گل و گیاه

5 دلیل استفاده از کود اوره در رشد گیاهان

بطور حتم تمامی مخلوقات در جهان هستی برای زندگی و ادامه روند رشد خود به موادی نیاز دارند که آن‌ها را تقویت کرده و در این مسیر تکامل، آن‌ها را حمایت کنند. موضوع مورد بحث در این مقاله گیاهان و مواد لازم برای رشد کردن آن‌ها است. نور خورشید، مواد مغذی موجود در خاک، اکسیژن کافی و آب، در دسته ملزومات اصلی هستند که برای رشد و نمو هر گیاهی مفید و ضروری هستند. در این بین نباید از مواد مغذی افزودنی به آب و یا خاک گیاهان غافل ماند. منظور از مواد افزودنی همان کودها است. ما در این مقاله به بررسی کود اوره و تاثیر آن‌ در رشد گیاهان می‌پردازیم.

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع کود اوره موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

کود اوره

در میان انواع کودهایی که برای گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، کود اوره یکی از کودهای مهم و کاربردی محسوب می‌شود. در اصل کودهایی که از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند براساس مواد اولیه‌ای که با آن‌ها ساخته می‌شوند مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم در دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند. هدف اصلی از اضافه کردن این مواد به خاک گیاهان جبران کمبود مواد ضروری برای رشد گیاه است. اگر قرار به انتخاب کود مناسب باشد باید خاک شناسایی شده و عناصر موجود در آن بررسی شوند.

برای این منظور خاک را نمونه برداری می‌کنند و با مشخص کردن پارامترهایی مانند PH، میزان فسفر، نیتروژن و غیره خاک را آنالیز می‌کنند. با توجه به استفاده گسترده کشاورزان از کود اوره، ما در ادامه مزایای این کود، اثرات و میزان مصرف آن را برای شما شرح خواهیم‌ داد.

نحوه ساخت کود اوره

کود اوره نتیجه واکنش دی‌اکسیدکربن و آمونیاک غیر هیدراته است. فرآیند تولید کود اوره تحت فشار بسیار بالا رخ می‌دهد و دمای تقریبی برای تولید این ماده 180 درجه سانتی‌گراد است. اوره ایجاد شده در این فرآیند با فرآوری به شکل دانه و یا توپ‌های جامد کوچکی شکل داده می‌شود که نام آن‌ها پریل است. اوره خشک به راحتی در آب حل می‌شود و به همین دلیل تا زمان مصرف باید از رطوبت دور بماند.

الگوی مصرف کود اوره

کود اوره به محض قرار گرفتن بر روی خاک و انجام یک‌سری فعالیتهای شیمیایی، به بی‌کربنات آمونیوم تبدیل خواهد شد. در ادامه آمونیوم نیز به گاز تبدیل خواهد شد و اگر از این گاز مراقبت نشود براحتی از بین خواهد رفت. به همین دلیل و برای جلوگیری از خراب شدن این گاز باید آن را خیلی سریع با خاک مخلوط کرد تا کارایی کود اوره نیز افزایش یابد. برای انجام این منظور باید از دو راه اقدام کرد: راه اول این است که کود اوره خیلی سریع بر روی خاک پخش شود و با شخم زدن خاک، آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنیم. راه دوم این است که ماده اوره را بطور مستقیم درون خاک تزریق نماییم. بهترین راهکار برای تزریق اوره به درون خاک این است که کود اوره را بر روی خاک پخش کنیم و سپس با انجام عمل آبیاری، اوره را مستقیما به لایه‌ها و سطح زیرین خاک منتقل کنیم.

مزایای کود اوره

کود اوره با توجه به ترکیبی که دارد، می‌تواند بیشترین میزان نیتروژن را به خاک شما هدیه دهد. البته از لحاظ اقتصادی نیز کاملا مقرون‌به‌صرفه است. انبار کردن این ماده هیچ زحمتی نداشته و در دراز مدت موجب ایجاد آتش‌سوزی نخواهد شد. کود اوره این قابلیت را دارد که یا به تنهایی استفاده شود و یا به راحتی با دیگر خاک‌ها مخلوط شود. برخی از گیاهان برای رشد باید در خاک اسیدی قراربگیرند، کود اوره این امکان را ایجاد می‌کند تا میزان اسیدیته خاک برای این گیاهان بیشتر شود. دربین گیاهان محصولاتی نیز وجود دارند که به نیتروژن بالایی نیاز دارند مانند ذرت و توت‌فرنگی که کود اوره براحتی مقدار زیادی نیتروژن در اختیار آنان قرار خواهد داد.

نکات مهم در استفاده از کود اوره

  • رعایت نکردن اصول استفاده موجب ایجاد آسیب به گیاهان می‌شود

کود اوره مانند تمامی کودها از ناخالصی‌هایی تشکیل شده و یکی از این ناخالصی‌ها بورت نام دارد. این ماده در طولانی مدت روندی تجزیه شونده در خاک دارد. در حین تجزیه شدن ماده‌هایی را آزاد می‌کند که همگی برای گیاه خطرناک بوده و سم محسوب می‌شوند. اوره نیز از پایه ماده نیتروژن تشکیل شده و قادر است به گیاه آسیب بزند. ماده نیتروژن براحتی می‌تواند جوانه گیاه را خشک کرده و حتی فرآیند رشد و سبز شدن آن را متوقف کند.

  • تاثیر اوره بر PH خاک

فرآیند نیتروژن‌دار کردن خاک باعث افزایش یون‌های آزاد در خاک خواهد شد و این به‌معنی اسیدی شدن خاک است. ضمن اینکه گیاهان بعد از جذب یون‌های آمونیوم، یون‌های هیدروژن را در خاک آزاد می‌کنند. در همین راستا با استفاده از ترکیباتی مانند کربنات کلسیم میزان اسیدی خاک کاهش یافته و خاک حالتی خنثی به خود می‌گیرد.

  • کیفیت عامل اصلی برای رشد مناسب گیاهان

پیش‌تر اشاره کردیم که میزان بالای کود اوره یا همان نیتروژن تاثیرات منفی و بدی بر روی گیاهان می گذارد. البته بر روی محیط اطراف نیز اثرات مخربی دارد. نیتروژن موجود در کود اوره به راحتی در آب نشت کرده و می‌تواند به آب‌های کشاروزی اطراف نیز وارد شود و کل محصولات را در مقیاسی گسترده و بزرگ، آلوده نماید. در نتیجه درست است که کودهای اوره هم اقتصادی هستند و هم سازگاری بالایی با آب‌وهوا دارند، اما باید موارد استفاده آنان به خوبی رعایت شود. در مرحله اول باید دقت کرد که بیشتر از نیاز گیاه و خاک از کود اوره استفاده نشود و همچنین اینکه کمترین تغییرات و اثر مخرب را بر روی طبیعت داشته‌باشد. فراموش نشود که در کنار استفاده از کودها، استفاده مناسب از ادوات کشاورزی می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا اقدام کنید.

سخن پایانی

بطور حتم کود اوره برای رشد و پرورش برخی از گیاهان بسیار مفید خواهد بود اما فراموش نشود که بکارگیری این مواد نیز نیز قانون و محدودیت‌های خود را دارد. خاک برای ارائه بهتر گیاهان به مواد کمکی و مغزی نیاز دارد. اما اگر استفاده از این مواد بصورت استاندارد انجام نشود، نه تنها که سودی ندارد بلکه آسیب‌هایی بسیار جدی با خاک و البته به گیاهان خواهد زد. فراموش نکنید که رعایت تمام اصول در کنار یکدیگر می‌تواند محصولی مفید و سالم را برای ما به ارمغان بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *