باغبانی و کشاورزی

7 کاربرد کود ازت در رشد درختان

کود ازت یکی از مهم­ترین عنصرهای غذایی مورد نیاز درختان میوه است که تاثیر بسیاری در رشد درختان دارد. این ماده مغذی در رشد درختان، گلدهی، عملکرد محصول، تشکیل میوه، رسیدگی میوه­ها و مسائل فیزیولوژی به طور جدی دخالت دارد.

درختان برعکس سایر گیاهان نمی‌توانند به سرعت نسبت به یک عنصر طبیعی واکنش نشان دهند و نیازمند زمان بیشتر هستند. برای رساندن درخت به حداکثر بازدهی نیازمند برنامه غذایی منظم، علمی و منظم دارید. کود ازت یکی از عناصر مهم تشکیل رشد و پرورش درختان است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

نشانه­‌های کمبود ازت در درخت

اولین علامت ظاهر شدن کمبود ازت در گیاهان کاهش رشد رویشی درختان است. ازت محرک درختان است و  در رشد گل­‌ها و جوانه‌­ها بسیار تاثیر گذار است اما در صورت کمبود این ماده غذایی برگ­‌های پیر روبه زردی می­روند در حالی که برگ­های جوان سبز باقی می­مانند؛ بنابراین منظره کلی باغ روبه زردی می­رود.

کوچک بودن میوه درختان و کاهش عملکرد محصول از دیگر نشانه‌­های کمبود کود ازت است. همچنین ریزش بیش از حد گل­ها و میوه‌­های درخت از علائم کمبود ازت محسوب می‌شود. کاهش یا توقف رشد رویش و تولید میوه، رنگ پریدگی (تغییر رنگ برگ، کاهش رنگ سبز در برگ یا زردی برگ) از دیگر نشانه‌­های کاهش ازت خاک است.

7  نکته ضروری در به کارگیری کود ازت

1. ایجاد تعادل در PH خاک

PH خیلی پایین یا خیلی بالا (خاک­های خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی)، رشد سریع گیاه و همچنین در شرایطی که آبیاری بیش از حد صورت بگیرد، سهم زیادی از ازت موجود در خاک آبشویی می­شود و از دسترس گیاه خارج می­شود. همچنین در شرایطی که رطوبت خاک بالا و دما پایین باشد درخت میزان ازت کمتری مصرف می­کنند. در چنین شرایطی با فزودن کود ازت به خاک،­ به گیاه کمک می­کنید مقدار ازت مورد نیاز خود را از خاک جذب کند.

2. بهترین زمان استفاده از کود ازت

بهترین زمان استفاده از کود ازت برای رشد سریع­تر و تقویت درختان از اواسط پاییز تا اوایل زمستان است. اگر این کود برای درختان در زمان مناسب استفاده نشود می­تواند موجب مشکلات فیزیولوژی مانند زردی برگ­ها در اول فصل، به دلیل عدم دسترسی گیاه به ازت کافی ایجاد شود. این مورد در کودهایی که به درستی نپوسیده­اند بیشتر است.

3. رشد سریع درختان میوه

ازت بهترین کود برای رشد سریع درختان است اما به منظور استفاده از حداکثر بهروری از این ماده مغذی، لازم است نکات به نکات زیر توجه کنید:

  • شوری خاک، کم آبی، ریشه طولانی و عمیق از عمده مسائلی است که جذب کود و مواد مغذی را با مشکل همراه می­کند.
  • در ابتدای فصل رشد، فعالیت ریشه­ها کند و جذب مواد مغذی زمین سرد است در این زمان درصد پایینی از عناصر مغذی می­تواند جذب شود.
  • در هنگام پر شدن بذرها ریشه ممکن است از رساندن همه مواد مورد نیاز گیاه، حتی اگر عناصر مغذی کافی هم دردسترس داشته باشد، باز بماند.

4. تقویت محصول

کود ازت در فرآیند رشدگیاهان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و باعث افزایش گلدهی درختان می­شود. بنابراین تشکیل میوه هم افزایش پیدا می‌کند. این ماده مقوی در ساخت ترکیبات پروتئینی و اسیدهای آمینه و کربوهیدرات­ها نقش قابل توجهی دارد. همچنین وجود این عنصر در رنگ بندی میوه­ها موثر است. ازت در گیاه متحرک بوده و به قسمت­های درحال رویش منتقل می­شود و از آنجایی که اندام‌های جوان و درحال رشد گیاه به این عنصر نیازدارند کود ازت بر کیفیت میوه درخت بسیار تاثیرگذار است.

5. فرم‌­های مختلف ازت:

ازت به صورت‌های نیترات (No3 -)، یون آمونیم (NH4 +) و اوره  Co (NH2 ) 2 جذب گیاه lمی‌شود. اشکال دیگر آن نظیرN2 ، NO2 و N2O و … برای درختان میوه غیر قابل جذب است. فرم اصلی نیتروژن در خاک نیترات بوده و فرم­های مختلف مثل آمونیاک، آمونیوم و اوره پس از مدتی به شکل نیترات در می­آیند. یون آمونیوم به علت دارا بودن بار مثبت، باعث جذب کلوییدهای خاک می­شود و به تدریج به صورت نیترات در می­آید.

6. نقش ازت در گیاهان:

کود ازت در طبیعت به سه شکل ازت آلی، ازت گازی، ازت معدنی یافت می­شود. منظور از ازت آلی ازت موجود در ترکیب آلی است که به شکل اسید آمینه، اسیدهای آلی و دیگر ترکیبات آلی یافت می­شود. بخش مهمی از ازت خاک دائما در حال تغییر به شکل­های دیگر ازت است؛ از این رو بهتر است از کود ازت به موقع و مقدار مناسب استفاده کنید.

7. اثرات وجود ازت زیادی در خاک

همانطور که کمبود ازت در خاک برای درختان مضر است، وجود بیش از اندازه کود ازت در خاک نیز موجود خسارت به گیاه می­شود. دربعضی از خاک­ها، مقدار زیادی کود ازت موجب خراب شدن ساختمان فیزیکی خاک می­شود. برخی پژوهشگران در این رابطه به کاهش محسوس رشد ریشه اشاره دارند. یکی دیگر از اثرات منفی ازت زیاد این است که رشد رویش را سرعت می­بخشد و رسیدن میوه را تا حدودی به تاخیر می اندازد. از دیگر معایب وجود ازت زیاد در خاک میتوان به تولید میوه­های کم آب، پوست کلفت و با کیفیت نامناسب جهت انبار، اشاره کرد.

مقدار استفاده از کود ازت

  • گیاهان بالغ با سن (بیش از شش سال بعد از کاشت) و قطربزرگ به حدود هزار و سیصد و پنجاه گرم، گیاهان کوچک ( 2 تا 3 ساله بعد از کاشت) به حدود سیصد و چهل گرم کود، گیاهان جوان ( 1 تا 2 ساله بعد از کاشت ) به حدود دویست و بیست گرم کود، گیاهان کوچک بالغ (4 تا 5 ساله بعد از کاشت ) به حدود نهصد گرم کود، گیاهان کوچک با اندازه متوسط (3 تا 4 ساله بعد از کاشت ) به حدودششصد و هشتاد گرم کود، گیاهان بالغ با اندازه متوسط (5 تا 6 ساله بعد از کاشت ) به حدودهزار و صد و بیست و پنج گرم کود نیاز پیدا خواهند کرد.
  • کود باید به طور یک نواخت در سایه انداز گیاه پخش بشود، این نوع مصرف کود از نزدیک به تنه درخت شروع شده و تا چند سانتی متر پس از انتهای شاخه‌­ها ادامه پیدا می­کند.

سخن آخر

در این مقاله با فواید بسیار کود ازت آشنا شدیم که درصورت استفاده صحیح سهم قابل توجهی در کیفیت محصول اثر دارد؛ اما باید این نکته هم مدنظر قرار دهید که مواظب باشید در استفاده از این کود زیاده‌روی نکنید چرا که همانطور که گفتیم باعث ضخیم شدن پوست میوه و کم آب شدن آن می­شود.

برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *