باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر تره

شرایط کاشت بذر تره و انواع تره بومی

امروزه به دلیل کاهش کیفیت سبزیجات، مردم به دنبال کاشت انواع بذر بومی به وِیژه کاشت انواع سبزیجاتی مانند بذر تره هستند تا بتوانند از آن‌ها به عنوان یک نوع گیاه آپارتمانی و هم به نوعی سبزیجات مصرفی خود استفاده کنند. نکته جالب توجه این است که پرورش، نگهداری و حتی تهیه انواع بذر بومی با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، خرید بذر تره شرایط ویژه خود را دارد که در ادامه به بررسی این نوع بذر بومی می‌پردازیم.

یک اینکه بذر این گیاه سالم بماند باید در ابتدا به این نکته توجه کرد که روی بذر، اصطلاحا بذرزدگی وجود نداشته باشد. وجود زدگی بر روی بذر تره و هر نوع بذر دیگری، باعث عدم رویش آن می‌شود. دوم اینکه به برند بذری که خریداری می‌کنید توجه کنید. کیفیت در بذربومی بسته‌بندی شده متفاوت می‌باشد. استفاده از بذر تره بی‌کیفیت، می‌تواند تره نامرغوبی تولید کند. در ادامه این مقاله به ارائه نکاتی می‌پردازیم که در مورد شرایط رشد بذر تره و مراحل آن، باید بدانید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید انواع بذر مورد نیاز خود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

ارزش‌های غذایی و فواید تره

امروزه بسیاری از افراد به دنبال کاهش وزن و لاغری با استفاده از رژیم لاغری هستند. این افراد باید از مواد غذایی غنی و در عین حال کم کالری، در رژیم غذایی خود استفاده کنند. یکی از این موادغذایی، تره است. گیاه به وجود آمده از بذر تره، کالری کمی دارد و برای افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند، توصیه می‌شود.

این سبزی با انواع ویتامین B، A، C، E، K، بتاکاروتن و لوستین غنی شده‌است. همچنین دارای انواعی از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم است. وجود این مواد در گیاه تره استخوان­سازی، عملکرد بهتر ماهیچه‌ها و اعصاب، تاثیر مثبت بر دستگاه گردش مواد و خون و همچنین سلامت دندان‌ها را شامل می‌شود. گیاه تره با داشتن طبعی گرم و خشک برای افرادی که معده‌شان رطوبت دارد، بسیار مناسب بوده و می‌توانند از آن به عنوان یک ماده غذایی با فواید فراوان، استفاده کنند. پس بی‌دلیل نیست که بذر تره به عنوان یک یک نوع بذر یومی انقدر بین مردم طرفدار دارد!!

خواص دارویی و تاریخچه استفاده از تره

گذشتگان به حدی از آگاهی رسیده بودند که تونسته بودند نسبت به خواص گیاه تره، اطلاعاتی را به دست آورند. اولین استفاده از تره به عنوان ماده دارویی، در کشورهایی چون روم، یونان و مصر صورت گرفت. پزشکان این کشورها متوجه شده‌بودند که رویاندن بذر تره و استفاده از آن، باعث بهبود عملکرد ریه‌ها می‌شود. همچنین تره این توانایی را دارد که سموم موجود را از بدن دفع کند و باعث تصفیه و پاکسازی خون شود. به همین دلیل، از ابتلای افرادی که از تره استفاده می‌کنند به نقرس، آرتریت، و بواسیر و یبوست جلوگیری می‌کند و باعث بهبود این بیماری‌ها می‌شود. این ماده غذایی باعث بهتر شدن فرآیند گوارش و جذب در بدن می‌شود و از ترش شدن معده جلوگیری می‌کند.

استفاده از گیاه تره در آشپزی

یکی از عواملی که باعث شده افراد علاوه بر توجه به فواید گیاه تره از آن استفاده کنند، طعم فوق العاده و بی‌نظیر آن است. روش صحیح استفاده از این سبزی در غذا باید به گونه‌ای باشد که عطر و طعم خود را از دست ندهد. پختن گیاهی که از بذر تره می‌روید، باعث از بین رفتن طعم دلچسب آن می‌شود. بسیاری از افراد، پس از پخت کامل غذا، سبزی تره را به آن اضافه می‌کنند تا باعث حفظ طعم موجود در آن شود.

نیازهای بذر تره برای رشد کردن

گیاه تره با داشتن طعمی نظیر موسیر و ملایم تر از آن‌ها، جزو موادی است که توسط آشپزان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. بذر گیاه تره پس از کشت، به مدت دو سال محصول می­دهد. برگ‌های این گیاه خوردنی، به صورت دراز و نسبتا پهن می‌باشند. شرایطی که باید در مورد نگهداری بذر تره بدانید، به شرح زیر است.

کاشت بذر تره در خاک مناسب

گیاه تره در هر نوع خاکی، توانایی رشد دارد. بهترین شرایط برای این گیاه، در صورتی است که در خاک نیمه سنگین و یا نیمه سبک و در عمق مناسب خاک کاشته شود. بهتر است در زمان کاشت این گیاه در گلدان، از مقداری کود و کمپوست به همراه خاک مناسب، استفاده شود تا گیاه رشد مناسبی داشته باشد. در صورت انجام این کار، دیگر نیازی نخواهد‌بود که در هنگام رشد بذر تره، به آن کود بدهید.

انواع کود مناسب برای کاشت انواع سبزی را می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

آب و نور مورد نیاز رشد گیاه تره

گیاه تره مقاومت قابل توجهی نسبت به کم‌آبی دارد. به همین دلیل جزو گیاهانی نیست که به سرعت، نسبت به کمبود آب واکنش نشان داده و از بین برود. با این حال به منظور جلوگیری از خسارت احتمالی و افزایش باردهی محصول، بهتر است به رطوبت موجود در خاک توجه کنید.

این گیاه پس از کشت، از لحاظ نور  به شرایط خاصی نیاز ندارد. به این معنی که تفاوتی ندارد گیاه کشت شده در سایه باشد و یا مقابل نور خورشید. فقط بهتر است به منظور جلوگیری از سوختن برگ‌های این گیاه پس از کشت بذر تره، مقابل نور مستقیم و شدید خورشید قرار نگیرد.

دما

بذر تره این قابلیت را دارد که در تمامی نقاط جهان و طی فصول نسبتا گرم، کشت شده و رشد کند. با این تفاوت بذر گیاه تره و دیگر انواع بذر بومی‌ای که باید به آن اشاره کرد که این گیاه در دمای پایین‌تری نسبت به سایر صیفی­جات، می‌‌تواند رشد کند. این ویژگی و ویژگی‌هایی که در بندهای بالاتر ذکر شد، باعث شده افراد بتوانند بذر تره را در باغ‌ها، گلخانه‌ها، زمین‌های زراعی و حتی در گلدان‌ها و در آپارتمان کشت کنند. دمایی که برای رشد بهتر گیاه تره ثبت شده‌است، بین 20-25 درجه سانتی‌گراد است. برای کنترل بهتر دما، استفاده از دماسنج‌ها توصیه می‌شود که می‌‌توانید انواع آن را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران خریداری کنید.

میزان کودی که به بذر تره به عنوان یک بذر بومی باید داده شود

کودها به دو دسته شیمیایی و حیوانی تقسیم می‌شوند. برای تامین مواد آلی مورد نیاز بذر تره، هر دو این کودها لازم هستند. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه شود، این است که همزمان با رویش تره، نباید به آن کود داده شود. چرا که باعث به وجود آمدن مگس پیاز و از بین رفتن گیاه می‌شود.

بهترین زمان برای کوددهی، حدود یک سال قبل از کشت بذر تره است. کشاورز باید خاک مزرعه خود را بشناسد و میزان مواد موجود در آن را بداند. در حالت طبیعی، کودهایی که برای هر هکتار در نظر گرفته شده‌است، شامل کود حیوانی، 100کیلوگرم p205، 300 کیلو k20 و 200 کیلوگرم ازت است که باید در سه مرحله به خاک اضافه شود.

نحوه تکثیر و کشت مجدد گیاه تره

گیاه تره با استفاده از دو روش، تکثیر می‌شود. روش اول استفاده از پیاز گیاه است و روش دوم، کاشت بذر تره می‌باشد. در راه اول و استفاده از پیاز برای پرورش تره، در ماه مارس یا اکتبر باید گیاه را از ریشه درآورد. پیازهای به هم چسبیده را از هم جدا کرد و با فاصله از یکدیگر کاشت.

این روش باعث افزایش تراکم و رشد گیاه تره می‌شود. در روش دوم نیز، باید بذر تره را در تابستان و در گلدان، باغچه و یا باغ کاشت. پس از گذشت حدود دو هفته و جوانه زدن گیاه، آن را از خاک درآورد و با فاصله از یکدیگر و در محیطی مناسب کاشت. در نظر داشته باشید که بهتر است خاکی که گیاه در آن کاشته شده‌است، مرطوب باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *