گل و گیاه

10 گیاه آپارتمانی که جذابیت خانه را بیشتر می‌کند

10 گیاه آپارتمانی که جذابیت خانه را بیشتر می‌کند

امروزه با گسترش آپارتمان نشینی، استفاده از گیاه آپارتمانی نیز افزایش یافته‌است. به طور معمول، استفاده از گیاهانی که در خانه‌های حیاطدار وجود دارند، در آپارتمان‌ها امری ناممکن است. چرا که این گیاهان به عوامل زیادی برای رشد نیاز دارند و درنتیجه مراقبت زیادی را نیز می‌طلبند. مراقبت از گیاهان آپارتمانی برای بانوانی که خانه‌دار هستند، می‌تواند به عنوان عاملی روحیه بخش، مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “20 گیاه آپارتمانی مفید برای بهبود سلامتی” را نیز مطالعه نمایید.

معرفی چند گیاه آپارتمانی پرطرفدار

گیاه آپارتمانی به گیاهی گفته می‌شود که در تمامی فصول سبز باشد و به مراقبت زیادی نیاز نداشته‌باشد. این گیاهان می‌توانند تاثیر زیادی در خلق و خوی شما داشته باشند. زیرا باعث زیبایی منزل و درنتیجه بالا رفتن روحیه و همچنین کاهش تنش و استرس می‌شوند. علاوه بر این مورد، استفاده از گیاه آپارتمانی می‌تواند بر هوای منزل نیز تاثیر بگذارد و باعث تصفیه و پاک‌سازی هوای اطراف شما بشود. هدف ما در این قسمت از مقاله، معرفی برخی گل‌های آپارتمانی معروف و ذکر برخی ویژگی‌های آن‌ها است.

  • گیاه آپارتمانی دیفن باخیا  (Dieffenbachia amoena)

امروزه استفاده از گیاه دیفن باخیا در منازل، به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده‌است. این گیاه طرفداران زیادی دارد. ظاهر این گیاه را می‌توان اینگونه توصیف کرد. گیاهی با برگ‌های پهن و بزرگ با رنگی شبیه به سبز و زرد. کناره‌های برگ دیفن باخیا به رنگ سبز تیره است. قسمت مرکزی آن نیز زرد رنگ است که لکه‌هایی با رنگ سبز تیره به آن، زیبایی بخشیده‌اند.

در رابطه با گیاه دیفن باخیا نکات مهمی وجود دارد که بهتر است قبل از خرید، با آن‌ها آشنا شوید. اول اینکه شرایط نگهداری این گیاه به شدت آسان است و به هیچ عنوان به توجه و مراقبت زیادی نیاز ندارد. بهتر است به منظور جلوگیری از خراب شدن دیفن باخیا، آن را جلوی دستگاه تهویه و فن قرار ندهید. همچنین اگر قصد جابه‌جا کردن این گیاه آپارتمانی را دارید، بهتر است قبل از آب دادن به آن، این کار را انجام دهید. این کار موجب جمع شدن آب در برگ‌ها و درنتیجه شکننده‌تر شدن آن‌ها می‌شود. با انجام این کار باعث می‌شوید برگ‌های گیاه آپارتمانی دیفن باخیا به راحتی و با کوچک‌ترین برخورد به اجسام، از بین بروند.

دیفن باخیا، گیاه آپارتمانی است که در دسته گیاهان سمی قرار گرفته‌است. در صورت بلع قسمتی از برگ و یا شیره این گیاه، سموم موجود در آن می‌توانند با تاثیر بر روی حنجره، باعث از بین رفتن توانایی این اندام برای تکلم شوند. توصیه ما در صورت برخورد دست یا عضوی از بدن شما به گیاه آپارتمانی دیفن باخیا این است که به سرعت و بادقت، این اندام را شست و شو دهید. همچنین به منظور جلوگیری از آسیب به فرزندان، توصیه می‌شود این گیاه را از دسترس آنان دور کنید.

  • پتوس (pothos)

گیاه آپارتمانی پتوس با داشتن برگ‌هایی پهن و سبز تیره با لکه‌های زرد، می‌تواند نمایی زیبا به منزل شما بدهد. شما می‌توانید این گل را که دارای ویژگی بالاروندگی است، در یک گلدان بگذارید و با قرار دادن بر روی اپن یا استند گل، زیبایی آن را افزایش دهید. این گل علاوه بر زیبایی، دارای ویژگی است که می‌تواند سموم شیمیایی را به خود جذب و از بین ببرد. با اینکه این گیاه آپارتمانی می‌تواند در نور کم نیز رشد کند، اما بهتر است به منظور افزایش تعداد برگ‌های آن، در محلی با نور مناسب قرار گیرد.

این گیاه آپارتمانی نیازی به مراقبت فراوان ندارد. اگر تنها به این موضوع توجه شود که در نور مناسب قرار گیرد و به صورت مداوم و پی در پی آبیاری نشود، می‌تواند به گیاهی فوق‌العاده و بسیار زیبا تبدیل شود. آبیاری مداوم به گیاه آپارتمانی پتوس و مرطوب نگه داشتن خاک آن، می‌تواند یکی از عوامل از بین برنده این گیاه باشد. در صورتی که قصد دارید گل پتوس شما بارور شود، بهتر است هر 6 ماه یک بار با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی غنی شود.

  • گیاه آپارتمانی برگ عبایی یا چدن (Aspidistra Elatior)

گیاه آپارتمانی عبایی جزو گیاهانی است که در شرایط بسیار سخت نیز به زندگی خود ادامه می‌دهد و از بین نمی‌رود. بهترین رشد این گیاه در زمانی است که در اتاقی تاریک یا دور از نور مستقیم خورشید باشد و خاک آن همواره مرطوب نباشد. توصیه ما به خشک بودن خاک گیاه عبایی به این دلیل است که رطوبت موجود در خاک باعث پوسیدگی ریشه آن می‌شود. قرار دادن آن در مقابل نور مستقیم خورشید نیز، باعث از بین رفتن رنگ سبز و سفید شدن برگ‌های این گیاه می‌شود.

  • گیاه آپارتمانی آنتوریوم یا فلامینگو (Anthurium)

این گیاه با نام‌های زیادی از جمله فلامینگو، بیدمشک، آنتوریوم و جلبک شناخته می‌شود که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و جزو گیاهان بومی آمریکای جنوبی، به شمار می‌رود. بسیاری از افراد، گیاه آپارتمانی آنتوریوم را نماد مهمان نوازی می‌دانند و به دلیل داشتن رنگ‌های زیبایی چون قرمز، زرد و صورتی از آن در منازل خود نگهداری می‌کنند.

گل آنتوریوم در حالت عادی فاقد گل است. اما در صورت نگهداری مناسب می‌تواند به گیاهی بارور تبدیل شود. رشد و پرورش این گیاه در گلخانه‌ها، بسیار عالی است. با این حال، می‌توانید از آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی استفاده کنید. خاک این گیاه باید همواره مرطوب باشد و به دلیل سم فراوانی که در خود دارد، لمس برگ‌های آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  • گل داوودی

گل داوودی یکی از گل‌های پرطرفدار در ایران است که با داشتن گل‌های رنگی، این قابلیت را دارد که محیطی زیبا در منزل رقم بزند. این گیاه آپارتمانی می‌تواند با بهره‌مندی از آب کافی، خاک مناسب و نور غیرمستقیم خورشید به بهترین و زیباترین حد خود برسد. گیاه داوودی سمومی چون بنزن و آمونیاک را جذب می‌کند و خود نیز سمومی دارد که می‌تواند به کودکان و حیوانات آسیب برساند.

  • گیاه فیکوس (Ficus elastica)

گیاه فیکوس، برگ‌هایی به رنگ سبز تیره دارد و توانایی این را دارد که در زمان کوتاهی، به ارتفاع قابل توجهی برسد. این گل به مراقبت زیادی نیاز ندارد اما کمبود مواد آلی، آب و نور مناسب خورشید را با زرد شدن لبه برگ‌هایش به نمایش می‌گذارد که به راحتی و به سرعت قابل اصلاح است. فیکوس، مواد سمی و بیماری‌زای محیط را به خود جذب و مکانی مرطوب را برای شما رقم می‌خواهد. این گیاه آپارتمانی در اندازه‌های کوچک به فروش می‌رسد و رشد سریعی دارد. در صورتی که شما گیاهی کوچک می‌خواهید، می‌توانید هر چند وقت یک بار آن را هرس کنید.

  • اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum wallisii)

اسپاتی فیلوم دارای برگ‌های پهن، طول عمر زیاد و گل‌های سفید است. این گل برگ‌های براق و تیره‌ای دارد که توانسته توجه بسیاری از افراد را برای خرید، جلب کند. این گیاه آپارتمانی عموما یک بار در سال گل می‌دهد اما می‌توان دو بار در سال نیز شاهد این اتفاق بود. گل‌های این گیاه طول عمری حدود 4 تا 10 هفته دارند. اگر قصد دارید این گیاه در بهترین حالت خود قرار بگیرد، بهتر است از خاک غنی، نور غیرمستقیم خورشید و آب کم بهره ببرد. چرا که آب بیش از حد می‌تواند باعث سوختن برگ‌های این گیاه آپارتمانی شود. زمانی که مشاهده کردید گیاه در حال پژمرده شدن است، ساقه‌های آن را هرس کنید تا به حالت عادی برگردد.

  • گیاه آپارتمانی سانسوریا (Sansevieria trifasciata)

درواقع شما با خرید گیاه سانسوریا، صاحب یک فیلتر طبیعی می‌شوید. اگر هدف شما از خرید گل، تصفیه هوای اطراف است، سانسوریا بهترین گزینه برای شماست. این گیاه می‌تواند تا 170 نوع آلاینده از جمله کربن مونواکسید، کربن دی اکسید و نیتروژن را به خود جذب و محیط منزل شما را تصفیه کند. طی شب نیز، اکسیژن زیادی از خود آزاد می‌کند و شرایط را برای یک زندگی سالم فراهم می‌کند. سانسوریا برای رشد تنها به نور غیرمستقیم خورشید و مقدار کمی آب نیاز دارد.

  • ساکولنت

این گیاه آپارتمانی که امروزه محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده‌است، در انواع متفاوتی از شکل‌ها و رنگ‌ها وجود دارد. ساکولنت جزو گل‌های کوچک به شما می‌رود که برای رشد به سایه و مقدار کمی آب نیاز دارد و با توجه به این شرایط، در دسته گیاهان مقاوم قرار گرفته‌است.

  • گیاه آپارتمانی ارکیده سفید

ارکیده سفید یک گیاه زیبا و بسیار منحصربه فرد است که می‌تواند در خانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. این گل، در محیطهایی با نور کم، سایه و حتی زیر لامپ نیز رشد می‌کند و می‌تواند جلوه‌ای مناسب به منزل شما بدهد. برگ‌های این گیاه در معرض نور آفتاب، روشن و در محیطهای سایه، تیره می‌شوند. در هنگام خرید به این موضوع توجه کنید که برگ‌ها و ساقه سالمی داشته باشد و دارای جوانه‌های زیادی باشد.

گیاه آپارتمانی در ایران، جزو دسته‌ای است که پای ثابت خانه‌های ایرانی به شما می‌رود و شما می‌توانید آن‌ها را در هر خانه‌ای ببینید. هدف ما در این مقاله، آشنا کردن شما با گیاهانی بود که به مراقبت چندانی نیاز ندارند و می‌توانند در محیطهای نامناسب نیز، رشد کنند. شما همچنین می‌توانید انواع مختلف بذر، کود و ادوات و تجهیزات باغبانی را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *