گل و گیاه

نکاتی که باید درباره کاشت بذر گل بدانید؛ آموزش و نکات مهم

امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا کاشت بذر گل را خود به‌تنهایی انجام دهند. کاشت انواع بذر گل‌وگیاه به انسان طراوت و شادابی خاصی می‌دهد. طراوت و شادابی موجب می‌شود تا حس و حال انسان در زندگی تقویت شود. کاشت گل احتیاج به تجربه و توانایی خاص دارد. با استفاده از توانایی کامل می‌توانید به کاشت بذر گل مشغول شوید و نتیجه‌ی خوبی را انتظار داشته باشید. البته برخی از افراد و متخصصین در این زمینه هستند که می‌توانند به شما در جهت انتخاب خاک لازم، بذر مناسب و سایر موارد کمک کنند. برای کاشت بذر در خانه شرایط مشخص و معینی را می‌توانید در نظر داشته باشید. این شرایط به‌قرار زیر هستند:

  • زمان آماده‌سازی بذرها را در نظر بگیرید.
  • گلدان موردنظر و میزان خاک معین را آماده کنید.
  • بذرها را در ظرف موردنظر بکارید.
  • گرمای موردنیاز برای رشد بذرها را فراهم کنید.
  • بذر علاوه بر گرما احتیاج به آب کافی هم دارد.

هر یک از این شرایط خود زیرمجموعه‌هایی خاص دارند. با درنظرگرفتن مراحل مشخص و زیرمجموعه‌ها می‌توانید کاشت بذر گل موفقی داشته باشید.

قبل از کاشت بذر گل زینتی حتماً این نکات را رعایت کنید

گل‌های زینتی یکی از پر استقبال‌ترین و پرفروش‌ترین نوع گل‌ها هستند. برای خرید بذر گل، جهت کاشت بذر گل می‌توانید به فروشگاه‌ بهاران در این زمینه مراجعه کنید. با تهیه بذر هر یک از گل‌ها می‌توانید خود نسبت به کاشت بذر گل اقدام کنید. البته بایستی قبل از کاشت به رعایت یک سری از نکات بپردازید.

  • کیفیت بذر

کیفیت بذر، تأثیری مستقیم بر نتیجه کاشت بذر دارد؛ بنابراین  بایستی بذری را تهیه کنید که از زمان برداشت آن زمان زیادی نگذشته باشد و تازه باشد.

  • دمای محیط استفاده شده

دمای محیطی که استفاده می‌کنید باید مطابق با نیاز دمایی بذر مربوطه باشد. اگر بالاتر یا کمتر از دمای موردنیاز باشد گیاه به‌درستی رشد نکرده و خراب می‌شود. بهترین دما برای انواع بذر بین 20 تا 30 درجه است.

  • ایجاد رطوبت لازم

جوانه‌زنی بذر احتیاج به رطوبت محیطی بالا دارد. در این مرحله، رطوبت محیط معمولاً باید 80 درصد باشد. رطوبت محیط اطراف بذر، با مرطوب کردن بستر بذر و یا پوشاندن بذرها با نایلونی شفاف و مناسب برطرف می‌گردد.

  • برطرف‌کردن نیاز نور

نور لازم برای جوانه زدن بذرها بسیار مختصر است. به همین دلیل شما می‌توانید بذرها را در محیطی که نور کم دارند، نگهداری کنید.

  • ایجاد بستر مناسب برای رشد بذر

بستر مناسب خاک برای بذرها اغلب متفاوت است. اما نوعی از بستر خاک هست که برای جوانه‌زنی بیشتر بذرها جواب داده است. این بستر این‌گونه است: پیت ماس 50% + کوکوپیت 30% + پرلیت 20%.

روشی ساده برای کاشت بذر گل

قبل از شروع به کار برای کاشت در خانه بایستی یک‌ سری لوازم را برای کاشت بذر گل آماده کنید.

  1. ظرف مخصوص (سینی یا ظروف یکبار مصرف)
  2. نایلون یا پلاستیک شفاف
  3. کش یا نخ برای بستن نایلون به‌دور ظرف بذر و ایجاد رطوبت کافی
  4. بستر خاکی مناسب برای کاشت بذر

بستر خاک را ترکیب و داخل ظروفی که از قبل آماده کرده‌اید بریزید. بهتر است بر روی ظروف نام بذر و تاریخ کاشت را یادداشت کنید. دقت کنید که در ظروف نباید خاک را تا سر ظرف پر نمایید. چون باید روی ظروف نایلون کشیده و یک فضای کافی برای رشد بذر وجود داشته باشد. بعد از زمان کافی بذرها رشد ‌می‌کنند و بالا می‌آیند و فضای خالی بین خاک و نایلون را پر خواهند کرد.

بعد از ریختن خاک برای کاشت بذر گل در ظرف موردنظر، سطح خاک را آبیاری و مرطوب کنید. بعد از آبیاری باید بر سر ظرف، نایلون بکشید و با نخ یا کش دور آن را خوب ببندید. نخ را طوری ببندید که هیچ‌گونه هوایی وارد ظرف و خاک نشود. دمای موردنیاز بذر را هم ایجاد کنید.

سپس چند روز بعد باید سطح خاک را مرتب چک کنید، تا رطوبت کاهش نیابد. در صورت کاهش رطوبت، سطح خاک را دوباره آبیاری کنید.

بعد از گذراندن زمان کافی، بذرهای سالم جوانه داده و از سطح خاک بیرون می‌آیند. وقتی بذرها از سطح خاک بیرون آمدند باید در مکانی که نور غیرمستقیم دارد، ظرف موردنظر را بگذارید. در این مدت نباید نایلون ظروف را کنار بزنید تا کاشت بذر گل با موفقیت انجام شود. هنگامی‌که جوانه چهار برگه شد، یک سوراخ کوچک در نایلون ایجاد کنید. این کار موجب می‌شود که رطوبت بستر خاک کمتر شود و بذر با هوای بیرون بیشتر متعادل شود. در این بازه زمانی نباید هیچ تغییرات دمایی شدید و شوک دمایی برای گیاه رخ دهد. بعد از رشد کافی بذرها می‌توانید بذرها را به گلدان انتقال دهید.

با رعایت تمامی نکات کاشت بذر گل به بهترین نحو انجام می‌شود.

نکات مهم در زمینه کاشت بذر گل

نکات مهمی در زمینه کاشت  گل‌های زینتی و سایر گا‌هان وجود دارد. با رعایت تمامی نکات مربوطه، می‌توانید در امر کاشت بذر گل موفقیت‌آمیز عمل کنید.

  1. اگر قصد کاشت بذر گل را دارید، می‌توانید در تمامی فصول بذرها را بکارید. تنها باید شرایط محیطی و خاکی مناسب برای بذر را فراهم کنید. اما باید بذری مرغوب و باکیفیت از فروشگاه مربوطه تهیه کرده باشید.
  2. اولین و بهترین کار برای کاشت بذر گل، خواندن اطلاعات موجود بر روی پاکت‌های بذر است. تمام اطلاعات کافی و لازم بر روی بسته‌بندی بذرها درج می‌گردد.
  3. بذرهای موجود دربسته بندی‌ها سایزهایی مختلف دارند. بهترین کار این است که بذرهای درشت را چند روز زودتر درون آب ولرم قرار دهید تا جوانه‌زنی راحت‌تر انجام گیرد.
  4. حتماً قبل از کاشت بذر گل تمام ظروف و وسایل مربوط به کشت را بشویید. چون دلیلی جوانه نزدن خیلی از بذرها قارچ و سایر بیماری‌های حاصل از آلودگی  عامل می‌شوند. می‌توانید برای کاشت بذر گل، قارچ‌کش هم تهیه کنید. بهترین قارچ‌کش‌های موجود در بازار مانکوزب، کاپیتان و کار بیندازیم هستند.
  5. خاک‌های بسته‌بندی‌شده بهترین خاک‌های موجود در بازار برای استفاده هستند. اگر قصد کاشت بذر گل را دارید، بهتر است از خرید خاک‌های فله‌ای اجتناب کنید.
  6. بعد از ایجاد برگ‌های واقعی بذر گل، آن را به گلدان‌های جداگانه منتقل کنید.
  7. میزان عمق کاشت نهال را می‌توانید از روی بسته‌بندی بذر متوجه شوید. اما به‌صورت کلی برای کاشت بذرها باید 2 تا 3 برابر عرضشان در خاک فرو روند.

خرید بذر گل باکیفیت

اگر قصد کاشت بذر گل دارید، برای خرید بذر و حتی بزارات لازم می‌توانید به فروشگاه بهارانمراجعه کنید. علاوه بر خرید بذر، باید نسبت به خرید خاک مناسب، ظروف، قارچ‌کش و سایر عوامل اقدام کنید. تمامی محصولات نام‌برده را می‌توانید از فروشگاه بهاران تهیه کنید. این فروشگاه محصولات مرغوب و باکیفیت را بدون واسطه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با استفاده از محصولات این فروشگاه می‌توانید در کاشت بذر گل موفق عمل کنید. علاوه بر کاشت بذر گل، می‌توانید از سایر محصولات این فروشگاه معتبر دیدن کنید و سپس خرید موردنظر خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *