گل و گیاه

شرایط مناسب کاشت گل در باغچه

شما می‌توانید با داشتن باغچه‌ای پر از گل، نمای زیبایی برای محل زندگی‌تان فراهم کنید. باغچه‌های خانگی و آپارتمانی، به مرور در حال گسترش هستند و هر روز، شیوه‌های جدیدی برای کاشت گل در آن‌ها معرفی می‌شود. از طرف دیگر مکان‌هایی مانند مغازه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها نیز به دنبال داشتن باغچه‌هایی هستند که بیشترین تأثیر را بر مشتری می‌گذارند. با توجه به این نکات، در این مقاله شما را با تمامی مفاهیم مرتبط با کاشت گل در باغچه و همچنین شرایط مناسب برای این کار آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

1. آبیاری باغچه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید به آن توجه داشته باشید، میزان و نحوه‌ی آبیاری است. آب، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر گل و باغچه است به همین دلیل شناسایی ویژگی‌های مرتبط با آبیاری باغچه، به شما کمک خواهد کرد تا باغچه‌ای زیبا و مقاوم‌تری داشته باشید. در ادامه به نکاتی که باید در آبیاری باغچه به آن توجه داشته باشید، اشاره خواهیم کرد.

زمان مناسب آبیاری

برخی از افراد با تصور آن که می‌توانند در هر زمانی به باغچه و گل‌ها آب بدهند، اقدام به تخریب ناخواسته‌ی آن‌ها می‌کنند. این تصور اشتباه از آن جا ناشی می‌شود که شیوه‌ی زندگی گل را با هر موجود دیگری یکسان می‌دانند. به طور کلی زمان آبیاری باغچه، رابطه‌ی مستقیمی با نوع گل و همچنین فصلی که در آن به سر می‌برید دارد؛ اما معمولا پیشنهاد می‌شود که در فصل سرما، هفته‌ای یک بار به باغچه آب بدهید و در فصل‌های گرما، 2 الی 3 بار آبیاری کافی است. همچنین بهترین ساعت آب دادن به گل‌ها، صبح‌های خیلی زود و یا نزدیک به غروب است. این نکته را در نظر داشته باشید که زمانی که آفتاب به صورت مستقیم بر روی باغچه قرار گرفته‌است (سرظهر) به هیچ وجه اقدام به آبیاری باغچه ننمایید چرا که با این کار، علاوه بر آن که بخش عمده‌ی آب تبخیر می‌شود، قارچ‌هایی بر گل و در باغچه، ظهور خواهند کرد.

2. شناسایی نوع گل

همانطور که می‌دانید، تأثیرگذارترین عاملی که بر آبیاری باغچه مؤثر است، نوع گیاه است. به طور کلی گیاهان از نظر آبیاری به دو دسته‌ی پایا و سالانه تقسیم می‌شوند. گل‌های پایا، دارای ریشه‌ی قدرتمندی هستند و معمولا شرایط خشکسالی را می‌توانند تحمل کنند. این نوع از گل‌ها را بهتر است با فواصل طولانی‌تر آبیاری کنید. از طرف دیگر گل‌ها و گیاهان سالانه دارای ریشه‌ی ضعیفی هستند و در صورتی که سطح روی خاک باغچه خشک باشد، آنان نیز خشک می‌شوند.

3. خاک باغچه

دومین فاکتور مهمی که باید برای باغچه‌ی خود در نظر داشته باشید، خاک آن است. همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی از خاک‌ها وجود دارند. این خاک‌ها معمولا توسط انواع کود تقویت می‌شوند. شناسایی ساختار خاک باغچه امری حیاتی است چرا که برای مثال اگر خاک شما از ذرات زیادی از خاک رس تشکیل شده باشد، امر آبیاری دشوار خواهد شد. با توجه به این مسائل، در ادامه نکات مهم مرتبط با خاک باغچه را ذکر خواهیم کرد.

انواع خاک باغچه

همانطور که ذکر شد، خاک باغچه با توجه به ساختاری که از آن تشکیل شده، دارای انواع گوناگونی است. برخی از انواع خاک باغچه را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • خاک برگ چمن: این نوع خاک از جنس چمن است. خاک برگ چمن، مازاد اصلاح شده‌ی چمن‌ها است که بر روی هم انباشه شده و خشک می‌گردند.
  • خاک تازه: این نوع که به خاک باغ نیز معروف است، تقریبا سنگین است و توسط کودها و خاک برگ چمن تقویت شده‌است.
  • خاک برگ: این نوع خاک از برگ پاییزی درختان تشکیل شده‌است. این برگ‌ها را در گودال‌هایی دفن کرده و مقداری کود به آن اضافه می‌کنند و پس از پوسیده شدن از آن استفاده می‌کنند.

تفاوت خاک باغچه و گلدان

خاک باغچه و خاک گلدان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما متأسفانه برخی از افراد، این دو را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. برخی از تفاوت‌های این دو نوع خاک را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • خاک گلدان تقریبا عاری از انواع میکروارگانیسم‌ها است در حالیکه خاک باغچه از انواع مختلفی از موجودات زنده تشکیل شده‌است.
  • خاک گلدان نمی‌تواند آب را در خود نگه دارد در حالی که خاک باغچه، بستر مناسبی برای نگهداری آب است.
  • خاک گلدان، خاک سبکی است در حالیکه خاک باغچه معمولا سنگین است.
  • مواد مغذی و ارگانیک موجود در خاک گلدان، عمر کمتری نسبت به خاک باغچه دارند.

باغچه آپارتمانی و خانگی

این نوع باغچه‌ها را نباید با گلخانه‌های خانگی اشتباه گرفت. معمولا کاربرد هر دو مدل باغچه خانگی و گلخانه خانگی یکی است اما نحوه‌ی ساخت و نگهداری از آن‌ها، با یکدیگر متفاوت است. معمولا در باغچه‌ی خانگی، گلدانی وجود ندارد و اگر هم باشد، در زیر خاک، قرار گرفته‌اند. باغچه‌های آپارتمانی می‌توانند از گل‌های تشکیل شده‌باشند که از گلدان خارج شده و در خاک قرار گرفته‌اند. برای آن که بتوانید یک باغچه‌ی آپارتمانی و یا خانگی داشته باشید باید نکات زیر را رعایت کنید.

گل و گلدان

نکته‌ی مهمی که باید درباره‌ی شیوه‌ی کاشت گل در باغچه خانگی در نظر بگیرید آن است که بهتر است آن‌ها را در گلدان‌ها کاشته و سپس در خاک قرار بدهید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که هر از گاهی برای رشد بوته‌ها، گلدان‌ها را در خاک بچرخانید. همچنین انتخاب نوع مناسب گل و چیدمان مناسب آن در باغچه باعث می‌شود تا نور مناسبی به آن برسد.

فضای باغچه

فضای باغچه خانگی می‌تواند شامل جعبه‌ی کوچکی باشد که در آن، خاک مناسبی ریخته شده و گلدان‌ در آن تعبیه شده‌اند. می‌توانید کف جعبه را شن و ریگ بریزید. همچنین یادتان باشد که اگر نوع جعبه‌ی شما از جنس چوب بود، آن را آب‌بندی نمایید.

مزایای باغچه آپارتمانی و خانگی

داشتن باغچه‌ی خانگی علاوه بر ایجاد فضای زیبا، مزایای دیگری را نیز برای گل‌های شما به همراه خواهد داشت. برای مثال، دوام بالای خاک باغچه، رطوبت بالا به دلیل توانایی نگهداری آب و افزایش مقاومت گل نسبت به شرایط نامساعد جوی، همگی گوشه‌ای از مزیت‌های استفاده از باغچه‌ی خانگی است. همچنین تنوع بالای مواد مغذی موجود در خاک باغچه، بر سلامت گل‌های شما تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. علاوه بر آن، هرس کردن گل‌ها و گیاهان باغچه‌های خانگی نیز راحت است.

گل‌های مناسب برای باغچه

گل‌هایی که برای باغچه انتخاب می‌شوند باید با توجه به شیوه‌ی ساخت باغچه تعیین شوند. برای مثال شما باید موقعیت باغچه را در نظر بگیرید و با توجه به آن موقعیت، میزان نوری که به آن می‌رسد را بسنجید. از طرف دیگر جنس خاک و عرض باغچه نیز از عوامل تأثیرگذار دیگر در انتخاب گل باغچه است. پس از به دست آوردن این موارد، باید دنبال گل‌هایی بگردید که شرایطشان برای زندگی طبق آن شرایط مهیا باشد. همانطور که ذکر شد ممکن است که نوع گل پایا و یا سالیانه باشد به همین دلیل نیز، میزان آبیاری آن نیز باید در نظر گرفته شود. برخی از گل‌های مناسبی که می‌توانید برای باغچه‌ی خود تهیه کنید را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • گل فاوانیا

این گل‌ها به مقاومت بالایی که دارند مشهور هستند. عمر بالای فاوانیا باعث شده تا به انتخاب اول عمده‌ی مردم تبدیل شود. گل فاوانیا معمولا در برابر آفات، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین خشکی، تأثیر زیادی بر روی آن ندارد.

  • گل رز

متداول‌ترین گلی که در باغچه‌ها وجود دارد، گل رز است. نگهداری از این گل باید تحت شرایط مشخصی صورت بگیرد. برای مثال آبیاری این گل باید منظم باشد. همچنین باغچه باید در محلی قرار گرفته باشد که نور کافی به گل رز برسد. برای رشد بهتر گل رز بهتر است که از خاک برگ استفاده کنید.

  • گل نرگس

گل نرگس یکی از زیباترین گل‌هایی است که می‌توانید در باغچه‌ی خود بکارید. این گل دارای انواع مختلفی است و پیشنهاد می‌شود که نرگس زرد را برای کاشت در باغچه انتخاب کنید. این گل‌ها با قابلیت رویش سالیانه، و مقاومت نسبت به حشرات، انتخاب خوبی هستند.

  • گل یاس

این گل خوش بو، یکی از گل‌هایی است که دارای رنگ‌های مختلفی است. این گل، دارای مقاومت بالایی نسبت به گرما است و همچنین در هوای خنک، رشد بیشتری دارد. برای خاک گل یاس، می‌توانید از ترکیب ماسه و خاک برگ استفاده کنید.

نگهداری از باغچه

به جز مواردی مانند آبیاری، نوع گل و نوع خاک که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، برخی از اصول دیگری نیز وجود دارند که رعایت آن‌ها باعث می‌شود که گل‌های باغچه‌ی شما، سالم بمانند. این موارد را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • انتخاب محل مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از باغچه، موقعیت جغرافیایی آن است. پیشنهاد می‌شود که مکانی را برای باغچه‌ی خود انتخاب کنید که نور خورشید به راحتی بتواند به آن برسد. همچنین فاصله‌ی باغچه تا منبع آب را نیز در این کار در نظر بگیرید.

  • سم پاشی

سم پاشی باغچه باید به نحوی باشد که حشرات مفید تلف نشوند. می‌توانید از سم پاش‌های دستی استفاده کنید. همچنین تهیه‌ی انواع سموم را به صورت خودسرانه انجام ندهید و قبل از تهیه‌ی آن‌ها، از یک متخصص، مشاوره بگیرید.

  • هرس کردن

هرس کردن گل‌های باغچه باید در فصل مناسب صورت بگیرد. معمولا هرس اصلی در فصل زمستان صورت گرفته ودر فصل تابستان نیز یک هرس جزئی باید انجام شود. یادتان باشد که هرس کردن به معنای قطع تمامی شاخه‌ها و ساقه‌ها نیست و باید به صورت اصولی صورت بگیرد.

سخن آخر

نگهداری از باغچه‌ها باید به صورت اصولی صورت بگیرد. همانطور که متوجه شدید، عوامل متعددی بر رشد مناسب گل‌های باغچه تأثیرگذار است. در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط مناسب کاشت گل در باغچه و عواملی که باید در باغچه‌ی خود به آن‌ها توجه داشته باشید آشنا کنیم. امید است که با استفاده از این موارد بتوانید گل‌های مقاومی را در باغچه‌ی خود پرورش دهید.

شما می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز گیاهان و خاک باغچه‌ را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *