گل و گیاه

رشد گیاهان با نور مصنوعی

راز‌های نا‌گفته رشد گیاهان با نور مصنوعی 

گیاهان، منشا زندگی هستند. قدرت گیاهان به قدری زیاد است که دکتران معتقدند روزانه 30 تا 45 دقیقه باغبانی، می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. اگر شما در خانه‌های آپارتمانی یا کم‌نور زندگی می‌کنید، نگه‌داری از گیاهان به‌دلیل نور کم، چالش‌هایی را به‌همراه دارد؛ نور مهم‌ترین فاکتور برای رشد گیاهان به‌شمار می‌آید و در اینجاست که باید از نور‌های مصنوعی استفاده کنید.

گیاهان خانگی مختلف، نیازهای نوری متفاوتی دارند. برای نمونه، گیاهان گرمسیری می‌توانند در نور و گرمای زیاد زندگی کنند. بسیاری از گیاهانی که در خانه رشد می‌کنند، به نور لامپ و نوری که از پنجره می‌آید، عادت کرده‌اند. برای مثال گیاهانی مانند اسپاتی فیلوم، فیلودندرون و پتوس برای رشد به نورهای مصنوعی مکمل احتیاج ندارند.

اما شما برای رشد گیاهانی از قبیل ارکیده و بنفشه آفریقایی باید نور مصنوعی مکمل تهیه کنید. اما این سوال پیش می‌آید که نور مصنوعی مناسب برای رشد گیاهان چه ویژگی‎هایی دارد؟ در ادامه با من همراه باشید تا ویژگی‌های یک نور مصنوعی مناسب را با هم بررسی کنیم.

همچنین در نظر داشته باشید برای دریافت انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجاوارد شوید.

ویژگی‌های نورمصنوعی مناسب برای رشد گیاهان

برای رشد گیاهان با نور مصنوعی باید به این 4 نکته توجه کنید:

1)مدت زمان نور:

به ساعت‌هایی که شما نور را برای رشد گیاهان قرار می‌دهید، مدت زمان نور می‌گویند. گیاهانی که در خانه رشد می‌کنند، نسبت به گیاهان فضای آزاد، به نور بیش‌تری نیاز دارند. پس حتما یک تایمر تنظیم کنید و روزانه بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور مصنوعی را برای رشد گیاهان خود فراهم سازید.

2)شدت نور مصنوعی:

شدت نور، به قدرت نور اشاره دارد و با مقیاس فوت کندل اندازه‌گیری می‌شود. دقت کنید که شما نمی‌توانید شدت نور را با مدت زمان نور جایگزین یک‌دیگر کنید!

برای مثال، اگر شما گیاهی دارید که روزانه به ۱۶ ساعت نور با شدت نور ۶۰۰ فوت کندل احتیاج دارد؛ نمی‌توانید نوری با شدت ۸۰۰ فوت کندل را ۱۰ ساعت روی گیاه‌تان قرار دهید؛ این کار باعث خرابی و سوختن گیاه شما می‌شود.

3)فاصله منبع نوری با گیاه:

گیاهانی که در ابتدای رشد به اندازه کافی نور طبیعی یا مصنوعی دریافت نمی‌‎کنند، ساقه‌هایی ضعیفی دارند. دقت کنید برای رشد گیاهان، نور مصنوعی باید در نزدیکی گیاهان، قرار بگیرد و وقتی گیاه رشد کرد، بالا‌تر رود.

برای رشد گیاهان، نور و گرما باید در تعادل باشند؛ یعنی باید منبع نور مصنوعی را با توجه به گرما و مقدار انرژی که تولید می‌کند، در فاصله‌ای مناسب بگذارید، به طوری که نور کافی برای رشد گیاهان فراهم شود ولی برگ‌های ‌آن‌ها در اثر گرما نسوزد.

برای این کار می‌توانید دست خود را  زیر منبع نوری بگیرید؛ اگر دست‌تان خیلی داغ شد، باید فاصله منبع نوری را از گیاهان بیش‌تر کنید، و اگر گرما را حس نکردید فاصله مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

با توجه به این نکته که نور و گرما باید در تعادل باشند؛ اگر گیاه شما در شرایطی قرار گرفت که نور کم شد، گرما نیز باید کم شود. بنابراین در زمستان که روزها کوتاه است و نور کم‌تری به گیاهان می‌رسد، نباید برای جبران کم‌نوری، گیاه را به مکانی خیلی گرم منتقل کنید‌. در عوض می‌توانید از نورهای مصنوعی برای جبران کم‌نوری گیاهان استفاده کنید.

4)طیف نورپردازی:

نور خورشید از طیف‌های مختلف رنگی مانند قرمز و آبی تشکیل شده ‌است. نور آبی برای رشد سبزیجات و برگ‌های گیاهان، و نور قرمز برای رشد گل‌ها و میوه‌ها موثر است. پس بهتر است برای رشد گیاهان خود، از هر دو طیف­رنگی استفاده کنید.

نور سبز که در لامپ‌های مهتابی نیز وجود دارد؛ به تنهایی استفاده نمی‌شود، اما برای رشد ریشه گیاهان بسیار مفید است. گیاهان، نور سبز را جذب نمی‌کنند؛ بلکه آن‌را منعکس می‌کنند و همین باعث می‌شود که ما رنگ درختان را سبز ببینیم.

نور مصنوعی مشابه رنگ‌های گرم و سرد نور خورشید را دارد و برای رشد گیاهان بهتر است. در ادامه با انواع لامپ‌های نور مصنوعی آشنا می‌شویم.

انواع منابع نور مصنوعی برای رشد گیاهان

در اینجا چند نمونه از منابع نورهای مصنوعی، مناسب برای رشد گیاهان را با هم بررسی می‌کنیم:

لامپ‌های فلورسنت :

این لامپ‌ها گزینه خیلی خوبی برای رشد گیاهان در منزل هستند. شما می‌توانید با هزینه‌ای مناسب این لامپ‌های پرقدرت را تهیه کنید. لامپ‌های فلورسنت قادر به دادن خروجی بالای نور با گرمای کم هستند و می‌توانند گزینه خوبی برای رشد گیاهان حساس شما باشند.

لامپ‌های فلورسنت با طوج موج‌های مختلفی در بازار موجود هستند؛ شما با توجه به گیاه‌تان می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید، اما نور سفید به دلیل دارا بودن انواع طول موج‌ها بهترین انتخاب است.

دقت کنید که فاصله مناسب لامپ‌های فلورسنت، پانزده تا سی سانتی‌متر از گیاه است.

لامپ LED :

لامپ‌های LED عمر طولانی‌تری دارند و به‌ نسبت لامپ‌های فلورسنت از برق کم‌تری استفاده می‌کنند. لامپ‌های LED که مخصوص گیاهان طراحی شده‌اند، طول موج نوری مناسبی تولید می‌کنند و به نسبت لامپ‌های LED منازل، کارایی بهتری برای رشد گیاهان شما دارند.

فاصله مناسب لامپ‌های LED بسته به نوع گیاه، حدود پانزده سانتی‌متر است.

لامپ‌های گازی (HID) :

این لامپ‌ها نور بسیار زیادی برای رشد گیاهان شما تولید می‌کنند؛ به‌طوری که می‌توانید نوری با قدرت ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ وات بر روی گیاهان قرار دهید. لامپ‌های گازی می‌توانند منطقه زیادی را تحت پوشش نوری خود قرار دهند.

یک لامپ گازی ۱۰۰۰ واتی می‌تواند برای رشد گیاهان در مربعی به ضلع دو نیم متر کافی باشد. فاصله مناسب لامپ‌های HID پانزده تا سی سانتی‌متر از گیاه است. دو نوع لامپ HID وجود دارد:

1)فلز هالید:

لامپ‌های هالید معمولا دارای طیف نوری آبی هستند.

 2)چراغ‌های سدیم فشار بالا:

چراغ‌های سدیم متمایل به انتهای طیف قرمز هستند.

لامپ HEC :

لامپ‌های HEC از تکنولوژی جدید‌تری برای رشد گیاهان، نسبت به موارد بالا بهره‌می‌برند و می‌توانند طیف کامل نور را نیز فراهم کنند. شما می‌توانید با خرید این لامپ‌ها در مصرف برق صرفه‌جویی و نور کافی را برای رشد گیاهان خود نیز فراهم کنید. هر لامپ  ۳۵۰ واتی برای یک مربع با ضلع یک­متر و بیست سانتی‌متری کافی است.

رشد گیاهان در شرایط آب‌وهوایی متفاوت

رسیدگی به گیاهان سخت است اما اجازه ندهید این سختی شما را از آن‌ها دور کند. حتی  اگر در منطقه آب و هوایی بسیار سرد هم زندگی می‌کنید، می‌توانید از نورهای مصنوعی برای رشد گیاهان خود کمک بگیرید.

شما می‌توانید گیاهانی مانند سرخس را به‌راحتی در آب وهوای سرد با استفاده از نور مصنوعی در منزل نگه‌داری کنید. با توجه به شرایط هر گیاه، منابع نوری متفاوتی وجود دارد.

آیا تا به‌حال تجربه استفاده از منابع نور مصنوعی برای رشد گیاهان را داشته‌اید؟ حتما تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید، مشتاقانه منتظر شنیدن صحبت‌های شما هستیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بود فراموش نکنید آن‌را با بقیه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *