باغبانی و کشاورزی

بهترین فصل سبزیجات پراستفاده و کاربردی

بهترین فصل کاشت سبزیجات پراستفاده و کاربردی

فصل کاشت سبزیجات اولین فاکتوری است که باید در زمان کاشت در نظر بگیرید تا بتوانید محصولی مناسب و باکیفیت تولید کنید. از نظر متخصصان بهترین فصل کاشت سبزیجات پرمصرف، فصل بهار است. فصل بهار زمان شکوفایی تمام گیاهان است و البته انتخاب سبزیجات برای کاشت در فصل بهار، تصمیمی درست خواهد بود، زیرا در این فصل شما با معجزه بذرها روبرو خواهید بود. ما در این مقاله بیشتر در مورد بهترین فصل کاشت سبزیجات با شما صحبت خواهیم کرد.

همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولاتی که در همه‌ی فصول قابل کشت هستند، مقاله‌ی “محصولات قابل کشت در ھمه فصل ھای سال” را مطالعه کنید.

فصل کاشت سبزیجات

فصل بهار، هوا گرم‌تر و همچنین روز‌ها طولانی‌تر هستند که سبب برترین زمان برای رشد هر گیاهی شود. در این فصل کافی است که شما مقداری بذر را در دل خاک قرار دهید و با آب و نور خورشید دست‌به‌دست هم داده تا جوانه‌هایی شاداب را از دل خاک برویانید. در این ‌بین بهترین انتخاب برای فصل کاشت سبزیجات، فصل بهار است. هر باغبانی به‌خوبی می‌داند که بعد از گذراندن فصل سرما بهترین اتفاق، تلاشی دوباره برای شادابی و سرسبزی مجدد باغ و باغچه خواهد بود. این فصل بهترین هوا را برای رشد و نمو گیاهان دارد. در ادامه، ما گیاهان مناسب برای کاشت در  این فصل را به شما معرفی خواهیم کرد.

تصویر بهترین فصل سبزیجات پراستفاده و کاربردی #1

·       کاهوی همیشه خواستنی

فصل کاشت سبزیجاتی از جمله کاهو که یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین سبزیجاتی شمرده می‌شود، بهار  است؛ زیرا که در این فصل کاهو بهترین بازدهی را خواهد داشت. گیاه کاهو نباید در دمایی بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده شود، چون قادر به رشد کردن نخواهد بود.

به همین دلیل کاهو را بهترین گزینه برای کاشت در این فصل می‌دانیم. از جمله مزایای این گیاه سرعت بسیار زیاد رشد آن است و علاوه بر خاصیت و کاربردی که دارد به شما این امکان را خواهد داد که برای بهره‌برداری بیشتر از محصول، به‌راحتی بذرها را به‌صورت پی‌درپی کاشت کنید. کاهو گیاهی توانمند است که در تمام خاک‌ها رشد می‌کند و شما تنها با دردست‌داشتن کود کمپوست و کمی مواد آلی می‌توانید محصولی باکیفیت و مرغوب را پرورش دهید.

·       ریحان همیشه معطر

دومین گیاه ریحان است. شما به‌راحتی می‌توانید با کاشت این گیاه خوش خوراک و بسیار محبوب در منزل، محصولی معطر و ارگانیک را تهیه کنید و به‌آسانی به آن دسترسی داشته باشید. اگر می‌خواهید محصول با کیفیتی از ریحان خود عمل‌آورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدای کار بذر ریحان را در داخل خانه کاشته و بعد از آن در ابتدای فصل بهار آن را به محیط بیرون منتقل کنید. البته این گیاه را در فصول دیگر نیز می‌توانید کشت کنید اما بهترین فصل کاشت سبزیجات مانند ریحان، فصل بهار شمرده می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم آن را در این فصل بکارید.

·       گشنیز عزیز

بدون شک اگر سری به آشپزخانه بزنید، در میان سبزیجات معطر و خشک شده می‌توانید جعبه نگهداری سبزی گشنیز را پیدا کنید. این گیاه بسیار محبوب کشت بسیار راحتی دارد و شما با چند ترفند ساده می‌توانید آن را در محل زندگی خود به‌خوبی کاشته و پرورش دهید. بهترین فصل کاشت سبزیجات معطری مانند گشنیز اواخر فصل بهار است البته به موقعیت جغرافیایی شما نیز بستگی دارد. دقت کنید که برای عمل‌آوری آن نیازی به نشاء گشنیز نخواهید داشت. این گیاه در سرما زنده نخواهد ماند و همچنین گرمای شدید را نیز دوست ندارد. بهتر است که بذرها را در دمای مناسب ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در یک بستر از پیش آماده شده کشت کنید و سپس بعد از دو الی سه هفته گشنیز طبیعی و شاداب را برای تهیه ناهار ظهر به قابلمه خورشت اضافه کنید.

می‌توانید برای تهیه سینی‌های کشت نشا فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، با ما تماس بگیرید.

·       شوید همه‌کاره

شوید را همه می‌شناسیم! گیاهی که اضافه‌کردن آن به ماست، پلو، خورشت، آش، نان و غیره می‌تواند طعمی اعجاب‌انگیز را خلق کند. باتوجه‌به نوع مصرف و همچنین هدف تولید این گیاه در منزل، فصل کاشت سبزیجاتی چون شوید بعد از اتمام سرما است. از نیمه‌های فروردین تا ابتدای اردیبهشت بذر گیاه شوید کاشته شود. شما به‌آسانی می‌توانید گیاه شوید را چندباره بکارید و آن را بعد از خورد کردن برای استفاده در زمستان فریز کنید.

تصویر بهترین فصل سبزیجات پراستفاده و کاربردی #3

·       اسفناج مقوی

فصل کاشت سبزیجاتی مثل اسفناج، فصل‌های سرد سال است؛ زیرا که این گیای سرما دوست شمرده محسوب می‌شود. برای کاشت این گیاه در فصلی چون پاییز اقدام می‌کنند؛ زیرا که روز‌های کوتاه‌تر و دمایی بین 35 تا 75 درجه فارنهایت مناسب آن است. رشد سرعت رشد اسفناج زیاد است و اگر روز‌های مناطق زندگی شما بیشتر از 13 تا 14 ساعت طول می‌کشد، از کاشت اسفناج صرف‌نظر کنید. در نواحی شمالی، می‌توانید 2 بار در سال، یکی در اوایل بهار و سری دوم در اواخر تابستان بکارید. اگر هم در نواحی جنوبی کشور ساکن هستید این نکته را توجه داشته باشید که این محصول را در 28 درجه یا در فصل زمستان برداشت کنید.

·       هویج و دیگر هیچ

هویج همان گیاهی است که آن را برای بالابردن قدرت بینایی پیشنهاد می‌دهند. بدون شک خریدن هویج از به‌عمل‌آوری آن آسان‌تر است اما هیجان کاشت و برداشت آن حس عجیبی است که توصیه می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید. بذر هویج کاشته شده بهترین رشد را به شما می‌دهد و فراموش نکنید که تا جوانه‌های کوچک راه خود را پیدا کنند، شما باید خاک را مرطوب نگه دارید. فصل کاشت سبزیجاتی چون هویج بسته به شرایط آب‌وهوایی شما دارد، در واقع این گیاه در فصل خشک، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

تصویر بهترین فصل سبزیجات پراستفاده و کاربردی #5

سبزیجات زینت سفره هستند!

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، مناسب‌ترین فصل کاشت سبزیجات بسته به مناطق زندگی شما، بیشتر بهار شمرده می‌شود. ما در این مقاله تعدادی سبزی مناسب این فصل که کاشت راحتی دارند و خیلی زود به بار می‌نشینند را به شما معرفی کردیم. البته تمام سبزیجات مناسب کاشت در این فصل به این موارد خلاصه نمی‌شوند و شما می‌توانید سبزیجات دیگری مانند تره، پیازچه، تربچه، کلم و حتی صیفی‌جاتی مانند کدو سبز، گوجه، خیار، بادمجان و غیره را نیز در این فصل به ساده‌ترین روش پرورش دهید. همچنین برای ابزارآلات لازم و حتی بذر مرغوب می‌توانید به سایت بهاران مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *