باغبانی و کشاورزی

همه چیز درباره‌ی انواع کمپوست

یکی از انواع کودهایی که حاصل فعالیت‌های بیولوژیکی است و توانایی در هم شکستن مولکول‌های درشت مواد آلی را دارد کمپوست است. این کود را به عنوان یکی از کامل ترین مواد آلی تجزیه شده معرفی می ‌کنند که با موادی مانند شاخه‌های خرد شده، برگ، ضایعات آشپزخانه و غیره تولید می‌شود. از آنجایی که انواع کمپوست مزیت‌ های زیادی دارند به همین دلیل به عنوان طلای سیاه معرفی می‌ شوند. بنابراین شما باید به خوبی بدانید که این نوع کود دارای مواد مقوی بسیاری برای خاک قابل کشت خواهد بود. نمونه‌های زیادی از این کود وجود دارد که هر یک از آنها برای باغ های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یک از انواع این کود دارای طرفداران بسیاری هستند.

در نظر داشته باشید برای تهیه بستر کشت موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید ازاینجااقدام کنید. 

معرفی انواع کمپوست

با توجه به این که انواع کمپوست بسیار زیاد است و دارای تنوع بسیاری است، هر یک از انواع، در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سه نمونه از این خاک پر طرفدار که کاربرد زیادی دارد هوازی، بی هوازی و ورمی هستند و هر یک از انواع این خاک‌ها، طرفداران خاصی دارند. رستوران ها، مزارع، مدارس خانوارها و غیره از جمله تولیدکنندگان مواد اصلی این کودها هستند که این مواد برای تولید کود مورد نظر به کار گرفته می‌شود. ضایعات مواد غذایی به عنوان کود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع کود کمپوست به عنوان کود ارزان جهت استفاده در باغ ها، مزارع، چمن زارها و غیره مفید است. انواع این کود با ویژگی‌‌هایی که دارد دارای انواع زیر است:

1. کمپوست هوازی  

نمونه‌های هوازی برای کمک کردن به سرعت تجزیه مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نمونه کود را باید هر چند روز یک بار به خوبی زیر و رو کنید. همچنین این نمونه کود را شما می‌توانید در دمای بالا مورد استفاده قرار دهید. برای تجزیه باکتری‌های زباله که دارای نیتروژن بالا هستند این کود کارایی زیادی دارد. همچنین رطوبت به وجود آمده از یک شلنگ و یا ظرف آب درون چمن با استفاده از این کود از بین می ‌رود. اگر شما خاک مورد نظر را مرطوب نگه ندارید و به صورت مرتب آن را تکان ندهید بوی بدی می‌دهد. شما باید فضای زیادی را برای ریختن این کود در نظر بگیرید.

2. کمپوست غیر هوازی

 این نمونه کمپوست نقطه مقابل خاک هوازی است. شما برای مراقبت کردن از این نمونه کود باید سالی یک بار آن را جابجا کنید. البته که شما زمان جابجا کردن این کود باید بینی خود را محکم بگیرید، چرا که بوی بسیار بدی دارد. باکتری‌های درون این کود بدون اکسیژن هستند و به همین دلیل بوی بدی ایجاد می کنند. بوی بد این کمپوست  شبیه به بوی دفن زباله‌ها می‌باشد. نکته متان یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده این کود شناخته می‌شود.

3. کمپوست ورمی

یکی دیگر از انواع کمپوست بسیار کاربردی، نمونه‌‌های ورمی است که از اکسیژن و رطوبت جهت تجزیه مواد آلی تولید می‌شود. یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده این نمونه کود کرم‌های قرمز است.

 روش تهیه انواع کمپوست

هر یک از انواع کمپوست ها را با استفاده از روش‌ها و استانداردهای مشخص شده تولید می‌کنند. این روش‌ها عبارت است از :

1. کمپوست‌های هوای آزاد

کمپوست‌های هوای آزاد ازتمامی موادی که در باغچه مانند برگ‌های خشک و گیاهان فرسوده پای درخت تشکیل می‌شوند . ارزان بودن این نمونه کود و به راحتی قابل تهیه شدن آن یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که یک کود باید آن را داشته باشد. این نوع کود برای نگهداری از آب، میزان رطوبت و جذب گرمای مناسب در گیاهان، استفاده کاربردی دارد. همچنین از سیستم آب گرم برای تهیه این کود استفاده می‌شود. به صورت کلی شما باید بدانید که کودسازی به روش هوای آزاد به عنوان یکی از بهترین روش‌ها در نظر گرفته می‌شود. زمانی که مقدار کمی از زباله را برای تولید این نمونه کود مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن را کود سرد می نامند.

2. کمپوست‌های مستقیم

کمپوست مستقیم را با استفاده از ضایعات زمین تولید می‌‌کنند. یکی از تاثیرگذارترین و قدیمی‌ترین نمونه کودها، کمپوست مستقیم است. این کود کرم‌های زیادی تولید می‌کند که کرم‌های به وجود آمده برای تغذیه باغ و بهبود خاک تاثیر زیادی دارد..

3. کمپوست‌های لغزنده  

کمپوست‌های لغزنده دارای اندازه‌ها و اشکال متنوعی هستند که به صورت واحدهای تک به دو روش مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. بعضی از بسترهای خاک را با استفاده از این کود شما می‌توانید مکانیزه کنید. تولید کود را با استفاده از دستگاه‌های ویژه انجام می‌دهند. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که این کود شبیه کمپوست هوای آزاد است. اگر مقدار زیادی مواد سبز و قهوه‌ای داشته باشید می توانید با استفاده از دستگاه‌های مختلف، کمپوست آزاد را تولید کنید.

در کشاورزی و باغبانی مزیت‌های انواع کمپوست

شما با استفاده کردن از کودهای شیمیایی، نیترات خاک را افزایش می‌دهید که همین مسئله برای سلامتی طبیعت و انسان‌ها یک تهدید بزرگ شناخته می‌شود. در چند سال اخیر، بسیاری از کشاورزان کودهای ارگانیک مانند انواع کمپوست موجود را مورد استفاده قرار داده‌اند تا سلامت خاک و انسان‌ها را افزایش دهند. برخی از مزیت‌های این نمونه کود عبارت است از :

1. حاصلخیزی خاک به دلیل وارد شدن مواد ارگانیک و مواد مغذی افزایش پیدا می‌کند.

2.  این کود به رشد بیشتر و بهتر گیاهان کمک خواهد کرد و نفوذپذیری خاک افزایش پیدا می‌کند. شرایط ایده آلی برای ورود آب و هوا به درون خاک ایجاد می‌گردد.

3.  بهبود پی اچ خاک یکی دیگر از مزیت‌های این کود شناخته می‌شود.

4. جلوگیری کردن از سرمازدگی گیاهان، از بارزترین فایده استفاده از کمپوست‌ها محسوب می‌شود. درواقع با استفاده از این کود از سرمازدگی گیاهان به شدت جلوگیری خواهد شد.

5.  مدت زمان ماندگاری خاک درون آب با استفاده از این کود افزایش پیدا می‌کند.

6. زهکشی خاک با استفاده از این کود بهبود پیدا خواهد کرد.

7.  کاهش نیترات تولید شده با کودهای شیمیایی و همچنین فراهم کردن شرایط مناسب جهت رشد میوه و گیاهان با ارزش غذایی بالا، نیز از مزیت‌های این کود به شمار می رود.

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجااقدام کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *