گلخانه

گلخانه چقدر درآمد و هزینه دارد؟

با گسترش مشاغل، شیوه‌ی کسب درآمد نیز تغییر کرده‌است. اگر به دنبال راه‌اندازی یک گلخانه هستید بهترین راه برای آن که از نظر خود مطمئن شوید، دانستن درآمد گلخانه است. با توجه به شیوه‌های متنوع راه‌اندازی گلخانه و علوم و فنونی که باید در این مسیر به کار ببرید، نحوه‌ی کسب درآمد از گلخانه‌ها نیز متغیر است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای این کار باید در نظر بگیرید، گیاهانی است که قرار است اقدام به پرورش آن‌ها بکنید. با توجه به گستردگی و اهمیت این موضوع، در این مقاله تمامی جنبه‌های مرتبط به درآمد گلخانه را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

هزینه‌ی مورد نیاز برای احداث گلخانه

پیش از آن که به میزان درآمد گلخانه بپردازیم، باید فاکتور بسیار مهمی را بررسی کنیم؛ تخمین هزینه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک گلخانه، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهید. برای انجام این کار شما در وهله‌ی اول باید تصمیم بگیرید که چه نوع گیاهانی را می‌خواهید پرورش بدهید. سپس باید تعداد گیاهان را تخمین بزنید. با توجه به دو عامل ذکر شده، باید زمینی را تهیه کنید که از نظر وسعت و کیفیت، به گیاهان شما بخورد.

برای مثال شما می‌توانید از گلخانه‌های چوبی بهره ببرید. این گلخانه‌ها که طول عمری کم‌تر از 5 سال دارند، از نظر اقتصادی، هزینه‌های زیادی را برای شما ذخیره خواهند کرد. از اینجا به بعد هزینه‌ها را به دو گروه تقسیم می‌کنیم. هزینه‌ی موادی که به طور مستقیم با گیاه در ارتباط هستند و هزینه‌‌ی مواردی که ارتباط غیر مستقیم با گیاه دارند.

1. هزینه‌ی مواردی که به طور مستقیم با گیاه در ارتباط هستند.

پس از تعیین نوع گلخانه‌ی مورد استفاده برای این کار، نوبت آن می‌شود که بذر گیاهان را تهیه کنید. قیمت بذر متغیر است و بسته به نوع بذر، گیاه و شرایط آن می‌تواند افزایش یابد. سپس نوبت به خاک و کود می‌رسد؛ تهیه‌ی خاک و کود نیز باید متناسب با شرایط شما تعیین شود. برای مثال، اگر گلخانه‌ی شما در محیط خشکی برپا شود در نتیجه نوع خاک و کود نیز تغییر خواهد کرد. به طور کلی برای تهیه‌ی موادی که به طور مستقیم مرتبط با گیاه است باید دانش اصولی درباره‌ی آن گیاه داشته باشید چرا که دیده شده‌است که افراد اقدام به تهیه‌ی کود و خاک‌هایی کرده‌اند که باعث تلف شدن گیاهان شده و ضررهای هنگفتی را هم به آن‌ها وارد کرده‌است.

بحث برآورد هزینه‌ی آبیاری نیز موضوع مهمی است. باید تعیین کنید که از کدام شیوه‌ی آبیاری می‌خواهید استفاده کنید. بسته به روش آبیاری، دستگاه‌های آن نیز تغییر خواهد کرد و در نتیجه هزینه نیز افزایش خواهد یافت. سم‌پاشی گیاهان برای نابودی مواد زائد و آفات نیز بحث جدایی دارد چرا که هر نوع گیاهی نیاز به شیوه‌ی سمپاشی مخصوص به خود است و با توجه به آن که انواع مدل‌های سم و دستگاه‌های سم‌پاش وجود دارد، بهره‌گیری از آن‌ها نیز هزینه‌ها را تغییر خواهد داد.

2. هزینه‌‌ی مواردی که ارتباط غیر مستقیم با گیاه دارند.

به جز هزینه‌ی مواردی که به طور مستقیم با گیاه در ارتباط هستند، باید هزینه‌های دیگر گلخانه را نیز در نظر بگیرید. فن گلخانه، یکی از مهم‌ترین این موارد است. فن، یکی از عناصر اساسی در را‌ه‌اندازی گلخانه است که بسته به هزینه‌ی شما انواع مختلفی خواهد داشت. همچنین با توجه به تعداد گیاهان و وسعت گلخانه، تعداد فن نیز تغییر می‌کند.

از طرف دیگر، بسیاری از گل‌خانه‌ها را باید گرم نگه داشت؛ برای این کار نیز روش‌هایی مانند گرمایش از کف تعریف شده‌است که جزو هزینه‌های غیر مستقیم تلقی می‌شود. همچنین شما نیازمند نیروهای انسانی برای نگهداری از گلخانه را دارید. این نیروها می‌توانند ترکیبی از کارگران و مهندسان باشند که بسته به شرایط کاری، حقوق آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد.

سود و مهارت

برآورد هزینه‌ها، دید شما را در ارتباط با آینده‌ی گلخانه، بازتر می‌کند اما یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر درآمد گلخانه، مهارت است. رابطه‌ی مستقیمی میان مهارت و سود در تمامی رشته‌ها وجود دارد که هرچه شما مهارت خود را در این زمینه افزایش بدهید، سود نیز افزایش خواهد یافت. افراد زیادی هستند که بدون دانش تخصصی در زمینه‌ی باغبانی و کشاورزی، اقدام به راه‌اندازی گلخانه می‌کنند و در ادامه با شکست مواجه می‌شوند.

پیشنهاد ما در این زمینه آن است که پیش از هر کاری، اقدام به فراگیری دانش‌های مرتبط با زمینه‌ی کشاورزی بکنید چرا که این کار باعث خواهد شد تا به عنوان یک فرد دارای سواد تئوریک، مشکلات را با دید علمی حل کنید. از طرفی پیش از آن که اقدام به تأسیس گلخانه نمایید، بهتر است که مدتی را در گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی فعالیت داشته باشید تا به صورت میدانی، با مشکلات و چالش‌های این شغل آشنا شوید. به هر اندازه که مهارت کسب کنید، آینده‌‌‌‌‌‌ی شغلی بهتری خواهید داشت و سود شما نیز بیشتر می‌شود.

اما نکته‌ی شایان ذکری که باید در ارتباط با سود به آن اشاره کرد، آن است که همانطور که می‌دانید، گیاهان به صورت فصلی رشد می‌کنند پس نباید توقع آن را داشته باشید که هر ماه به شما سود کلانی بدهند بلکه با توجه به مهارت و بسترهایی که برای رشد گیاهان فراهم کرده‌اید، پس از آن که فصل رشدشان به پایان رسید، هزینه‌های شما نیز جبران خواهد شد و در فصل رشد بعدی، به سود خواهید رسید. شرط دوام و رسیدن به سود در گلخانه، صبر و پشتکار است.

انتخاب گیاه برای پرورش در گلخانه

شیوه‌های متنوعی برای انتخاب گیاهان وجود دارد. برخی تنوع و برخی کمیت یک نوع محصول را می‌پسندند. نکاتی را که باید در این زمینه از آن‌ها آگاه باشید را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • گیاهان متنوعی برای پرورش انتخاب کنید به نحوی که هر کدام از آن‌ها دارای فصل رشد متفاوتی باشد تا بتوانید در فصل‌های متنوعی به سود برسید و اگر برخی از انواع گیاهان شما تلف شدند، گزینه‌های جایگزینی برای جبران هزینه‌ها در فصل‌های بعد داشته باشید.
  • گیاهان را به نحوی انتخاب کنید که شرایط پرورش آن‌ها به هم مشابه باشد تا نیاز به خرج کردن برای ایجاد شرایط متفاوت و بیشتر نداشته باشید.
  • افرادی که اقدام به تهیه‌ی یک نوع گیاه برای رشد می‌کنند، این نکته را در نظر بگیرند که باید شرایط نگهداری را به نحوی فراهم کنند که حداقل تلفات را در فصل برداشت، داشته باشند. ریسک این کار بالا است اما اگر به روش درستی انجام شود، با توجه به حجم بالای تولید شده از یک محصول، بازارهای متنوعی را برای فروش در اختیار خواهید داشت. همچنین گیاهی را برای این کار انتخاب کنید که مطمئن باشید که خریداران زیادی در محیط جغرافیایی هدف دارد چرا که مشاهده شده‌است برخی از افراد به نیت صادرات، اقدام به برپایی گلخانه‌هایی با یک نوع گیاه کرده‌اند و پس از آن که محصولات آن‌ها به ثمر رسید، نتوانستند تمامی محصولات را در بازار هدفشان به فروش برسانند، برای همین نیز در انتخاب نوع گیاه و نیازهای بازار هدف، دقت کافی را به خرج بدهید.

درآمد برخی از محصولات گلخانه‌ای

موارد زیر، مهم‌ترین محصولاتی هستند که درآمد حاصل از پرورش و فروش آن‌ها، سود خوبی را نصیب افراد می‌کند.

  • زعفران: زعفران یکی از مواردی است که هزینه‌ی حاصل از فروش آن، درآمد فوق‌العاده‌ای به همراه خود داشت. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پرورش زعفران آن است که آبیاری آن بسیار کم بوده و همین ویژگی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد کرد.
  • خیار: یکی از پرطرفدارترین محصولاتی که می‌توانید برای پرورش در گلخانه‌ی خود از آن بهره ببرید، خیار است. با پرورش خیار، دیگر نگران به فروش رفتن محصولات نخواهید بود چرا که بازار آن همیشه موجود است.
  • قارچ: شرایط پرورش قارچ کمی پیچیده است. برای این کار باید از انواع فن‌ها و وسایل گرمایشی برای ایجاد محیط مطلوب برای رشد آن استفاده نمایید. اما نکته‌ی حائز اهمیت در این زمینه آن است که شما برای پرورش قارچ، می‌توانید از دو سالن گلخانه‌ی خود بهره ببرید.
  • انواع گل‌ها: بازار گل همیشه موجود است. شرایط نگهداری از گل‌ها به نحوی است که اگر تصمیم به تکثیر زیاد یک نمونه از آن بکنید، با صادرات کردن می‌توانید علاوه بر جبران هزینه‌ها، به سود کلانی نیز دست یابید.
  • بامبو: برخلاف بسیاری از درخت‌ها و درختچه‌ها، رشد بامبو سریع است. سرعت رشد بالای بامبو باعث شده که بسیاری از افراد به دنبال پرورش آن باشد. همچنین تقاضای خرید بامبو نیز روز به روز در حال افزایش است. از طرف دیگر بامبو می‌تواند علاوه بر محیط‌های گرمسیری در نقاط سردسیر نیز به رشد خود ادامه دهد که برای فروش آن در نقاط مختلف، امتیاز مثبتی به شمار می‌آید.
  • گیاهان زینتی: از آن جایی که زندگی مدرن، باعث شده‌است که اکثر افراد به سمت آپارتمان‌نشینی روی آورند، تقاضا برای نگهداری از انواع گیاهان زینتی در این چنین محیط‌هایی نیز بالا رفته‌است. گیاهانی مانند بنجامین، سانسوریا، پتوس، فیتونیا و بسیاری دیگر، همگی باعث می‌شوند که با پرورش آن‌ها، بازار فروش خوبی در اختیار داشته باشید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید برای برآورد درآمد گلخانه، باید تمامی هزینه‌ها را در ابتدا به دست آورد. همچنین نیازهای بازار هدف و محیط فرهنگی آن، همگی از جمله مواردی هستند که باید در حین برآورد درآمد گلخانه به آن توجه نمایید. با توجه به رشد روزافزون گلخانه‌ها و روی آوردن تعداد زیادی از افراد به این حرفه، پیشنهاد می‌شود که پس از تسلط به مفاهیم ذکر شده در این مقاله و تجربه کردن کار میدانی، اقدام به تأسیس گلخانه‌ی خود کنید تا بتوانید درآمد خوبی را از این زمینه به دست بیاورید.

شما می‌توانید انواع تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *