باغبانی و کشاورزی

بهترین کود برای جلوگیری از سرمازدگی درختان در فصل زمستان

باد، برف و یخبندان زمستان نه تنها برای انسان ناخوشایند است، بلکه به درختان نیز می‌تواند آسیب وارد کند. درختان در فصل سرد زمستان نیاز به مراقبت دارند و باید برای از بین نرفتن درختان و محصولاتشان به آن‌ها توجه کرد. راه‌های بسیاری برای جلوگیری از آسیب به درختان در فصل سرد سال وجود دارد که یکی از مؤثرترین راه‌ها خرید کود برای جلوگیری از سرمازدگی است.

تصویر بهترین کود برای جلوگیری از سرمازدگی درختان در فصل زمستان #1

آشنایی با کود برای جلوگیری از سرمازدگی

اغلب افراد حتی افرادی که تحصیلات مرتبط در این زمینه دارند، تصور می‌کنند که تنها زمانی که گیاهان و درختان در حال رشد هستند نیاز به کود داشته تا با کمک کود بتوانند به خوبی رشد کنند. کود برای جلوگیری از سرمازدگی به همان اندازه که برای رشد اهمیت دارد، به همان اندازه برای سرمازدگی مهم است.

به خوبی می‌دانید که ریشه درختان در زمستان علی‌رغم خواب گیاهان، به رشد خود ادامه می‌دهند، بنابراین به مواد مغذی برای رشد نیاز دارند و کوددهی به آن‌ها کمک می‌کند تا به رشد خود ادامه داده و حتی در بهار بهتر رشد کنند. پیدا کردن یک کود برای جلوگیری از سرمازدگی ممکن است کار سختی باشد یا حتی نتوان یک کود واحد برای این کار معرفی کرد، اما امروز سعی کردیم مواد مغذی و کودهایی که از سرمازدگی درختان، جلوگیری می‌کند را به شما معرفی کنیم.

بهترین کودها در فصل زمستان

برای اینکه بتوانید از درختان خود در فصل سرما محافظت کنید در ابتدا باید با معنی و منظور سرمازدگی آشنا شوید.

سرمازدگی درختان

سرمازدگی درختان که در فصل سرد سال و به دلیل کاهش دما اتفاق می‌افتد، موجب آسیب دیدگی درختان شده، اما آن‌ها را از بین نمی‌برد. اغلب درختان میوه به طور میانگین در دمایی کمتر از 1- تا 5- دچار سرمازدگی می‌شوند. البته فرایند سرمازدگی و دمای آن به مراحل رشد درخت نیز بستگی دارد. استفاده از کود برای جلوگیری از سرمازدگی می‌تواند بسیار موثر باشد، اما کوددهی و انتخاب کود مناسب نیاز به مهارت دارد، که برای انتخاب کود مناسب شما می‌توانید با کارشناسان ما در فروشگاه بهاران تماس بگیرید و درخواست مشاوره رایگان کنید.

بهترین کود برای جلوگیری از سرمازدگی

  • اسید آمینه: کودهای اسید آمینه یکی از کودهایی است که به مقاومت گیاه در برابر سرمازدگی کمک بزرگی می‌کند.
  • پتاس بالا: یکی دیگر از کودهایی که می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید، کودهای پتاس بالا هستند. از این کود قبل از سرمازدگی استفاده کنید تا از گیاه شما محافظت کند.
  • سولو پتاس: سولو پتاس نوع دیگری از کود برای جلوگیری از سرمازدگی است که میزان استفاده از آن به نوع درخت شما و همچنین سن آن بستگی دارد.
  • کود ریز مغذی‌دار: کودهایی که دارای مواد ریز مغذی مانند مس، روی، منیزیم و منگنز هستند. این کود برای برخی درختان بسیار مفید بوده و به آن‌ها برای مقاومت در برابر سرمازدگی کمک می‌کند.

برای اینکه درختان شما در برابر سرمازدگی دوام بیاورند باید ذخیره کلسیم آن‌ها را بالا برد. توجه داشته باشید که گیاهان نیز مانند انسان‌ها به مواد مغذی زیادی نیاز دارند تا بتوانند به رشد خود بدون هیچ مشکلی ادامه دهند.

شما می‌توانید انواع کود مناسب فصل‌های سرد و برای جلوگیری از سرمازدگی را از فروشگاه بهارن تهیه نمایید.

تصویر بهترین کود برای جلوگیری از سرمازدگی درختان در فصل زمستان #3

علائم سرمازدگی درختان

کود برای جلوگیری از سرمازدگی باید قبل از فصل سرما انجام شود، اما بعد از آن نیز گیاه نیاز به کود و انواع مواد مغذی دارد تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. سرمازدگی در گیاهان مختلف نشانه‌های متفاوتی نیز دارد، به عنوان مثال در درختان میوه‌دار سیاه شدن گل‌های درخت یا سیاه شدن دم میوه، قهوه‌ای رنگ شدن سر شاخه‌ها، ترک ترک شدن پوست شاخه‌ها و قهوه‌ای شدن برگ‌ها از علائم سرمازدگی است.

درختان در صورت سرمازدگی از بین نخواهند رفت، با این حال سرمازدگی در رشد گیاه و همچنین کیفیت میوه‌ها تأثیر منفی دارد. بنابراین کود برای جلوگیری از سرمازدگی به این دلیل انجام می‌شود که درختان در باروری مشکلی نداشته و بتوانند به خوبی به رشد خود ادامه دهند.

انواع سرمازدگی

به طور کلی دو نوع سرمازدگی داریم. سرمازدگی زمستانه که در فصل زمستان رخ داده و به دلیل خواب بودن درختان آسیب کمتری به گیاه وارد می‌کند و سرمازدگی بهاره که در روزهای ابتدایی فصل بهار به دلیل کاهش دمای ناگهانی رخ می‌دهند. کود برای جلوگیری از سرمازدگی در نوع بهاره بسیار اهمیت دارد. کوددهی به موقع و به اندازه موجب می‌شود تا درختان مقاوم شده و قدرت بسیار بالایی برای باروری داشته باشند. ضمن اینکه شکوفه آن‌ها نیز قوی بوده و در برابر سرمازدگی دوام می‌آورد.

نحوه کوددهی برای جلوگیری از سرمازدگی

کوددهی باید به موقع انجام شود و اندازه و روش هر درختی با هم متفاوت است. بنابراین قبل از اینکه برای کوددهی اقدام کنید، راهنمای آن را به خوبی مطالعه کرده و آن را طبق دستورالعمل انجام دهید. این تصور که هرچه کودی بیشتری به درخت بدهید، قدرت آن را بالا می‌برید، کاملاً اشتباه است. کوددهی اضافی خود موجب سوختن گیاه شده و آسیب‌های بسیار جدی برای درختان به همراه دارد.

یکی از عواملی که در کوددهی برای جلوگیری از سرمازدگی و میزان کودی که باید به درختان بدهید اهمیت دارد، مرحله رشد درخت، سن و فصل درختان نیز است. این یک اقدام مهم بوده که به دقت کافی و توجه نیاز دارد.

تصویر بهترین کود برای جلوگیری از سرمازدگی درختان در فصل زمستان #5

راه‌های پیشگیری از سرمازدگی

کود برای جلوگیری از سرمازدگی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند از درختان شما محافظت کند. هرس گیاه، پوشش مناسب برای درخت، آبیاری دقیق و کاشت در زمان مناسب از دیگر راه‌هایی است که برای جلوگیری از سرمازدگی درختان تأثیرگذار هستند. درختان و به طور کلی گیاهان بسیار مقاوم هستند، اما این قدرت بدان معنا نیست که نیاز به توجه نداشته باشند.

نکات کوددهی برای جلوگیری از سرمازدگی

گیاهانی که به خوبی تغذیه نکنند و مورد کوددهی قرار نگیرند علاوه‌بر اینکه در مقابله با سرما از قدرت کافی برخوردار نیستند، به دیگر آفات نیز به سرعت دچار شده و باروری آن‌ها نیز با مشکل مواجه خواهد شد. لذا کوددهی در تمامی مراحل رشد درختان و در تمامی فصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما فراموش نکنید که هر مرحله و هر فصل نیاز به کود مخصوص خود دارد.

درختان در فصول سرد سال بسیار حساس بوده و نیاز به مراقبت دارند. برای آشنایی با درختان و نحوه محافظت از آن‌ها می‌توانید سایر مقالات ما را در سایت بهاران مشاهده کرده و با مطالعه آن شما نیاز به باغبان و شخصی برای نگهداری گیاهانتان ندارید و خودتان علم مراقبت از درختان و گیاهان را به خوبی بدست می‌آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *