باغبانی و کشاورزی

معرفی انواع زعفران برای کشت؛ مقایسه کیفیت و بازدهی

انواع زعفران مناسب کشت

انواع زعفران با توجه به کیفیت و بازدهی را می‌توانید به‌راحتی در بازار پیدا کنید. اما سوال اینجاست که آیا زعفران‌ها واقعاً با یکدیگر تفاوت دارند؟ بله! انواع زعفران موجود در بازار به‌واسطه نحوه عمل‌آوری و یا به عبارتی همان پاک شدن و خشک شدن با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال ما در بازار با انواع زعفران‌های نگین، سرگل، سوپر نگین، دختر پیچ، ریشه، پوشال و غیره روبه‌رو هستیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم انواع زعفران و همچنین کیفیت و بازدهی آنها را بررسی کنیم.

برای آشنایی و اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی “بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای زعفران” را مطالعه کنید.

انواع زعفران

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم زعفران‌ها به‌واسطه مراحل پاک کردن و همین‌طور خشک شدن با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه انواع زعفران را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • زعفران نوع نگین

اولین نوع زعفران به نام نگین شناخته می‌شود. این نوع زعفران تنها در قسمت کلاله قرمز رنگ است و شما به‌هیچ عنوان زردی یا سفیدی در آن نخواهید دید. البته زعفران نگین از لحاظ کیفی دسته‌بندی متفاوتی دارد اما درحالت‌کلی بد نیست بدانید که هر چقدر قسمت کلاله و سر قلم زعفران حجم بیشتری داشته و کلاله‌ها شکستگی کمتری داشته باشند، آن زعفران کیفیتی بیشتری دارد.

در مقایسه زعفران نگین با زعفران پوشال معمولی باید بگوییم که این دو شباهت بسیار زیادی به هم دارند اما به‌واسطه اختلاف در ضخامت، با یکدیگر متفاوت هستند. زعفران پوشال معمولی ظریف‌تر از زعفران نگین بوده و زعفران نگین به لحاظ ظاهری و فیزیکی حجیم‌تر است. در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که در میان انواع زعفران، زعفران نگین، رنگ به‌شدت غلیظی دارد و عطر و بوی آن بسیار قوی است. در ایران نیز بهترین زعفران شناخته شده، این نمونه از انواع زعفران است. حال به بررسی انواع مختلف زعفران نگین خواهیم پرداخت.

از موارد قابل اهمیت در پرورش انواع زعفران، استفاده از کودهای مناسب است؛ کود مایع مخصوص زعفران سافرون را می‌توانید از وب‌سایت بهاران تهیه کنید.

         زعفران نوع سوپر نگین

به‌واسطه روش‌های متفاوت فرآوری، زعفران نگین انواع مختلفی دارد که یکی از آنها نوع سوپر نگین است. درجه‌یک‌ترین و بهترین زعفران موجود در بازار، زعفران سوپر نگین است. این زعفران را شناسنامه زعفران جهان نیز می‌نامند، چرا که نسبت به سایر زعفران‌ها کیفیت بسیار بالاتر و قیمت بیشتری دارد. به علت کیفیت بالای این نوع زعفران، به کشورهایی مانند ژاپن، هند، چین و به‌‌طورکلی کشورهای آسیایی صادر می‌شود.

·         زعفران نگین نوع درجه 2

دومین نوع زعفران نگین، زعفران نگین درجه ۲ است که کیفیتی متوسط و تقریباً رو به بالا دارد. به همین دلیل این زیرمجموعه زعفران نوع نگین را هم برای صادرات انتخاب کرده‌اند.

·         زعفران نگین نوع پرسی

در میان انواع زعفران نکته متمایز کننده زعفران نگین پرسی، نحوه خشک شدن آن است. برای تهیه زعفران نگین نوع پرسی باید قسمت سر کلاله با فشار فیزیکی یا در برابر فشار هوا قرار گرفتن، حالتی تخت و یا شمشیری مانند پیدا کند. این زعفران اخیراً بسیار رواج پیدا کرده و برای صادرات نیز گزینه خوبی است.

·         زعفران نوع شبه نگین

زعفران نوع شبه نگین را یکی دیگر از انواع زعفران نگین می‌دانند که البته کیفیت پایین‌تری دارد. اما نکته جالب و مثبت در مورد این زعفران این است که قیمت بسیار مناسبی دارد و به همین دلیل بیشتر در بازار دیده می‌شود.

·         ویژگی‌های زعفران نوع نگین

از جمله ویژگی‌هایی که می‌توان برای زعفران نگین قید کرد این است که قسمت انتهایی کلاله‌ها به رنگ سفید نبوده و هیچ‌گونه فر خوردگی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. این نوع زعفران ظاهری زیبا و رنگی دلفریب دارد. 3 شاخه از قسمت کلاله در این زعفران بطور کلی جدا و منفصل است و تکه‌های متصل به هم به هیچ عنوان دیده نمی‌شوند.

  • زعفران نوع سرگل

تعجب خواهید کرد اگر بگویم که زعفران نوع سرگل در میان انواع زعفران، همان محصول نهایی است که در بسته‌های یک مثقالی و یا یک گرمی برای ارائه، عرضه می‌شود. این نوع زعفران از قسمت سر قلم یا همان کلاله جدا می‌شود که قدرت رنگ‌دهی بسیار زیادی دارد و رایحه آن بی‌نظیر است. در زعفران سرگل شما به هیچ عنوان بخش زرد زعفران را مشاهده نخواهید کرد.

به عبارتی ریشه زعفران در این نوع وجود ندارد و تنها بخش قابل استفاده، کلاله یا همان رشته بریده است که کاملاً تمیز شده و در اختیار شما قرار داده می‌گیرد. ناگفته نماند که این نوع زعفران در قیاس با انواع زعفران قسمت‌های شکسته و خورده زیادی دارد. البته نام این زعفران به زعفران سرگل محدود نمی‌شود و به‌طورکلی این نوع را با نام سر قلم ممتاز و یا سرریشه نیز می‌شناسند. از نام‌های بین‌المللی این زعفران که شهرت زیادی نیز دارد، ALL RED می‌باشد.

·         مشخصات زعفران نوع سرگل

کلاله زعفران در این نوع، کاملاً قرمز رنگ است و شما نمی‌توانید قسمت سفید را مشاهده کنید. کلاله‌ها کاملاً از یکدیگر جدا بوده و به هیچ عنوان به هم چسبیده نیستند. زعفران سرگل هم انواع مختلفی دارد اما در حالت کلی چندان مرسوم نیستند. درصد سافرانال و کروسین یافت شده در زعفران سرگل بالا بوده و شکل این زعفران از رشته‌های کلاله‌ای و بسیار ضخیمی تشکیل شده. در میان انواع زعفران، از زعفران سرگل بیشتر برای مصارف صنعتی، خوراکی و درمانی کاربرد دارد. البته یکی از انواع اصلی زعفران برای صادرات نیز محسوب می‌شود.

 

  • زعفران نوع پوشال

محصول بعدی زعفران نوع پوشال است که کلاله‌های آن قرمز هستند و مقداری خامه در آن دیده می‌شود. این نوع زعفران را به‌صورت معمول در ابتدای فصل برداشت تولید می‌کنند. زعفران نوع پوشال در مقایسه با انواع زعفران و عمر طولانی‌تری دارد و علت آن وجود خامه در کنار کلاله‌ها است. برای تهیه یک کیلوگرم زعفران نوع پوشال باید صد کیلو گل زعفران داشته باشید.

این نوع زعفران در قیاس با انواع زعفران، رنگ دهی غلیظی دارد که همین امر آن را نسبت به سایر زعفران‌ها متفاوت کرده است. وجود خامه در کلاله زعفران پوشال باعث بیشتر شدن انواع زعفران تقلبی در بازار شده و به همین علت باید بتوانید اصل بودن و یا نبودن آن را تشخیص دهید. در اشاره به ویژگی‌های این محصول می‌توان گفت که گل زعفران پوشال، فر خورده و درهم‌تنیده است و در آخر قسمت کلاله رو به سفیدی می‌رود. تکه‌های آن به یکدیگر متصل نبوده و رشته‌هایی کلاف مانند دارد که از رنگ زیبایی برخوردار هستند.

دنیای متنوع و معطر انواع زعفران‌ها

در این مقاله ما انواع مختلف زعفران‌ها را بررسی کردیم. یکی دیگر از انواع زعفران، زعفران دخترپیچ یا دسته و زعفران ریشه هستند که به دلیل عدم استقبال، چندان حضور پررنگی در بازار ندارند. با وجود اقلیم خاص ایران، کشت و پرورش زعفران بازدهی مناسبی داشته و همچنین در بازارهای بین‌المللی طرفداران زیادی دارد.

همچنین در نظر داشته باشید انواع محصولات گلخانه‌ای را می‌توانید از فروشگاه و وب‌سایت بهاران تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *