باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت مرزه

کاشت مرزه و شرایط کاشت آن 

بذر مرزه از جمله بذرهایی است که در حالت عادی معطر بوده و رایحه‌ای عجیب از خود پراکنده می‌کند. از گیاه مرزه در صنعت داروسازی و پزشکی به صورت گسترده مورد استفاده می‌شود و قدرت آن را دارد که دستگاه گوارشی انسان را ضدعفونی کرده و نقش اشتها آوری برای او بازی کند. همچنین می‌تواند در درمان ناراحتی‌های کبد، ریه و دل درد نقش بسیار موثری داشته‌باشد. ناگفته نماند که گیاه مرزه در طب سنتی ایران برای از بین بردن بلغم توانمند است. در این مقاله نحوه کاشت بذر مرزه و نحوه رشد و نگهداری گیاه آن را به شما خواهیم گفت.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع بذر سبزیجات را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

در مورد سبزی و بذر مرزه

گیاه مرزه یکی از سبزی‌های بسیار پرکاربرد است و شما براحتی می‌توانید بذر مرزه را در خاک باغچه و یا گلدان منزل خود بکارید. گیاه مرزه بومی مدیترانه است که یک ساله بوده و بیشترین رشد و کاربرد آن در تابستان نمود پیدا می‌کند. برگ‌های گیاه مرزه را هم به شکل تازه و هم به شکل خشک شده استفاده می‌کنند، که برگ‌ها دارای شکلی باریک و بلند هستند و در زمان گل‌دهی نیز گل‌هایی صورتی، بنفش و ریز به شما خواهد داد. در ادامه نحوه کاشت و نگهداری آن را برای شما شرح خواهیم داد.

·           زمان کاشت بذر مرزه

بهترین زمان برای کاشت بذر مرزه درست در اوایل فصل بهار و اوایل فصل تابستان است، چون در این زمان گیاه مرزه کمترین میزان سرما را احساس می‌کند. این گیاه به سرما حساس است و مناسب ‌ترین دما برای نگهداری آن دمای ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتیگراد خواهد بود. اما اگر تصمیم دارید که بذر مرزه را در گلدان بکارید، دیگر نیازی نیست که فصل خاصی را در نظر بگیرید.

برای کاشت بذر مرزه در گلدان فقط کافی است که شرایط مناسب نوری و دمایی را برای او فراهم کنید، تا بتواند رشدی خوب و مناسب داشته باشد و به راحتی زندگی خود را از سر بگیرد. کاشت بذر مرزه در گلدان، محدودیت زمانی و فصلی ندارد و این یک نکته جالب است که شما در هر زمان و در هر فصلی می‌توانید براحتی این گیاه را در منزل خود پرورش دهید.

برای خرید بذر صیفی مرزه، می‌توانید از فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران اقدام کنید.

·           بهترین شرایط نگهداری گیاه مرزه

بعد از کاشت بذر مرزه باید بدانید که این گیاه به نور زیادی احتیاج دارد. توصیه ما این است که شما باید مکانی مناسب را برای نگهداری این گیاه در نظر بگیرید که بتواند بیشترین میزان نور را به بذر مرزه برساند. نور مناسب سبب رشد بهتر گیاه می‌شود و اگر میزان این نور به اندازه در نظر گرفته نشود، بذر مرزه جوانه نزده و پیش از جوانه زدن براحتی از بین خواهد رفت.

·         آبیاری مناسب برای رشد بذر مرزه

خاکی که برای کاشت بذر مرزه  مناسب است باید همیشه از رطوبتی کافی و به اندازه برخوردار باشد. درست در زمانی که بذرها جوانه زدند، شما باید هر سه روز یکبار به بذر مرزه تازه کاشته شده و جوانه زده آب دهید. به این نکته توجه کنید که اگر هوا گرم باشد و شما در فصل تابستان باشید، گیاه شما به میزان آب بیشتری نیاز خواهد داشت. اما اگر شما بذر مرزه خود را در فصل زمستان کاشته باشید و گیاه جوانه زده باشد، باید میزان آبدهی به گیاه را کم کنید. در اصل رطوبت مورد نیاز این گیاه باید متناسب با فصلی که در آن است، تنظیم شود. ناگفته نماند که اگر رطوبت کافی به گیاه شما نرسد، برگ‌ها خیلی سریع تغییر رنگ داده و قهوه‌ای می‌شوند. برای سنجش میزان رطوبت محیط، از رطوبت‌سنج‌ها استفاده کنید.

·           کاشت بذر مرزه در منزل

برای کاشت بذر مرزه در منزل باید بدانید که این گیاه از جمله گیاهانی است که به راحتی در گلدان نیز رشد می‌کند. برای کاشت بذر مرزه در گیاه، قدم اول این است که خاک را آماده کنید و حتماً باید برای آماده کردن خاک از کود ورمی کمپوست استفاده کرده و آن را با خاک مورد نظر ترکیب کنید. همچنین شما می توانید از ترکیب کوکوپیت و پیت ماس نیز به همراه خاک باغچه برای آماده سازی بستر مناسب کاشت بذر مرزه استفاده کنید.

 آموزش کاشت بذر مرزه در گلدان

اگر تصمیم دارید که بذر مرزه خود را در گلدان بکارید باید بدانید که شما به یک گلدان با اندازه حداقل ۱۵ سانتیمتر عمق و ۱۵ سانتیمتر طول احتیاج خواهید داشت. ناگفته نماند که شما می‌توانید از نایلون سایه و یا جعبه میوه نیز برای کاشت بذر مرز استفاده کنید. بعد از تهیه کردن ظرف مورد نظر برای کاشت، باید ۱۰ سانتیمتر از گلدان را با ترکیب خاک برگ، پرلیت و خاک باغچه پر کنید. البته می‌توانید از خاک‌های آماده که برای گیاهان آپارتمانی بکار گرفته می‌شوند نیز استفاده کنید.

بعد از آماده کردن بستر موردنظر، باید کمی آب بر روی خاک پاشیده و بعد از آن بذر مرزه را بر روی خاک قرار دهید. در مرحله آخر نیز سطح رویه بذرها را با خاک و یا ورمی کمپوست به خوبی بپوشانید. بعد از آن سطح خاک حاصله را آبیاری کرده و تا زمانی که بذرهای مرزه شروع به جوانه زدن نکرده‌اند، رطوبت بالایی را برای آن­ها فراهم کنید. اگر دوست دارید که سرعت رشد بذرها زیاد باشد، بهتر است روی سطح گلدان را با یک نایلون شفاف بپوشانید و روزانه به مدت یک الی دو ساعت با برداشتن نایلون‌ها از سطح گلدان، مانع کپک زدن بذر مرزه بشوید. نکته مهم اینکه بعد از رشد و جوانه زدن بذرها، زمانی آبیاری را انجام دهید که خاک گلدان خشک شده باشد.

آموزش کاشت بذر مرزه در باغچه

اگر تصمیم دارید بذر مرزه را در باغچه بکارید پس باید بدانید که در ابتدا لازم است باغچه خود را بخوبی شخم بزنید و خاک و بستر کاشت بذر را به خوبی صاف و نرم کنید. بعد از آن بذرها را بر روی خاک پاشیده و با استفاده از کود حیوانی پوسیده و یا خاک، بخوبی روی بذرهای مرزه را تا ارتفاع ۱۲ سانتی متر پوشش دهید.

بعد از اینکه سطح بذر مرزه را به خوبی با خاک و یا کود پوشاندید، لازم است که آن­ها را آبیاری کنید. توجه کنید که عمل آبیاری با فشار همراه نباشد چون موجب می‌شود که بذرها در خاک جابجا شوند و یا بستر کود و خاک روی بذرها از بین برود. دقت کنید که تا زمان جوانه زدن بذر مرزه، باید هر روز در دو نوبت صبح و عصر بستر کاشته شده را آبیاری کنید و بعد از اینکه بذرها جوانه زدند آبیاری را تنها روزی یکبار ادامه دهید.

بذر مرزه، گیاهی معطر، مفید و خوشبو

به طور کلی ۲۰ الی ۳۰ روز بعد از اینکه بذر مرزه را کاشتید، می‌توانید سرزنی آن را انجام داده و برداشت برگ‌های این گیاه را شروع کنید. دقت کنید که عمل برداشت و سرزنی باید به رشد گیاه کمک کند، ضمن اینکه با این کار شما می‌توانید دفعات برداشت خود را افزایش دهید. اگر تا بحال تجربه کاشت گیاهان و خصوصاً سبزی‌ها را در منزل نداشته‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که برای اولین تجربه کار خود را با کاشت‌ بذر مرزه شروع کنید. نگهداری آن سخت نیست و خیلی سریع جوانه زده و به گل می‌نشیند.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه‌ی بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *