گلخانه

10 نکته در پرورش توت فرنگی در گلخانه

همانطور که در مقالات پیشین مطرح شد، راه اندازی گلخانه، یکی از کسب‌وکارهای پر سود بوده و می‌توان در گلخانه، با کاشت و پرورش انواع محصولات، به نتایج خوب و قابل توجهی رسید؛ که البته از بهترین روش‌های موفقیت در این زمینه، انتخاب محصولات پرطرفدار است. یکی از این محصولات پرطرفدار که هم برای مصارف خانگی و شخصی و هم برای انواع کارخانه‌جات با محصولات متفاوت مناسب است، توت فرنگی می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم نکات مربوط به کاشت و پرورش توت فرنگی را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران،  از اینجا وارد شوید.

چرا توت فرنگی؟!

قبل از مطرح کردن نکات پرورش توت فرنگی در گلخانه، بهتر است که به این موضوع بپردازیم که چرا باید در گلخانه‌ی خود توت فرنگی را کاشته و پرورش بدهیم؟! کاشت و پرورش توت فرنگی در گلخانه چه مزایایی دارد؟! برای پاسخ به این سوالات، باید خود میوه‌ی توت فرنگی، روش‌های کاشت آن و موارد مصرف آن را بررسی کرد.

توت فرنگی

توت فرنگی از خانواده گل سرخ بوده و در بین انواع توت‌ها خوش طعم‌ترین مزه‌ها را دارد. توت فرنگی هم به صورت خود رو در مراتع و جنگل‌‌ها رشد می‌کند و هم آن را در گلخانه‌ها کاشته و پرورش می‌دهند. فصل برداشت توت فرنگی، از اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد است و این میوه، میوه‌ای بهاره محسوب می‌شود. البته انواع دیگری نیز داشته که آن‌ها در گروه میوه‌های چهار فصل جای می‌گیرند.

در اقیلم ایران، بهترین توت فرنگی‌ها را در کردستان –به دلیل داشتن آب وهوای کاملا مناسب با رشد توت فرنگی- می‌توان پیدا کرد. توت فرنگی به افزایش دما حساس بوده و می‌توان گفت میوه‌ای سرما دوست است. برای کاشت آن شرایط مطلوبی وجود دارد که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

روش‌های کاشت توت فرنگی

توت فرنگی را می‌توان هم در خاک کاشته و هم با استفاده از روش‌های هیدورپونیک، پرورش داد که مزایای خاص خود را دارد. البته در انتخاب نوع روش کاشت، عوامل مختلفی از جمله منطقه‌ی محل گلخانه، بودجه و…، دخیل هستند.

موارد مصرف توت فرنگی

توت فرنگی علاوه بر مصرف خوراکی به صورت میوه، به دلیل داشتن خاصیت‌های مفید و درمانی، طرفداران زیادی دارد. برخی از این خواص، را در ادامه می‌بینید.

  • ضد پیری
  • کاهش فشار خون بالا
  • درمان آرتروز  و نقرس
  • کاهش وزن
  • کاهش احتمال سکته‌ی مغزی
  • و…

علاوه بر مصارف خوراکی و درمانی توت فرنگی، به علت خاصیت‌های دیگر توت فرنگی، در بسیاری از محصولاتی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند، استفاده می‌شود؛ از جمله محصولات مرتبط با پوست و مو، حتی محصولات مختلف خوراکی و … .

10 نکته در پرورش توت فرنگی در گلخانه

بعد از بررسی کلی دلایل انتخاب توت فرنگی به عنوان یک گیاه گلخانه‌ای مناسب و سودآور، در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که  توجه به آن‌ها در زمان کاشت و پرورش توت فرنگی در گلخانه، باعث دریافت بهترین نتایج می‌شود، می‌پردازیم.

1. انتخاب گونه و بذر مناسب

با توجه به اینکه گونه‌ی خوراکی توت فرنگی، نسبت به بیماری‌ها و به طور کلی نسبت به مابقی گونه‌ها، حساسیت بیشتری دارد، زمانی که می‌خواهید گونه و بذر توت فرنگی را برای کاشت در گلخانه خود تهیه کنید، باید سعی کنید که بهترین نوع گونه‌ها را انتخاب و خریداری کنید. همچنین همراهی شرایط محیطی مناسب با این گونه‌های مناسب، کاشت و پرورش توت فرنگی در گلخانه را موفقیت آمیز می‌کند.

2. پرورش توت فرنگی‌ها به صورت ارگانیک

نه تنها در پرورش توت فرنگی، بلکه در پرورش همه‌ی انواع گیاهان در گلخانه، بهتر است که از روش ارگانیک استفاده کنید. استفاده از این روش برای توت فرنگی‌های در حال رشد، علاوه بر اینکه باعث تولید میوه‌های مغذی‌تر شده، کیفیت آن‌ها را نیز افزایش داده و همچنین با توجه به اینکه استفاده از محصولات تراریخته و پرورش یافته به روش‌های غیر ارگانیک، به طور روزانه در حال کاهش است، همین موضوع باعث افزایش جذب مشتریان نیز می‌شود.

البته برای انتخاب روش‌های مقابله با آفات و بیماری‌ها، بهتر با متخصصین این زمینه مشورت داشته باشید.

3. فراهم کردن شرایط مناسب برای محیط داخلی گلخانه

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، توت فرنگی گیاه نسبتا حساسی است و همانند انواع دیگر گیاهان، باید اطمینان حاصل کنید که شرایط داخل گلخانه برای توت فرنگی مناسب است. توت فرنگی به نور خورشید زیادی نیاز دارد، بنابراین باید مطمئن شوید که توت فرنگی‌های شما به مقدار زیادی نور دسترسی دارند. توت فرنگی های بالغ در گلخانه ای با نور کافی و در شرایط خشک و گرم رشد می کنند.

4. خاک مناسب

از مهم‌ترین شرایط برای همه‌ی گیاهان از جمله توت فرنگی، داشتن خاک و بستر رشد مناسب، برای رسیدن به بهترین نتایج است. خاک مناسب برای توت فرنگی علاوه بر داشتن زهکشی مناسب، باید غنی و کمی اسیدی (ترجیحا با PH 6.5) باشد. همچنین می‌توانید برای اطمینان از میزان اسیدیته‌ی خاک، آزمایشی انجام داده و ببینید آیا میزان اسیدیته خاک شما درست است یا خیر.

در زمان انتخاب خاک، باید خاکی را انتخاب کنید که دارای مواد آلی زیادی باشد. همچنین توجه داشته باشید که یکی از شرایط مهم در رشد توت فرنگی، بودن در محیط خشک و نبود رطوبت است؛ به همین علت بهتر است بعد از شروع به رشد توت فرنگی، خاک را مالچ کنید تا تاج گیاه از رطوبت در امان بماند. البته می‌توانید برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به میوه، از کاه نیز استفاده کنید.

5. اندازه گیری مداوم سطح رطوبت گلخانه

همانطور که پیشتر مطرح شد، از مهم‌ترین شرایط رشد و پرورش گلخانه، کنترل رطوبت موجود در گلخانه است. در همه‌ی روش‌های متفاوت پرورش توت فرنگی در گلخانه، باید سطح رطوبت را تحت نظر داشته باشید. به ویژه در زمانی که توت فرنگی‌ها تازه شروع به رشد کرده و هنوز به بلوغ نرسیده‌اند.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع رطوبت سنج‌های موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران برای گلخانه‌ها را از اینجا تهیه کنید.

6. کنترل و مدیریت آفات

در صورت عدم نگهداری مناسب از گلخانه، احتمال آسیب به محصولات گلخانه‌ای توسط  آفاتی مانند شته و حلزون افزایش می یابد. حتما گلخانه خود را در بهار و تابستان پاکسازی کنید، زیرا که با گرم شدن هوا احتمال پیدا شدن آفات بیشتر می‌شود. بهتر است توت فرنگی‌های خود را برای مشاهده علائم آسیب آفات بررسی کنید. از روش‌های ارگانیک حذف آفات استفاده کرده تا گیاهان توت فرنگی شما از مواد شیمیایی مضر در امان باشند.

7. تا جای ممکن بیماری‌ها را از محیط گلخانه دور نگه‌دارید.

توت فرنگی به بیماری‌های گیاهی، به ویژه پژمردگی ورتیسیلیوم حساس است. برای جلوگیری از این امر، بذری را انتخاب کنید که دارای شناسنامه و مشخصات باشد؛ زیرا این امر خطر ابتلا به بیماری گیاه را در هنگام رشد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، گلخانه خود را تمیز و سالم نگه دارید. هرگونه برگ یا گیاه مرده را بیرون بریزید و از کاشت توت فرنگی خود در نزدیکی گیاهان حساس به بیماری‌هایی مانند پژمردگی ورتیسیلیوم مانند گوجه فرنگی یا بادمجان پرهیز کنید.

8. آبیاری منظم

نه تنها در پرورش توت فرنگی، بلکه در پرورش تمامی محصولات گلخانه‌ای، آبیاری منظم محصولات برای حفظ شادابی و کیفیت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

توت فرنگی نیز به آبیاری مکرر، به ویژه در فصل تابستان، نیاز دارند. اگرچه توت فرنگی نیاز به آب زیادی نداشته و باید رطوبت موجود در گلخانه کنترل شود، اما خاکی که ریشه‌ی توت فرنگی در آن قرار دارد، باید به طور منظم و مکرر آبیاری شود. مخصوصا در فصل تابستان که گیاه زود به زود خشک می‌شود.

9. توت فرنگی‌ها را از علف‌های هرز و کرم‌ها دور نگه دارید.

از آنجایی که توت فرنگی دارای ریشه‌های کوتاه و کم عمقی است، بسیار اهمیت دارد که ناحیه‌ای که در آن می‌روید، عاری از علف‌های هرز نگه دارید. . علف‌های هرز، از دسترسی گیاهان توت فرنگی به مواد مغذی جلوگیری کرده و باید سریعاً از بین بروند. همچنین وجود بعضی از کرم‌های مضر، عملکردی مشابه با علف‌های هرز داشته و آن‌ها نیز باید سریعا از بین بروند.

10. تامین نور خورشید به میزان کافی

یکی از عوامل مهم در کاشت و پرورش توت فرنگی، تامین نور کافی به ویژه نور خورشید، می‌باشد. برای رشد توت فرنگی و انواع دیگر گیاهان، وجود نور کافی خورشید به دلیل اهمیت زیادی که در فرایندهای متابولیسیمی و فتوسنتز دارند، از الزامات اولیه می‌باشد.

توصیه می‌شود توت فرنگی‌ها هر روز حداقل شش ساعت آفتاب داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که گلخانه‌ی شما به اندازه‌ی کافی نور خورشید را تامین کند.

مواردی را که جلوی ورود نور خورشید را می‌گیرد، بردارید و دیواره‌های گلخانه را خود را از آلودگی و گرد و غبار دور نگه دارید، زیرا این امر می‌تواند میزان دریافتی نور خورشید به گیاهان شما را کاهش دهد.

حرف آخر …

گیاه توت فرنگی این روز‌ها، طرفداران زیادی داشته و نگرانی از نبود بازار و تقاضای این میوه پرخاصیت، برای شما به عنوان گلخانه‌دار وجود نخواهد داشت. البته که به همین علت در بازار هدف آن، رقابت زیاد و تنگاتنگی وجود دارد که برای حضور دائم و مستمر و داشتن مشتری‌های دائم، باید بتوانید محصولاتی با کیفیت و با بهترین قیمت و با ارائه‌ی مزیت‌های رقابتی همچون بسته بندی‌های مناسب، داشته باشید.

ما در این مقاله سعی کردیم با بررسی دلایل کاشت و پرورش توت فرنگی و ارائه‌ی مهم‌ترین نکات در این زمینه، شما را راهنمایی کنیم. از اینکه تا اینجا همراه ما بودید، متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *