گل و گیاه

راهکارهای جلوگیری از پژمردگی گل در خانه

پرورش گل در خانه، یکی از ارزشمندترین و در عین حال ارزان‌ترین عوامل برای تزریق آرامش بیشتر به خانه و محیط زندگی ما است. وقتی دانه‌ای در گلدان می‌کارید و به آن رسیدگی می‌کنید تا به یک گل زیبا تبدیل شود، حس مالکیت بر روی آن دارید با رشد هر روز آن، خوشحال می‌شوید و دوست ندارید به راحتی آن را از دست بدهید. پژمردگی و افسردگی آن ممکن است در روحِ خانه شما تاثیر بگذارد. بنابراین برای حفظ این عنصر ارزشمند در خانه، بهتر است در جستجوی راه‌هایی برای جلوگیری از پژمردگی گل در خانه باشید. در این مقاله به یکی از عوامل پژمردگی، یعنی کمبود ازت یا نیتروژن در گیاهان می‌پردازیم. برای برطرف کردن این کمبود باید از کود ازت استفاده شود.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای خرید انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

علت پژمردگی گل و گیاه در خانه

برای اینکه از پژمردگی گل در خانه جلوگیری کنیم، ابتدا باید علت پژمردگی گل‌ها را بررسی کنیم. یا به عبارت دیگر باید بدانیم که چه مواردی، گیاه را شاداب و سرزنده نگه می‌دارد. برای این که گیاه با سلامت مسیر رشد و حیات خودش را طی کند به آب، اکسیژن، نور، دمای کافی و انواع عناصر مغذی مثل نیتروژن(ازت) نیاز دارد. کمبود هر کدام از این موارد، موجب پژمردگی در گل می‌شود. این کمبودها با علائمی خودشان را نشان می‌دهند. در ادامه علائم کمبود ازت در گل و گیاه را بررسی می‌کنیم تا از این طریق از پژمردگی بیشتر گل‌ها جلوگیری کنیم.

کود ازت چیست؟              

درصد بالایی از کود ازت را نیتروژن یا همان ازت تشکیل می‌دهد. مردم اکثرا کود ازت را به عنوان اوره می‌شناسند. اما کود ازت می‌تواند به صورت یون آمونیوم و نیترات هم به گیاهان جذب شود. این کود در قبال رشد و نمو گیاه، وظیفه مهمی را برعهده دارد.

کمبود ازت(نیتروژن) در گیاهان:

کمبود ازت، در ظاهر گیاه آشکار می‌شود. در صورتی که مقدار ازت کافی به گیاهان نرسد، تغییرات ناخوشایندی در گیاه به وجود می‌آید. برگ‌های قدیمی گل و گیاه، زرد و در ادامه این روند به رنگ ارغوانی و تیره در می‌آید. همچنین برگ‌های جوان به رنگ سبزِ روشن جوانه می‌زنند. کمبود این عنصر، باعث عدم رشد اندازه برگ‌های جوان می‌شود. به همین دلیل است که نیتروژن را عنصر رشد می‌نامند.

بنابراین اگر در گل و گیاه خود این علائم را می‌بینید، برای جلوگیری از روند پیشروی آن از کود ازت استفاده کنید. استفاده از کود ازت مناسب، این کمبود را تا حدود زیادی جبران  و گل‌ها را احیا می‌کند. عدم توجه به این کمبود، کلروفیل گیاه را کاملا از بین می‌برد و همچنین رشد ریشه متوقف می‌شود و در نهایت منجر به مرگ گیاه می‌شود.

می‌توانید برای تهیه انواع ریز مغذی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران از اینجا وارد شوید.

استفاده از کود ازت، پیشگیری یا درمان است؟

در قسمت قبل با علائم کمبود نیتروژن (ازت) در گیاه آشنا شدیم. اما چرا باید بگذاریم تا گیاه به این مرحله از پژمردگی برسد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله کلیشه‌ای در همه جنبه‌های زندگی، از جمله نگهداری از گل و گیاه صادق است. پیشنهاد ما برای مراقبت بهتر از گیاهان، بررسی روزانه آنها است. زمانی که کوچک‌ترین علائم کمبود ازت را در گیاه مشاهده کردید، اقدام به خرید کود ازت کنید. البته این به معنی پیشگیری نیست بلکه به معنی در مان زود هنگام است.

در صورتی که پرورش گل در خانه، جنبه تجاری نداشته باشد، شاید درمان زود هنگام کافی باشد. هرچند پیشگیری همیشه در اولویت است. اما در مصارف خانگی، نهایت اتفاقی که می‌افتد این است که یک گل را از دست داده‌اید. اما در مقیاس بزرگ و تجاری، پیشگیری راه حل کم هزینه و مطمن‌تر است. در این شرایط قبل از کشتِ گل، خاک را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا از سلامت آن مطمئن شوند. سپس مواد مغذی لازم گیاه موردِ نظر را به خاک اضافه می‌کنند و بعد از آن گیاه را کشت می‌کنند.

مصرف کم یا زیاد از کود ازت

گفتیم که گیاه به نور، آب، مواد مغذی و دما کافی نیاز دارد. همانطور که کمبود این موارد نگهداری از گل و گیاه را دچار مشکل می‌کند، زیاد از حد بودن این موارد مثل دمای بالا، نور زیاد و کود دهی بیش از حد هم به همین اندازه به سلامت گل و گیاه آسیب می‌رساند. یکی از مواردی که باید حد استفاده از آن رعایت شود، کود ازت است. این کود، تامین کننده ازت یا همان نیتروژن گیاه است.

انواع کود ازت

۸۰% از محیط جو اطراف ما، از عنصر نیتروژن تشکیل شده است. اما گیاهان با وجود این همه نیتروژن در جو، قادر نیستند تا نیتروژنِ مورد نیاز خود را تامین کنند. از این رو برای حفظ سلامت گیاهان و تامین نیتروژن مورد نیاز آنها، از کود ازت استفاده می‌شود. کود ازت همان کودی است که در ساختار آن، عنصر نیتروژن به وفور استفاده شده است. از این رو استفاده از کود ازت، تاثیر بسزایی برای برگرداندن گل‌های پژمرده به حالت اولیه و همچنین بهبود روند رشد آن‌ها دارد. کودهای مورد استفاده در صنعت کشاورزی به سه دسته‌ی عالی، شیمیایی و زیستی تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین دسته شیمیایی خود به دو دسته میکرو و ماکرو تبدیل می‌شوند. کود ازت، جزء دسته ماکرو المنت هست.

کود اوره:

اوره از نظر درصد ازت، جایگاه بالایی در میان انواع کود ازت دارد. ۴۶ درصد از این نوع کود ازت را عنصر نیتروژن تشکیل داده است. از آنجا که شکل کود اوره همانند بلورهای سفیدرنگ شکر است، به آن کود شکری یا کود سفید هم می‌گویند. این نوع از کودِ ازت، میزان حلالیت بالایی دارد. این ویژگی باعث شده تا اوره هم از طریق خاک و هم از طریق ساقه و برگ به گیاه جذب شود. بنابراین از این نوع کود ازت به دو روش محلول پاشی و تزریق به خاک استفاده می‌شود. از آنجا که میزان حلالیت اوره بالا است، به راحتی در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد در آب حل می‌شود. بنابراین می‌توانید با استفاده از ظرف اسپری، اوره را بر روی شاخ و برگ گیاهان اسپری کنید. توجه داشته باشید که گل و گیاهی که در منزل استفاده می‌کنید، باید جز گیاهانی باشد که توانایی جذب کود از طریق اسپری کردن را داشته باشد.

سولفات آمونیوم:

یکی دیگر از انواع کود ازت که می‌توان از آن در رساندن نیتروژن به گیاه استفاده کرد، کود سولفات آمونیوم است. در این نوع از کود ازت، ۲۱ درصد ازت وجود دارد. از این نوع کود در خاک‌های آهکی استفاده می‌کنند. چرا که این نوع کود ازت، خاصیت اسیدزایی بالایی دارد.

نیترات آمونیوم:

نیترات آمونیوم، نوع دیگری از کودهای ازت است. در ترکیب این نوع کود ازت، ۳۳ درصد ازت استفاده شده است. برخلاف سولفات آمونیوم این نوع کود از خاصیت اسیدزایی ندارد.

از دیگر انواع کود ازت می‌توان به فسفات آمونیوم، نیترات پتاسیم، نیترات کلسیم و کودهای اوره با پوشش گوگردی یا همان SCU اشاره کرد. در این کودها نسبت به سه نوع کود بالا، از درصد ازت کمتری استفاده شده است. انتخاب نوع کود ازت به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه “گل و گیاه، چه میزان به ازت نیاز دارد؟” و یا “خاک تا چه اندازه دچار کمبود ازت است؟” در مواردی که حفظ گل و گیاه برای شما در اولویت بالایی قرار دارد. حتما گیاه یا قلمه‌ای از آن را برای درمان به متخصصان نشان دهید و تهیه کود ازت و نحوه استفاده از آن را با نظارت این متخصصین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *