گل و گیاه

نیازهای گیاهان در هر مرحله از رشد

همه ما دست‌کم در محیط اطرافمان چه در خانه چه در محل کار گیاهان زیادی را می‌بینیم یا نگه‌داری می‌کنیم. اما شاید اکثرمان از نحوه و چونگی دقیق نگه‌داری از گیاه مطلع نباشیم و تصور کنیم که تمام گیاهان به یک‌شکل و شیوه نگه‌داری می‌شوند. اما باید گفت این تصور بسیار اشتباه است چراکه گیاهان بنا به مشخصه‌های متفاوتی که دارند شیوه نگه‌داری و رسیدگی به آنان نیز منحصربه‌فرد و متفاوت است و بسیار مهم است که بدانیم یک گیاه در تمامی رشد خود به چه چیزهایی نیاز دارد.

در نظر داشته باشید برای تهیه ادوات و تجهیزات مورد نیاز موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

عوامل مؤثر در رشد گیاه چیست؟

هر گیاهی برای ادامه رشد و زندگی و زیبا ماندن به آب‌وهوا نیاز دارد. شاید عجیب باشد که ذکر کرده‌ایم آب‌وهوا پاسخ این است که بسیاری از گیاهان در آب رشد می‌کنند و به خاک نیازی ندارند مانند: گیاهان هوازی، گیاهان آبزی و گیاهانی مانند پوتوس، حسن یوسف، بامبو و … که در آب رشد کرده و به خاک نیاز ندارند. اما به جز اینها عوامل دیگری هم هستند که نیاز به توضیح دارند.

بدون شک یکی از مؤلفه‌هایی که هر موجود زنده به‌خصوص گیاهان برای ادامه حیات به آن نیاز دارند آب است البته به جز گیاهانی که می‌توانند در برابر خشکسالی مقاومت کنند مانند: کاکتوس‌ها و ساکولنت ها اما باقی گیاهان نیاز به آب دارند و باید مرتب آب بخورند آبیاری در گیاهان نیازمند توجه ویژه ایست تا مانع از خشک‌شدن و غرقابی شدن گیاه شود. بنابراین حواستان به مقدار آبی که قرار است گیاهتان از آن استفاده کند باشد. همه این نکات در آبیاری به نوع گیاهتان بستگی دارد و بعضی از آن‌ها نیاز به آب بیشتر و بعضی به آب کمتری برای زنده ماندن نیاز دارند؛ بنابراین اول اطلاعات کافی در زمینة گیاهتان کسب کنید سپس آن را بری نگهداری به خانه‌تان بیاورید.

اما در اینجا می‌خواهیم موردی را به شما معرفی کنیم که شاید کمتر کسی تعریف دقیقی از ان بداند و بعضا به ان توجه کند.

کودهای ریشه‌زایی: ریشه بخش مهمی از گیاه به‌حساب می‌آید که گیاه از طریق آن آب، مواد معدنی، عناصر ضروری و مکمل‌ها را جذب می‌کند. ریشه‌ها معمولاً درون خاک قرار می‌گیرند اما برخی از آن‌ها نظیر ریشه گل‌ها می‌تواند در داخل آب تنها هم قرار گیرد‌. همان‌طور که اگر ساختمانی از پایه و اساس دچار تزلزل باشد هر عامل ویرانگری به‌راحتی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر ریشه گیاهان که وظیفه محکم نگه‌داشتن آن در زیر خاک و کمک به مقاومت در شرایط محیطی بد را دارد ضعیف باشد و به‌خوبی توسعه پیدا نکرده باشد، گیاه و محصول مطمئنی نخواهید داشت.

وجود ریشه و ریشه‌گیری کافی به‌اندازه قابل‌ توجهی مهم است که گیاه بدون آن ذره‌ای نمی‌تواند رشد کند؛ ریشه‌ها به کمک تارهای کشنده در ساختمان خود مواد ضروری گیاه را از خاک و اطراف آن می‌کشند و در اختیار بخش‌های مختلف گیاه قرار می‌دهند و اما کاربردی که کودهای ریشه‌زایی دارد و بسیار هم گوناگون و متنوع‌اند که وظایف مهمی را به انجام می‌رسانند در دوره نشاء گیاهی، افزودن کود فسفاته با پتاسیم بالا ضمن تأمین پتاسیم موردنیاز ریشه گیاه، ریزمغذی‌های مهم از جمله آهن و روی را جهت رشد بهتر ریشه فراهم می‌کند

موردی که نقش بسزایی در طول زندگی گیاهان و درختان دارد جذب به‌موقع و کافی ویتامین‌ها توسط ریشه است به‌طوری‌که ویتامین‌ها را می‌توان در دسته متابولیت‌های ثانویه طبقه‌بندی کرد؛ وقتی ریشه به مقدار کافی از ویتامین‌ها بهره‌مند می‌شود، مقداری از آن را که موردنیاز گیاه است به بخش‌های بالاتر از خود هدایت می‌کند و بخشی از ویتامین‌ها را نیز برای شرایط کمبود آن‌ها در خود حفظ می‌نماید.

استفاده از کودهای ریشه‌گیری تمامی ویتامین‌های ضروری ریشه را فراهم می‌کند؛ بهترین و مؤثرترین زمان افزودن کود ریشه‌زایی، در دوره نشاء است یعنی زمانی که اساس و ساختمان سیستم ریشه‌ای شروع به تشکیل می‌کنند.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

مزایای استفاده از کود ریشه‌زا

  • کاهش میزان هدررفت آب به دلیل ایجاد ریشه گسترش‌یافته و قابلیت نگهداری آب
  • جلوگیری از پوسیدگی و بیماری‌های مربوط به ریشه
  • افزایش جذب مواد مغذی توسط تارهای کشنده و رساندن آن‌ها به گیاه جهت تکمیل مراحل رشد رویشی
  • کمک به حفظ ریشه‌های اولیه و تداوم رشد آن‌ها
  • استفاده از کودهای ریشه‌زایی برای تکثیر گیاهانی که از طریق قلمه‌زنی موفق نشده‌ایم کمک به سزایی در فرایند تکثیر و جوانه‌زنی آن‌ها خواهد کرد.
  • افزایش کیفیت و قدرت ریشه‌ها پس از بهره‌مندی از کود ریشه‌زا بر خلاف ریشه‌های بی‌بهره از این کودها
  • کودهای ریشه‌زایی به دلیل داشتن فسفر در ساختار خود به رشد و استحکام هر چه‌بهتر ریشه کمک شایانی می‌کنند.
  • گیرایی در نشاء ها را بهبود می‌بخشد و مکانیسم ریشه‌زایی را در قلمه‌های بریده شده و نشاء ها سرعت می‌بخشد.
  • حین انتقال نشاء یا قلمه گیاه دچار شوک و استرس ناگهانی می‌شود که به‌کاربردن این‌گونه کودها از استرس ناشی از آن به مقدار فراوان می‌کاهد.
  • ایجاد تعادل هورمونی در گیاه بین هورمون‌های اکسین و سیتوکینین و در نتیجه رشد متوازن بخش‌های مختلف گیاه

از موارد دیگری که برای ریشه ها بسیار مفید اند و برای محرک‌های زیستی ریشه برای تقویت ریشه‌ها و گیاهان سالم می‌توان به قارچ‌های میکوریزا اشاره کرد. قارچ‌های میکوریزا به طور طبیعی در خاک وجود دارند اما در می‌توانید از فرم‌های تجاری آن نیز استفاده کرده و آنها را به زمین خود بیافزائید. میکوریز یا مایکوریزها رابطه‌ای همزیست و متقابل با ریشه‌های گیاه ایجاد می‌کنند و تقریباً برای هر گیاهی روی زمین مفید هستند. این قارچ‌ها به ریشه گیاهان کمک می‌کنند تا عناصر ریز و درشت، ویتامین‌ها و آب مورد نیاز و فسفر را جذب کنند، علاوه بر این باعث می‌شوند تا این مواد از اعماقی به گیاه برسد که خود ریشه به آن دسترسی ندارد. در عوض این کار میکوریز هم مواد قندی اندکی از گیاه دریافت می‌کند و در نتیجه هر دو به شکل کاملاً مسالمت آمیز از هم بهره می‌برند.

استفاده از سه ماده مغذی عمومی که بسیار برای گیاه شما حیاتی‌اند

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مواد مغذی توسط آب خیس شده و جذب ریشه‌ها می‌شوند و از این طریق نیاز گیاه را برطرف می‌کنند. ویتامین‌ها برای گیاه مانند غذا برای ما انسانهاست پس شاید بدون خوردن آن زنده بمانند اما شاداب و سرحال نمی‌مانند. پس گیاه بدون این مواد مغذی هیچ فرصتی برای رشد و شاداب ماندن ندارد و امروزه در خاک‌ها و کودهای بسته‌بندی می‌توان این ویتامین هارا یافت. ( پیش‌تر در مورد کودهای ریشه زا گفته شده)

سه عنصر اساسی و موردنیاز برای رشد گیاه عبارت‌اند از:

نیتروژن: که به دلیل داشتن کلروفیل بگ گیاه را سبز نگه می‌دارد.

فسفر: فسفر مختص تولید گیاهانی با برگ‌های بزرگ و ریشه‌های قوی است و می‌تواند ویتامین موردنیاز گیاه را تأمین کرده و برای جداسازی سلول و توسعه بافت‌های جدید بسیار مهم است.

پتاسیم: در ابتدا پتاسیم به گیاه کمک می‌کند تا با بیماری‌ها مبارزه کند، اما باعث تنظیم میزان جذب co2  و فعال‌شدن آنزیم‌های آنها می‌شود.

کودهای مخصوص گیاهان با این مواد مغذی اشباع شده‌اند تا بتوانند به گیاه کمک کنند. اما باید توجه کنید که مانند آبیاری، زیاده‌روی در مواد مغذی نیز خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. همچنین شما باید با توجه نوع گیاهتان نوع کود موردنظر آن را نیز بشناسید.

و در آخر موضوعی که باید بادقت به آن بپردازید مسئلة خاک مناسب است خاکی که باتوجه‌به نوع و نیاز گیاهتان تهیه شود.

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع کود میکرو ریز مغذی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *