باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر شاهی

کاشت بذر شاهی و مراحل آن 

با نزدیک شدن به فصل بهار کاشت انواع بذر شاهی و صیفی­جات می‌تواند ایده‌ای جذاب و هیجان‌انگیز باشد. برای کاشت بذر شاهی نیازی به زمین‌های بزرگ کشاورزی نداشته و حتی می‌توانید در گلدان‌های کوچک در آپارتمان خود نیز این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در میان تمامی این بذرها، بذرشاهی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و یک سبزی بسیار لذیذ است. از این سبزی می‌توانید به صورت خام همراه غذا و حتی در سالاد و ساندویچ‌ها استفاده کنید. همچنین بذرشاهی انواع مختلفی دارد، اما تمامی آن‌ها طعم و عطری بی‌نظیر دارند. لذا امروز قصد داریم تا شما را با شرایط کاشت بذر شاهی بیشتر آشنا کنیم.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع بذر صیفی را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

نکات مهم برای کاشت بذر شاهی

برای اینکه بتوانید این سبزی خوش‌طعم را چه در منزل و چه باغچه یا باغ خود بکارید، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید.

آماده‌سازی بذر شاهی

هرچند که می‌توانید بذرها را به صورت مستقیم در خاک بکارید، اما بهتر است که آن‌ها را برای چند ساعت در آب خیس کرده و سپس با قرار دادن روی یک دستمال رطوبت آن را گرفته و سپس برای کاشت اقدام کنید. خیساندن بذر شاهی موجب تورم آن‌ها شده که به سرعت رشد آن‌ها نیز کمک می‌کند.

می‌توانید بذر شاهی باخلوص 98% را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران خریداری کنید.

زمان مناسب برای کاشت بذر شاهی

بذرهای صیفی­جاتی مانند بذر شاهی در هوای خنک رشد می‌کنند، بنابراین بهترین زمان برای کاشت آن‌ها تا حدودی به اقلیم و نوع آب وهوای منطقه شما بستگی دارد. به طورمعمول، بهترین زمان برای کاشت بذر شاهی اوایل بهار است، اما چنانچه در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، بهتر است که آن‌ها را در پاییز یا زمستان بکارید. البته بذر شاهی را در منزل نیز می‌توانید بکارید و شاهد رشد و بزرگ شدن آن باشید. بذر صیفی و شاهی را در اوایل پاییز برای برداشت دوم نیز می‌توانید بکارید و از آن لذت ببرید.

به یاد داشته باشید تا زمانی که بتوانید هوای مطلوب برای رشد بذر صیفی و شاهی خود فراهم کنید، در تمامی طول سال می‌توانید آن‌ها را کاشته و استفاده کنید. لازم به ذکر است که شاهی در هوای گرم، تند و حتی غیرقابل خوردن می‌شود، بنابراین به زمان کاشت این بذر صیفی، دقت کافی داشته داشته و رطوبت لازم را برای رشد آن فراهم کنید. می‌توانید برای سنجش کیفیت رطوبت محیط، از دستگاه رطوبت سنج استفاده کنید.

خاک مورد نیاز برای رشد بذر شاهی

شاید برای شما هم جالب باشد که بذر صیفی­جاتی مانند شاهی به خاک و نوع آن حساسیت بالایی نداشته و می‌توانند در هر نوع خاکی به خوبی رشد کنند. البته بهتر است زهکشی خاک را به خوبی بررسی کرده و از خاکی استفاده کنید که زهکشی خوبی دارد تا بذرهای سبزی شاهی‌ شما بتوانند با بهترین کیفیت رشد کرده و به یک سبزی خوردن خوش‌طعم، برای استفاده شما تبدیل شوند. از بهترین انواع خاکی که می‌توانید بذر شاهی خود را در آن بکارید، خاک‌های قدیمی غنی از کمپوست است.

دمای مورد نیاز برای پرورش بذر شاهی

بهترین دما برای جوانه زدن بذر شاهی 7 درجه سانتی‌گراد است. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، این گیاه به گرما حساسیت داشته و قدری سرما دوست است. لذا دمای یکی از فاکتورهای مهم برای رشد سریع بذر صیفی شما است که باید آن را در نظر داشته باشید.

آبیاری و تغذیه بذر شاهی

یکی از جالب‌ترین نکات پرورش این سبزی خوش‌طعم این است که، بذر شاهی به رطوبت نیاز داشته و آن را دوست دارد. هرگز اجازه ندهید که ریشه‌های آن خشک شوند. فراموش نکنید که بلافاصله بعد از کاشت بذرها آن‌ها را آبیاری کنید. البته برای این­که رطوبت آن‌ها حفظ شود باید در روزهای ابتدایی، آن را کاشت. همچنین می‌توانید از یک نایلون کمک بگیرید تا بذر شاهی شما جوانه بزند.

اینکه بذر شاهی رطوبت دوست است بدین معنی نیست که باید آن را زیاد آبیاری کرد. در نظر داشته باشید که اگر آبیاری شما بیش از اندازه باشد، برگ‌های آن را خراب کتد. در واقع بهترین زمان برای آبیاری، مشاهده کاهش رطوبت سطح خاک است.

نحوه جوانه‌زنی بذر شاهی

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، بذر شاهی سرعت رشد و جوانه‌زنی بالایی در میان بذر صیفی­جات داشته و بعد از گذشت 1 الی 2 روز شروع به جوانه‌زنی می‌کند. همچنین بذر شاهی کاشته شده 15 الی 20 روز بعد از کاشته شدن، قابل برداشت بوده و می‌توانید از آن نهایت لذت را ببرید.

نور خورشید برای رشد بذر صیفی

سبزی لذیذ شاهی، برای رشد به نور کافی و مستقیم نیاز دارد. اما توجه داشته باشید که در صورتی که نور خورشید در منطقه شما بسیار شدید باشد، بهتر است که آن‌ها در سایه قرار دهید تا بتواند به خوبی و در سلامت کامل رشد کنند. اگر درمحیط آپارتمان اقدام به کاشت بذر شاهی کرده‌اید، حتما آن را نزدیک پنجره قرار دهید تا بتواند نیاز خود به نور را تامین کرده و به خوبی رشد کند.

بهترین زمان برداشت بذر شاهی

شاهی‌ها زمانی که جوان هستند بهترین عطر و طعم را برای شما به همراه دارند. اما در صورتی که به زمان گلدهی خود رسیده باشند، برگ‌های آن کمی سفت شده و برای خوردن چندان خوشایند نیستند. درنتیجه بهتر است که این سبزی خوشمزه را تازمانی که تازه و اصطلاحا جوان هستند، استفاده کنید. البته اگر برگ سبزی خود را کمی بالاتر از سطح خاک بچینید، گیاه دوباره برگ داده و می‌توانید مجددا از آن استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای کاشت بذر شاهی

  • در تمام طول کاشت و رشد بذر صیفی خصوصا شاهی، خاک آن را از هر گونه علف هرز دور نگه دارید.
  •  اگر قصد دارید شاهی را در گلدان بکارید، حتما سوراخ‌های متعددی در کف گلدان ایجاد کنید تا آب اضافی بتواند به راحتی از خاک خارج شود. چنانچه آب اضافی در خاک و گلدان شما باقی بماند، موجب پوسیدگی ریشه‌ها شده و بذر شما به خوبی رشد نخواهد کرد.
  • یکی از رایج‌ترین اشتباهات در کاشت بذر شاهی، عمقی است که بذرها را در آن قرار می‌دهید. اگر بذرهای شاهی را در عمق بسیار زیادی قرار دهید، رشد آن‌ها متوقف شده و اصطلاحا بذرها خفه می‌شوند. بنابراین به این نکته توجه داشته و آن‌ها در عمقی مناسب بکارید.
  • نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، کیفیت بذر سبزی شاهی که خریداری می‌کنید است. اگر بذر شما کیفیت خوبی نداشته باشد، قطعا به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید.

رعایت تمامی این موارد در کنار یکدیگر به شما کمک می‌کند که با روشی ساده و سریع سبزی خود را بکارید و آن را برداشت کنید. برای اطلاعات کامل و بدست آوردن بذرهای با کیفیت و همچنین لوازم مورد نیاز کاشت بذرشاهی می‌توانید در قسمت محصولات فروشگاه کشاورزی بهاران کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *