باغبانی و کشاورزی

بهترین زمان کاشت انواع بذر

بذرها، با توجه به نوعشان، زمان‌های متفاوتی باید کاشته شده تا بهترین نتیجه را داشته باشند؛ در غیر این صورت ممکن است زحمات و هزینه‌های انجام شده به هدر برود. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی  بهترین زمان کاشت انواع بذر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع بذر مورد نیاز خود از اینجا وارد شده و از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را خریداری کنید.

انواع بذر

ابتدا بهتر است مروری کلی بر انواع بذر داشته باشیم. بذرها با توجه به محلی که کاشته می‌شوند، به سه دسته‌ی کلی گلخانه‌ای، فضای باز و خانگی ،تقسیم بندی می‌شوند.

  • بذرهای گلخانه‌ای

شرایط محیطی گلخانه متفاوت از دیگر محیط‌های رشد بوده و در نتیجه بذرهایی که برای رشد در گلخانه مناسب هستند نیز با دیگر بذرها، متفاوت خواهد بود و به آن‌ها بذرهای گلخانه‌ای گفته می‌شود.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع بذرهای گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

  • بذرهای فضای باز

بعضی از محصولات کشاورزی، باید برای گرفتن بهترین نتیجه، در فضای باز کاشته شوند. نگهداری و مراقبت از بذرهای فضای باز به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع بذرهای فضای باز موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

  • بذرهای خانگی

برای همه‌ی افراد، کشاورزی و باغبانی در خانه و نگهداری و کاشت انواع محصولات، همیشه لذت بخش بوده است. در خانه می‌توان با استفاده از بذرهای خانگی، انواع سبزیجات و صیفی‌جات را با رعایت اصول آن، کاشته و پرورش داد. اینکار علاوه بر داشتن محصولات خانگی و کاملا ارگانیک، در سلامت روان افراد نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع بذرهای خانگی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

Please wait while image is uploading…

زمان کاشت انواع بذر

می‌توان گفت با شروع بهار نیز زمان کاشت انواع بذرها نیز فرا رسیده است. با این حال، دقیقا چه زمانی باید کاشت دانه‌ها را شروع کرد؟ پاسخ این سوال به دمای منطقه‌ی شما بستگی دارد. کاشت بذرها در زمان مناسب خودشان، باعث افزایش جوانه زنی شده و به داشتن گیاهان و محصولاتی سالم کمک می‌کند.

در برخی موارد برای بذر بعضی از گیاهان و محصولات، نباید آن‌ها را به صورت مستقیم کاشت. در ابتدا و برای جوانه زنی، بهتر است که بذر آن‌ها را در محیط خانه و در یک بستر کشت، کاشته و نگه داری کنید و بعد از گذشت مدت زمانی، آن‌ها را بکارید. اینکار علاوه بر حفاظت از جوانه‌ی گیاه، موجب شده تا در مجموع آن‌ها رشد سریعتری داشته باشند. در بیشتر موارد، محصولات اولیه پاییز برای کاشت مستقیم مناسب هستند، در حالی که محصولات تابستانی یا آن‌هایی که به فصل رشد طولانی دارند، باید ابتدا در داخل خانه کاشته شوند. به طور کلی برای انتخاب روش کاشت اولیه بذر باید مورادی مانند زمان بهبلوغ رسیدن بذر، طول فصل رشد هر فصل، تنوع گونه‌های بذر، آب و هوای منطقه و…، را در  نظر داشته باشید.

برای خرید انواع بستر کشت موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

بهترین زمان کاشت برای بذر انواع محصولات

  • سبزیجات

با نزدیک شدن به فصل بهار مناسب‌ترین زمان برای کاشت انواع سبزیجات فرا می‌رسد و افراد و کشاورزان زیادی شروع به کاشت بذر سبزیجات می‌کنند. کاشت سبزیجات در فصل بهار دلایل مختلفی دارد؛ برای مثال، وجود هوای گرم و روزهای طولانی که نیاز گیاهان برای رشد را تامین می‌کند. اهمیت زمان کاشت بذرها به این دلیل است که در صورتی که زودتر یعنی در دل فصل زمستان بکارید، ممکن است توسط سرما، و یا باران و برف از بین برود و اگر بعد از شروع فصل بهار، اقدام به کاشتن آن‌ها کنید، بذرها به خوبی نمی‌توانند از گرمای هوا استفاده کرده و محصولات خوبی نخواهید داشت.

در فصل زمستان، برای کاشت بذرها می‌توانید از روش نشاء و سینی‌های کاشت نشاء استفاده کنید.

می‌توانید برای خرید انواع سینی کشت نشاء موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

در جدول زیر، به صورت اختصاصی زمان کاشت انواع بذر را آورده‌ایم.

نام سبزی زمان کاشت-داخل خانه زمان کاشت-خارج از خانه
ریحان         اواخر فروردین – ۲۵ فروردین به بعد اواخر اردیبهشت – ۳۰ اردیبهشت
گوجه فرنگی اواخر فروردین – ۲۵ فروردین به بعد اواخر اردیبهشت – ۳۰ اردیبهشت
بروکلی         اواخر اسفند – ۲۵ اسفند به بعد اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت
گل کلم اواخر اسفند – ۲۵ اسفند به بعد اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت
فلفل           اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت اواخر خرداد – ۳۰ خرداد
جعفری اوایل اسفند – ۱۰ اسفند اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت
کلم            اواخر اسفند – ۲۵ اسفند به بعد اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت
کدو حلوایی           اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت اواخر اردیبهشت – ۳۰ اردیبهشت
چغندر نیاز به تقویم زمانی ندارد اواخر فروردین – ۲۵ فروردین به بعد
کلم پیچ       اوایل اسفند – ۱۰ اسفند اواخر فروردین – ۲۵ فروردین به بعد
کرفس اواخر بهمن – ۲۵ بهمن اواخر اسفند – ۲۵ اسفند به بعد
خیار           اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت اواخر خرداد – ۲۵ خرداد
پیاز            اواخر بهمن – ۲۵ بهمن اوایل فروردین – ۱۰ فروردین
کاهو   اوایل اسفند – ۱۰ اسفند اوایل فروردین – ۱۰ فروردین
اسفناج نیاز به تقویم زمانی ندارد اواخر اسفند – ۲۵ اسفند به بعد
کرم بروکسل           اواخر اسفند – ۲۵ اسفند به بعد اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت
ذرت           اواخر فروردین – ۲۵ فروردین به بعد اواخر اردیبهشت – ۲۵ اردیبهشت
نخود فرنگی           اواخر اسفند – ۲۵ اسفند به بعد اوایل اردیبهشت – ۱۰ اردیبهشت
سیب زمینی           نیاز به تقویم زمانی ندارد اواخر فروردین – ۲۵ فروردین به بعد

 

سخن آخر

انواع گیاهان چوبی و علفی، به شرایط مختلفی برای جوانه زنی نیاز داشته و در نتیجه زمان کاشت بذر متفاوتی دارند. در گیاهان علفی، زمان کاشت بذر به دو عامل دمای لازم برای جوانه زنی و برنامه تولیدی مدنظر ( در صورت وجود ) بستگی دارد. توجه داشته باشید که یکی از نیازهای اساسی برای جوانه زنی بذرهای گیاهان، حداقل دمای لازم است. به عنوان مثال جوانه زنی بذرهایی مانند کاهو، کلم برگ و فلفل سبز به ترتیب به حداقل دماهای صفر، 10 و 16 درجه سانتی گراد، نیاز دارند. در گیاهان چوبی نیز زمان کاشت بذر، به عوامل مختلفی مثل شرایط رکودی بذر، دمای لازم برای جوانه زنی و مدیریت و محل جغرافیایی بذر بستگی دارد؛ در نتیجه بین زمان کاشت بذرهای این گونه‌ها، تفاوت وجود دارد.

در این مقاله سعی داشتیم مروری برای زمان کاشت انواع بذرها داشته باشیم؛ از همراهی شما متشکریم.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز به فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *