باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر صیفی جعفری

شرایط کاشت بذر صیفی جعفری

کاشت بذر صیفی جعفری و به طورکلی انواع بذرهای سبزیجات می‌تواند علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی، زمینه درآمدزایی را فراهم کند، یک فعالیت خانگی و سرگرم کننده نیز باشد. بعضی افراد اقدام به کشت سبزیجات متفاوتی می‌کنند. یکی از این سبزیجات، گیاه جعفری است. در این مقاله به بررسی مواردی نظیر نحوه  پرورش، شرایط مناسب کشت، انواع روش‌ها، شرایط و مراحل پرورش بذر صیفی جعفری به طور مفصل می‌پردازیم تا افراد با توجه به این نکات بتوانند در فرآیند کشت این بذر، عملکرد بهتری داشته باشند و محصول نهایی نیز از کیفیت بیشتری برخوردار باشد.

در مورد بذر صیفی جعفری بیشتر بدانیم!

بذر صیفی جعفری یکی از صدها نوع بذر صیفی سبزیجات لذیذ و خوشمزه است. به علت وجود ویژگی‌هایی مثل خاصیت دارویی و خوش طعم بودن آن، در پخت غذاهای زیادی مثل انواع آش و یا حتی تزیین انواع خوراکی‌ها و غذاها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعفری حتی برای خوشبو کردن دهان نیز کاربرد دارد. گیاه جعفری، بومی قاره اروپا است و برای بار اول در این محدوده استفاده شده‌است. گرچه زمان مناسب کشت بذر صیفی جعفری در فصل زمستان است، اما گاهی در دمای معتدل و در فصل بهار و پاییز نیز کشت می‌شود. همچنین پرورش جعفری در کشور ما، بیشتر رواج دارد و علاقه‌مندان و مصرف کنندگان زیادی داوطلب کاشت بذر صیفی جعفری هستند.

شرایط لازم برای کاشت بذر صیفی جعفری

اگر می‌خواهید بذر صیفی جعفری‌ای که با دستان خودتان آن را پرورش داده‌اید، سبزی با کیفیتی از آب دربیاید باید هفته‌ای یک بار آن را آبیاری کنید. همچنین مقدار دمای مناسب برای رشد بذر صیفی جعفری تقریبا 20 درجه سانتی‌گراد است. البته مدت زمان معمول برای پرورش آن در حدود یک تا یک سال و نیم است.

پیشنهاد می‌شود برای رشد بهتر گیاه جعفری، آن را زیر سایه و دمای مناسب قرار دهید تا اینکه در معرض مستقیم نور خورشید باشد.

شما می‌توانید بذر صیفی جعفری را همین الان از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

انواع روش‌های کاشت بذر صیفی جعفری:

روش مستقیم پرورش بذر صیفی جعفری

در این روش کشت بذر صیفی جعفری، به صورت مرسوم و متداول فرآیند پرورش انجام می‌شود. باید از وجود آب و هوای مناسب و مغذی بودن خاک مطمئن شوید. بعد از آن می‌توانید بذر جعفری را در محل مورد نظر که می‌تواند گلدان و یا باغ باشد، کشت کنید. گرچه گیاه جعفری در هوای سرد بهتر رشد می‌کند، اما باید توجه کرد که دمای محیط اطراف آن خیلی نیز سرد نباشد.

روش کشت نشا گیری بذر صیفی جعفری

در این نوع روش پرورش بذر صیفی جعفری که یک روش غیرمستقیم محسوب می‌شود، ابتدا باید بذر را در ظرف مورد نظر، آماده‌ی جوانه زدن کرد و بعد از ایجاد حدود سه برگ از آن بذر، نشاها(جوانه‌ها) را به خاک و محیط اصلی مشخص شده برای پرورش آن، منتقل کنید. همچنین روش کاشت غیرمستقیم، مزایای بیشتری نسبت به روش مستقیم پرورش این نوع بذر دارد. در این روش، می‌توان بذر صیفی جعفری را در سریع‌ترین زمان به مرحله‌ی برداشت رساند. چرا که می‌توان با ایجاد جوانه در محیطی با کنترل مستقیم و سپس انتقال آن به بستر اصلی، این فرآیند را سرعت بخشید.

خواص دارویی سبزی جعفری

از جمله فواید کاشت بذر صیفی جعفری، این است که دارای ارزش غذایی قابل توجه و خواص دارویی زیاد و متنوعی است. این سبزی حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی است. کلسیم، آهن، پتاسیم، ویتامین C، فسفر و ویتامین A از جمله مواد و ویتامین‌هایی هستند که در جعفری وجود دارد. استفاده از این گیاه می‌تواند حتی به صورت یک دارو عمل کند و میزان مورد نیاز این مواد و ویتامین ‌ها را تامین کند.

پس علاوه بر ارزش غذایی، ارزش دارویی نیز دارد. اگر می‌خواهید سبزی جعفری خانگی و لذیذ استفاده کنید.

می‌توانید همین الان برای کاشت و پرورش سبزی جعفری به راحتی اقدام کنید!

شما می‌توانید بذر صیفی جعفری را همین الان از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

مراحل کشت بذر صیفی جعفری به صورت مستقیم

فراهم‌کردن شرایط پرورش مستقیم بذر صیفی جعفری

در قدم اول  باید اطمینان حاصل کرد که خاک و بستر مناسبی برای رشد بذر جعفری وجود دارد. برای تهیه‌ی خاک مناسب، می‌توان ترکیبی از کود دامی پوسیده و خاک باغچه را برای کار کشت استفاده کرد. همچنین وجود نور کافی نیز عامل مهمی است که باید در محیط مورد نظر فراهم باشد. حتی اگر میزان رسیدگی به بذر، زیاد باشد اما بستر و خاک اولیه‌ی آن مناسب نباشد، نتیجه‌ آن‌طور که باید نمی‌شود.

علاوه بر این، به دلیل سخت و ضخیم بودن پوسته‌ی بذر جعفری، باید قبل از کشت آن، برای نرم شدن و زودتر جوانه زدن، مقداری از ترکیب آبو صابون استفاده کنید و یا ترکیبی از آب و مایع ظرفشویی به مدت یک ساعت قرار داده شود تا مرطوب شوند. بعد از این مرحله باید بذر جعفری حدود 24 ساعت در آب ولرم قرار گیرد. فاصله‌ی مناسب برای کاشت هر بذر صیفی جعفری در حدود هفت تا هشت سانتی‌متر است.

آبیاری، داشت و برداشت بذر صیفی جعفری

یکی از اصلی‌ترین نکات در زمان پرورش بذر صیفی جعفری، مرطوب بودن خاک آن است.با توجه به این که ریشه‌های سبزی جعفری دارای مقاومت بسیاری است، چندان نیازی به آبیاری ندارد و همان میزان آبیاری به صورت یک‌بار در هفته، بعد از رشد برای رشد مناسب بذر جعفری کافی است. در واقع قبل از رویش، بذر جعفری نیاز دارد تا خاک و بستر مورد نظر همواره مرطوب باشد. ریشه‌های گیاه جعفری مقاومت زیادی دارد. به همین علت چندان نیاز به آبیاری ندارد.

همچنین پس از انجام درست این مراحل، به مرحله‌ی برداشت محصول حاصل از کشت بذر جعفری می‌رسیم، در این مرحله باید به این موضوع توجه داشت که برای برداشت سبزی جعفری، باید آن را از بخش ساقه جدا کرد.

مراحل کشت بذر صیفی جعفری به صورت غیر مستقیم

روش غیرمستقیم کشت بذر صیفی جعفری، تا حدود زیادی مشابه با روش مستقیم آن است. البته تفاوت‌هایی نیز در این روش پرورش وجود دارد و این تفاوت در بستر کشت آن است. در ابتدا باید ظرف یا گلدان مناسبی را آماده کرد و بعد از آن در کف گلدان سوراخ‌هایی ایجاد کرد و برای جلوگیری از بسته شدن سوراخ‌های کف گلدان، لایه‌ی ابتدایی آن را سنگ ریزه ریخت.

همچنین در این روش کشت بذر، فرآیند کشت در اواخر فصل پاییز انجام می‌شود. قبل از ریختن خاک در گلدان باید این مقدار خاک، کاملا مرطوب باشد. گلدانی را که برای این کار انتخاب می‌شود، باید در جایی قرار گیرد که نور مناسبی را دریافت کند. انتخاب در این مرحله، بسیار مهم است. برای استفاده از این روش باید گلدانی با عمقی مناسب انتخاب کرد. بذر جعفری باید در عمقی حدود شش الی هشت میلی­متر از سطح خاک قرار داده شود. البته بذرهای مورد نظر باید با فاصله‌ای در حدود ده الی پانزده سانتی‌متر نسبت به یکدیگر کاشته شوند.

شما می‌توانید علاوه بر این بذر، انواع بذر سبزی و صیفی را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *