدا کنید که نور، رطوبت و pH خاک را آزمایش می‌کند.

در نظر داشته باشید برای تهیه رطوبت سنج موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجاوارد شوید.

کیت‌های آزمایش خاک

اگر گیاهان شما هم دچار مشکل رشد، فرسودگی و یا پژمردگی شده است یا مانند گذشته شاداب و سالم نیستند می‌توانید خاک آن را با کیت آزمایشگاهی خاک آزمایش کنید تا علت بروز این مشکل را ریشه‌یابی کنید.

به راحتی می‌توانید یک کیت آزمایش خاک برای آزمایش نیتروژن، فسفر و پتاس (NPK) تهیه کنید. کار با این کیت‌ها راحت است و نتیجه دقیق و کامل که شامل گزارش‌های کمبود مواد معدنی یا مغذی در خاک است به شما نشان می‌دهد.

قفسه‌های گلخانه‌ای

در فضای گلخانه‌ای کوچک با فضای محدود، ایجاد قفسه بندی مناسب می‌تواند رشد گیاهان را با توجه به دمای گلخانه بدون هیچ‌گونه تأثیر منفی در میزان نور آفتاب تقویت کند. بعضی از قفسه‌های گلخانه متحرک (با چرخ) هستند و اکسیژن رسانی به گیاهان به راحتی و بدون هیچ اختلالی صورت گیرد. قفسه‌ها انواع مختلفی دارند و در انواع شیشه‌ای، چوبی یا فلزی ساخته می‌شوند.

از فواید استفاده قفسه بندی گلخانه‌ای همچنین می توان به جداسازی محصولات برای جلوگیری از بذر یا گرده افشانی اشاره کرد.

تجهیزات گلخانه‌ای آبیاری و زهکشی

اگر گلخانه دارید، سیستم آبیاری گلخانه‌ای را در نظر بگیرید. سیستم‌های آبیاری برای کمک به پرورش گیاهان وسیله‌ای ایده آل هستند و در وقت شما صرفه جویی می‌کنند. می‌توانید سیستم آبیاری DIY را انجام دهید یا یک کیت آبیاری برای گلخانه تهیه کنید.

این سیستم‌ها، پرورش و آبیاری گل‌ها را راحت‌تر کرده‌اند. چرا‌ که می‌توانید سیستم را در هر زمان بسته به فصل و نیاز گیاهان تنظیم کنید. همچنین می‌توانید گلخانه خود را بر اساس سیستم آبیاری قطره‌ای که آب جاری را تأمین می‌کند یا سیستمی را که به صورت یک بار در روز یا کمتر مورد استفاده قرارگیرد، تامین کنید. در حالی که سیستم های آبیاری خودکار مناسب هستند، همیشه در باغبانی سنتی آبیاری دستی را نیز به همراه آبیاری سیستمی ترجیح می‌دهند.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *