گلخانه

نکات قابل توجه در حمل و نقل محصولات از گلخانه

حمل و نقل میوه‌ها و گیاهان گلخانه‌ای در فصل‌های مختلف سال و با توجه به شرایط آب و هوایی، دارای شرایط و پیچیدگی‌های خاصی است. از طرفی گامی مهم در فروش موفق این محصولات نیز محسوب می‌شود. بنابراین بسته بندی مناسب، انتخاب روش مناسب حمل و نقل و رعایت یکسری نکات در سه مرحله بار زدن محصولات، حمل و نقل محصولات و تخلیه نهایی محصولات، در کیفیت نهایی نیز بسیار موثر و حائز اهمیت در حمل ونقل گیاهان گلخانه‌ای هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات ویژه و اصول صحیح در زمان حمل و نقل گیاهان گلخانه‌ای از محل گلخانه بپردازیم تا بتوانید از این شغل پردرآمد و پر زحمت، با حفظ کیفیت گیاهان گلخانه‌ای و محصولات در زمان عرضه به بازار، میوه‌ها سالم و تازه به دست مصرف کنندگان برسد. همچنین از طرفی فروش و سود ویژه ای داشته باشید.

انتخاب وسیله نقلیه مناسب

حمل و نقل نامناسب میوه‌ها و گیاهان گلخانه‌ای باعث ایجاد صدمه و آسیب به این نوع گیاهان می‌شود. اگر وسیله حمل کننده گیاهان گلخانه‌ای مناسب نباشد، هنگام حمل و نقل باعث تکان خوردن شدید میوه و برخورد آن با سطوح ماشین حمل کننده و یا دیگر میوه‌ها شده و در نتیجه باعث تغییر شکل بافت آن‌ها می‌شود. اگر این تغییر شکل، باعث تغییر در شکل فیزیکی و ظاهری گیاهان گلخانه‌ای شود، و در نتیجه در بافت بیولوژیکی گیاه، تغییراتی ایجاد می‌کند و در مدت کوتاهی تغییر رنگ داده و فاسد می‌شود. در نتیجه محصولات و گیاهان گلخانه‌ای آسیب دیده در زمان نگه داری در انبار، مواد سالمی که با آنها در تماس هستند را نیز به خطر خواهند انداخت.

بطوری که میزان ضایعات میوه‌ها در فرآیند حمل و نقل بین 30 تا 40 درصد گزارش شده است. بنابراین انتخاب وسیله نقلیه مناسب با میوه و گیاهان گلخانه‌ای بسیار مهم است. همچنین شرایط جاده، سرعت حرکت وسیله نقلیه، نوع بسته بندي میوه و روش چیدن نیز باید در نظر گرفت. باید تمام این عوامل و تاثیراتشان را بخوبی شناخته و با کنترل و انتخاب مناسب، کمترین آسیب‌ها به میوه‌ها وارد شود تا از این طریق ضایعات به حداقل برسد. یکی از گزینه‌های مناسب، انتخاب کامیون‌های یخچال دار است که توانایی تنظیم دما برای هر محصول را دارند. البته باتوجه بازار هدف، روش‌های حمل و نقل متفاوت هستند به‌عنوان مثال در صورتی که قصد صادرات دارید بهترین روش حمل و نقل، هوایی و دریایی است.

اصول صحیح بهداشتی در حمل و نقل صحیح میوه و سبزیجات و گیاهان گلخانه‌ای:

  • ابتدا بررسی کنید که وسیله انتخابی برای حمل و نقل و محصولات، کاملا تمیز و بدون آلودگی است.
  • از راننده بپرسید که بار قبلی که در ماشین بوده چه چیزی بوده است. اگر قبل از بارگیری محصول، کامیون خوب تمیز نشود، خطر آلودگی به میوه و سبزیجات تازه را افزایش می‌دهد.
  • زمان حمل گیاهان گلخانه‌ای دمای مناسب را هم برای کیفیت و هم برای ایمنی محصولات تازه مرتب چک و بررسی کنید.
  • محصولات و گیاهان گلخانه‌ای را در کامیون‌ها یا کارتن‌های حمل و نقل مناسب قرار دهید. تا آسیب به حداقل برسد و احتمال آلودگی کاهش یابد.
  • از گردش مناسب هوا در یخچال کامیون مطمئن شوید.
  •  اطمینان حاصل کنید که کارگران در انجام بارگیری و تخلیه در حین حمل و نقل اقدامات بهداشتی را انجام می‌دهند.
  • از قرار دادن بیش از حد بسته‌ها در کنار دیواره‌های کانتینر خودداری کنید زیرا این امر می تواند از گردش مناسب هوا جلوگیری کند.
  • در صورتی که گیاهان گلخانه‌ای نیاز به دمای خاص دارد حتما به راننده اطلاع دهید.
  • در  زمان حمل و نقل بعضی از میوه‌ها و مرکبات از تزریق گاز اتیلن نیز برای تازه نگه داشتن بافت آنها استفاده می‌شود. بنابراین در صورتی که مسافت طولانی باشد بیشتر محصولات را زودتر از موعد چیده و سپس به کمک تزریق گاز اتیلن فرایند رسیدگی محصول در طول مسیر انتقال، تکمیل می‌شود و میوه بصورت تازه و با کیفیت باقی می‌ماند.
  • اگر قصد دارید گیاهان گلخانه‌ای در کنار دیگر محصولات به جای دیگر انتقال دهید، برای این کار لازم است شرایط دمایی، میزان رطوبت هوا، میزان گردش هوا، میزان دی اکسید کربن موجود در محفظه و همچنین میزان اتیلن تزریق شده در محفظۀ یخچال طبق یک استاندارد تعریف شده، به صورت مداوم چک و تنظیم شود.

تنظیم دما در  حمل و نقل میوه و گیاهان گلخانه‌ای

مهمترین وجه مشترک جهت حفظ کیفیت ظاهری همراه با طراوت کلی گیاهان گلخانه‌ای، توجه و کنترل دما در زمان حمل و نقل است. بنابراین تنظیم دما هنگام تحویل محصول برای حفظ کیفیت ضروری است. فقط یک یا دو درجه اختلاف جزئی در کامیون می‌تواند محصولات حساس را فاسد کند.

همچنین میوه‌ها باید در یک کانتینر با دمای 1- تا 4 درجه سنتی گراد نگهداری شوند. بنابراین در بارنامه همراه با هر محموله باید دقیقاً دمای لازم برای تریلر را مشخص شده باشد. راننده باید دما را در صورت لزوم تنظیم و مرتب چک کند.

بعنوان مثال شرایط مناسب و استاندارد دمای برای حمل چند میوه آورده شده است:

  • سیب: 1- تا 4 درجه سانتی گراد
  •  انگور، هلو، تمشک و توت سیاه: 0.5- تا 0 درجه سانتی گراد
  • توت فرنگی: 0 درجه سانتی گراد
  • گیلاس: 0.5- تا 1- درجه سانتی گراد
  • گلابی:1.7- تا 0.5 درجه سانتی گراد
  • خیار، هندوانه، لیمو بادمجان و گریپ فروت: دمای 45-50
  • سیب زمینی و لوبیا سبز: دمای 40 تا 45

برای خرید انواع دماسنج موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

روش چيدن صحیح میوه و محصولات گلخانه‌ای

هدف از بسته‌بندی حفظ کیفیت محصولات و بروز کمترین میزان خسارت احتمالی تا زمان رسیدن به مقصد می‌باشد.که براساس نوع محصول روشهای بسته‌بندی متفاوت وجود دارد. مانند قرار دادن میوه‌ها به طور جداگانه در کسیه پاکتی یا کاغذ گرافت یا براي برخي از محصولات حساس از سينی‌های پلاستيكی استفاده می‌شود و يا پیچیدن میوه ها درون لایه های محافظ یا کاغذی یا می توان از شانه های مخصوص میوه یا لایه های جداکننده بین میوه‌ها استفاده کرد، بعضی از میوه و سبزیجات حساس مانند مارچوبه و میوه های نرم باید جعبه های بسیار مقاومی طراحی گردد. از طرفی مواظب باشید که محصولات زیادی شل یا فشرده بسته بندی نشوند زیرا باعث آسیب دیدن محصول در زمان حمل و نقل می‌شود. بنابراین بسته ها بايد از اندازه و شكل معين برخوردار باشند تا استحكام كافي در زمان حمل و نقل داشته باشند.

بارگیری مناسب محصولات و گیاهان گلخانه‌ای

بعد از چیدمان و بسته‌بندی محصولات نوبت به بارگیری محصول می‌رسد که بعضی از محصولات نیاز به مرحله پیش سرد، قبل از بارگیری دارند تا دچار شوک نشوند و توانایی تحمل دمای یخچال وسیله نقلیه را در شرایط جدید داشته باشد. در زمان بارگیری راننده یخچال وظیفه دارد تا از سلامت محصولات بارگیری شده اطمینان حاصل کند. در زمان بارگیری نیز باید دقت شود که فشار زیادی روی محصولات وارد نشده و به بهترین شکل در داخل یخچال چیدمان شوند.

تخلیۀ میوه‌ و گیاهان گلخانه‌ای

در زمان تخلیه نیز همانند مرحلۀ بارگیری، سلامت محصولات و گیاهان گلخانه‌ای باید طبق شرایط استاندارد تعیین شده چک شود. سلامت ظاهری میوه‌ها، وزن کلی، کیفیت محصولات و … از جمله چیزهایی است که در این مرحله کنترل شده و با مشخصات محصول در مرحلۀ بارگیری مطابقت داده می‌شود. در مرحلۀ تخلیه همانند مرحله بارگیری که نباید به یکباره محصول وارد فضای یخچال کامیون شود و باید مرحله پیش سرد صورت گیرد بهتر است در زمان تخلیه نیز محصول بلافاصله وارد یک محیط باز نشود. زیرا دچار شوک حرارتی شده و بر اثر این شوک ممکن است کیفیت خود را از دست دهد.

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *