گلخانه

بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه ای زعفران

این روزها، کشت گلخانه‌ای انواع محصولات، با توجه به مزایا و بازدهی زیادی که دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی از محصولات پرطرفدار این روزها برای کشت و پرورش به صورت گلخانه‌ای، زعفران است. زعفران از گیاهانی است که با توجه به اقلیم خاص کشور ایران، به خوبی رشد کرده و زعفرانی ایرانی یکی از محصولات پرطرفدار در میان جهانیان است. تا چندین سال قبل، کشت زعفران فقط به صورت سنتی و فقط در مناطق محدودی و با شرایط آب و هوایی خاصی امکان پذیر بود؛ اما با کشف روش‌های جدید، می‌توان زعفران را به صورت گلخانه‌ای و در تمام  فصول سال و در مناطق مختلف کاشت. کشت گلخانه‌ای زعفران، مزایا و معایب خاص خود را دارد که قبل از شروع به کار باید با آن‌ها آشنایی پیدا کنید. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای زعفران می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

کشت گلخانه‌ای زعفران

کشت گلخانه‌ای زعفران، می‌تواند فرصت جدیدی برای تعداد زیادی از کشاورزان باشد که به دنبال سرمایه گذاری‌های جدید و پربازده هستند. در کشت گلخانه‌ای زعفران می‌توانیم به نوع خوبی از زعفران با کیفیت مناسب، دست پیدا کرده و با استفاده از روش‌های مناسب فروش، علاوه بر داخل کشور، صادرات زعفران گلخانه‌ای را نیز داشته باشید. همان طور که می‌دانید زعفران، از گران‌ترین ادویه‌های دنیا محسوب می‌شود.

در کشت‌گلخانه ای زعفران، مهم‌ترین فاکتورها نور، دما و رطوبت است که همه آنها باید کاملاً تنظیم شوند. نکته مهم این است که پیاز زعفران هرگز نباید مستقیماً با آب در تماس باشد و برای تامین آب مورد نیاز در کشت گلخانه‌ای زعفران، فقط باید از طریق دستگاه‌های مرطوب کننده اتوماتیک یا دستی اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران می‌توانید از اینجا وارد شوید.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش کشت گلخانه‌ای زعفران در میان کشاورزان ایرانی بوده‌ایم و در میان آن‌ها کشاورزانی بوده‌اند که توانسته‌اند به طور میانگین به ازای هر تن کشت گلخانه‌ای زعفران، سه کیلوگرم زعفران خشک برداشت کنند.

مزایای کشت گلخانه‌ای زعفران

کشت گلخانه‌ای زعفران مزایای زیادی به دنبال خود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

1. برداشت آسان

در روش‌های دیگر کاشت زعفران مانند کاشت به روش کشت کپی و چالهای، کشت نواری و کشت کپه‌ای زعفران، به علت شرایط نامناسب زمین و دلایل دیگر، برداشت زعفران با چالش‌های زیادی مواجه شده و در این میان ممکن است مقدار زیادی از ماده‌ی با ارزش از بین برود. اما با کشت گلخانه‌ای زعفران، به این دلیل که امکان طبقه‌بندی محصولات و نظم بیشتر آن‌ها وجود دارد؛ در نتیجه‌ی این موضوع برداشت زعفران گلخانه‌ای آسان‌تر بوده و هدر رفت محصولات به کمترین حالت ممکن می‌رسد.

2. هزینه پایین تولید

در کشت گلخانه‌ای زعفران، هزینه‌ی تولید در مقایسه با دیگر روش‌ها، کمتر است؛ این مزیت کشت گلخانه‌ای زعفران برای افرادی که سرمایه چندانی نداشته و در ابتدای مسیرشان هستند، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که می‌توان گفت کل هزینه‌های کشت گلخانه‌ی زعفران در ابتدا ( خرید یا اجاره‌ی گلخانه و تهیه مواد اولیه )، شاید جزئی از هزینه‌های کاشت زعفران به دیگر روش‌ها باشد. برای مثال خرید زمین و اقدامات لازم بر روی آن، می‌تواند هزینه‌ی زیادی را به دنبال داشته باشد.

3. کمبود آب

از مزایای کشت گلخانه‌ای انواع محصولات به ویژه کشت گلخانه‌ای زعفران، مصرف کمتر آب نسبت به حالت معمولی و سنتی است. همان طور که می‌دانید زعفران گیاهی است که برای رشد، به ویژه در فصل گلدهی، به آبیاری منظم احتیاج دارد؛ در کشت زعفران به صورت سنتی، باید در سال، بسته به میزان بارندگی که در سال بارشی اتفاق افتاده، 5 بار آبیاری صورت بگیرد. همین موضوع باعث شده تا میزان مصرف و هدر رفت آب در کشت سنتی زعفران به میزان زیادی افزایش یابد. اما در کشت گلخانه‌ای زعفران، به علت استفاده از اصول آبیاری و تجهیزات خاص، این مشکل به وجود نمی‌آید.

همچنین یکی از روش‌هایی در کشت گلخانه‌ای زعفران استفاده می‌شود، کشت زعفران به صورت ایروپونیک است. در این روش، از پیازهای درشت و مرغوب زعفران استفاده شده و آن‌ها را در بهترین شرایط آب و هوایی در گلخانه‌ها قرار می‌دهند. در این روش کشت زعفران، آبیاری به صورت سنتی انجام نشده و پیازهای زعفران را در بستر کشت مرطوب قرار می‌دهند. خود این موضوع، یکی از بهترین مزیت‌هایی کشت گلخانه‌ای زعفران است؛ چرا که استفاده از این روش باعث شده تا مصرف آب به کمترین حد ممکن برسد و در نتیجه‌ی آن باعث شده تا بتوان حتی در مناطق نسبتا خشک، به کشت گلخانه‌ای زعفران پرداخت.

در نظر داشته باشید برای خرید انواع بستر کشت موجود در  فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

4. زعفران تولید شده با عیار بالا

زعفران‌هایی که حاصل از کشت گلخانه‌ای زعفران هستند، کیفیت بالاتری داشته و مرغوب‌تر هستند. یکی از دلایل این موضوع، پیشتر نیز مطرح شد؛ به طور کلی هرچه برای رشد و پرورش گیاهان، آب کمتری مصرف شود ( البته باید حداقل آب مورد نیازشان تامین شود)، محصول به دست آمده، کیفیت بیشتری خواهد داشت. در کشت گلخانه‌ای زعفران نیز، به علت اینکه آب کمتری نیز مصرف می‌شود، کیفیت زعفران‌ها بالاتر است.

5. با تنظیم رطوبت، دما و نور ورودی به محیط گلخانه زعفران، رشد پیازها را کنترل کنید.

زمانی که زعفران‌ها به صورت سنتی کاشته می‌شوند، امکان تنظیم میزان رطوبت، دما و نور ورودی و به طور کلی امکان کنترل شرایط موجود برای رشد زعفران‌ها وجود ندارد؛ در نتیجه احتمال به دست آوردن بازدهی و نتیجه‌ی دلخواه کم خواهد شد. اما در کشت گلخانه‌ای زعفران، به علت اینکه می‌توان رطوبت، دما و نور ورودی را به سادگی کنترل کرده و در صورت نیاز، مواردی را اضافه و یا کم کرد، رشد، زعفران‌ها رشد بهتری خواهند داشت.

معایب کشت گلخانه‌ای زعفران

از معایب کشت گلخانه‌ای زعفران می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به علت جدا شدن پیاز از خاک و برداشت پیاز هر ساله، هزینه‌ی این کار بالا می‌رود.

سخن آخر

کشت گلخانه‌ای زعفران، به تازگی رواج پیدا کرده و به علت محبوبیتی که زعفران‌های ایرانی در میان جهانیان دارد، می‌توان از این فرصت به خوبی برای فروش جهانی و صادرات استفاده کرد. در این مقاله مروری بر مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای زعفران داشتیم. از همراهی شما متشکریم.

در نظر داشته باشید که برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران می‌توانید از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *