باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر کاهو

بدون دردسر کاهو بکار!

کاشتن انواع بذر صیفی به ویژه کاهو به راحتی آب خوردن است! این سبزی به‌همراه کریستوفر کلمب از اروپا به آمریکا سفر کرده و یکی از محبوب‌ترین صیفی‌های دنیا به شمار می‌رود که پیدایش آن با تاریخچه سفرهای دور دنیا تلاقی شده است. در مصر باستان کاهو به‌دلیل داشتن خواص فراوانی برای بدن، به‌عنوان گیاهی دارویی شناخته می‌شد. این سبزی یک منبع غنی از ویتامین‌های  و K  است و به‌دلیل داشتن برگ‌های سبز رنگ به مبارزه با دیابت و سرطان کمک می‌کند.

روزانه مدل‌های مختلفی از این صیفی در همه‌جای دنیا از اروپا تا آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهو حتی در زیر دریا نیز خیلی معروف است! ساندویچ‌های جذاب باب اسفنجی را که فراموش نکرده‌اید؟!

کشت این نوع بذر صیفی بسیار آسان است، به‌طوری که اگر یک‌بار آن‌ را پرورش دهید دیگر از مغازه کاهو نمی‌خرید! در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل پرورش کاهو بیش‌تر آشنا شویم.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع بذر موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا اقدام کنید.

برای کشت یک کاهوی لذیذ باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

این صیفی برای رشد به مواد معدنی، نور و زمین مناسب نیاز دارد. می‌دانید چگونه باید زمین را برای کاشت بذر کاهو‌ها آماده کرد؟ برای پاسخ این سوال در ادامه با من همراه باشید.

  • زمین مناسب:

اگر می‌خواهید بذر این صیفی را در زمین بکارید؛ باید در ابتدا خاک را آماده کنید. دما و رطوبت خاک هنگام کاشت بذر کاهو خیلی مهم است. زمانی که دمای خاک به چهار درجه سانتی‌گراد رسید می‌توانید کاشتن بذر صیفی‌‌ها را شروع کنید.

برای اینکه کاهوی بهتری برداشت کنید، می‌توانید زمین مورد نظرتان را از چند هفته قبل آماده کنید. سنگ و کلوخ‌های بزرگ را از زمین جمع کنید تا ریشه کاهو‌ها بهتر رشد کند. زمین را مرطوب کنید، کود گیاهی بدهید و روی آن منطقه را با دسته‌های کاه بپوشانید. یک هفته بعد دمای خاک زیر دسته کاه ۶ درجه سانتی‌گراد از بقیه زمین سردتر است و کاهو در این منطقه بهتر رشد می‌کند.

قبل از این‌که شروع به کاشت کنید، مطمئن شوید زمین مرطوب است؛ چراکه رطوبت زمین باعث می‌شود بذر صیفی در انواع مختلف و سبک حرکت نکنند و این‌کار به جلوگیری از پیچ خوردن کاهو‌ها کمک می‌کند. حالا که با شرایط زمین مناسب آشنا شدید؛ در ادامه به سراغ مرحله کاشت می‌رویم.

روش کاشت صحیح کاهو

بهترین زمان برای کاشت این صیفی، دو هفته قبل از شروع بهار و ۶ تا ۸ هفته قبل از شروع سرمای پاییز است. این صیفی محصول فصل‌های خنک است که در بهار و پاییز در خاک مرطوب بهتر رشد می‌کند. شما می‌توانید از بذر و بوته‌های آماده گل‌خانه‌ای برای پرورش کاهو استفاده کنید.

1)کاشت کاهو از طریق بذر صیفی

عمق کاشت بذر صیفی، باید بین سه صدم سانتی‌متر تا شش صدم سانتی‌متر باشد؛ پس زمین را زیاد شخم نزنید. کاشت کاهو از طریق بذر صیفی دو مرحله اصلی دارد که در زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • کاشت اولیه بذر صیفی

در ابتدا بذر صیفی را به میزان کم، روی خاک مرطوب، به طور پراکنده بپاشید. سپس با یک لایه خیلی نازک از کود گیاهی روی بذر صیفی را بپوشانید، به‌طوری که نور به بذر صیفی‌ها برسد، زیرا آن‌ها باید حدود ۶ ساعت در روز نور خورشید را دریافت کنند.

جوانه های کوچک کاهو حدوداً بعد از ۷ تا ۱۰ روز زمانی که دمای خاک به ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی گراد رسید شروع به رشد می‌کنند. در این مرحله باید مکان کاهو‌های کوچک را عوض کنیم.

می‌توانید بذر کاهو موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را از اینجا تهیه کنید.

  • تغییر مکان صحیح کاهوهای کوچک

وقتی که بذر صیفی مورد نظر به اندازه کافی بزرگ شد و سر از خاک بیرون آورد، باید آن بوته‌های کوچک را در جای مناسب خود بکاریم. دقت کنید که آن بوته‌ها حتماً ۴ تا ۵ برگ داشته‌باشند و ریشه‌شان نیز تکمیل شده‌باشد.

برای این‌کار با چوب بامبو، سوراخی به عمق یک سانتی متر ایجاد کنید؛ جوانه کاهو را در آن بکارید و اطرافش را کمی کود بریزید؛ به‌طوری که نور خورشید به کاهو‌های جوان برسد؛ چون آن‌ها با نور خورشید بهتر رشد می‌کنند. بین هر ردیف از کاهوهای جوان سی تا چهل سانتی‌متر فاصله بگذارید.

شما می‌توانید برای پرورش کاهو به‌جای بذر صیفی، از بوته‌های کوچک گل‌خانه‌ای آماده، استفاده کنید. بنابراین در ادامه شرایط صحیح کاشت کاهو را با هم بررسی می‌کنیم.

البته توجه کنید که استفاده از بذر صیفی بهترین روش برای کاشت کاهو است! به‌راحتی با خرید مقداری بذر صیفی، می‌توانید کاهوهای ترد و خوشمزه‌ای را پرورش دهید.

2)کاشت بوته‌های گل‌خانه‌ای

اگر می‌خواهید بجای بذر صیفی از بوته‌های کوچک گل‌خانه‌ای، برای پرورش کاهو استفاده کنید، باید آن‌ها را با فاصله‌های ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر ازهم بکارید. برای آبیاری، آب را در امتداد ردیف آن‌ها بریزید؛ تا خاک به اندازه کافی روی ریشه صیفی‌های تازه کاشته‌شده را پر کند.

بهترین زمان برای کاشت این بوته‌ها نزدیک به آخرین سرمای ماه است. حالا که با شرایط کاشت این صیفی آشنا شدیم، باید شرایط و زمان برداشت محصول را نیز بدانیم.

برداشت کاهو‌ها

کاهو‌های شما بین ۴۰ تا۵۰ روز بعد از کاشت، آماده برداشت هستند. اگر می‌خواهید کاهوهای جوان را بچینید، بهترین زمان بعداز شش هفته است؛ اما اگر می‌خواهید کاهوها بزرگ‌تر شوند، می‌توانید تا ۱۰ هفته نیز صبر کنید.

اگر می‌خواهید همیشه کاهوی تازه داشته‌ باشید، هر ۱۴ روز یک‌بار می‌توانید بذر صیفی کاهو را بکارید. دقت کنید که کاهو‌ها را در اوایل صبح بچینید؛ چراکه در طول روز، نور آفتاب به برگ‌های آن‌ها می‌خورد و مقداری آب که در برگ‌ها ذخیره شده ‌است، تبخیر می‌شود. پس کاهو‌هایی که اوایل صبح می‌چینید، تردتر و آبدارتر هستند.

تا این‌جا با مراحل کاشت و برداشت کاهو با استفاده از بذر صیفی و خود کاهو، آشنا شدیم. در ادامه شرایط نگه‌داری از کاهو‌ها را، برای برداشت محصولی بهتر بررسی می‌کنیم.

اصول نگه‌داری از بذرصیفی کاهو

برای برداشت محصولی باکیفیت باید از کاهوهای کاشته شده با دقت نگه‌داری کنید. در زیر، آسیب‎هایی که ممکن است به محصول شما در روند پرورش محصول انجام شود عنوان شده است.

1) خشکی خاک:

اگر شرایط آب‌وهوایی گرمی دارید، اجازه ندهید خاک بیش از حد خشک شود چراکه بذر صیفی از بین می‌رود. اطراف کاهوها را با کودهای گیاهی نمناک بپوشانید تا رطوبت و مواد معدنی مورد نیاز به بذر صیفی برسد.

2)علف‌های هرز:

علف های هرز اطراف کاهوهای کوچک کاشته‌شده را هرس کنید تا کاهوها بهتر رشد کنند. هنگام هرس احتیاط کنید که به ریشه صیفی‌ها آسیبی نرسد.

3)کرم و حلزون:

صیفی‌های تازه کاشته‌شده را  از کرم‌ها و حلزون‌ها محافظت کنید؛ آن‌ها می‌توانند باعث آسیب‌های جدی به محصول شوند. می‌توانید برای جلوگیری از حمله حلزون به صیفی‌ها، کود اطراف آن‌ها را با سنگ ریزه یا صدف خرد‌شده ترکیب کنید. به عنوان آخرین راه حل می‌توانید از قرص‌های فریک سولفات نیز استفاده کنید.

4) شته‌ها:

برای مبارزه با شته‌ها نیز می‌توانید بین ردیف‌های کاهو‌های کاشته‌شده، سیر بکارید. به این گیاه حصار کاهو نیز می‌گویند.

5) کپک:

مورد بعدی که باعث نابودی صیفی شما می‌شود، کپک است. این مشکل در آب‌و‌هوای گرم اواخر تابستان در محیط‌های مرطوب اتفاق می‌افتد. برای حل این مشکل باید توجه کنید بین بذر صیفی‌های کاشته شده به اندازه کافی فضا برای گردش هوا وجود داشته‌باشد.

همانطور که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم، کاشت و نگهداری بذر صیفی کاهو بسیار آسان و لذت‌بخش است. کافی است مقداری بذر صیفی یا بوته‌های گل‌خانه‌ای و زمینی مرطوب، فراهم و شروع به کاشت کنید! از آن‌ها در برابر حلزون، شته‌ها و کپک‌ها محافظت کنید و حدود 40 روز بعد با کاهوهای خانگی خودتان سالاد‌های متنوع درست کنید!

اگر این مطلب برای شما مفید بود فراموش نکنید آن ‌را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *