گل و گیاه

مراقبت از ارکیده

یکی از زیباترین گل‌هایی که می‌توانید به دوستان و آشناهایتان هدیه بدهید، گل ارکیده است. دغدغه‌ی افرادی که از گل ارکیده نگهداری می‌کنند آن است که به چه شیوه‌ای باید از آن مراقبت کنند. در حقیقت روش‌های مراقبت از گل ارکیده بسیار آسان هستند اما آشنا نبودن به آن‌ها ممکن است منجر به تلف شدن گل ارکیده شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد که شما را با تمامی مفاهیم مرتبط با گل ارکیده از جمله مراقبت از آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

تاریخچه‌ی گل ارکیده

گل ارکیده با ظاهری دلربا و رنگارنگ برای قرن‌های متوالی، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌است. این گل‌ها برای اولین بار نزدیک به دویست میلیون سال پیش ظاهر شدند و از آن زمان توانستند که محدوده‌ی رشد خود را از خط استوا تا قطب شمال و از هیمالیا تا استرالیا گسترش دهند. دانشمندان با تحقیق بر فسیل‌های این گل، ارکیده‌ها را از دوره‌ی ژوراسیک تا دوران مزوزوئیک و سنوزوئیک، طبقه‌بندی کرده‌اند. در قرن اول میلادی، دیوسکوریدس، گیاه‌شناس و پزشک یونانی، نام ارکیده را بر روی این گل‌ها گذاشت. محبوبیت گل ارکیده به مرور زمان افزایش یافت و حتی کنفوسیوس (فیلسوف چینی معروف) شعری در ستایش این گل نوشته‌است.

انواع گل ارکیده

گل ارکیده دارای انواع مختلفی از گونه‌ها است. در حقیقت، گل ارکیده با بیست و پنج هزار گونه‌ی متفاوت در طبیعت، یکی از بزرگ‌ترین خانواده‌های گیاهی را در جهان به خود اختصاص داده‌است. از طرفی پیشرفت‌های صورت گرفته در علوم کشاورزی و گلخانه‌ای باعث شده که امروزه با کشت علمی مدرن، تعداد انواع گل‌های ارکیده به بیش از صدهزار نوع برسد. برخی از معروف‌ترین انواع گل ارکیده را در زیر مشاهده می‌کنید.

1. ارکیده کاتساتوم

گل ارکیده‌ی کاتاستوم در آمریکای مرکزی و شمالی می‌رید. در حقیقت زیستگاه این گل باعث شده که بهترین محیط برای پرورش آن، محیطی گرم و مرطوب باشد. همچنین ارکیده‌ی کاتاستوم یکی از گونه‌هایی است که می‌توانید با فراهم کردن نور مناسب برای آن، در خانه‌هایتان از آن مراقبت نمایید.

2. ارکیده دندروبیوم

گل ارکیده‌ی دندروبیوم در کشورهای شرق آسیا رشد می‌کند. این گل از عمر طولانی برخوردار است. همچنین دوام بالای این گل باعث شده که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین گل‌های بریدنی دارای جوانه و گل‌های زیاد شود

3. ارکیده فالانوپسیس

ارکیده فالانوپسیس نیز در شرق آسیا و همچنین کشور هند یافت می‌شوند. تنوع بالای رنگ‌های این گل، آن را به یکی از پرفروش‌ترین گل‌های بازار تبدیل کرده‌است. همچنین گل ارکیده فالانوپسیس توانایی رویش و گلدهی در طول تمام سال را دارا است.

4. ارکیده کاتلیا

این گل دارای رنگ‌های متنوع شادی است که برای زیباکردن فضای هرخانه و محیطی انتخاب بسیار جذابی خواهد بود. زیستگاه گل ارکیده‌ی کاتلیا اکثرا در منطقه‌های استوایی است. شما می‌توانید با نگهداری از این گل سالانه شاهد دوبار گلدهی توسط آن باشید.

5. ارکیده پافیلیوپدیوم

گل ارکیده پافیلیوپدیوم، یکی از گونه‌های شاخصی است که برای نگهداری در آب و هوای معتدل و خنک بسیار مناسب است. اکثر گونه‌های گل‌های ارکیده پافیلیوپدیوم به صورت دو رگه یافت می‌شوند. همچنین اگر می‌خواهید از گونه‌های ارکیده پافیلیوپدیوم در محیطی گرم نگهداری کنید می‌توانید از گونه‌هایی مانند اینویوم استفاده کنید.

اصول مراقبت از ارکیده

حال که با مفاهیم مرتبط با گل ارکیده آشنا شدید لازم است که با شرایط نگهداری از این گل آشنا شوید. به طور کلی فرآیند نگهداری از گل ارکیده شامل توجه به موارد متعددی است که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. نوع گونه‌ی ارکیده

اولین کاری که باید در راستای مراقبت از گل ارکیده انجام دهید آن است که نوع گونه‌ی ارکیده‌ی خود را تعیین نمایید. دانستن این موضوع به شما کمک بزرگی در راستای شناسایی شرایطی که باید برای گل خود فراهم کنید، خواهد کرد. برای مثال دانستن این که گل ارکیده‌ی شما در نواحی استوایی یا شمالی کره‌ی زمین زندگی می‌کند، شما را متوجه شرایط جامعی که باید رعایت کنید خواهد کرد.

2. نور

نور یکی از حیاتی‌ترین عواملی است که باید به صورت مناسب به ارکیده بتابد. اکثر گل‌های ارکیده به نور شدید اما غیر مستقیم خورشید نیاز دارند. با این حال برخی از ارکیده‌ها مانند ارکیده‌های واندا، به نور کاملی از خورشید نیاز دارند. برای آن که میزان نوری که باید به هر نوع از ارکیده‌ها برسد را بدانید، به برچسب خرید آن توجه نمایید. برخی از انواع ارکیده‌ها تنها در شب رشد می‌کنند و برخی دیگر نیز برای رشد طاقچه‌ای مناسب هستند. از طرف دیگر تاباندن نور زیاد به ارکیده ممکن است باعث سوزانده شدن برگ آن شود؛ در صورتی که این اتفاق رخ داد آن برگ را جدا نکنید. البته اگر برگ‌های سالم دیگری برای ارکیده مانده بود، جدا کردن برگ سوزانده‌شده مانعی ندارد.

3. رطوبت

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اکثر گل‌های ارکیده در محیط‌های معتدل و مرطوبی رشد می‌کنند. این ویژگی ذاتی آن‌ها باعث شده که محیط‌های خشک برای رشد آن‌ها نامناسب باشد. البته برخی از انواع ارکیده، توانایی رشد در محیط‌های خشک را دارا هستند. از طرف دیگر اکثر افراد، گل‌های ارکیده‌ را در محیط خانه و آپارتمان خود نگهداری می‌کنند. این محیط‌ها غالبا دارای هوای خشکی هستند و استمرار رطوبت کم ممکن است باعث ضرر رسیدن به گل ارکیده شود. برای جلوگیری از وقوع همچین مشکلی باید هر 3-4 روز یکبار، شاخ و برگ ارکیده‌ی خود را به وسیله‌ی یک آبپاش، تر نمایید. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که نباید گل ارکیده را سمپاشی کرد زیرا این کار باعث ایجاد ضرر زیادی به گلبرگ‌ها آن می‌شود.

4. آبیاری

متأسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند که باید گل ارکیده را همیشه و به مقدار زیاد، آبیاری نمایند. یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که افراد به طور ناخواسته اقدام به نابودی گل ارکیده‌ی خود می‌کنند، آبیاری بی‌رویه‌ی آن‌ها است. در حقیقت، آبیاری بیش از حد همان ضرری را که نور زیاد به گل ارکیده می‌رساند را باعث می‌شود. برای آن که گل ارکیده‌ی خود را به صورت اصولی آبیاری نمایید لازم است که پیش از آبیاری گلدان را بلند کرده و در صورتی که سنگینی خاصی احساس نکردید، اقدام به آبیاری گلدان نمایید؛ اما اگر گلدان هنوز سنیگن‌تر از حالت معمول خود بود باید از آبیاری خودداری نمایید. همچنین برخی از گونه‌های ارکیده نیاز به آبیاری به صورت منظم هستند. اکثر این ارکیده‌ها از گونه‌های نمایشی هستند که گلدان برخی از آن‌ها (مانند واندا) را باید در فصل تابستان هر روز پر از آب کرده و پس از گذشت نیم ساعت، خالی کرد.

5. خاک

ارکیده‌ها را باید در خاکی با زهکشی کامل کاشت. معمولا از دو نوع خاک برای نگهداری از ارکیده‌ها استفاده می‌شود. خاک‌های دارای خزه یکی از انواع خاکی است که کاربرد زیادی برای ارکیده‌ها دارد. استفاده از این نوع خاک باعث می‌شود که زمان آبیاری گل ارکیده، دیر به دیر انجام شود چرا که خاک دارای خزه توانایی ذخیره‌سازی آب را دارا است. همچنین خاک دارای پوست درخت نیز یکی دیگر از موارد مورد استفاده در خاک گل ارکیده است. این نوع خاک به علت تخلیه‌ی سریع آب در آن، کاربرد زیادی ندارد.

برای مشاوره و خرید انواع کودها و تقویت‌کننده‌های مناسب مصارف خانگی میتوانید از اینجاوارد شوید.

6. درجه حرارت

درجه حرارت یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در حین مراقبت از گل ارکیده به آن توجه داشته باشید. از آن جایی که انواع مختلفی از گونه‌های گل ارکیده موجود است، تعیین یک دمای معین برای تمامی آن‌ها یک کار غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ اما از آن جایی که اکثر گل‌های ارکیده عادت به محیط معتدل و مرطوبی دارند، باید درجه حرارت محیط آن‌ها بین 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد باشد. در حقیقت به هر میزانی که این درجه حرارت افزایش یابد، گل ارکیده در معرض آسیب بیشتری قرار خواهد گرفت به همین دلیل نیز باید آن را از وسایلی مانند بخاری و شوفاژ، دور نگهداشت.

7. نوع گلدان

تغییر گلدان فرقی به حال ارکیده ندارد. با وجود آن که ارکیده‌ها به محض ریشه زدن رشد می‌کنند اما نیازی نیست برای این رشد، اقدام به عوض کردن سریع گلدان نمایید. در حقیقت شما پس از 2 یا 3 سال از شروع رشد گل ارکیده می‌توانید اقدام به تهیه‌ی یک گلدان بزرگ‌تر برای آن نمایید.

8. محل قرار دادن گلدان

سعی کنید که گلدان ارکیده را در نزدیکی پنجره‌ی خانه یا محیط کار خود قرار دهید. بهتر است موقعیت پنجره در ناحیه‌ی جنوبی و یا شرقی خانه باشد تا نور لازم به گل ارکیده برسد. از قرار دادن ارکیده در معرض تابش مستقیم نور اکیدا خودداری نمایید. همچنین گل ارکیده را در شب‌های بسیار سرد، از کنار پنجره دور کنید هرچند که برخی از انواع ارکیده برای گلدهی نیاز به دماهای حدودا 10 درجه دارند اما به اکثر آن‌ها در دماهای پایین، آسیب می‌رسد.

9. جریان هوا

سعی کنید تا جای ممکن، جریان هوای معتدلی را در فضای خانه‌ی خود ایجاد نمایید. برای این کار می‌توانید از پنجره‌های باز یا انواع مختلف فن‌ها استفاده کنید. ذات گل‌های ارکیده با جریان هوای معتدل سازگار است و حتی در برخی از نمونه‌هایی که در خارج از خاک نگهداری می‌شوند، جریان هوای مناسب باعث رشد بهتر آن‌ها خواهد شد.

سخن آخر

امروزه گل‌های ارکیده را می‌توانید در هر خانه‌ای مشاهده نمایید. همچنین اکثر شرکت‌ها و مغازه‌ها نیز برای زیباتر کردن محیط کاری خود از این گل‌ها بهره می‌برند. معمولا مراقبت از گل‌های ارکیده نیازمند رعایت شرایطی است که متعادل‌ترین وضعیت را برای این گل ایجاد نماید. در این مقاله با بررسی نکات مراقبت از گل ارکیده، شما را با این شرایط آشنا کردیم.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *